Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen uker siden (?) påpekte Haaland at fedre ikke "hjelper til" hjemme, at hjemmet er et felles ansvar for de to som har fått barn sammen. Ut fra bildene jeg har sett i sommer har vel akkurat de to en del betalt hjelp, men budskapet er allikevel viktig. Både privat og i jobben ser jeg at kvinner tar stort ansvar. Det har jo også over tid vært fokus på det tredje skiftet, og at kvinner gjør mest hjemme bidrar til flere sykemeldinger og mindre deltakelse i arbeidslivet. Selv er jeg mor til unge mennesker av begge kjønn, og håper at jeg har fått dem alle til å skjønne at vedkubber til skogstur, foreldresamtaler, innkjøp av julegaver, holde oversikt over storfamiliens bursdager, handling, invitere gjester, vaske vinduer, samarbeide med andre foreldre osv osv skal fordeles jevnt. Samtidig er jeg slett ikke sikker, for vi er ikke likestilte nok her hos oss heller. Jeg er nok i stor grad "innenriksminister", også fordi jeg vil det selv. I tillegg var mannen min mye på jobbreise da barna var små.

Alle tre barna har siden de var ca ti år hatt ansvar for en middag hver i uka, med handling og laging. De har hatt ansvar for eget rom, og for å vaske badet. Alle kan vaske egne klær selvfølgelig, og de viser omsorg hvis en av oss andre trenger det. 

Hva tenker dere andre? Er vi som samfunn likestilt nok? Hvis ikke - hva kan hver enkelt gjøre for å bidra? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to voksne sønner som begge har samboere 

Veldig forskjellige jenter de er sammen med, sånn personlighetsmessig, men ingen av dem hadde frivillig tatt noe "tredje skift" altså.

Dagens unge jenter er oppdratt til at de er likestilt mannen og ansvar skal deles. Så begge mine sønner (23 og 25 år) tar ansvar for alt fra middagslaging til klesvask. Jentene deres tar som en selvfølge at de skal gjøre det.

Tviler på at det blir noe annerledes med datteren min på 19 som fremdeles bor hjemme 

Anonymkode: bc5d6...cde

Skrevet

Vi kommer begge fra likestilte hjem og viderefører dette. Men vi er ikke feminister, så da blir jo det en vond pille å svelge for en del.

Slik jeg ser det er feminisme uforenlig med likestilling, fordi kvinner blir så besatt av å klare alt, at de tildrar seg menn som kan ingenting. 

Anonymkode: def59...256

Skrevet

Tror dessverre det vil bli verre med årene. 

Vi har en økende gruppe unge høyrevridde menn som svarer nei på om de kunne ha hatt en sjef som var kvinne, og vi har Instabloggere som idylliserer femititallets husmortilværelse. 

Anonymkode: a12bd...fae

Skrevet

Jeg kommer fra et likestilt hjem, men har  fått bakoversveis av hvor mange menn som ikke kan lage mat

Anonymkode: a12bd...fae

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har to voksne sønner som begge har samboere 

Veldig forskjellige jenter de er sammen med, sånn personlighetsmessig, men ingen av dem hadde frivillig tatt noe "tredje skift" altså.

Dagens unge jenter er oppdratt til at de er likestilt mannen og ansvar skal deles. Så begge mine sønner (23 og 25 år) tar ansvar for alt fra middagslaging til klesvask. Jentene deres tar som en selvfølge at de skal gjøre det.

Tviler på at det blir noe annerledes med datteren min på 19 som fremdeles bor hjemme 

Anonymkode: bc5d6...cde

Jeg håper du har rett, men synes jeg ser at når barna kommer, forrykkes det likestilte samlivet hos mange. 

Skrevet

Har bare døtre, men har med vilje ikke gjort husarbeidet på formiddager før kveldsvakt osv. Alle i huset, spesielt gemalen, skal vite at det blir gjort. Og gjøre sin del. Det er utrolig hvor lite effektiv han er, men når vi gjør husarbeid parallelt legger han i det minste inn like mange timer. 

Anonymkode: f0312...49d

Skrevet

Det var faktisk et innlegg om akkurat dette på nyhetene på radio i dag. Jeg husker ikke helt om det er 100% korrekt tall jeg gjengir, fordi jeg satt i full bil. Men jeg lurer om 43% av mennene som svarte på undersøkelsen mente at de gjorde like mye som kvinnene og at 18% av kvinnene mente at menn gjorde like mye. Så svarene til kjønnene der samsvarte i hvert fall ikke med hverandre 😉

Skrevet
Kira skrev (17 minutter siden):

Det var faktisk et innlegg om akkurat dette på nyhetene på radio i dag. Jeg husker ikke helt om det er 100% korrekt tall jeg gjengir, fordi jeg satt i full bil. Men jeg lurer om 43% av mennene som svarte på undersøkelsen mente at de gjorde like mye som kvinnene og at 18% av kvinnene mente at menn gjorde like mye. Så svarene til kjønnene der samsvarte i hvert fall ikke med hverandre 😉

Tok man i det hele tatt med i beregningen alle de mennene som gjør mer enn kona?

Slik jeg ser det så har man ofte en så forutinntatt holdning til dette at man ikke i det hele tatt får øye på avvikene.

Det tredje skiftet, for eksempel, mange av oss opererer ikke med dette, men får likevel ting unna. For oss er «det tredje skiftet» en slags ideologisk eller politisk bløff, nesten som å kalle alle mulige fag for vitenskap for å heve statusen på fagene. 

Skrevet
Kira skrev (3 timer siden):

Minner meg på det eksperimentet der jenter fikk prate like mye som gutter i en klasse og plutselig mente guttene at jentene pratet 80% av tiden. Vi må aldri stole på gutter og menn.

Anonymkode: 70117...c92

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi kommer begge fra likestilte hjem og viderefører dette. Men vi er ikke feminister, så da blir jo det en vond pille å svelge for en del.

Slik jeg ser det er feminisme uforenlig med likestilling, fordi kvinner blir så besatt av å klare alt, at de tildrar seg menn som kan ingenting. 

Godt poeng. Heldigvis er det flere og flere kvinner som innser at de klarer seg fint uten å drasse på en mann.

Skrevet
Kira skrev (3 timer siden):

Godt poeng. For meg er det kanskje ikke så viktig at man gjør akkurat like mye, men at muligheten til å slappe av og til å gjøre egne ting er omtrent likt fordelt. Jeg håper selvfølgelig at alle de som svarer her at dagens unge ser verdien av at begge bidrar like mye hjemme har rett, og at det at det i hovedsak er kvinner som møter på foreldresamtaler og kjøper inn julegaver til slekta er en saga blott. 

Skrevet

Mine barn vokser opp med at far har minst like mye ansvar for husvask, rydding, klesvask og generelt husarbeid som meg, men vi har likevel litt typiske kjønnsdelte oppgaver som at jeg har kontroll på selskaper, høytider, klær og utstyr, skoleturer, treninger og dugnad mens han har kontroll på alt ute på hus og hage, samt bilene. Han maler for eksempel hele huset tilnærmet alene.

Målet vårt er ikke å ha nøyaktig 50/50 fordeling på alle oppgaver, men at ingen av oss skal stå med alt alene. 

Anonymkode: 4815f...6a0

Skrevet

Vi deler ganske likt på oppgavene her og alle barna hjelper med mat, klesvask og husarbeid.

..Men, det skjer ingenting her med mindre jeg starter eller setter de andre i gang. De tar nok desverre med seg videre, at det er mamma som har kontroll på hva som må gjøres og planlegger alt 😐 

Anonymkode: a61b7...696

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

"Feminisme er en bevegelse for sosial, økonomisk og politisk likeverd mellom kjønnene." (Definisjon hentet fra SNL).  Mener du at kjønnene ikke er like mye verdt? 

Jeg er kvinne, og selvsagt klarer jeg alt.  Mannen jeg bor sammen med klarer heldigvis også alt.  Så vi er to selvhjulpne, høyt utdannede mennesker som har valgt hverandre, ikke fordi vi trenger hverandre, men fordi vi ønsker å være sammen.  Vi vil hverandre vel og ønsker å gjøre hverandres liv enklere, gladere og bedre.  

Anonymkode: a2e5f...cce

Skrevet

"Feminisme er en bevegelse for sosial, økonomisk og politisk likeverd mellom kjønnene." (Definisjon hentet fra SNL).  Mener du at kjønnene ikke er like mye verdt? 

Jeg er kvinne, og selvsagt klarer jeg alt.  Mannen jeg bor sammen med klarer heldigvis også alt.  Så vi er to selvhjulpne, høyt utdannede mennesker som har valgt hverandre, ikke fordi vi trenger hverandre, men fordi vi ønsker å være sammen.  Vi vil hverandre vel og ønsker å gjøre hverandres liv enklere, gladere og bedre.  

"arbeid for å forbedre kvinners politiske, økonomiske og sosiale vilkår og å oppnå likestilling mellom kjønnene"

https://ordbokene.no/nno/bm/feminisme

Skrevet

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

"arbeid for å forbedre kvinners politiske, økonomiske og sosiale vilkår og å oppnå likestilling mellom kjønnene"

https://ordbokene.no/nno/bm/feminisme

Godt eksempel på hva jeg mener med vond pille.

På denne måten kommer man aldri i mål med diskusjonen. Godt jobba, dere som stopper en hver potensielt fruktbar diskusjon.

Dessverre biter jeg ikke på, det er tross alt samme hver eneste gang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Godt poeng. Heldigvis er det flere og flere kvinner som innser at de klarer seg fint uten å drasse på en mann.

Ja…for det var jo det jeg sa :ironi:

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Godt eksempel på hva jeg mener med vond pille.

På denne måten kommer man aldri i mål med diskusjonen. Godt jobba, dere som stopper en hver potensielt fruktbar diskusjon.

Dessverre biter jeg ikke på, det er tross alt samme hver eneste gang. 

Så du vil heller diskutere meninger enn fakta? 

Hvis fedre "hjelper til" hjemme så må jo utgangspunktet være at alt er mødrenes ansvar?  Jeg hjelper pensjonistene i nabohuset med snømåking fordi de er gamle og dårlig til bens. Hvis mannen min eller jeg måker snø hos oss selv, så hjelper vi ingen, vi gjør en oppgave som er vårt ansvar.  Det samme gjelder klesvask, matlaging og rydding.  

Skrevet

Jeg tror det viktigste er at begge tenker på andre enn seg selv, at vi forsøker å hjelpe hverandre, å gjøre hverdagen så behagelig og enkel som mulig for hverandre. Da løser det meste seg, og arbeidsfordelingen faller naturlig på plass. Litt felles planlegging kan være fint, og er nødvendig, men ut over det er det en holdning og en vilje til å se de andre og være behjelpelig som er det viktigste. 

Anonymkode: 2c96a...387

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Mer av samme ulla.

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hvis fedre "hjelper til" hjemme så må jo utgangspunktet være at alt er mødrenes ansvar?  Jeg hjelper pensjonistene i nabohuset med snømåking fordi de er gamle og dårlig til bens. Hvis mannen min eller jeg måker snø hos oss selv, så hjelper vi ingen, vi gjør en oppgave som er vårt ansvar.  Det samme gjelder klesvask, matlaging og rydding.  

Enig.

Høres ut som du snakker til en feminist, så fatter ikke hvorfor du siterer meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hele poenget med tråden er jo at mennene ikke hjelper til. De (fleste) bidrar og er en ressurs i familien og parforholdet. 

Skrevet
MissSaigon skrev (19 minutter siden):

Hele poenget med tråden er jo at mennene ikke hjelper til. De (fleste) bidrar og er en ressurs i familien og parforholdet. 

Dette, a2e5f...cce, er det jeg mener med at jeg ikke er feminist. Dette er den klassiske feministiske innstillingen. Kvinnen er sjef, mannen hjelper til. 

Skrevet

Dette, a2e5f...cce, er det jeg mener med at jeg ikke er feminist. Dette er den klassiske feministiske innstillingen. Kvinnen er sjef, mannen hjelper til. 

Men det er jo stikk motsatt av hva @MissSaigonskriver. Hvorfor forholder du deg ikke til det folk skriver?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men det er jo stikk motsatt av hva @MissSaigonskriver. Hvorfor forholder du deg ikke til det folk skriver?

Nei, MissSaigon skriver jo om å hjelpe til. Se her;

MissSaigon skrev (1 time siden):

ikke hjelper til

Det er jeg som forholder meg til det som skrives. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...