Gå til innhold

Dette er jo ikke venner vel??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har et noen kompiser som han noen ganger treffer i nabolaget. De drikker mye i helgene synes jeg. Ved et par tilfeller har jeg tatt opp akkurat dette med alkohol-konsumet i gjengen,og de synes jeg er altfor ordentlig og streng. 

Scenariet er slik: Det ene paret inviterer til et besøk en fredag kveld. Jeg takker nei pga sykdom men mannen går. Han kommer ikke hjem før søndag morgen. Jeg blir selvfølgelig veldig irritert på mannen som er en ***** dust. Men jeg blir også sur på gjengen som ikke vil at han skal gå hjem i løpet av helgen. De vet veldig godt at jeg misliker dette sterkt. Spesielt kona til han ene. Jeg ser glatt for meg at de har prøvd på alle mulige måter å få han til å bli. Mannen min sier det er fordi de synes det er så koselig. Jeg ser at de får færre og færre å sitte og drikke med, så jeg vil tro det også har noe å si.....

For ordens skyld, det er mannen min som har ansvaret for seg selv. Og som absolutt burde komme seg hjem dagen etter. Hele gjengen er glad i en fest og noen av disse fester hver helg. Det er heller ikke ungdommer. Jeg har hatt en skikkelig oppvask med han.

Nå har jeg gitt mannen min beskjed om at jeg ikke lenger vil omgås dem. Han får gå alene i alle settinger som omhandler noe med dem. Dette er mennesker jeg har kjent i mange mange år. Nå vil jeg ikke lenger ha noe med dem å gjøre. Han er veldig stressa, for dette har vært felles venner.

Hva hadde dere tenkt om noe sånt? Jeg anser dem slett ikke som venner i det hele tatt lenger.  

Anonymkode: f7f6e...f99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ille å sitte å drikke ei hel helg når man har barn og familie. Føler det er noe man gjør når man er ungdom eller gamle alkiser uten ett normalt liv.

Anonymkode: 40981...81d

Skrevet

Jøss, finnes det normalt oppegående mennesker som sitter og drikker en hel helg?

Med familie i nabohuset liksom?

Rareste jeg har hørt på lenge....

Vi har også et vennepar i nabolaget og tar gjerne et voksenbesøk med et glass eller to, men det har aldri skjedd at kvelden varer til mer enn kl tolv eller ett.

Anonymkode: 5ce3e...04d

Skrevet

Jeg kjenner kun en som holder på slik og han er alkoholiker. Greit nok at fester kan utarte seg, men fest i dagevis er noe man gjør på festivaler som ung. Har aldri hørt om voksne med familie som gjør dette. Selv om man drikker for mye, så går man faktisk hjem i løpet av natten/tidlig morgen.

Jeg regner med dere ikke har barn, i alle fall ikke hjemmeværende barn, for da er ikke slik oppførsel akseptabelt i det hele tatt. Men det er mannen din som er problemet. Ikke naboen. At de inviterer og har lyst til at gjestene blir, burde ikke bety noe for oppegående gjester. De går hjem, når de skal hjem. Det er litt som med fyllekjøring. Selv om flere prøver å overtale deg til å kjøre etter at du har drukket, gjør du det ikke. Det er ditt ansvar. De fleste har tatt en beslutning før de drikker, om at de ikke skal kjøre. 

Det tenker jeg er viktig i andre saker også. Ta beslutningen før dømmekraften er borte. Man må bestem seg for at man skal hjem i løpet av natten og gjennomfør. Mannen din bør trene seg på dette. Det å ha venner med dårlig innflytelse, burde voksen dømmekraft håndtere. 

Om jeg hadde omgått disse eller ikke, kommer an på andre kvaliteter de måtte ha. Vi har en i den utvidede vennegjengen som drikker for mye. Bråker ikke, men sovner til slutt. Vi andre bestemmer over oss selv. Selv om han kan tilby, drikker vi det vi vil drikke (vi kan dra på besøk og drikke alkoholfritt også), hvor mye vi vil drikke og når vi vil drikke og vi går hjem når vi vil drar hjem. Så om venneparet ellers er hyggelig, hadde jeg ikke hatt problemer med å være sosial med dem. Men jeg hadde bedt mannen bli voksen og ikke gå på flere dagers fylla. Klarer han ikke det, vil jeg tro at han har et alkoholproblem som han vil trenge å håndtere. 

Anonymkode: 1362a...01a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner kun en som holder på slik og han er alkoholiker. Greit nok at fester kan utarte seg, men fest i dagevis er noe man gjør på festivaler som ung. Har aldri hørt om voksne med familie som gjør dette. Selv om man drikker for mye, så går man faktisk hjem i løpet av natten/tidlig morgen.

Jeg regner med dere ikke har barn, i alle fall ikke hjemmeværende barn, for da er ikke slik oppførsel akseptabelt i det hele tatt. Men det er mannen din som er problemet. Ikke naboen. At de inviterer og har lyst til at gjestene blir, burde ikke bety noe for oppegående gjester. De går hjem, når de skal hjem. Det er litt som med fyllekjøring. Selv om flere prøver å overtale deg til å kjøre etter at du har drukket, gjør du det ikke. Det er ditt ansvar. De fleste har tatt en beslutning før de drikker, om at de ikke skal kjøre. 

Det tenker jeg er viktig i andre saker også. Ta beslutningen før dømmekraften er borte. Man må bestem seg for at man skal hjem i løpet av natten og gjennomfør. Mannen din bør trene seg på dette. Det å ha venner med dårlig innflytelse, burde voksen dømmekraft håndtere. 

Om jeg hadde omgått disse eller ikke, kommer an på andre kvaliteter de måtte ha. Vi har en i den utvidede vennegjengen som drikker for mye. Bråker ikke, men sovner til slutt. Vi andre bestemmer over oss selv. Selv om han kan tilby, drikker vi det vi vil drikke (vi kan dra på besøk og drikke alkoholfritt også), hvor mye vi vil drikke og når vi vil drikke og vi går hjem når vi vil drar hjem. Så om venneparet ellers er hyggelig, hadde jeg ikke hatt problemer med å være sosial med dem. Men jeg hadde bedt mannen bli voksen og ikke gå på flere dagers fylla. Klarer han ikke det, vil jeg tro at han har et alkoholproblem som han vil trenge å håndtere. 

Anonymkode: 1362a...01a

Jeg er til dels enig med deg, og jeg har hatt en skikkelig oppvask med mannen min. Men jeg blir også skuffet for at vennene våre legger så opp til at han skal bli der hele tiden. Han innrømte at de hadde mast en del på han og han hadde gitt etter for det. Absolutt hans ansvar, men så lenge de vet at jeg har sagt ifra før så synes jeg det er lite respekt overfor meg å gjøre sånt. 

Skrevet

Jeg synes ikke dette vitner om gode venner nei. Det virker som om mannen din kan ha et alkohol-problem, og det er noe han må ta tak i selv. Likevel synes jeg det er dårlig at de heier på at han skal sette seg til, hvis du har gitt tydelig uttrykk for din misnøye med det. Jeg hadde heller ikke giddet å omgått slike folk. 

Skrevet

hvorfor tok du å giftet deg med han når drikkingen plager deg så mye?

nå står det ingen ting om dere har barn eller ikke så det har jo en del og si på hva man finner seg i eller ikke, når man ikke har barn så må man nesten bare godta sånt. 

har man barn blir det som sagt noe helt annet sa har man et ansvar hjemme 

Anonymkode: 42ecc...b89

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

nå står det ingen ting om dere har barn eller ikke så det har jo en del og si på hva man finner seg i eller ikke, når man ikke har barn så må man nesten bare godta sånt. 

Han var ikke slik da vi giftet oss. Det har bare blitt verre med hele den gjengen der. De finner ikke på noe i edru tilstand lenger. 

Skrevet

Lavstatus alkisgjeng, du bør gi mannen din et ultimatum: skal han leve sånn så blir han skilt. 

Anonymkode: d098d...da1

Skrevet

Han bør ha noen skikkelige kvaliteter som veier opp for at han er deltidsalkis og glemmer at han har kone og barn. 

Skrevet

Å ikke komme hjem, men heller drikke hos venner fra fredag til søndag er noe spesielt. Hvor ofte skjer dette? Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 0be87...122

Skrevet

Du har nå valgt å gå i samme fella som mange kvinner med utro menn går i, Hi!

Du skylder på "elskerinnen", retter hovedfokuset mot "elskerinnen", og har bare sagt fra til mannen, som selvfølgelig lover bot og bedring, mens du fortsetter å fokusere motviljen og hatet ditt mot "elskerinnen". Og slik slipper mannen langt lettere unna, bare sier det du vil li øyeblikket, og så går dere videre til neste gang og neste gang og neste...

At mannen blir så stresset fordi du vil kutte kontakten, det viser også at denne fylledrikkinga over flere dager faktisk er noe som er viktig for ham. 

Du har en periodedranker som ektemann. Å si at du kutter ut vennene har ingen hensikt. For mannen din kommer til å fortsette med sin drikking, med eller uten disse vennene.

Å bo rett i nabolaget med sine "ruskompiser" vil heller ikke fungere, selv om han ev. skulle slutte å drikke en periode. For mannen ønsker kontakt med disse drikkevennene, for han ønsker å drikke.

Spar deg selv mye - kom deg ut av forholdet. Mannen prioriterer sin alkoholavhengighet fremfor å være en god partner når du er syk. Han er så langt inni dette, og ønsker tydeligvis ikke slutte å drikke. Kom deg unna før du mister deg selv. Les deg også opp om medavhengighet, for ved at bare du kutter ut disse drikkevennene hans, så legger du tilrette for at han kan fortsette som før.

Anonymkode: dc48f...aa8

Skrevet

Det er ikke greit å holde på sånn når man har små barn. Uten barn hadde det vært greit. Men vil bare si at du vil bli kjent som hun kjipe i nabolaget, men tipper du håndterer det. Uansett ikke greit av mannen din. Virker som han ikke bryr seg om barna i det hele tatt. 

Anonymkode: 6d8f1...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke greit å holde på sånn når man har små barn. Uten barn hadde det vært greit. Men vil bare si at du vil bli kjent som hun kjipe i nabolaget, men tipper du håndterer det. Uansett ikke greit av mannen din. Virker som han ikke bryr seg om barna i det hele tatt. 

Det står ingenting om at de har barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva hadde dere tenkt om noe sånt?

At de er alkoholikere.

Anonymkode: 3611a...f75

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At de er alkoholikere.

…eventuelt homo 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, du har rett... Tok det bare som en selvfølge. Da får saken en helt annen vending. Da er det jo faktisk Hi som er problemet. Da får hun bare gå hjemme å sutre mens alle de andre naboene har det gøy. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei, du har rett... Tok det bare som en selvfølge. Da får saken en helt annen vending. Da er det jo faktisk Hi som er problemet. Da får hun bare gå hjemme å sutre mens alle de andre naboene har det gøy. 

Gøy? Er det gøy å drikke fra fredag til søndag synes du? Da har vi forskjellige preferanser på hvordan man vil bruke helgen sin. Veldig merkelig. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (8 timer siden):

Gøy? Er det gøy å drikke fra fredag til søndag synes du? Da har vi forskjellige preferanser på hvordan man vil bruke helgen sin. Veldig merkelig. 

Selvfølgelig har ulike mennesker ulike syn på hva som er gøy… overrasker det deg?

Anonymkode: 5a1e9...cde

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har ulike mennesker ulike syn på hva som er gøy… overrasker det deg?

Nei ikke i det hele tatt. Men jeg kjenner få mennesker som synes det er stas å holde på sånn. Bortsett fra mannen min og disse svært få andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

jeg vet det og det er derfor jeg skrev hvis man har barn 

Skrevet

jeg vet det og det er derfor jeg skrev hvis man har barn 

Ok.....men det er jo ikke du jeg siterer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ok.....men det er jo ikke du jeg siterer.

Skrevet

JEG SITERTE IKKE DEG.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei ikke i det hele tatt. Men jeg kjenner få mennesker som synes det er stas å holde på sånn. Bortsett fra mannen min og disse svært få andre. 

Men at du kjenner få mennesker som synes det er gøy betyr jo ikke at det ikke finnes mennesker som synes det er gøy. Jeg kjenner få mennesker som driver med motorcross, men det betyr jo ikke at det ikke finnes mennesker som driver med motorcross.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...