Gå til innhold

Noen andre som synes singlet i skolen er en uting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, jeg har fått med meg at alle, eller sikkert 99,99,% av folk, mener at å gå med singlet på skolen er en menneskerett og at det der.

Men jeg synes det er bra å ha litt regler rundt det. Har selv gått på skole både i USA og i England i oppveksten, og begge steder var det kleskode for begge kjønn. Jeg synes det er 100% innafor å kreve at mage og skuldre skal dekkes til på skole/jobb for eksempel. Samme med lår. For både gutter og jenter selvsagt.

Det som overrasker meg mest med hele denne saken er hvor i utakt med resten av samfunnet jeg tydeligvis er. På denne fronten er jeg visst veldig konservativ. 0_0

(og fordi jeg ikke vil at noen skal misforstå noe som helst så synes jeg på ingen måte at dårlig oppførsel fra gutta mot jentene kan forsvares på grunn av at jentene har lite bekledning!! Og at det heller må tas tak i med konsekvenser.

Anonymkode: 54674...b43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke uenig i at man bør lære seg å kle seg litt etter setting, men ikke med den begrunnelsen der. Og på ungdomsskolen tenker jeg de skal få slippe å forholde seg til slikt gammeldags tull, der kvinner skal måtte dekke seg til for å ikke friste mannen. De fleste skjønner nok uansett tidsnok at man ikke møter opp i singlet på jobbintervju eller i begravelse.

Kan jo bare spørre seg, hadde gutter fått samme reaksjonen om de gikk i singlet? 

Applauderer reaksjonen til jentene, og hadde støttet min egen 15 åring 100 % der. 

Anonymkode: bb8ad...3fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De fleste skjønner nok uansett tidsnok at man ikke møter opp i singlet på jobbintervju eller i begravelse.

Hvor skal de "skjønne" dette fra når det har vært greit på skole og over alt ellers? Da er jo arbeidsplassen gammeldags.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

slikt gammeldags tull

Slik som en sykepleier som må dekke seg til og slikt gammeldags tull.

Anonymkode: 7dbd8...6d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor skal de "skjønne" dette fra når det har vært greit på skole og over alt ellers? Da er jo arbeidsplassen gammeldags.

Slik som en sykepleier som må dekke seg til og slikt gammeldags tull.

Jaha, vi gikk i singlet på ungdomsskolen for 30 år siden, og har til gjengjeld å møte så mange «usømmelige» 45 åringer i singlet i arbeidslivet. Og slutt å vri på det jeg sier, at en sykepleier går passende kledd bør og er forhåpentligvis av andre grunner enn at menn ikke skal få lyst til å forgripe seg på dem.

Anonymkode: bb8ad...3fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De klarer vel å skjønne det som alle andre generasjoner før de har skjønt det.  Eller mener du at de er for dumme til det?

Anonymkode: 0c503...e71

Skrevet

Hva skjedde med at jenter selv må få bestemme? Dette er jo et viktig argument når det gjelder hijab. 

Anonymkode: 0d690...301

Skrevet

Er skuldre «dirty»? Jeg er i teorien ikke helt uenig i mage, lår, rumpe. Men skuldre kan man liksom vise på galla… 

Anonymkode: 24c10...974

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå at singlet er usømmelig. Har du en singlet som er gjennomsiktig så er det da ikke singleten i seg selv som er usømmelig, men at du har på deg et plagg som er gjennomsiktig. Jeg klarer ikke å se at en vanlig singlet på en varm sommerdag er usømmelig på verken skole eller jobb. Jeg kjenner flere som går på jobb i et flott skjørt med en flott singlet-topp til eller en flott sommerkjole med stropper. Jobber man i en kirke som krever at skuldre og knær skal være tildekket, så gjør man selvsagt det, men andre steder bør en siglet være grei. 

Anonymkode: 5be3b...1ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er 100% innafor å kreve at mage og skuldre skal dekkes til på skole/jobb for eksempel. Samme med lår. For både gutter og jenter selvsagt.

Enig.

Ingen går med singlet på jobb, skulle bare mangle at de ikke gjorde det på skolen.

Og for noen begynner med kjønn, så reagerer jeg mer på menn som går uten skjorte i offentligheten. Kvalmt!

