Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

«Det er ikke forpliktende sosiale relasjoner som inngås når man starter en (ofte anonym) tråd på et underholdningsforum.»

Det var det en person som skrev i en tråd her. Underholdningsforum, faktisk. Normalt er det vel debattforum eller diskusjonsforum eller debattant, som brukes, for liksom å forsvare at man henger inne i en tråd bare for å krangle.

Men altså, det hele gjorde at jeg ble nysgjerrig på hvordan mennesker her inne egentlig fungerer. Hvorfor er dere her? Hvorfor starter dere tråder? Og hva tenker dere på når dere har deltatt i en tråd her og er alene? 

Anonymkode: c3d2c...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det ren underholdning selv om jeg også kan være med å diskutere ting.

Anonymkode: 65e5e...9f1

Skrevet

Hva man tenker på når man har deltatt i en tråd her og er alene? Hva mener du med det?

Jeg bruker forumet både for underholdning og nytte. Mange ganger har jeg fått tips og råd, mange ganger har jeg blitt provosert og mange ganger har jeg svart brukere så godt jeg kan. 

Hva får du ut av å bruke forumet da?

Anonymkode: 0dfed...470

Skrevet

Hva mener du er sammenhengen mellom overskriften og innlegget ditt?

Anonymkode: a7a6d...f00

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hva man tenker på når man har deltatt i en tråd her og er alene? Hva mener du med det?

Om man går rundt og pønsker på det man skrev om elle om man har glemt det i samme nå som man snur seg vekk.

Og i så fall, hva man tenker. Om man utvikler seg. Om man er lei seg, hevnlysten. Om man føler seg tilfreds av å ha kakket noen ned.

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hva får du ut av å bruke forumet da?

Jeg har i flere år vært her kun for å skrive PM. Så begynte jeg å bruke forumdelen omtrent samme dag som landet stengte ned i 2020.

Så har jeg hengt her litt sporadisk etter det. 

Stort sett så har det vært for å få svar og råd på ting jeg lurer på, har gått en del hjelp. Og forhåpentligvis gitt noe hjelp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Burde hatt dette med som eget spørsmål;

Hva gjør du når du leser et ord eller begrep du ikke forstår? Googler du det? Pønsker du på det og ser om du finner det ut? Eller ser du om du kan finne noen å spørre? 

:) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For meg er det ren underholdning selv om jeg også kan være med å diskutere ting.

Men hva mener du egentlig med det?

Sitter du og leser innleggene og ler og koser deg fordi de er morsomme?

Skriver du selv, og i så fall, hva består underholdningen i?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ler ikke nei, eller av og til, men da er det gjerne noe humoristisk som har blitt delt..

Jeg er mye alene, jeg kjeder meg, ensom. Jeg leser bøker, ser på TV, følger med på nyheter, også leser jeg her inne, hver dag.

Jeg bruker det som underholdning på samme måte som når jeg leser en bok, eller ser på TV. Det er en måte å bruke tiden på, samtidig som det gir litt samhandling med andre mennesker. Før leste man ukeblader, forumer som dette og sosiale medier har i stor grad overtatt for det tenker jeg.

Jeg svarer i tråder om jeg føler jeg har noe å komme med, svarer på et spørsmål eller deltar litt i en diskusjon.

Er aldri ufin da, latterliggjør ikke folk. Starter uhyre sjelden tråder selv, da er det fordi jeg lurer på noe og vet at noen av leserne her kanskje kan komme med et svar eller et godt råd.

Skrevet

Jeg har vært her lenge. Har brukt forumet til spørsmål rundt unger og annet i livet. Jeg har bidratt med svar til andre som spør om noe, og jeg har brukt det som en kilde til underholdning. Men jeg må si at det de siste årene har vært mer provoserende tråder enn de man ler godt av. Derfor er jeg her sjeldnere enn før.

Anonymkode: 33c4f...d5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør du når du leser et ord eller begrep du ikke forstår? Googler du det? Pønsker du på det og ser om du finner det ut? Eller ser du om du kan finne noen å spørre? 

Jeg skjønner ikke hva dette har med verken overskrift eller trådens tema å gjøre. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er da ikke bare morsomme ting som er underholdende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

«Det er ikke forpliktende sosiale relasjoner som inngås når man starter en (ofte anonym) tråd på et underholdningsforum.»

Det var det en person som skrev i en tråd her. Underholdningsforum, faktisk. Normalt er det vel debattforum eller diskusjonsforum eller debattant, som brukes, for liksom å forsvare at man henger inne i en tråd bare for å krangle.

Men altså, det hele gjorde at jeg ble nysgjerrig på hvordan mennesker her inne egentlig fungerer. Hvorfor er dere her? Hvorfor starter dere tråder? Og hva tenker dere på når dere har deltatt i en tråd her og er alene? 

Jeg er her for underholdning, fordi jeg kjeder meg, fordi jeg ønsker tips eller råd om ting., og noen ganger er jeg til hjelp for andre. Av samme grunner starter jeg tråder.

Jeg skjønner ikke helt hva du frem til? At folk er her bare for å krangle?

Anonymkode: a2e8d...c07

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet nok mer om femfaktormodellen (The Big Five) enn de fleste her inne. Derfor er det enda vanskeligere å se sammenhengen din. 

Skrevet

Jeg ler ikke nei, eller av og til, men da er det gjerne noe humoristisk som har blitt delt..

Jeg er mye alene, jeg kjeder meg, ensom. Jeg leser bøker, ser på TV, følger med på nyheter, også leser jeg her inne, hver dag.

Jeg bruker det som underholdning på samme måte som når jeg leser en bok, eller ser på TV. Det er en måte å bruke tiden på, samtidig som det gir litt samhandling med andre mennesker. Før leste man ukeblader, forumer som dette og sosiale medier har i stor grad overtatt for det tenker jeg.

Jeg svarer i tråder om jeg føler jeg har noe å komme med, svarer på et spørsmål eller deltar litt i en diskusjon.

Er aldri ufin da, latterliggjør ikke folk. Starter uhyre sjelden tråder selv, da er det fordi jeg lurer på noe og vet at noen av leserne her kanskje kan komme med et svar eller et godt råd.

Dette her er idealsvaret, spør du meg! :) 

Du svarer høflig, hyggelig, respektfullt, utfyllende, og våger å stille deg sårbar. Det er som man snakker til en venninne.

Dette er slik det foregikk i gamle dager. For tjue år siden, om lag, så traff jeg mange mennesker via forum som dette. Hadde bilde av meg selv, opplevde at mennesker ropte nicket mitt hvis de så meg ute og ikke kjente meg.

Nå for tiden svarer mennesker sure og frekke onelinere - tråden tok utgangspunkt i en som kommer innom en gang i ny og ne, og skriver spydigheter i hver tråd, fremfor å faktisk delta og engasjere seg - og så ender mennesker opp med å trekke seg tilbake og bli mer ensomme.

Jeg synes det er synd, jeg. 

Vi burde hatt en tråd for hyggelige svar hvor det ikke var lov å svare kort eller surt eller spydig. Vi burde hatt mulighet til å bli kjent via forum som dette, det er jo en helt glimrende mulighet. For jeg mener jo, man forplikter seg når man skriver her. Man er et menneske i samhandling med andre mennesker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har vært her lenge. Har brukt forumet til spørsmål rundt unger og annet i livet. Jeg har bidratt med svar til andre som spør om noe, og jeg har brukt det som en kilde til underholdning. Men jeg må si at det de siste årene har vært mer provoserende tråder enn de man ler godt av. Derfor er jeg her sjeldnere enn før.

Anonymkode: 33c4f...d5e

Enig i dette, eller, det du beskriver her er en trend jeg ser overalt på forumene. Det er svært mye lavere terskel nå enn før, for å slenge spydigheter og krangle. Før hadde man en slags stolthet eller ære å bevare, som gjerne var knyttet til nicknavn. Men så ble klimaet hardere og så til slutt orker man ikke skrive med nick heller…

Jeg kommer med noen litt løsrevne tanker her, for jeg ser under ditt innlegg er det flere av denne typen; jeg forstår ikke hva du mener, jeg ser ikke sammenhengen, hvorfor spør du, hva mener du, hva vil du med denne tråden.

Dette er jo ikke akkurat frekke utsagn eller spørsmål. Likevel, det at alle tråder fylles med slike utsagn og spørsmål, gjør at det føles litt som barn holder på; Hvor skal du, hvorfor skal du dit, hvor skal du etterpå, hvorfor det, hvorfor det, hvorfor det. Det gjør at man orker ofte ikke helt følge med i tråder eller drifte sine egne tråder.

Man følger kanskje med i en tråd og så ser man at noen har skrevet og så er det bare en av disse «her er et felt man kan skrive i, og trykke send, så da gjør jeg det»-folkene. Og til slutt mister man piffen.

Skrevet

Det er da ikke bare morsomme ting som er underholdende. 

Sant nok! :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er her for underholdning, fordi jeg kjeder meg, fordi jeg ønsker tips eller råd om ting., og noen ganger er jeg til hjelp for andre. Av samme grunner starter jeg tråder.

Takk for svar :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva dette har med verken overskrift eller trådens tema å gjøre. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du frem til? At folk er her bare for å krangle?

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vet nok mer om femfaktormodellen (The Big Five) enn de fleste her inne. Derfor er det enda vanskeligere å se sammenhengen din. 

Fint! :) 

Jeg er HI og jeg har spurt om noe. Noen svarer, slik jeg forventer. Andre bare spør tilbake om ting, men svarer ikke for sin egen del. 

Er dette noe som kan forklares ut fra den modellen?

Jeg tok selv testen i dag og da sto det noe jeg la merke til;

«Morality

High scorers on this scale see no need for pretense or manipulation when dealing with others and are therefore candid, frank, and sincere. Low scorers believe that a certain amount of deception in social relationships is necessary. People find it relatively easy to relate to the straightforward high-scorers on this scale. They generally find it more difficult to relate to the unstraightforward low-scorers on this scale. It should be made clear that low scorers are not unprincipled or immoral; they are simply more guarded and less willing to openly reveal the whole truth.»

Er dette årsak til at enkelte nærmest vrenger seg helt, fremfor å svare noe i nærheten av rett frem på et svært enkelt spørsmål? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er HI og jeg har spurt om noe. Noen svarer, slik jeg forventer. Andre bare spør tilbake om ting, men svarer ikke for sin egen del. 

«Morality

High scorers on this scale see no need for pretense or manipulation when dealing with others and are therefore candid, frank, and sincere. Low scorers believe that a certain amount of deception in social relationships is necessary. People find it relatively easy to relate to the straightforward high-scorers on this scale. They generally find it more difficult to relate to the unstraightforward low-scorers on this scale. It should be made clear that low scorers are not unprincipled or immoral; they are simply more guarded and less willing to openly reveal the whole truth.»

Er dette årsak til at enkelte nærmest vrenger seg helt, fremfor å svare noe i nærheten av rett frem på et svært enkelt spørsmål? 

