Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting i forbindelse med dette. Mødre som benytter seg av ammefri, en time før jobb og én time etter. Kan de virkelig time at da er barnet sulten og må amme? Eller er det ett gode vi bare benytter oss av fordi vi kan? Spiser ikke barnet mellom 8:30 og 14:30? Og hva med de som jobber turnus, er barnet våkent klokka 23? 

Anonymkode: 7d0ab...572

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De jeg kjenner som har benyttet seg av det bruker det "bare" for å få litt kortere dag på jobb og mer tid med barnet den perioden.

De har ammet da, før de går på jobb og når de har kommet hjem fra jobb. Men ikke nødvendigvis løpt til ammestolen så fort de er innenfor døra liksom. De har ammet noen ganger i døgnet, men ungene er jo 8-10 mnd gamle så de spiser jo fast føde i tillegg.

Vet om ei som begynte jobbe da ungen var 5 mnd pga studier (lege i praksis), hun pumpet så barnet fikk flaske når hun var på jobb.

Anonymkode: 66f1d...e66

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

De jeg kjenner som har benyttet seg av det bruker det "bare" for å få litt kortere dag på jobb og mer tid med barnet den perioden.

De har ammet da, før de går på jobb og når de har kommet hjem fra jobb. Men ikke nødvendigvis løpt til ammestolen så fort de er innenfor døra liksom. De har ammet noen ganger i døgnet, men ungene er jo 8-10 mnd gamle så de spiser jo fast føde i tillegg.

Vet om ei som begynte jobbe da ungen var 5 mnd pga studier (lege i praksis), hun pumpet så barnet fikk flaske når hun var på jobb.

takk for svar. da er det nok ikke så langt fra det jeg tenker... Gikk på skole med ei hvor sønnen var 3 mnd gammel. Da kom faren til studiestedet (bodde like ved) så hun fikk ammet når han trengte. Men når barnet er 8 mnd så styrer man jo ikke når de er sultne på samme måte. Og jeg nekter å tro at man vekker barnet når man kommer hjem fra kveldsvakt... 

Skrevet

Mine barn har vært veldig interessert i å bli ammet når det har vært mulig, og det var verdifullt å ha en time ekstra morgen og ettermiddag. Jeg ammet også på natt hele det første leveåret. Ammefri kan brukes til å pumpe også. Det er en rettighet vi skal ta godt vare på! 

Anonymkode: 4f069...d12

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Mine barn har vært veldig interessert i å bli ammet når det har vært mulig, og det var verdifullt å ha en time ekstra morgen og ettermiddag. Jeg ammet også på natt hele det første leveåret. Ammefri kan brukes til å pumpe også. Det er en rettighet vi skal ta godt vare på! 

Det er fint å amme barnet, for all del. Men jeg stusser på hvordan man kan bestemme at barnet er sultent før 9 og etter 14. Spiser de 8 og 15 sånn at det er umulig å jobbe? Og vekker man da barnet etter kveldsvakt for å gi de mat?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er fint å amme barnet, for all del. Men jeg stusser på hvordan man kan bestemme at barnet er sultent før 9 og etter 14. Spiser de 8 og 15 sånn at det er umulig å jobbe? Og vekker man da barnet etter kveldsvakt for å gi de mat?

De fleste bruker det nok bare som ekstra fri, siden det er en rettighet de har.

Anonymkode: 73548...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det heter ammefri fordi barnet er så lite at det ammes 

Og fritiden brukes sammen med det lille barnet, uansett om det ammes kl da eller da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det heter ammefri fordi barnet er så lite at det ammes 

Og fritiden brukes sammen med det lille barnet, uansett om det ammes kl da eller da.

Nei? Det er jo rett på fri for å amme barnet eller pumpe. Ikke ekstra fri for å være med barnet. Da kan jo alle be om det da 

Skrevet

De fleste bruker det nok bare som ekstra fri, siden det er en rettighet de har.

Ja det er det jeg og mistenker…

Skrevet

Det var bare idioti å ta fri i begge ender av vakten for min del, det var midt på vakten jeg hadde behovet.

Kl 7 var barnet forlengst ferdigammet, og det var lite vits i å vente til kl 14 for neste runde. Fa kunne vi like gjerne vente en time til. Jeg begynte på jobb til vanlig tid, dro hjem kl 11 for amming og dro tilbake til jobb.

