TinaK 1990 Skrevet 3. juni #2 Skrevet 3. juni Jeg har god erfaring med periodisk faste, både 16:8 og 19/20:5. Gått ned mange kilo på dette og har holdt meg stabil i halvannet år ved å videreføre rutinen. Men, det er svært viktig at du sørger for at du får i deg nok proteiner, vitaminer, mineraler og væske. Jeg spiser veldig proteinrikt, mye grønnsaker og fiber hver dag. Ikke gjennomfør hvis det trigger sult, søtbehov eller du får hodepine eller føler deg tappet for energi. Nå lever jeg 16:8 og det fungerer topp. Men vær som sagt nøye på innholdet av mat du spiser så du ikke får noen mangler
Anonym bruker Skrevet 3. juni #3 Skrevet 3. juni Veldig fornøyd med 16:8. Kjenner at det passer min kropp helt utmerket. Ofte kan det bli 19:5 hos meg også, dvs lett lunsj på jobb og stor middag i fire-femtida. Egentlig tror jeg at jeg er som en slange - ett stort måltid som varer lenge har vært genialt for både fordøyelse og vekt. Anonymkode: 777f5...db8
TinaK 1990 Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (13 timer siden): Veldig fornøyd med 16:8. Kjenner at det passer min kropp helt utmerket. Ofte kan det bli 19:5 hos meg også, dvs lett lunsj på jobb og stor middag i fire-femtida. Egentlig tror jeg at jeg er som en slange - ett stort måltid som varer lenge har vært genialt for både fordøyelse og vekt. Anonymkode: 777f5...db8 Kjenner også at det passer min kropp. Ikke sulten før middag, ikke alltid da heller - men da spiser jeg kjøtt/kylling/fisk og grønnsaker for å sikre næring i kroppen. Spiser et lite måltid på kvelden også hvor jeg vektlegger protein blant annet. Feks knekkebrød med egg eller cottage cheese, yoghurt og en frukt
Anonym bruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni jeg har startet med spisevindu mellom 12-18. Fungerer veldig bra for meg. Er fortsatt i innkjøringsfase - og kjenner jeg sliter med å få i meg nok proteiner...men det tror jeg er vanlig? Anonymkode: 7a021...b58
Anonym bruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Jeg strevde med det i tre måneder. Hadde spisevindu mellom klokken 12 og 18. Det var tungt. Jeg elsker frokost, og timene fram til lunsj var lange. Gikk ikke merkbart ned i vekt heller. Kanskje bare 1-2. Problemet kom da jeg gikk tilbake til normalen med frokost: jeg gikk opp i vekt. Så nå, et år etter, er jeg minst 5-6 kilo tyngre enn da jeg startet. Kroppen min tviholder på kiloene. Anonymkode: 7844b...a78
Anonym bruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Hvordan gjør dere det når dere er med på ting som f.eks. ut å spise med venner, jobb, bursdager, julemiddag etc. er det rom for noen unntak i blant, eller er det no-no hele tiden? Anonymkode: 10189...ebd
TinaK 1990 Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan gjør dere det når dere er med på ting som f.eks. ut å spise med venner, jobb, bursdager, julemiddag etc. er det rom for noen unntak i blant, eller er det no-no hele tiden? Anonymkode: 10189...ebd Rom for unntak ellers blir det ikke gjennomførbart,
Anonym bruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvordan gjør dere det når dere er med på ting som f.eks. ut å spise med venner, jobb, bursdager, julemiddag etc. er det rom for noen unntak i blant, eller er det no-no hele tiden? Anonymkode: 10189...ebd Forskjell på hverdag og fest. Anonymkode: ed544...0a9
Anonym bruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ja, fungerer dårlig. Anonymkode: 5cc19...17f Jepp. Det funker ikke. Anonymkode: 48059...5da
Anonym bruker Skrevet 5. juni #12 Skrevet 5. juni Jeg har spist sånn hele mitt voksne liv. Spiser ikke frokost, lunsj ca kl 11, middag kl 17 og gjerne et mellommåltid mellom der. Kroppen min fungerer godt sånn. Er 174 cm høy og veier 70 kg, så ikke veldig slank, men ikke direkte overvektig heller. Anonymkode: ed544...0a9
Anonym bruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (På 4.6.2026 den 22.58): Ja, fungerer dårlig. Anonymkode: 5cc19...17f Fungerer dårlig for hva? Det er vel forskjellige grunner til at man velger å faste… Anonymkode: 64c6c...87b
Anonym bruker Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Fungerer dårlig for hva? Det er vel forskjellige grunner til at man velger å faste… Anonymkode: 64c6c...87b For kroppen min. Ble bare i ulage og hadde det ikke bra. Hadde ikke spesielle årsaker til å begynne, kun håp om mindre migrene og mer energi. Fungerte motsatt, hadde det jævlig. Godt nok svar for deg? Anonymkode: 5cc19...17f
Anonym bruker Skrevet 6. juni #15 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): For kroppen min. Ble bare i ulage og hadde det ikke bra. Hadde ikke spesielle årsaker til å begynne, kun håp om mindre migrene og mer energi. Fungerte motsatt, hadde det jævlig. Godt nok svar for deg? Anonymkode: 5cc19...17f Og før du begynner med at jeg holdt på for kort; nei, jeg levde etter denne metoden i flere år. Anonymkode: 5cc19...17f
Anonym bruker Skrevet 7. juni #16 Skrevet 7. juni Anonym bruker skrev (På 5.6.2026 den 7.52): Jepp. Det funker ikke. Anonymkode: 48059...5da Det gjør det her!!! Anonymkode: 154df...d3f