Kvinner bør kle på seg og menn bør i alle fall kle på seg!

Anonymkode: 1dac7...9e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg klarer ikke å forstå at singlet er usømmelig. Har du en singlet som er gjennomsiktig så er det da ikke singleten i seg selv som er usømmelig, men at du har på deg et plagg som er gjennomsiktig. Jeg klarer ikke å se at en vanlig singlet på en varm sommerdag er usømmelig på verken skole eller jobb. Jeg kjenner flere som går på jobb i et flott skjørt med en flott singlet-topp til eller en flott sommerkjole med stropper. Jobber man i en kirke som krever at skuldre og knær skal være tildekket, så gjør man selvsagt det, men andre steder bør en siglet være grei. 

Anonymkode: 5be3b...1ba

Sjekk den artikkelen de bruker for å beskrive problemet, alle har tynn lys singlet og undertøy som tyter ut. Ser slaskete ut. 

Anonymkode: 1dac7...9e2

Skrevet

Det bør forbys hijab lenge før noe annet forbys. 

Anonymkode: 89967...c89

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det bør forbys hijab lenge før noe annet forbys. 

Anonymkode: 89967...c89

Hvorfor skal noe forbys?

Anonymkode: 4e976...95d

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva skjedde med at jenter selv må få bestemme? Dette er jo et viktig argument når det gjelder hijab. 

Touche 😉

Anonymkode: af35d...d1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal noe forbys?

Tja når HI starter med dette så er det faktisk veldig naturlig å tenke på nettopp det: "Jeg synes det er 100% innafor å kreve at mage og skuldre skal dekkes til på skole/jobb for eksempel. Samme med lår"

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tja når HI starter med dette så er det faktisk veldig naturlig å tenke på nettopp det: "Jeg synes det er 100% innafor å kreve at mage og skuldre skal dekkes til på skole/jobb for eksempel. Samme med lår"

Ja? Jeg lurer fremdeles på hvorfor plagg og tilbehør skal forbys. Det være seg singlet eller hijab. 

Jeg syns verden går bakover. Spesielt unge folk har brukt singlet ‘alltid’ og jeg har aldri sett noen diskusjon om at det skal forbys utenfor strenge religiøse miljøer. Diskusjonen i den andre tråden går på at bh og kløft ikke skal vises. Dette er det altså foreldre (?) i 2026 som forfekter. Og så lurer man på hvor de unge guttene som kaller sine medelever for horer og som har vekt på russebussen får holdningene sine fra. Man kan tydeligvis bare gå til deres mødre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Ja? Jeg lurer fremdeles på hvorfor plagg og tilbehør skal forbys. Det være seg singlet eller hijab. 

Jeg syns verden går bakover. Spesielt unge folk har brukt singlet ‘alltid’ og jeg har aldri sett noen diskusjon om at det skal forbys utenfor strenge religiøse miljøer. Diskusjonen i den andre tråden går på at bh og kløft ikke skal vises. Dette er det altså foreldre (?) i 2026 som forfekter. Og så lurer man på hvor de unge guttene som kaller sine medelever for horer og som har vekt på russebussen får holdningene sine fra. Man kan tydeligvis bare gå til deres mødre. 

Mener du det burde være noen grenser for hvor mye av kroppen sin man skal kunne vise i det offentlige rom?

Anonymkode: b2ef2...d6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Mener du det burde være noen grenser for hvor mye av kroppen sin man skal kunne vise i det offentlige rom?

Anonymkode: b2ef2...d6a

Det er grenser. Både lovpålagte og moralske. Jeg syns bare det er trist at man virker til å gå baklengs inn i fremtiden. Både singlet og hijab har vært normale plagg i flere tiår, men nå, i 2026, skal man altså diskutere om de skal forbys. Jeg syns det er trist. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er grenser. Både lovpålagte og moralske. Jeg syns bare det er trist at man virker til å gå baklengs inn i fremtiden. Både singlet og hijab har vært normale plagg i flere tiår, men nå, i 2026, skal man altså diskutere om de skal forbys. Jeg syns det er trist. 

Ungdom kledde seg da skikkelig "før i tiden" også. Det er en nymotens greie det å vise frem overdrevent mye kropp.

338d6472-d99a-4dbe-a445-00b745cf233b?fit

Skrevet

Ungdom kledde seg da skikkelig "før i tiden" også. Det er en nymotens greie det å vise frem overdrevent mye kropp.

338d6472-d99a-4dbe-a445-00b745cf233b?fit

Vi kan alle AI generere bilder for å understreke poengene våre. Har du glemt perioden med Miss Sixty bukser og magetopp på tidlig 2000 tall? Eller hullete jeans og singlet på 1990 tallet? 

Skrevet

Jeg kjøper ikke at alt som betyr mindre dristig og frekt skal være gammeldags. Verden forandrer seg, Norge er under stor forandring. Hva tror dere innvandrere tenker om norske kvinner som kler seg i tynne gjennomsiktige klær? Blir ikke grensene for overgrep tynne og gjennomsiktige? Mange foreldre har i dag et veldig smidig forhold til seksuell lavalder, ikke alle, men alle må høres i denne diskusjonen.

Det er forskjell på gutter og jenter. Gutter ser annerledes på jenter enn omvendt. Gutter tenker annerledes. Det er ikke alltid dårlige foreldre eller deres egen holdning som er årsaken, de er gutter. Dessuten, skal influensere bestemme klesstilen til unge jenter? Er det bedre enn at foreldre og pedagoger på skoler har avgjørende innflytelse? Jeg mener vi bør ha klare grenser, satt av ansvarlige foreldre og lærere. 
Dersom vi hadde en helnorsk skole ville det vært annerledes, da kunne vi tenkt annerledes. Men vi har ikke lenger en helnorsk skole, da må vi ta konsekvensene av det. Men selv da burde vi tenkt på at antrekk skal være anstendig.

Anonymkode: f472d...fa9

Skrevet

Jeg kjøper ikke at alt som betyr mindre dristig og frekt skal være gammeldags. Verden forandrer seg, Norge er under stor forandring. Hva tror dere innvandrere tenker om norske kvinner som kler seg i tynne gjennomsiktige klær? Blir ikke grensene for overgrep tynne og gjennomsiktige? Mange foreldre har i dag et veldig smidig forhold til seksuell lavalder, ikke alle, men alle må høres i denne diskusjonen.

Det er forskjell på gutter og jenter. Gutter ser annerledes på jenter enn omvendt. Gutter tenker annerledes. Det er ikke alltid dårlige foreldre eller deres egen holdning som er årsaken, de er gutter. Dessuten, skal influensere bestemme klesstilen til unge jenter? Er det bedre enn at foreldre og pedagoger på skoler har avgjørende innflytelse? Jeg mener vi bør ha klare grenser, satt av ansvarlige foreldre og lærere. 
Dersom vi hadde en helnorsk skole ville det vært annerledes, da kunne vi tenkt annerledes. Men vi har ikke lenger en helnorsk skole, da må vi ta konsekvensene av det. Men selv da burde vi tenkt på at antrekk skal være anstendig.

Så du legger ansvaret for å unngå overgrep på jentene. Jeg trodde oppriktig talt at man var kommet lenger. Det gjør meg trist. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Singlet og hijab har vært normale plagg i årevis, men det var før, da de levde i ulike samfunn, nå skal de leve sammen. Det skaper selvsagt utfordringer. Et klesplagg er ofte knyttet til verdisyn, holdninger og kultur, ikke bare smak og behag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi kan alle AI generere bilder for å understreke poengene våre. Har du glemt perioden med Miss Sixty bukser og magetopp på tidlig 2000 tall? Eller hullete jeans og singlet på 1990 tallet? 

Linken går til Aftenposten. Som er kilden for bildet. Jeg grøsser ved tanken. Heldigvis er verden gått fremover siden den gang da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så du legger ansvaret for å unngå overgrep på jentene. Jeg trodde oppriktig talt at man var kommet lenger. Det gjør meg trist. 

Det er den lettvinte tolkningen. Og den er selvsagt feil.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Singlet og hijab har vært normale plagg i årevis, men det var før, da de levde i ulike samfunn, nå skal de leve sammen. Det skaper selvsagt utfordringer. Et klesplagg er ofte knyttet til verdisyn, holdninger og kultur, ikke bare smak og behag.

Og løsningen din er å forby begge deler, heller enn å jobbe for samhold og inkludering? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...