Anonymkode: ddf81...bbc

Skrevet

Det har selvsagt verdi å kunne amme barnet før og etter jobb, og at det intervallet er litt kortere enn det ellers ville vært, selv om barnet også får annen mat. De færreste er i full jobb men med ammefri når de fullammer barnet. 

Jeg har ikke hatt kveldsjobb, men har absolutt ammet barna mine klokken 23. 

Skrevet

Flere jeg jobber med tar ammefri selv om barnet har sluttet å amme. Dette vet jo så klart ikke ledelsen, og jeg gidder ikke å sladre. 

Et gode som desidert blir misbrukt,  noe som er nesten umulig å bevise.  

Anonymkode: 25dc8...137

Skrevet

Det har selvsagt verdi å kunne amme barnet før og etter jobb, og at det intervallet er litt kortere enn det ellers ville vært, selv om barnet også får annen mat. De færreste er i full jobb men med ammefri når de fullammer barnet. 

Jeg har ikke hatt kveldsjobb, men har absolutt ammet barna mine klokken 23. 

Ja absolutt flott å kunne amme midt på dagen f.eks., og det skal man jo legge til rette for og. Ammefri står ganske sterkt og trumfer jo omtrent alt annet 

nå har jeg ikke hatt barn som var våkne så sent når de var rundt året, men vekte du de så sent da eller var de våkne? 

Jeg bare tenker; om man kommer hjem fra jobb 21:30 fordi man har ammefri; hvor mange vekker da ungen for å amme? Tviler på at det er fryktelig mange. Om de våkner rundt midnatt fordi de er sultne så for all del. Men da trenger man jo ikke gå en time før fra jobb.., 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Og hva så?

Anonymkode: 1c28d...ef1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og hva så?

Syns du det er greit at folk bruker ting de ikke har krav på? 

Skrevet
19 minutes ago, Anonym bruker said:

Syns du det er greit at folk bruker ting de ikke har krav på? 

Om ungen ammes eller ikke har jo ikke noe betydning

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Om ungen ammes eller ikke har jo ikke noe betydning

Det er jo hele poenget med ammefri. Fri til å amme barnet. Ikke fri til kos 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Det er jo hele poenget med ammefri. Fri til å amme barnet. Ikke fri til kos 

Hvis barnet er så lite at det fortsatt får morsmelk, så er det vel bare bra at det får noen timer ekstra med mor hverdag?

Og mor er jo like mye borte fra jobb om barnet suger på brystvorten hennes eller ikke den tiden hun er borte

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barnet er så lite at det fortsatt får morsmelk, så er det vel bare bra at det får noen timer ekstra med mor hverdag?

Og mor er jo like mye borte fra jobb om barnet suger på brystvorten hennes eller ikke den tiden hun er borte

Så alle med barn under ett år burde ha 2 timer fri hver dag da? Fordi det ikke spiller noe rolle hva man bruker tida på? 
De som har barn som får mme har sikkert også lyst på 2 timer betalt for å være med barnet sitt…? Ammefri er for å amme, ikke kose. Isåfall kunne jo far og fått to timer fri hver dag da?

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Så alle med barn under ett år burde ha 2 timer fri hver dag da? Fordi det ikke spiller noe rolle hva man bruker tida på? 
De som har barn som får mme har sikkert også lyst på 2 timer betalt for å være med barnet sitt…? Ammefri er for å amme, ikke kose. Isåfall kunne jo far og fått to timer fri hver dag da?

Ja det burde de ha. Mor er viktigere enn far for barnet helt i starten 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Forferdelig for kollegaer da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men dette er jo ikke «helt i starten». Det er når mor er ferdig med permisjonen sin. Men mener du helt oppriktig at man skal benytte seg av ammefri når man ikke ammer? Da kan man jo bruke egenmelding når man ikke er syk, da? Eller sykt barn når barnet er friskt? 

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Forferdelig for kollegaer da.

Hvorfor det?

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Men dette er jo ikke «helt i starten». Det er når mor er ferdig med permisjonen sin. Men mener du helt oppriktig at man skal benytte seg av ammefri når man ikke ammer? Da kan man jo bruke egenmelding når man ikke er syk, da? Eller sykt barn når barnet er friskt? 

Man må amme/pumpe for å få ammefri pr i dag. 

Det kan man ja og kanskje derfor man bør innføre en karensdag i Norge også

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Det er jo de som må dekke opp for de timene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...