Gå til innhold

Bryllup i utlandet, kostnader.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen «uskrevne regler» her?

Vi er invitert til et slikt bryllup. 
Det er avtale om billigere hotell for gjester, men hotellet er veldig dyrt. 
De dekker mat til bryllupet, fest før kvelden må vi betale selv. 
Hvis mannen og jeg reiser blir det ca 25 000,- fly, hotell fire netter 16 000, «prøvemiddag» 3 000 (med vin), transport til og fra fly aner jeg ikke hva koster, frokost er på hotellet men øvrige måltider må vi regne noen tusen på. 
Pluss en gave. 
Vi har råd til dette, men helt ærlig synes jeg det er MYE. 

Er dette helt innenfor normalen med slik type bryllup? 
De inviterte er helt normale folk med grei/normal inntekt. De fleste kan unne seg litt luksus men dette er jo en stor del av vårt feriebudsjett da. 

Vi står brudgommen nær og vi er veldig glad i brudeparet, men jeg føler ikke for å delta. De er veldig unge og entusiastiske og har tatt litt av i å oppfylle drømmen uten tanke om faktisk kostnad. 
Litt redd for å takke nei også. 
Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 13928...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvemiddag??? Er det og en ting nå. Og dere må betale prøvemiddagen  selv?

Jeg hadde takket nei. Men hadde jeg takket ja, så hadde de ikke fått gave.

Anonymkode: 2a9f0...609

Skrevet

Hadde aldri i verden svidd av så mye penger på ett bryllup. Ikke engang for min aller nærmeste venninne. 

Anonymkode: ae681...fce

Skrevet

Dette er kjempefrekt. Jeg hadde takket nei, og faktisk også sagt til dem at det var fordi det blir for dyrt.

Anonymkode: 505f6...c9a

Skrevet

Jeg har vært bedt i flere bryllup i utlandet. I alle, unntatt et, var beskjeden at de som kom fra utlandet var det null forventing om gave da det var gave nok at man kom siden det koster jo mye penger for reise, opphold, mat osv. 

Det ene var et sjukt dyrt bryllup for gjestene da det varte i 3 dager og det var det forventa gave i tillegg. Beskjed fra bruden. 

Alle de andre bryllupene var da lettere å reise i fordi det var ingen press på gavefronten og de i tillegg varte ikke i 3 dager som det ene med gavepress på. Det er en veldig vesentlig forskjell i pris for gjester når et bryllup er 1 dag vs 3 dager.

Anonymkode: 8abc4...a8d

Skrevet

Helt uaktuelt og direkte frekt.

Anonymkode: 893fb...043

Skrevet

Jeg ville takket nei. Jeg har andre ting jeg heller ville prioritert å bruke 25.000 kr på.

Vi giftet oss i utlandet vi også, og hadde ikke så mange gjester. Da betalte vi flybillett, hotell med frokost og bryllupsmiddag for alle gjestene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri i verden svidd av så mye penger på ett bryllup. Ikke engang for min aller nærmeste venninne. 

Anonymkode: ae681...fce

Helt enig!

Jeg har også hatt pengene, men aldri i livet om jeg hadde brukt så mye for å være gjest i bryllup.

Anonymkode: 31dab...79d

Skrevet

Nei, her er vi enige om at vi ikke reiser utenlands i bryllup. Det er bare helt uaktuelt, vi har penger til det. Vi ønsker faktisk ikke å reise på langhelg med fly, da reiser vi heller på lengre turer med fly. Dessuten så vil vi kanskje bruke tid og penger på å dra til plasser vi selv velger oss, som vi virkelig ønsker å reise til. 

Anonymkode: 5f89f...7ce

Skrevet

Hvis det er noen som står meg veldig nær så hadde jeg syntes det var vanskelig å takke nei, men i utgangspunktet synes jeg det er helt uaktuelt å bruke 25 000,- på å delta i et bryllup. 

Skrevet

Jeg hadde sagt det rett ut om de sto meg veldig nær. Typ barna mine. «Ikke gjør det». Jeg hadde aldri brukt kanskje nærmere en uke av min etterlengtede ferie til å dra i bryllup. Jeg hadde gitt gave og blitt hjemme.

Skrevet

Jeg hadde takket nei.

Hadde aldri brukt så mye penger for å delta i et bryllup.

Anonymkode: db32a...6c3

Skrevet

Jeg hadde aldri turt å invitere til et så dyrt bryllup, vært flaut rett og slett. 25000 er mye penger for de aller fleste. Jeg var i bryllup i utlandet, men opphold og mat var gratis og det var hjemlandet til både brudeparet og foreldre, dessuten hadde de ordnet med privat overnatting. Så eneste jeg betalte var flybillett og shopping😬

Anonymkode: b852e...565

Skrevet

Synes det er småharry å invitere inn til et slikt bryllup hvor gjestene må betale så mye for å delta. 

Skrevet

Hadde jeg vært deg, HI, så ville jeg vært helt ærlig med brudeparet og fortalt dem at dette blir for dyrt. 

Jeg hadde aldri i verden svidd av 25 000 for å være gjest i et bryllup. 

Anonymkode: 2f73b...eab

Skrevet

Jeg synes tankegangen og selvfølgeligheten disse unge brudeparene har er så pinlig og flau.

Har selv en datter som gifter seg denne høsten og de har fargetema på bryllupet sitt. Jeg synes det er ille nok jeg altså, å sende ut innbydelser med fire farger som de ønsker at alle skal bruke i kjolene sine. Det er så frekt og flaut, og amerikansk, at jeg får lyst til å gjemme meg.

De vet selvfølgelig at jeg mener det, men valgte likevel å gjennomføre. Så jeg må bare svelge mine tanker rundt det og kose meg med bryllupet. Alle deres venner synes det er helt topp med fargetema, det er bare vi i min generasjon som synes så lite om det.

Bryllup i utlandet hvor de forventer at alle gjestene skal bruke titusenvis av kroner på å delta er enda verre 🙈

Anonymkode: db32a...6c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Er det noen «uskrevne regler» her?

Vi er invitert til et slikt bryllup. 
Det er avtale om billigere hotell for gjester, men hotellet er veldig dyrt. 
De dekker mat til bryllupet, fest før kvelden må vi betale selv. 
Hvis mannen og jeg reiser blir det ca 25 000,- fly, hotell fire netter 16 000, «prøvemiddag» 3 000 (med vin), transport til og fra fly aner jeg ikke hva koster, frokost er på hotellet men øvrige måltider må vi regne noen tusen på. 
Pluss en gave. 
Vi har råd til dette, men helt ærlig synes jeg det er MYE. 

Er dette helt innenfor normalen med slik type bryllup? 
De inviterte er helt normale folk med grei/normal inntekt. De fleste kan unne seg litt luksus men dette er jo en stor del av vårt feriebudsjett da. 

Vi står brudgommen nær og vi er veldig glad i brudeparet, men jeg føler ikke for å delta. De er veldig unge og entusiastiske og har tatt litt av i å oppfylle drømmen uten tanke om faktisk kostnad. 
Litt redd for å takke nei også. 
Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 13928...07f

Det jeg reagerer på her er prisen på hotellet og at alle må være med på en dyr "prøvemiddag". Brudeparet har muligens priset seg litt ut slik at flere ikke kan komme ettersom det blir så dyrt. Jeg tror også dette gjør at dere får et voldsomt fokus på bryllupet og bryllupets kostnader. Et slikt bryllup tenker jeg man må se på som en opplevelse og som en ferie. Ikke bare som en kostnad for å dra i noen sitt bryllup. Har man først fått denne modusen, kommer man nok til å ergre seg over den meste bruken av penger og da får man det jo ikke noe hyggelig. Har man først begynt å tenke slik, så er det kanskje best å takke nei. Dere kan eventuelt prøve å gjøre en ferie ut av det. Få med flere opplevelser i forkant eller etterkant. Kanskje det føles mer verd det da?

Jeg har vært i bryllup i utlandet noen ganger. Den ene var før vi fikk barn. Det var om sommeren og vi gjorde en ferie ut av det slik at dette ble ferien dette året. Brudeparet bodde i Norge, men giftet seg i brudens hjemland. Vi fant rimelig reisemåte. Vi reiste med både fly, tog og buss og tok det som en opplevelse med noen få stopp og opplevelser på veien dit og ferie ca 1 uke på veien tilbake. Brudeparet hadde booket det lille hotellet der middagen skulle være så rommene så rommene var grei i pris siden de hadde booket så mange. De hadde også satt opp buss mellom kirke og hotell. Det var satt opp fellesmiddager før bryllupet, men her bestilte man selv fra menyen så middagen var så dyr som man ønsket den. Var en kjempekjekk opplevelse, men andre skikker og opplevelser. Vi så på dette som en ferie og regnet ikke på hva bryllupet kostet oss. Vi ga brudeparet gave. 

Jeg har også vært i bryllup i utlandet der vi tok med barna da de var små. Dette var utenlandske venner av oss som skulle gifte seg der de bodde. Mange kom tilreisende, men de fleste innad i samme land. Tror vi var de eneste fra utlandet. Også her gjorde vi en ferie av det. Vi fant fly selv, fant et rimelig hotell i nærheten og planla utflukter til julemarked etc. Kjempeflott opplevelse for hele familien.  Brudeparet hadde ikke noe ekstra arbeid med at vi var der, bortsett fra at de satt av litt tid der vi kom på besøk noen dager i forkant. Ettersom vi så på dette som en ferie og en unik opplevelse regnet vi heller ikke her på hva bryllupet kostet. Også her ga vi brudeparet gave. 

Anonymkode: 5bc4d...5a1

Skrevet

Nei jeg hadde ikke reist til utlandet og brukt både ferie og en formue på et random bryllup

Skrevet

Jeg synes det er frekt å invitere til et bryllup hvor gjesten selv må betale. Rett og slett, selvsagt med unntak av sånn som hun over her beskriver, at bryllupet er i et annet land pga en eller begge er derfra. Da hadde jeg strukket meg langt. Men å forvente at jeg skal bruke 25000 og en uke av ferien min på noens influenserdrømmer om destinasjonsbryllup? Nei, det utgår med høye kneløft med mindre det er så nærstående som mine egne barn eller gudbarn. Skal du invitere til bryllup må du invitere til en fest du har råd til, ikke forlange at gjestene skal betale gildet. 

Skrevet

Dette sier mye om brudeparet. Jeg opplever de som egoistiske og selvopptatte. De har en tanke om at de fortjener dette storslagne bryllupet, uten å betale for de faktiske kostnadene selv. Fordi de fortjener det! Gi beskjed om at det blir for dyrt, det er lærdom i det også. Blir de sure så har de kanskje ikke de verdiene dere er ute etter….

Skrevet

Jeg synes det var fryktelig mye penger. Jeg reagerer spesielt på at det skal være "prøvemiddag" der gjestene må betale 3000 kr. Jeg hadde vel på en høflig måte fortalt at dessverre, vi har ikke råd til å komme.

Skrevet

Dette unge paret virker ganske virkelighetsfjerne og veldig egoistiske og selvopptatte.

Bare det å faktisk forvente at gjester skal bruke minimum 25 000 kr pr gjest for å delta i bryllupet + gave (+klær osv.), det er ikke bare fjernt, det er veldig frekt av dem. 

Hva er det som gjør at disse to har et så virkelighetsfjernt forhold til penger?

Jeg hadde takket nei, og jeg hadde forklart saklig hvor mye penger det blir pr. person, og at det er noe de faktisk ikke kan forvente at alle har muligheten eller ønsker å bruke på så få dager. De har tydeligvis ikke råd til det bryllupet de planlegger.

Jeg antar at dette paret kommer til å få det tøft når virkeligheten etterhvert treffer dem.

Anonymkode: 6f3cb...1f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Dette unge paret virker ganske virkelighetsfjerne og veldig egoistiske og selvopptatte.

Bare det å faktisk forvente at gjester skal bruke minimum 25 000 kr pr gjest for å delta i bryllupet + gave (+klær osv.), det er ikke bare fjernt, det er veldig frekt av dem. 

Hva er det som gjør at disse to har et så virkelighetsfjernt forhold til penger?

Jeg hadde takket nei, og jeg hadde forklart saklig hvor mye penger det blir pr. person, og at det er noe de faktisk ikke kan forvente at alle har muligheten eller ønsker å bruke på så få dager. De har tydeligvis ikke råd til det bryllupet de planlegger.

Jeg antar at dette paret kommer til å få det tøft når virkeligheten etterhvert treffer dem.

Anonymkode: 6f3cb...1f9

Jeg forstod det slik at 25 000 var for to stykker (HI + mannen). Jeg forstod det da  også slik at prøvemiddagen var 3 000 for 2 stk - altså 1 500 pr. person. HI - hva er det som er riktig?

Anonymkode: 5bc4d...5a1

Skrevet

Da sier man at det dynes man blir for dyrt for et bryllup første gang de nevner at de planlegger bryllup langt borte. Vi har stoppet to feiringer i utlandet på den måten.

Anonymkode: fcc20...b4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da sier man at det dynes man blir for dyrt for et bryllup første gang de nevner at de planlegger bryllup langt borte. Vi har stoppet to feiringer i utlandet på den måten.

Anonymkode: fcc20...b4a

Da har de heldigvis vært tilsnakkende! Min onkel gifta seg begge ganger i utlandet, både han og de han gifta seg med var norske uten tilknytning til de to landa disse bryllupene var i. Og var sjukt dyrt for gjestene. Jeg dro ikke da det rett og slett ble altfor dyrt. 

Anonymkode: 8abc4...a8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...