Gå til innhold

Noen som har erfaring med periodisk faste?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.6.2026 den 22.56):

Det du skriver er faktisk veldig viktig å være klar over, og ikke unormalt.

Mange som begynner på periodisk faste spiser som normalt i spisevinduet, og får i seg karbohydrater som er kroppens fortrukne kilde til energi. Problemet er dersom man ikke får i seg nok karbohydrater går kroppen tom i fasteperioden, og kroppen begynner å bruke fett som energikilde, altså man er i ketose når spisevinduet starter.

Kroppen liker ikke å hele tiden skifte mellom ketose, og ikke ketose, og det vil ofte resultere i hodepine og at man blir veldig slapp/sliten.

Skal man holde på med periodisk faste må man enten leve på ekstrem lavkarbo, eller høykarbo når man spiser.

Anonymkode: b5142...9d8

Det der syns jeg var interessant! Periodisk faste selges jo inn som en veldig enkel løsning, bare dropp frokost og spis ellers som vanlig. Men det er altså ikke så enkelt. 

Hvor mye karbo må det være for å være høykarbo? Jeg har forsøkt selv, men slitt med veldig lite energi om morgenen, jeg sykler til jobb og det har vært alt for tungt. Kanskje dette et løsningen.

Anonymkode: 81916...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det der syns jeg var interessant! Periodisk faste selges jo inn som en veldig enkel løsning, bare dropp frokost og spis ellers som vanlig. Men det er altså ikke så enkelt. 

Hvor mye karbo må det være for å være høykarbo? Jeg har forsøkt selv, men slitt med veldig lite energi om morgenen, jeg sykler til jobb og det har vært alt for tungt. Kanskje dette et løsningen.

Anonymkode: 81916...a76

Anbefalt mengde karbo  per dag er 225-300 g per dsg. 300 g og oppover er høykarbo.

Man bør også i hovedsak få i seg de sunne karboene, det vil si matvarer med mye karbo, og lag GU -glykoseindeks. De påvirker blodsukkeret mindre, og kroppen bruker lengre tid på å forbrenne det.

Anonymkode: b5142...9d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...