Gå til innhold

Mor nekter sønn russebuss

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt irrelevant om du tjener 500.000 eller 5.mill i året. Poenget er jo hva man ønsker å lære barna av verdier. En russebuss er ikke verdt det

Anonymkode: 99b67...ba1

Det er jo akkurat det jeg sier så jeg forstår ikke helt ditt behov for å svare på denne posten med ett slikt svar.

Anonymkode: 7e45d...9a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg sier så jeg forstår ikke helt ditt behov for å svare på denne posten med ett slikt svar.

Nei, jeg mente jo bare at all honnør til deg. Skjønner jeg formulerte meg feil, beklager

Anonymkode: 99b67...ba1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Min datter konkurrere på ett høyt nivå i sprang og terrengritt, og med egen hest som trenger kraftfor, grovfor, skoing hver femte uke, equiterapeut til hesten hver andre uke, startavgifter og privat trener så går det fort 22000 kr i måneden. På sommeren går det mer da det er mye konkurranse og mye reising.

Ok, jeg måtte bare sjekke om jeg las en null for mye 😉 

Skrevet

Litt rart at så mange er imot russebuss men alikevel er det så mange russebusser her i landet 

Anonymkode: db65a...165

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Litt rart at så mange er imot russebuss men alikevel er det så mange russebusser her i landet 

Du tuller?

Anonymkode: 1443e...f7d

Skrevet

Ble heldigvis aldri et tema her i huset, begge var (altfor) målrettede og "visste" knapt nok hva en fest var. De viste null interesse for russefeiring, og begge hadde russedress kun for syns skyld. 

Fra oss ville de uansett begge fått nei til økonomisk støtte til russebuss, det var vi fullstendig ute av økonomisk stand til da de håpefulle var russ, pga sykdom hos begge oss foreldre i den perioden. 

Anonymkode: d1a27...ac9

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er vel mest i enkelte områder at det er mange russebusser. Mange kommuner og fylker ser man aldri russebusser

Anonymkode: c2572...4aa

Skrevet

Datteren min bryr seg ikke om russetid. Hun er russ neste år, og er usikker på om hun i det hele tatt gidder å kjøpe seg russeklær. Det er ikke fokus på hennes skole.

Men hadde alle vennene hennes bestemt seg for å gå sammen om russebuss, og hun ønsket å være med, da hadde jeg sagt ja. De starter dette arbeidet allerede i første året på videregående. Det å ikke skulle være en del av det vennegruppen skal jobbe for sammen, det er å sette henne utenfor alt det sosiale.

Jeg hadde heller fulgt opp tett, krevd at hun tjente sine egne penger for å finansiere det, og fortsatt oppdragelsen som jeg har gjort hittil for å tilrettelegge for at hun tar gode valg. 

Anonymkode: a575c...c63

Skrevet

Vi bor i et område der de aller fleste er på buss. Gruppene etableres allerede på ungdomsskolen og det er prøvevors for å fylle opp de siste plassene. Hvilken buss man er på bestemmer hvor man får sitte i kantina. Er man ikke på buss må man spise et annet sted. Jeg skjønner faktisk at det er vanskelig å si nei hvis ungene veldig gjerne vil være på buss.

Ingen av våre har ønsket det, eller fått være med. Det har vært kostbart sosialt og særlig en av våre tre hadde det kjipt mye av de tre årene. Jeg tror at vi har formidlet veldig tydelig at vi ikke liker busskulturen, og at det har påvirket hvordan barna har kommunisert i sine miljøer, og at de både har virket negative og uinteresserte. Jeg ville blitt overrasket og skuffet hvis noen av dem gjerne ville på buss, og hadde ikke lagt til rette for det. 

Skrevet
Iiiiik skrev (28 minutter siden):

Hvilken buss man er på bestemmer hvor man får sitte i kantina. Er man ikke på buss må man spise et annet sted.

Det må være noe av det tristeste jeg har lest.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det må være noe av det tristeste jeg har lest.

Enig. Her har en hel generasjon jobbet iherdig mot alle former for ekskludering basert på etnisitet, seksuell legning, sosial status, økonomi osv osv, så skal det ikke mer enn en russefeiring til før det blir nærmest apatheid igjen… møkkaungdom.

Anonymkode: 4eb9d...ba0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.6.2026 den 21.06):

Min venninne og jeg har gutter som er russ neste år. Russegruppe jobber for å få til russebuss. Men min venninne sin sønn får ikke bli med. Guttene blir ikke 18 før slutten av året. Min gutt får lov, men han må jobbe og betale selv. 

Sønnen til min venninne er lei seg pga det. Han sier at nå er det ikke noe vits for han å være russ. Hele russegruppen skal rulle med buss.

Hadde du nektet ditt barn det?

Jeg hadde ikke nektet mitt barn det. Jeg hadde absolutt ikke vært noen pådriver, men det skulle sittet veldig langt inne å nekte barnet som eneste i en gruppe. Hadde det vært flere, kunne det stilt seg annerledes. Alt kan ikke måles i kroner og øre, og mange av de beste minnene i livet er ikke økonomisk forankret. Opplevelsen av å ikke få være med, som den eneste, tror jeg er noe den implisitte hukommelsen bærer med seg videre.

Anonymkode: bfb47...1f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Enig. Her har en hel generasjon jobbet iherdig mot alle former for ekskludering basert på etnisitet, seksuell legning, sosial status, økonomi osv osv, så skal det ikke mer enn en russefeiring til før det blir nærmest apatheid igjen… møkkaungdom.

Det er nå foreldrene som sier ja og legger til rette for denne galskapen.

I barneskolen SKAL man invitere ALLE. På videregående betaler man flere hundretusen for å bidra i å ekskludere. Henger ikke på greip..... 

All den tid foreldre sier JA til dette så vil det bare fortsette. Møkkaforeldre, er vel det du mener når du skriver møkkaungdom

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er nå foreldrene som sier ja og legger til rette for denne galskapen.

I barneskolen SKAL man invitere ALLE. På videregående betaler man flere hundretusen for å bidra i å ekskludere. Henger ikke på greip..... 

All den tid foreldre sier JA til dette så vil det bare fortsette. Møkkaforeldre, er vel det du mener når du skriver møkkaungdom

En 17/18- åring med normalt utviklede sjelsevner er voksen og erfaren nok til å skjønne at man ikke ekskluderer folk på bakgrunn av en russebuss. Eller noe som helst annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

En 17/18- åring med normalt utviklede sjelsevner er voksen og erfaren nok til å skjønne at man ikke ekskluderer folk på bakgrunn av en russebuss. Eller noe som helst annet.

Ikke nødvendigvis. Eller sannsynligvis ikke. Eller ganske sikkert ikke for å være nøyaktig. Og ikke i alle tilfeller.  En normal guttehjerne er ikke ferdig utviklet før i 26-27 års alderen, og kanskje senere også.  En jentehjerne er ofte ferdigutviklet et litt før, men ikke nødvendigvis. 

Ferdig utviklet er den kanskje ikke da en gang, men da er man godt på vei i alle fall. 

Anonymkode: 6bcf3...451

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Æh, nei det er det langt ifra alle 17-, 18- og 19-åringer som er. Jeg jobber i videregående skole, jeg vet hvor stor forskjell det kan være på ungdommer i denne aldersgruppen.

Anonymkode: d1a27...ac9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror alle de aktuelle 17-18-åringene er enige, i prinsippet. Jeg kjenner dem som fine og vanlige ungdommer. Allikevel er det noe som gjør at prinsippene ryker i møtet med virkeligheten. Hvis de tror at realiteten er at de selv ryker ut hvis de sier fra, så er det vanskeligere enn ønskelig. Der og da er de alle opptatt av seg selv, og klarer ikke å løfte blikket og se utenfor sin egen gruppe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Eller sannsynligvis ikke. Eller ganske sikkert ikke for å være nøyaktig. Og ikke i alle tilfeller.  En normal guttehjerne er ikke ferdig utviklet før i 26-27 års alderen, og kanskje senere også.  En jentehjerne er ofte ferdigutviklet et litt før, men ikke nødvendigvis. 

Ferdig utviklet er den kanskje ikke da en gang, men da er man godt på vei i alle fall. 

Anonymkode: 6bcf3...451

Hjernen trenger ikke å være fullt ut utviklet for å skjønne at man ikke ekskluderer andre. Det læres allerede fra barnehagen. De skjønner jo som regel at det ikke er greit å ekskludere på bakgrunn av etnisitet og seksuell legning. Men så fort det er relatert til russetiden så er det plutselig greit?

Skrevet

Vennene får ha det artig, gøy og moro, men selv skal gutten gå venneløs og kjede seg i ungdomstiden fordi russebuss er bare såååå tull ass. Virkelig? Og dere er oppegående foreldre?

Anonymkode: 2e6f7...29f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...