Gå til innhold

Vegansk alternativ til meierismør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konfirmasjon neste helg, en veganer (hun var fadder).
Har en del ting som ikke inneholder kjøtt, blant annet noen hvitløk- og smørdampede poteter, quizedillas ++
Men der pleier jeg å bruke meierismør når jeg lager dem.

Tenker at dersom det fins et godt alternativ til meierismør kan dette lett lages vegansk.

Noen med forslag til et godt alternativ?

Anonymkode: ea896...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rapsolje

Anonymkode: 13524...ed2

Skrevet

Jeg bruker Melange vegansk smør i bakst. Like god som meierismør der. Usikker på det til ditt bruk da…

Anonymkode: 5efcc...3ca

Skrevet

Jeg har en slektning med melkeproteinallergi, de bruker margarin.

Finnes flere typer vegansk margarin.

Anonymkode: 771f8...4d2

Skrevet

Alle skal få vond mat pga én veganer?

Anonymkode: 4379c...954

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Maten blir ikke vond uten meierismør altså..

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Maten blir ikke vond uten meierismør altså..

Ikke gidd. Den der brukeren er i alle tråder og ute etter å kverulere.

Anonymkode: 09b1b...75c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det meste vil ikke være vegansk, men noe vil.
Jeg spør om erfaringer for at det ikke skal bli vondt

HI

Skrevet

Meierismør og vegansk kan ikke brukes i samme setning. Smør er ikke, har aldri vært og kan aldri bli vegansk. Smør er kinnet av fløte. Alt annet er margarin laget av planteoljer. Blandingsprodukter som f.eks. Bremykt, er heller ikke smør, det er en blanding. Et brukbart alternativ er nok Melange. 

Anonymkode: 5112e...017

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Meierismør og vegansk kan ikke brukes i samme setning. Smør er ikke, har aldri vært og kan aldri bli vegansk. Smør er kinnet av fløte. Alt annet er margarin laget av planteoljer. Blandingsprodukter som f.eks. Bremykt, er heller ikke smør, det er en blanding. Et brukbart alternativ er nok Melange. 

Selvfølgelig kan det brukes i samme setning.
Er fullstendig klar over at meierismør ikke er vegansk, er derfor jeg spør.
Se, der brukte jeg ordne "meierismør" og "vegansk" i samme setning, og det motsa seg ikke

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kan det brukes i samme setning.
Er fullstendig klar over at meierismør ikke er vegansk, er derfor jeg spør.
Se, der brukte jeg ordne "meierismør" og "vegansk" i samme setning, og det motsa seg ikke

HI

Næ... Så morsom du er! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Næ... Så morsom du er! 

Så tåpelig du er.

Anonymkode: 875bb...33c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg bruker Melange vegansk smør i bakst. Like god som meierismør der. Usikker på det til ditt bruk da…

Bare vær obs på at når veganere og melkeallergikere sier at noe er «like godt» så er det en svært subjektiv mening. 

For oss som foretrekker ekte vare og unngår ultraprosessert transfett så smaker mat og bakst med Melange o.l. forferdelig. Så prøvesmak om du velger slike alternativ for alle gjester, eller bare lag noe eget til veganeren. 

Anonymkode: 0df32...17e

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Bare vær obs på at når veganere og melkeallergikere sier at noe er «like godt» så er det en svært subjektiv mening. 

For oss som foretrekker ekte vare og unngår ultraprosessert transfett så smaker mat og bakst med Melange o.l. forferdelig. Så prøvesmak om du velger slike alternativ for alle gjester, eller bare lag noe eget til veganeren. 

Margarin er helt vanlig å bruke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, men bare vær obs på at det er et veldig dårlig produkt. 

Anonymkode: 4f8ed...99f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Alle synes jo ikke det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste merker ikke forskjellen om de ikke vet det på de produktene jeg selger. Jeg selger mye av det, og det med vegansk smør er det som er mest etterspurt, og de tror det er meierismør. Så nei, man merker sjelden forskjellen så lenge man ikke vet det. Jeg hører til og med folk si at det er så godt med ekte varer eller «dette er meierismør». Jeg bare smiler og later som ikke noe

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De fleste merker ikke forskjellen om de ikke vet det på de produktene jeg selger. Jeg selger mye av det, og det med vegansk smør er det som er mest etterspurt, og de tror det er meierismør. Så nei, man merker sjelden forskjellen så lenge man ikke vet det. Jeg hører til og med folk si at det er så godt med ekte varer eller «dette er meierismør». Jeg bare smiler og later som ikke noe

Det tror jeg faktisk ikke på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke fasit for alle. Jeg selv velger så rene råvarer som mulig, men jeg klarer bare ikke smaken av meierismør, derfor bruker jeg Melange. Får alltid ros for både bakverk og middager, så så ille er det neppe for de fleste. 

Anonymkode: acc0a...fca

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men det smaker høgg i bakst og mat i forhold til smør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det smaker høgg i bakst og mat i forhold til smør.

Herregud, er det virkelig så umulig å forstå at folk er forskjellige.

Skrevet

HI her.

Bare for å ha sagt det, det vil være langt fra alt som vil være vegansk, det meste vil ikke være det.

Personen som er veganer er også konfirmanten sin fadder, og har betydd mye for henne i oppveksten. Av disse grunnene ønsker vi å legge noe av maten tilrette for henne.

Så de som ikke liker det, vel de kan ta noe annet. 

Jeg spurte om hva jeg kunne bruke som et alternativ, ikke hva motstandere av tilrettelegging mener

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

HI her.

Bare for å ha sagt det, det vil være langt fra alt som vil være vegansk, det meste vil ikke være det.

Personen som er veganer er også konfirmanten sin fadder, og har betydd mye for henne i oppveksten. Av disse grunnene ønsker vi å legge noe av maten tilrette for henne.

Så de som ikke liker det, vel de kan ta noe annet. 

Jeg spurte om hva jeg kunne bruke som et alternativ, ikke hva motstandere av tilrettelegging mener

Dessverre har blitt slik på at det er stort sett de som skal ødelegge tråder som dominerer her om dagen

Anonymkode: 564bd...4c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke transfett i margarin 

Anonymkode: fa0d1...8c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...