Anonym bruker Skrevet 7. juni #17 Skrevet 7. juni Jeg spiser sånn hver dag, ikke pga vekta, men vekta er uansett uforandret. Anonymkode: 4f72e...474
Anonym bruker Skrevet 7. juni #18 Skrevet 7. juni Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg spiser sånn hver dag, ikke pga vekta, men vekta er uansett uforandret. Anonymkode: 4f72e...474 Men det er bra for magen min. Anonymkode: 4f72e...474
Anonym bruker Skrevet 7. juni #19 Skrevet 7. juni Anonym bruker skrev (På 6.6.2026 den 18.51): For kroppen min. Ble bare i ulage og hadde det ikke bra. Hadde ikke spesielle årsaker til å begynne, kun håp om mindre migrene og mer energi. Fungerte motsatt, hadde det jævlig. Godt nok svar for deg? Anonymkode: 5cc19...17f Det du skriver er faktisk veldig viktig å være klar over, og ikke unormalt. Mange som begynner på periodisk faste spiser som normalt i spisevinduet, og får i seg karbohydrater som er kroppens fortrukne kilde til energi. Problemet er dersom man ikke får i seg nok karbohydrater går kroppen tom i fasteperioden, og kroppen begynner å bruke fett som energikilde, altså man er i ketose når spisevinduet starter. Kroppen liker ikke å hele tiden skifte mellom ketose, og ikke ketose, og det vil ofte resultere i hodepine og at man blir veldig slapp/sliten. Skal man holde på med periodisk faste må man enten leve på ekstrem lavkarbo, eller høykarbo når man spiser. Anonymkode: b5142...9d8
Anonym bruker Skrevet 8. juni #20 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (19 timer siden): Det du skriver er faktisk veldig viktig å være klar over, og ikke unormalt. Mange som begynner på periodisk faste spiser som normalt i spisevinduet, og får i seg karbohydrater som er kroppens fortrukne kilde til energi. Problemet er dersom man ikke får i seg nok karbohydrater går kroppen tom i fasteperioden, og kroppen begynner å bruke fett som energikilde, altså man er i ketose når spisevinduet starter. Kroppen liker ikke å hele tiden skifte mellom ketose, og ikke ketose, og det vil ofte resultere i hodepine og at man blir veldig slapp/sliten. Skal man holde på med periodisk faste må man enten leve på ekstrem lavkarbo, eller høykarbo når man spiser. Anonymkode: b5142...9d8 Jo, men jeg hadde ikke hodepine. Hadde det bare ikke bra. Og migrenen forsvant ikke. Som du sikkert vet, så er ikke migrene det samme som hodepine. Anonymkode: 5cc19...17f
Anonym bruker Skrevet 8. juni #21 Skrevet 8. juni Kan jo også nevne at det hender titt og stadig at spisevinduet blir på 16 timer og vel så det. Det er ikke det som er problemet. Problemet er å hele tiden skulle ha et rigid skjema å forholde seg til fremfor å la kroppen ta styringen. Kroppen er smartere enn meg. Og let’s face it, jeg har andre ting å holde styr på. Anonymkode: 5cc19...17f
Anonym bruker Skrevet 8. juni #22 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jo, men jeg hadde ikke hodepine. Hadde det bare ikke bra. Og migrenen forsvant ikke. Som du sikkert vet, så er ikke migrene det samme som hodepine. Anonymkode: 5cc19...17f Det vet jeg, sliter med migrene selv, og for de som har migrene og ikke passer på karbohydratene kan den bli verre, eventuelt at man får vanlig hodepine i tillegg. Man må ikke få det, man kan få det. Man kan også bare bli uggen i kroppen, slapp, sliten, sykdomsfølelse og lignende. Kort sagt, periodisk faste passer ikke for alle Anonymkode: b5142...9d8
Anonym bruker Skrevet 8. juni #23 Skrevet 8. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det vet jeg, sliter med migrene selv, og for de som har migrene og ikke passer på karbohydratene kan den bli verre, eventuelt at man får vanlig hodepine i tillegg. Man må ikke få det, man kan få det. Man kan også bare bli uggen i kroppen, slapp, sliten, sykdomsfølelse og lignende. Kort sagt, periodisk faste passer ikke for alle Anonymkode: b5142...9d8 OK, da får du snakke for deg selv fremfor å hele tiden prøve å gjøre meg til en slags sak du kan snakke på vegne av. Anonymkode: 5cc19...17f
Anonym bruker Skrevet 8. juni #24 Skrevet 8. juni Sånn apropos migrene, så har jeg nå begynt på betablokkere av helt annen grunn og etter det har jeg ikke hatt migrene. Så DET kan jeg anbefale. Anonymkode: 5cc19...17f
Anonym bruker Skrevet 9. juni #25 Skrevet 9. juni Anonym bruker skrev (På 7.6.2026 den 22.56): Det du skriver er faktisk veldig viktig å være klar over, og ikke unormalt. Mange som begynner på periodisk faste spiser som normalt i spisevinduet, og får i seg karbohydrater som er kroppens fortrukne kilde til energi. Problemet er dersom man ikke får i seg nok karbohydrater går kroppen tom i fasteperioden, og kroppen begynner å bruke fett som energikilde, altså man er i ketose når spisevinduet starter. Kroppen liker ikke å hele tiden skifte mellom ketose, og ikke ketose, og det vil ofte resultere i hodepine og at man blir veldig slapp/sliten. Skal man holde på med periodisk faste må man enten leve på ekstrem lavkarbo, eller høykarbo når man spiser. Anonymkode: b5142...9d8 Det stemmer jo ikke. Man kan spise sunt og vanlig. Anonymkode: 777f5...db8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå