Gå til innhold

Venninne med datter på 12 år og gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen døtre selv, så jeg synes det er hyggelig å kunne glede datteren til en venninne innimellom. Det var ikke bursdagen hennes eller noen spesiell anledning.

Jeg fant en shorts på nettet som jeg syntes var kjempefin, og den minnet meg med en gang om henne. Siden venninnen min har litt dårlig råd, ønsket jeg å spandere den. Jeg sendte derfor 700 kroner til moren sammen med en lenke til shortsen, slik at hun kunne bestille den. Jeg kunne selvfølgelig ha kjøpt den selv, men vi var på ferie, og jeg tenkte at det ville gå raskere hvis hun bestilte den direkte.

Etter noen dager hadde jeg ikke hørt noe, så jeg sendte en melding og spurte om datteren hadde fått shortsen. Da svarte venninnen min at datteren heller ville ha pengene.

Jeg må innrømme at jeg syntes det var litt spesielt. Det kom ikke noe takk eller kommentar om gaven – bare at hun heller ønsket pengene. Etterpå tilbød venninnen min å vippse de 700 kronene tilbake til meg.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?

Anonymkode: 1f068...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tatt pengene tilbake

Anonymkode: 7c069...4a9

Skrevet

700 kr er mye penger for en shorts om man har dårlig råd. 

Jeg skjønner deg, men om jenta heller ville ha pengene å bruke de på noe annet så synes jeg det får være. Skal du gi en slik gave er det nå bedre å kjøpe varen og levere den som en gave. 

Skrevet

Jeg ville ikke gjort noen ting.

Som allerede nevnt her er 700 kr til en shorts veldig mye om man har dårlig råd, og for en 12-åring er det veldig mye penger.

Det kan godt hende hun har kjøpt en shorts til 249 kr på HM og brukt resten på is og kos med venner, det er helt greit tenker jeg.

Neste gang må du enten kjøpe gaven og gi, eller gi henne et gavekort i f.eks en bestemt klesbutikk om du vil bidra litt med klær.

Anonymkode: 73139...ad1

Skrevet

Jeg synes hele historien var merkelig. Både det at du velger en så dyr shorts, at du ikke kjøper den selv og at de ikke takker for pengene.

Om de har dårlig råd forstår jeg godt at de heller vil bruke pengene annerledes. Var det viktig for deg at hun fikk akkurat den shortsen så kunne du har kjøpt den på nettet med leveringadresse hos dem. Men om noen har dårlig råd kan fint dyre klesplagg komme med en bismak fordi man vet hvor mye annet man trenger man kunne fått for samme sum. 

Det å bare vippse penger med føringen på hva de skal handle, kan også gjøre det vanskeligere å takke om de ønsker å disponere pengene annerledes. Og hva om hun ikke likte shortsen? Skulle hun likevel følt seg forpliktet til å kjøpe den? De kan være redd for å takke i tilfelle du tar det ille opp. Sett at historien er riktig er det jo tydeligvis et ømt punkt for deg ettersom du skriver om historien her. 

Anonymkode: d4d5a...c9d

Skrevet

Helt merkelig ting å gjøre. Vips jenta noen kr om det er tanken. At du finner en shorts som en 12 åring liker og til den prisen er helt merkelig. Ka nå jenta beholde pengene og gjør det hun selv ønsker.

Anonymkode: a21c1...415

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt merkelig ting å gjøre. Vips jenta noen kr om det er tanken. At du finner en shorts som en 12 åring liker og til den prisen er helt merkelig. Ka nå jenta beholde pengene og gjør det hun selv ønsker.

Anonymkode: a21c1...415

Nå er det jo slik at jeg som giver bestemmer hva jeg ønsker å gi. Spørsmålet mitt er om jeg skal takke ja til å returnere pengene. Isåfall gir jeg henne kr 150 i sommerpenger, siden hun ikke ville ha den shortsen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det jo slik at jeg som giver bestemmer hva jeg ønsker å gi. Spørsmålet mitt er om jeg skal takke ja til å returnere pengene. Isåfall gir jeg henne kr 150 i sommerpenger, siden hun ikke ville ha den shortsen.

Det virker jo som det er det du ønsker uansett, så for all del kjør på. 

Ikke gi penger med beskjed om hva de skal brukes til en annen gang om det er til noen som har dårlig råd fra før. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg gir ikke bort denne typen gave med forbehold. Hva om du hadde gitt henne shortsen og hun deretter hadde byttet den i noen annet som var billigere. Skulle hun da ha leverte tilgodelappen på resten til deg? 

Så finnes det saker som er annerledes, så det går ikke helt å trekke paralleller til alt. Om foreldrene dine så at du trengte bil. Strakk seg langt for at du skulle få råd og overførte pengene til deg slik at du da kunne kjøpe deg en bil. Om du da tok pengene og kjøpte deg ferie og scooter i stedet fordi du følte du trengte det mer, kan det føles som et brudd på avtalen. Selv om de overførte pengene er nok det de mente det skulle brukes på styrende for beløpet slik at de aldri hadde strukket seg så langt for å bidra til ferie.   

Anonymkode: d4d5a...c9d

Skrevet

Vel, jeg valgte å få pengene tilbake og så sendte jeg pengene på ny og sa at det var til bunadskontoen. Da går pengene til moren istedenfor.

Takk for svar :)

Skrevet (endret)

Rart å vippse sånn til venninner når det ikke er buursdag eller jul, hadde følt det veldig nedverdigende hvis jeg var henne

Endret av Wicked_Witch_of_the_West
skrivefeil
Skrevet
Wicked_Witch_of_the_West skrev (6 minutter siden):

Rart å vippse sånn til venninner når det ikke er buursdag eller jul, hadde følt det veldig nedverdigende hvis jeg var henne

Nå var det jo datteren som fikk. Barn pleier jo å sette pris på å få pene klær, hun er jo i en alder som er svært kostbar for foreldrene.  Jeg tenkte at dette ville gjøre henne glad, ikke noe annet. Men jeg forstår nå at gaver, det skal man ikke gi utenom bursdager og jul.

Takk, det gjør det billigere for meg 😁

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Nå var det jo datteren som fikk. Barn pleier jo å sette pris på å få pene klær, hun er jo i en alder som er svært kostbar for foreldrene.  Jeg tenkte at dette ville gjøre henne glad, ikke noe annet. Men jeg forstår nå at gaver, det skal man ikke gi utenom bursdager og jul.

Takk, det gjør det billigere for meg 😁

Selv om tanken din var god så er det forskjell på å vippse penger til mor med føringer, og det å gi en gave til datteren

Endret av Wicked_Witch_of_the_West
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tatt pengene tilbake

Anonymkode: 7c069...4a9

Hvorfor ville du ha gjort det? 😄

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vel, jeg valgte å få pengene tilbake og så sendte jeg pengene på ny og sa at det var til bunadskontoen. Da går pengene til moren istedenfor.

Takk for svar :)

For en merkelig ting å gjøre! Så da misser jenta både shortsen og pengene? Dette er det rareste jeg har lest på lenge. Stakkars jente, for et styr!

Anonymkode: cca78...7f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For en merkelig ting å gjøre! Så da misser jenta både shortsen og pengene? Dette er det rareste jeg har lest på lenge. Stakkars jente, for et styr!

Hun ville jo ikke ha shortsen, var jo shortsen jeg ville gi, ikke pengene.  Nå får hun bunad til konfirmasjonen og jeg er med og sparer.

Skrevet

Jeg kan ikke si at du virker veldig glad i den jenta. Som andre sier, dette er så merkelig. 

Her virket det først som du ville ha mye skryt over hvor snill du er, men vil rettferdigjøre det å ta tilbake pengene når de syntes det var mye å bruke på en shorts.

Hadde det vært meg du hadde behandlet som en dørmatte på den måten så hadde jeg nok kuttet kontakten. 

Skrevet

Jo, jeg er glad i jenta men hun ønsket seg ikke shorts, hun ønsker seg bunad, så nå har jeg korrigert gaven til at jeg er med på å spare til bunad.

Er det også galt? Sukk.....da trenger jeg ikke å gi mer før hun er konfirmant.

HI

Skrevet

Merkelig måte å gjøre det på.

Du kunne bare bestilt og betalt men skrevet dems adresse på leveringen.

Anonymkode: f660d...62a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, jeg er glad i jenta men hun ønsket seg ikke shorts, hun ønsker seg bunad, så nå har jeg korrigert gaven til at jeg er med på å spare til bunad.

Er det også galt? Sukk.....da trenger jeg ikke å gi mer før hun er konfirmant.

HI

Var ikke intensjonen din å gi henne noe de ellers ikke hadde hatt råd til? Hva med heller ha dialog med denne jenta du visstnok skal bry deg om? Jeg tviler sterkt på at en tolvåring heller ønsker bidrag til bunad enn et plagg hun kan bruke i sommerferien sin. Det virker som det er mer viktig at du gir enn at jenta skal få noe hun ønsker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Var ikke intensjonen din å gi henne noe de ellers ikke hadde hatt råd til? Hva med heller ha dialog med denne jenta du visstnok skal bry deg om? Jeg tviler sterkt på at en tolvåring heller ønsker bidrag til bunad enn et plagg hun kan bruke i sommerferien sin. Det virker som det er mer viktig at du gir enn at jenta skal få noe hun ønsker. 

Hvis du leser over, så ønsker hun seg bunad. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ingen døtre selv, så jeg synes det er hyggelig å kunne glede datteren til en venninne innimellom. Det var ikke bursdagen hennes eller noen spesiell anledning.

Jeg fant en shorts på nettet som jeg syntes var kjempefin, og den minnet meg med en gang om henne. Siden venninnen min har litt dårlig råd, ønsket jeg å spandere den. Jeg sendte derfor 700 kroner til moren sammen med en lenke til shortsen, slik at hun kunne bestille den. Jeg kunne selvfølgelig ha kjøpt den selv, men vi var på ferie, og jeg tenkte at det ville gå raskere hvis hun bestilte den direkte.

Etter noen dager hadde jeg ikke hørt noe, så jeg sendte en melding og spurte om datteren hadde fått shortsen. Da svarte venninnen min at datteren heller ville ha pengene.

Jeg må innrømme at jeg syntes det var litt spesielt. Det kom ikke noe takk eller kommentar om gaven – bare at hun heller ønsket pengene. Etterpå tilbød venninnen min å vippse de 700 kronene tilbake til meg.

Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon?

Jeg hadde latt jenta få pengene og tatt lærdom og bestilt selv neste gang. Intensjonen din var nok god, men dette ble da forferdelig styrete og trist for jenta. Om man skal gi gaver så må man tenke over sin egen intensjon - er det for å være genuint snill eller er det for å føle seg snill? 

Skrevet
MissSaigon skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde latt jenta få pengene og tatt lærdom og bestilt selv neste gang. Intensjonen din var nok god, men dette ble da forferdelig styrete og trist for jenta. Om man skal gi gaver så må man tenke over sin egen intensjon - er det for å være genuint snill eller er det for å føle seg snill? 

Moren må da kunne klare å kjøpe en shorts til datteren sin når jeg vippser moren penger! Har vippset andre mødre penger til konfirmasjon etc. og det har aldri før vært et problem! Å gi en shorts, er ikke slemt, slutt å hevd noe slik! Det er jo ikke noe annet enn snudd helt rundt som om jeg hadde dårlige intensjoner ved å gi en jente en shorts!

Skrevet

Dette virker mer og mer som en trolle tråd fra HI

Anonymkode: 6a7e5...907

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Moren må da kunne klare å kjøpe en shorts til datteren sin når jeg vippser moren penger! Har vippset andre mødre penger til konfirmasjon etc. og det har aldri før vært et problem! Å gi en shorts, er ikke slemt, slutt å hevd noe slik! Det er jo ikke noe annet enn snudd helt rundt som om jeg hadde dårlige intensjoner ved å gi en jente en shorts!

Hadde det ikke vært en idè å ha en dialog med mor heller enn å bare sende link og vippse? Kanskje mor ikke syns shorts var det jenta trengte, kanskje hun ikke hadde mulighet til å dra på shopping, kanskje hun syns det er ubehagelig at du sender penger helt ut av det blå.... 

Jeg har ikke antydet at du har dårlige intensjoner, jeg skrev faktisk det stikk motsatte. Men at det ble mye styr må du da være enig i? Og bidrag til bunad er da noe helt annet enn å stikke til et barn en liten sommergave, jeg skjønner ikke helt sammenhengen her...

Og så er det ikke nødvendig å være så hissig, man prøver jo bare å komme med innspill på DITT innlegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...