Så du sier jeg vrenger meg helt, fremfor å svare noe i nærheten av rett frem på et svært enkelt spørsmål?  Jeg svarte rett frem på dine spørsmål,, men jeg spurte deg i tillegg et spørsmål tilbake, noe du tydeligvis ikke tålte. Jeg kan ikke se at jeg fortjente den responsen der i det hele tatt. Spørsmålet mitt kom fordi det er så mange tråder her inne for tiden hvor folk skal oppdra andre brukere, og bruker svarene til å statuere et eller annet billig poeng, så jeg lurte på hva du egentlig ville med tråden. Og det fikk jeg svar på nå, dette er nok en tråd for å oppdra andre brukere, mens du fremhever deg selv og rakker ned på andre. Fantastisk bra for det miljøet du egentlig ønsker her inne...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så du sier jeg vrenger meg helt, fremfor å svare noe i nærheten av rett frem på et svært enkelt spørsmål?  Jeg svarte rett frem på dine spørsmål,, men jeg spurte deg i tillegg et spørsmål tilbake, noe du tydeligvis ikke tålte. Jeg kan ikke se at jeg fortjente den responsen der i det hele tatt. Spørsmålet mitt kom fordi det er så mange tråder her inne for tiden hvor folk skal oppdra andre brukere, og bruker svarene til å statuere et eller annet billig poeng, så jeg lurte på hva du egentlig ville med tråden. Og det fikk jeg svar på nå, dette er nok en tråd for å oppdra andre brukere, mens du fremhever deg selv og rakker ned på andre. Fantastisk bra for det miljøet du egentlig ønsker her inne...

Jeg spurte AI, i påvente av den brukeren jeg spurte over her, og AI sa det skyldtes skepsis til at noen faktisk lurer på noe, og at de ikke har skjulte motiver.

Nei, jeg lurte, jeg, har ingen skjulte motiver.

Men du viser jo her at du faktisk tar ting svært ille opp og flyr rett på meg, enda det ikke var deg jeg siktet til med slutten av mitt innlegg.

Ok, så du er redd for å bli lurt. Fint, da vet jeg det. Og så kommer jeg ikke til å svare deg noe mer. Om du har lyst til å bruke resten av tråden på å skrike mer om hvor jævlig og ille jeg er…

…the floor is yours! 💃🏼

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spurte AI, i påvente av den brukeren jeg spurte over her, og AI sa det skyldtes skepsis til at noen faktisk lurer på noe, og at de ikke har skjulte motiver.

Men du viser jo her at du faktisk tar ting svært ille opp og flyr rett på meg, enda det ikke var deg jeg siktet til med slutten av mitt innlegg.

Ok, så du er redd for å bli lurt. Fint, da vet jeg det. Og så kommer jeg ikke til å svare deg noe mer. Om du har lyst til å bruke resten av tråden på å skrike mer om hvor jævlig og ille jeg er…

…the floor is yours! 💃🏼

Wow, du jobber virkelig for et godt miljø her inne, .....Kan ikke en gang si "sorry jeg siterte visst litt feil, den var ikke til deg."

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Wow, du jobber virkelig for et godt miljø her inne, .....Kan ikke en gang si "sorry jeg siterte visst litt feil, den var ikke til deg."

Jeg siterte ikke feil. Jeg skrev enkelte. Da tenkte jeg ikke på deg.

Men nå gjør jeg det. Seriøst. Jeg gidder ikke smile og nikke og være dørmatte for en løve-anonym som setter tennene i meg bare fordi hun tar alt i verste mening.

Har sympati for deg da. Må være slitsomt å leve sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men nå gjør jeg det. Seriøst. Jeg gidder ikke smile og nikke og være dørmatte for en løve-anonym som setter tennene i meg bare fordi hun tar alt i verste mening.

Du ser ikke engang, at du men all din syting og klaging over andre brukere er et av de største problemene her inne.

Skrevet

Men ser du ikke at dine innlegg er stikk motsatt av det miljøet du sier at du ønsker? Du er svært lite hyggelig og du er svært opptatt av å fremheve deg selv. Blir ikke så koselig miljø av slikt.  

Skrevet

«Morality

Men hvorfor kunne du ikke bare svart på hva du mente med overskriften på en høflig måte når du ble spurt første gang? Du må da ha visst at dette ikke ville være opplagt for alle (om noen)? Vi har forskjellige bakgrunner her inne, og når jeg for eksempel hører "the big five" så tenker jeg på advokatfirmaer.

Anonymkode: 9e9c0...491

Skrevet

…the floor is yours! 💃🏼

Som du roper i AI-skogen får du kvasipsykologiserende svar, og blir stadig mindre interessant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...