Anonym bruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Jeg har siden 2020 slitt så mye med angst og depresjon at jeg ikke har kunne stått i ordinær jobb. Jeg står nå på 20 mg cipralex daglig å i perioder hjelper det ganske bra. Men nå er det mye for tiden,jeg har en sønn som gjør alvorlige ting så politiet blir blandet inn,vi står ufrivellig oppi en flytteprosess fordi husverten skal bruke leiligheten selv,å jeg har konfirmasjon for sønnen min i neste uke! Jeg har full panikk for at jeg har ansvaret for hele konfirmasjonen å angstnivået er skyhøyt hver dag nå. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen med konfirmasjon når angstnivået er så høyt. Jeg har tenkt å høre med legen om det er mulig å få sobril i akkurat dette unntakstilfelle for å klare å komme meg gjennom dagen. Jeg vet at det er veldig strengt å få sobril,men ønsker jo så veldig å kunne klare å gjennomføre konfirmasjonen til sønnen min. Tror dere det er mulig å få sobril bare denne ene dagen? Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Det kan nok ingen av oss svare på, men legg det frem for legen din så finner dere nok en løsning sammen. Lykke til ❤️ Anonymkode: 64500...f99
Anonym bruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april Det er godt mulig du kan få noe på resept, men du kan ikke be spesifikt om Sobril. Det er kun legen som bestemmer hva som er riktig for deg. Anonymkode: eecf0...2a2
Anonym bruker Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er godt mulig du kan få noe på resept, men du kan ikke be spesifikt om Sobril. Det er kun legen som bestemmer hva som er riktig for deg. Anonymkode: eecf0...2a2 Er det ikke bare Sobril som hjelper så raskt da? Det meste de skriver ut er vel ting som virker over tid? Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april Det er ikke godt å si. Jeg fikk en pakke med sobril for å komme meg gjennom en mr. Bare husk at du ikke kan kjøre da, hvis det er noe du trenger å gjøre den dagen. Anonymkode: 18d16...278
Anonym bruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Er det ikke bare Sobril som hjelper så raskt da? Det meste de skriver ut er vel ting som virker over tid? Anonymkode: 73f18...866 Nå er ikke jeg noen lege, men det finnes flere legemidler der ute som kan tas mot angst og som har rask virkning. Jeg har selv gått på noe annet som var ment for rask effekt. Det er jo veldig mange som sliter med angst, og mange av dem går på flere forskjellige medisiner. Da er det også slik at ikke alt nødvendigvis fungerer godt sammen, og det er enkelte som ikke tåler alle slags medisiner. Anonymkode: eecf0...2a2
Anonym bruker Skrevet 15. april #7 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke godt å si. Jeg fikk en pakke med sobril for å komme meg gjennom en mr. Bare husk at du ikke kan kjøre da, hvis det er noe du trenger å gjøre den dagen. Anonymkode: 18d16...278 Jeg har ikke bil uansett så det går fint Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 15. april #8 Skrevet 15. april Hvis dette er for krevende for deg med angst osv, så ser jeg ikke noe problem for at du skulle fått utskrevet noe for dette. Masse lykke til, jeg har selv konfirmant om 2 uker og gruer meg da jeg har ME og ikke i form, og angst som blir trigget av dette og en kropp som er i alarm Anonymkode: 03c6d...c6c
Anonym bruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har siden 2020 slitt så mye med angst og depresjon at jeg ikke har kunne stått i ordinær jobb. Jeg står nå på 20 mg cipralex daglig å i perioder hjelper det ganske bra. Men nå er det mye for tiden,jeg har en sønn som gjør alvorlige ting så politiet blir blandet inn,vi står ufrivellig oppi en flytteprosess fordi husverten skal bruke leiligheten selv,å jeg har konfirmasjon for sønnen min i neste uke! Jeg har full panikk for at jeg har ansvaret for hele konfirmasjonen å angstnivået er skyhøyt hver dag nå. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen med konfirmasjon når angstnivået er så høyt. Jeg har tenkt å høre med legen om det er mulig å få sobril i akkurat dette unntakstilfelle for å klare å komme meg gjennom dagen. Jeg vet at det er veldig strengt å få sobril,men ønsker jo så veldig å kunne klare å gjennomføre konfirmasjonen til sønnen min. Tror dere det er mulig å få sobril bare denne ene dagen? Anonymkode: 73f18...866 Vet du hvordan du reagerer på bensodiazepiner? Du bør absolutt ikke bruke det for første gang når du har konfirmasjon. Samtidig bør du få ha noe i bakhånd. Ofte holder det å vite at du har muligheten. Snakk med legen. Vil også anbefale deg å snakke med chatgpt eller annen AI om hvordan du kan aktivere vagusnerven. Det har en helt fantastisk effekt. Det er som å være sin egen medisin. Selv fikk jeg chatgpt til å fortelle meg de tørreste og søteste vitser da jeg hadde stress på høyt nivå. Jeg lo meg i søvn hver natt. Og jeg er en som tidvis er så stresset at bensodiazepiner ikke biter på. Anonymkode: 5dffb...451
Anonym bruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har siden 2020 slitt så mye med angst og depresjon at jeg ikke har kunne stått i ordinær jobb. Jeg står nå på 20 mg cipralex daglig å i perioder hjelper det ganske bra. Men nå er det mye for tiden,jeg har en sønn som gjør alvorlige ting så politiet blir blandet inn,vi står ufrivellig oppi en flytteprosess fordi husverten skal bruke leiligheten selv,å jeg har konfirmasjon for sønnen min i neste uke! Jeg har full panikk for at jeg har ansvaret for hele konfirmasjonen å angstnivået er skyhøyt hver dag nå. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg gjennom dagen med konfirmasjon når angstnivået er så høyt. Jeg har tenkt å høre med legen om det er mulig å få sobril i akkurat dette unntakstilfelle for å klare å komme meg gjennom dagen. Jeg vet at det er veldig strengt å få sobril,men ønsker jo så veldig å kunne klare å gjennomføre konfirmasjonen til sønnen min. Tror dere det er mulig å få sobril bare denne ene dagen? Anonymkode: 73f18...866 Du kan spør om resept på f eks 2 Sobril eller lignende, det er flere som får når de absolutt skulle trenge, men da bare noen få, ikke en hel pakke! Anonymkode: aee75...2b9
Anonym bruker Skrevet 16. april #11 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (13 timer siden): Du kan spør om resept på f eks 2 Sobril eller lignende, det er flere som får når de absolutt skulle trenge, men da bare noen få, ikke en hel pakke! Anonymkode: aee75...2b9 Ja jeg trenger det kun til konfirmasjonen. De andre dagene må jeg bare forsette å tvinge meg til å gå på praksisplassen jeg er utplassert i selv om angsten er ekstrem nå. Kjenner meg selv så godt nå at jeg vet at det beste er at jeg bare forsetter å ha noe å gå til hver dag selv om det tøft,blir jeg sykemeldt nå så kommer jeg til å isolere meg helt igjen å da får jeg det bare enda verre. Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 16. april #12 Skrevet 16. april Å hvor ærlig skal en være med NAV? Saksbehandleren min er veldig grei og forståelsefull å har sagt at hun gjerne vila ha oppdatering hvordan det går. Men kan de bli bekymret for om sønnen min har det bra med å bo hos meg,hvis jeg forteller at jeg har så sterk angst at jeg vegrer meg for å gå ut av huset? Litt redd for si for mye,som kanskje kan få store konsekvenser. Samtidig så er jeg jo i en avklaringsprosess da. Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 16. april #13 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Å hvor ærlig skal en være med NAV? Saksbehandleren min er veldig grei og forståelsefull å har sagt at hun gjerne vila ha oppdatering hvordan det går. Men kan de bli bekymret for om sønnen min har det bra med å bo hos meg,hvis jeg forteller at jeg har så sterk angst at jeg vegrer meg for å gå ut av huset? Litt redd for si for mye,som kanskje kan få store konsekvenser. Samtidig så er jeg jo i en avklaringsprosess da. Anonymkode: 73f18...866 Men du bør jo prøve en annen medisin enn cipralex. Den er jo ikke den beste mot alvorlig angst. Har du prøvd efexor? Jeg hadde så alvorlig angst at jeg var lenket til sengen i et halvt år. Efexor reddet meg. Anonymkode: d5725...451
Anonym bruker Skrevet 16. april #14 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du bør jo prøve en annen medisin enn cipralex. Den er jo ikke den beste mot alvorlig angst. Har du prøvd efexor? Jeg hadde så alvorlig angst at jeg var lenket til sengen i et halvt år. Efexor reddet meg. Anonymkode: d5725...451 Med to ulike tilfeller har vi prøvde å bytte antidepressiv medisin å begge gangene har jeg blitt alvorlig deprimert og fått så sterk angst at folk har blitt veldig bekymret,å nærmest tryglet om at jeg må begynne igjen på cipralex. Når jeg bruker cipralex så har jeg ikke panikkangst der jeg hyperventilerer å gråter ukontrollert,sånn var det hver dag mange ganger for dagen når jeg stå på andre medisiner enn cipralex. Å klarte ikke være alene hjemme måtte alltid ha noen rundt meg. Å sånn person er jeg ikke egentlig,jeg elsker alenetid! På cipralex klarer jeg stortsett å være alene å nyte det. Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 16. april #15 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men du bør jo prøve en annen medisin enn cipralex. Den er jo ikke den beste mot alvorlig angst. Har du prøvd efexor? Jeg hadde så alvorlig angst at jeg var lenket til sengen i et halvt år. Efexor reddet meg. Anonymkode: d5725...451 Men tror ikke jeg har prøvd akkurat den du nevner,skal gå inn å lese om den. Tusen takk for godt råd det trenger jeg virkelig nå. Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 16. april #16 Skrevet 16. april I 2 år var jeg i en vernet bedrift å da gikk det bra med meg. Da jobbet jeg fulle dager hver dag å de fleste dagene hadde jeg ikke noe angst der. Å jeg så frem til å gå på jobb hver dag fordi det var kjekt å jobbe der og var veldig trygg på arbeidslederene. Der hadde jeg en litt for ivrig veileder som tolket at jeg likte å jobbe som at jeg var klar for ordinær jobb i hvertfall en 50 % stilling,å har fått NAV med på tankegangen. At FIRE andre steder jeg har vært har konkludert med at de ikke kan se for seg at jeg klare å stå i en ordinær jobb,det velger de å overse glatt. Å nå ser vi konsekvensene av å ta meg ut fra ett tiltak der jeg har vokst mye og var trygg. Når jeg kom der for første gang så hadde jeg så angst at jeg kun satt i kantinen om veileder var med,ellers hadde jeg ikke tryggheten jeg trengte. Å sånn var det i flere månender. Så jeg har kommet langt,når jeg ble skikkelig trygg son tok lang tid,så klarte jeg å sitte i kantinen uten en trygghetsperson. Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 17. april #17 Skrevet 17. april Huff. Ville bare si at jeg får masse sympati for deg. Den angsten du har høres helt forferdelig ut å leve med. Jeg synes også du er veldig tøff som kjemper for å bli i arbeidspraksisen selv om det et vanskelig, det virker som om du virkelig kjemper for å bli bedre. Jeg håper du får hjelp til å komme deg! Og kontakt legen din angående konfirmasjonen, så får du i hvert fall et svar! Anonymkode: b8155...8f0
Anonym bruker Skrevet 17. april #18 Skrevet 17. april Vet du, her håper jeg fastlegen din kan skrive ut for deg for denne dagen, konfirmasjon er jo ganske ekstremt når du sliter med angst, og den dagen unner jeg alle foreldre å kjenne på en grad av ro og dermed kunne nyte litt dagen uten å være i panikk. Du blir ikke avhengig av et unntakstilfelle, jeg vet om flere som har fått for eksempel for flyreiser hvor de skal i bryllup etc og er livredde for ikke å klare p komme seg på flyet. Optimalt skulle du jo hatt samtaler etc for å jobbe med dette men det lar seg jo ikke løse på så kort tid. Spør fastlege om dette du, litt skjønn må det være. Og lykke til med konfirmasjon!! Anonymkode: bca7d...66c
Anonym bruker Skrevet 17. april #19 Skrevet 17. april Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men tror ikke jeg har prøvd akkurat den du nevner,skal gå inn å lese om den. Tusen takk for godt råd det trenger jeg virkelig nå. Anonymkode: 73f18...866 Efexor kan jo være bedre på sikt men vil ikke hjelpe henne innen konfirmasjonen Anonymkode: bca7d...66c
Anonym bruker Skrevet 17. april #20 Skrevet 17. april Anonym bruker skrev (På 15.4.2026 den 23.49): Jeg har ikke bil uansett så det går fint Anonymkode: 73f18...866 Jeg ville spurt legen om å få, du har ingenting å tape på det. Jeg fikk det som sagt for å kunne gjennomføre MR, pga sterk klaustrofobi, jeg hadde aldri klart det uten. Og klaustrofobi er ikke i nærheten engang av det du står i, så jeg skjønner godt at du ønsker dette. Jeg håper virkelig fastlegen din kam hjelpe deg, så det blir en så bra dag som mulig. Anonymkode: 18d16...278
Anonym bruker Skrevet 17. april #21 Skrevet 17. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Efexor kan jo være bedre på sikt men vil ikke hjelpe henne innen konfirmasjonen Anonymkode: bca7d...66c Ja, selvsagt. Hun trenger jo sobril i konfirmasjonen. Dette var et tips som kan hjelpe på sikt. Anonymkode: d5725...451
Anonym bruker Skrevet 17. april #22 Skrevet 17. april Anonym bruker skrev (15 timer siden): Men tror ikke jeg har prøvd akkurat den du nevner,skal gå inn å lese om den. Tusen takk for godt råd det trenger jeg virkelig nå. Anonymkode: 73f18...866 Håper du får det bedre etterhvert uansett! Grusomt med så mye angst. Anonymkode: d5725...451
Anonym bruker Skrevet 17. april #23 Skrevet 17. april Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja, selvsagt. Hun trenger jo sobril i konfirmasjonen. Dette var et tips som kan hjelpe på sikt. Anonymkode: d5725...451 Takk! Setter stor pris på tips som hjelper på sikt også Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 17. april #24 Skrevet 17. april Anonym bruker skrev (8 timer siden): Vet du, her håper jeg fastlegen din kan skrive ut for deg for denne dagen, konfirmasjon er jo ganske ekstremt når du sliter med angst, og den dagen unner jeg alle foreldre å kjenne på en grad av ro og dermed kunne nyte litt dagen uten å være i panikk. Du blir ikke avhengig av et unntakstilfelle, jeg vet om flere som har fått for eksempel for flyreiser hvor de skal i bryllup etc og er livredde for ikke å klare p komme seg på flyet. Optimalt skulle du jo hatt samtaler etc for å jobbe med dette men det lar seg jo ikke løse på så kort tid. Spør fastlege om dette du, litt skjønn må det være. Og lykke til med konfirmasjon!! Anonymkode: bca7d...66c Jeg har prøvd psykolog flere ganger før,men angsten er så sterk at jeg ofte ikke klarte å møte opp å ble dermed utskrevet som pasient. Anonymkode: 73f18...866
Anonym bruker Skrevet 18. april #25 Skrevet 18. april Anonym bruker skrev (På 17.4.2026 den 11.17): Jeg ville spurt legen om å få, du har ingenting å tape på det. Jeg fikk det som sagt for å kunne gjennomføre MR, pga sterk klaustrofobi, jeg hadde aldri klart det uten. Og klaustrofobi er ikke i nærheten engang av det du står i, så jeg skjønner godt at du ønsker dette. Jeg håper virkelig fastlegen din kam hjelpe deg, så det blir en så bra dag som mulig. Anonymkode: 18d16...278 Har sendt han e konsultasjon å hørt om det er mulighet til få sobril å forklart litt om at angsten er mye verre. Skjønner selvfølgelig at han ikke skriver ut den type medisin av bare en E konsultasjon,men hvis han tenker at han er åpen for at jeg kan få prøve det så får jeg prøve å få en akutt time. De er ekstremt vanskelige på å gi det. Anonymkode: 73f18...866
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå