Gå til innhold

Vi har blitt utnyttet av naboene i åresvis

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Når meningen til folk er å kalle meg ting, syns jeg det blir unødvendig. Det var ikke derfor jeg opprettet tråden. Og jeg skrev det innledningsvis, at det var kun for å ventilere. Jeg er lei av hele greia og det er ingenting jeg får gjort med det.

Hi

Anonymkode: 8afcc...2a3

Å kalle deg for tafatt er ikke å "kalle deg ting". Hvis du ikke vil ha noen form for tilbakemelding så er det ikke så lurt å opprette enda en tråd om denne saken.

Du har fått så mange råd om hva du kan gjøre med situasjonen, det er vanskelig for meg  å skjønne at en voksen kvinne kan være så fullstendig uten autoritet i sitt eget hjem. Hva konkret skjer om du sier at nei, dere kan ikke spise middag eller kvelds her? Hva skjer når du sier at nei, dere kan ikke overnatte her så nå må dere gå hjem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerangrep. Innlegg med sitering av svar til slettet innlegg blir stående for å ikke miste den videre debatten. 

Admin

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

Å kalle deg for tafatt er ikke å "kalle deg ting". Hvis du ikke vil ha noen form for tilbakemelding så er det ikke så lurt å opprette enda en tråd om denne saken.

Du har fått så mange råd om hva du kan gjøre med situasjonen, det er vanskelig for meg  å skjønne at en voksen kvinne kan være så fullstendig uten autoritet i sitt eget hjem. Hva konkret skjer om du sier at nei, dere kan ikke spise middag eller kvelds her? Hva skjer når du sier at nei, dere kan ikke overnatte her så nå må dere gå hjem?

Jo. Du skriver det selv. «Å kalle deg tafatt…» Da kaller du meg da.

Når jeg sier nei, det passer ikke, respekterer de det. Til neste gang. Som er ved neste mulighet. Neste måltid eller overnatting. Å be de gå til dem nytter ikke. De får ikke komme inn der en gang. Ikke vil de heller for de merker at de ikke er velkommen.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Når jeg sier nei, det passer ikke, respekterer de det. Til neste gang. Som er ved neste mulighet. Neste måltid eller overnatting. Å be de gå til dem nytter ikke. De får ikke komme inn der en gang. Ikke vil de heller for de merker at de ikke er velkommen.

Hi

De respekterer et nei, likevel så klager du? Hva er dette for noe??

Anonymkode: 4bbce...a6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De respekterer et nei, likevel så klager du? Hva er dette for noe??

Hva med å lese videre hva jeg skriver? Hvorfor stoppet du etter én setning? Prøv på nytt.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi

Men, du mener at de ikke skal spørre ved neste mulighet?

Det gjør jo barn, særlig bestevenner i nabohuset.

Om du sier nei og de respekterer det, så er det vel ikke noe problem? Da sier du nei så ofte som du føler dere trenger for å "puste i eget hjem", og ja når det er naturlig. At barna spør om å leke hver dag, det er ikke å misbruke dere altså.

Jeg forstår absolutt argumentet ditt med at de alltid er hos dere og aldri hos dem, at det er urettferdig rett og slett, fordi dere også kunne tenke dere litt barnefri av og til. Men det er en sak du ikke kan bruke mer energi på, det å tenke på det og føle på bitterhet og at dere blir misbrukt forringer ditt liv, men endrer ingenting.

Si nei når du ikke orker, ja når du orker, og prøv å fokusere på det positive i at barna dine har så gode venner i nabohuset. Plutselig er barna voksne, og vil for alltid huske leken med nabobarna.

Anonymkode: f75d2...680

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, det er klart det er min skyld at naboene ikke vil ha noe med ungene sine å gjøre, og sender de over til oss. Selvfølgelig.

Hi

Det er jo din egen skyld at du bare aksepterer det.

Anonymkode: c3744...dc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hva med å lese videre hva jeg skriver? Hvorfor stoppet du etter én setning? Prøv på nytt.

Hi

Ja, de spør på nytt neste gang. Da svarer du ja eller nei, etter hva som passer. Det er jo ikke slik at du må si ja 99 ganger for hver gang du sier nei. 

Skrevet

Har dere ikke lås på døren?

Om ikke naboungene hører på deg så har du vel egne barn som gjør det?

Og hvis dine egne unger gjør som du sier så slipper vel ikke naboungene inn? 

Hvis ingen hører på deg så er kanskje problemet litt større. 

Anonymkode: 4745b...55f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har dere ikke lås på døren?

Om ikke naboungene hører på deg så har du vel egne barn som gjør det?

Og hvis dine egne unger gjør som du sier så slipper vel ikke naboungene inn? 

Hvis ingen hører på deg så er kanskje problemet litt større. 

Problemet vårt er naboene som sender barna sine over til oss, og aldri viser gjestfrihet tilbake.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Problemet vårt er naboene som sender barna sine over til oss, og aldri viser gjestfrihet tilbake.

Hi

Har du aldri, ikke en eneste gang i løpet av alle disse årene, tenkt over hvorfor nabobarna aldri får ha besøk og tilbringer enormt mye tid utenfor hjemmet? 

Anonymkode: fcce6...fae

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har du aldri, ikke en eneste gang i løpet av alle disse årene, tenkt over hvorfor nabobarna aldri får ha besøk og tilbringer enormt mye tid utenfor hjemmet? 

Anonymkode: fcce6...fae

Jo, mange ganger.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Men det er vel bare å låse døren. 

De har vel ikke nøkkel? 

Vil jeg ikke ha besøk så låser jeg ikke opp døren og slipper folk inn. 

Skrevet

Tror ikke helt på denne historien. Tror ikke 3 to tenåringer overnatter hos deres tenåringer hver eneste helg. 
At dere har stilt opp mye tror jeg på, men litt overdrevet. De må jo være svært gode venner når de er så mye sammen som tenåringer. Er det deres ungdommer som inviterer de inn og vil at de skal være med dere? 
Det er vanskelig å begynne si nei nå liksom. 
Da kan det fort bli konflikt mellom ungdommene, og det er det ikke verdt. 
disse foreldrene høres jo ikke helt bra ut når de lar sine barn vokse opp i naboens hus, med mat og full pakke over flere år 

Anonymkode: 9f303...83e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.3.2026 den 14.44):

Å la barna sitte på til cup, og slippe de inn når de har glemt nøkkel og pappa er på jobb kan ikke skrives under misbruk av snille naboer. Det ville alle gjort for ungene i nabohuset.

Når det kommer til at de "flytter inn" hele helga, forventer mat og allverdens hver dag, er dine egne barn med på det?

Anonymkode: f75d2...680

Handler om å gi og ta. Hi føler seg utnyttet av naboen. Hun har 3 barn selv å følge opp, og hennes barn får ikke komme inn hos naboen. Men hun skal fostre opp naboenes barn. Naboen løfter ikke en finger for noen, og er barnefri stort sett etter skoletid og i helger da naboen tar seg av barna deres. Tenker ikke på at det koster for naboen å lage mat til 5 barn. Tenker heller ikke på at HI og mannen blir sliten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Handler om å gi og ta. Hi føler seg utnyttet av naboen. Hun har 3 barn selv å følge opp, og hennes barn får ikke komme inn hos naboen. Men hun skal fostre opp naboenes barn. Naboen løfter ikke en finger for noen, og er barnefri stort sett etter skoletid og i helger da naboen tar seg av barna deres. Tenker ikke på at det koster for naboen å lage mat til 5 barn. Tenker heller ikke på at HI og mannen blir sliten. 

Men hjelper det å tenke sånn?

Om naboen plutselig hadde begynt å bry seg, så hadde det likevel vært mange andre som sto klar for å utnytte HI og hennes familie.

Det er slik verden er, den er full av gribber. 

Så når man ikke setter grenser for seg selv så vil man ende opp med å bli utnyttet. 

Det å sette grenser er ikke bare viktig for HI, men også for ungene hennes. De lærer av henne. Hvis hun ikke ser på seg selv som verdifull nok til å ha grenser, så vil ikke de heller se på seg selv som verdifulle nok til å ha grenser.

Ja, for dette er snakk om egenverd.

Et menneske som ser på seg selv som verdifull ville sagt nei for helvete, ikke tale om jeg gidder ha ungene dine rennende ned dørene til en hver tid, nå sender jeg mine bort til deg slik at de kan spise seg mette.

Et menneske som ser på seg selv som mindre verdt, vil i stedet slippe inn naboungene, la naboungene spise og sove i huset sitt, og håpe at en vakker dag vil naboene gjøre gjengjeld, noe som aldri kommer til å skje, og så vil de bli bitter. 

Det er derfor du er bitter nå, HI, det er derfor du skjeller ut mennesker som sier sannheten her. Men det er aldri for sent å skaffe seg verken ryggrad eller egenverd. Kast naboungene ut og si de får være i nabohuset hvis de vil være sammen fra nå av.

Da jeg var barn kom min farmor rett inn døra i tide og utide, hun banket ikke på en gang. Min mor begynte å låse døren. Enkelte ville sikkert sagt det var slemt eller frekt, men…for meg har det gått inn i minnet som en dag min mor satte grenser for seg selv og dermed også standarden for hvordan hun vil bli behandlet, og dermed også hva hun er verdt.

På den måten lærte jeg at mennesker har rett på privatliv og at jeg også har rett på privatliv. Jeg var en skikkelig farmor-jente, men det hindret meg ikke i å se st det var galt at hun bare gikk rett inn til andre. 

Som voksen må man kreve sin egen verdi. Man kan ikke forvente at andre kommer forbi og gir dette helt uten videre. Selv de menneskene du tenker at andre behandler godt, har en eller annen gang måttet sette en slik standard.

Se filmen Stekte grønne tomater 🍅 den perfekte filmen for jenter og damer som trenger å få rettet opp sitt perspektiv på ting. Etterpå vet du hva du har å gjøre 😊

Anonymkode: 13bcf...1bb

Skrevet

Phu, her var det mye pes og mange nye opplysninger underveis. Jeg skjønner dette er slitsomt, og ufint av naboene. Noen folk er bare sånn, men som flere skriver- bare du kan ta kontroll over deres liv. Vi har på mange måter hatt det likt, men valgt det, og snakket åpent om det gjennom årene. For mange unger har nok vært hus vært en safe- ground både for mat, lekser og sofaslenging. Nå er ungene store, og bare en igjen hjemme så dagene er absolutt roligere nå og jeg tar meg i å savne liv og leven litt. Men - den beste verdien for meg er alle de fine kidsa- flotte unge voksne, som hilser, slår av en prat og bjudar på sine liv nå. Det syns jeg er innsatsen vel verdt det. 

Det sagt; bare du og mannen din ka. Ta kontroll, og for å være litt konstruktiv så er det jo grep dere kan gjøre;

1. flytt! Drastisk, men effektivt 

2. sett dere ned med egne barn, snakk om situasjon og og regler. Mandag, onsdag og fredag har vi ikke besøk. Og vi har kun en helg med overnatting i mnd. dette æ handler om å respektere alle som bor i huset og lære grenser for hverandre 

3 gi klar og tydelig melding både til nabobarn og voksne. Type, vi må for egen del lage noe regler- de blir som dette.

4. Sett låser på dører 

5. snakk sammen, evaluer hva som skjer i familien og hvordan prioritere. Min erfaring er at dess eldre ungene ble, dess mer ulike ble behovene og dermed også flere gnisninger vist f.eks huset var fylt av andre unger. 

Dere voksne kan ta kontroll, men det krever litt innsats. Så betyr ikke det at situasjon er «din feil»- men det løser ingenting å peke på hvems feil dette er. For å løse/ endre situasjon må noen ta kontroll. 

Pass også på- du høres for bitter ut; ingenting g til igjen, ikke et takk ikke noe….. det driter også naboene i, bitterheten spiser bare deg. Legg det bort - om ikke annet så har du bidratt til masse godt for de ungene(som åpenbart trengte det!). 

lykke til, håper det løser seg. 

Anonymkode: a5bb1...fe4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Phu, her var det mye pes og mange nye opplysninger underveis. Jeg skjønner dette er slitsomt, og ufint av naboene. Noen folk er bare sånn, men som flere skriver- bare du kan ta kontroll over deres liv. Vi har på mange måter hatt det likt, men valgt det, og snakket åpent om det gjennom årene. For mange unger har nok vært hus vært en safe- ground både for mat, lekser og sofaslenging. Nå er ungene store, og bare en igjen hjemme så dagene er absolutt roligere nå og jeg tar meg i å savne liv og leven litt. Men - den beste verdien for meg er alle de fine kidsa- flotte unge voksne, som hilser, slår av en prat og bjudar på sine liv nå. Det syns jeg er innsatsen vel verdt det. 

Det sagt; bare du og mannen din ka. Ta kontroll, og for å være litt konstruktiv så er det jo grep dere kan gjøre;

1. flytt! Drastisk, men effektivt 

2. sett dere ned med egne barn, snakk om situasjon og og regler. Mandag, onsdag og fredag har vi ikke besøk. Og vi har kun en helg med overnatting i mnd. dette æ handler om å respektere alle som bor i huset og lære grenser for hverandre 

3 gi klar og tydelig melding både til nabobarn og voksne. Type, vi må for egen del lage noe regler- de blir som dette.

4. Sett låser på dører 

5. snakk sammen, evaluer hva som skjer i familien og hvordan prioritere. Min erfaring er at dess eldre ungene ble, dess mer ulike ble behovene og dermed også flere gnisninger vist f.eks huset var fylt av andre unger. 

Dere voksne kan ta kontroll, men det krever litt innsats. Så betyr ikke det at situasjon er «din feil»- men det løser ingenting å peke på hvems feil dette er. For å løse/ endre situasjon må noen ta kontroll. 

Pass også på- du høres for bitter ut; ingenting g til igjen, ikke et takk ikke noe….. det driter også naboene i, bitterheten spiser bare deg. Legg det bort - om ikke annet så har du bidratt til masse godt for de ungene(som åpenbart trengte det!). 

lykke til, håper det løser seg. 

Beklager mengden skrivefeil her 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.3.2026 den 10.37):

I ti år har det vært sånn at naboen sender sine barn til oss. Da de var små lekte de her og i hagen vår. De spiste mat og oppførte seg som om de bodde her. Nå er de større, og overnatter hver helg. I mer enn ti år har vi hatt fem barn tråkkende her, hvorav tre av dem er våre. Det har vært et irritasjonsmoment bestandig, men aldri noe vi har vist utav mot barna. Vi har tatt det opp med foreldrene mange ganger, men de har aldri brydd seg. Til barna sa vi etter hvert at det måtte være annen hver gang hos dem og oss, men våre får ikke lov å komme inn hos dem, så da fungerte ikke det. 

For noen år siden vurderte mannen min å flytte pga belastningen, han ville heller bo alene enn å ha det slik vi har det. Jeg tok han ikke seriøst, men kjenner jeg er der nå selv. Jeg orker ikke mer. Vi har aldri ro som en familie, og har aldri hatt det. Naboene har utnyttet oss i åresvis. Jeg er på grensen til bitter. Dette har kostet oss så mye, både i penger og som familie.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg kommer sikkert til å få masse hat fra gribbene, men jeg måtte bare ventilere litt. 

Dette er ene og alene deres eget ansvar. Vil du ikke ha barn på overnatting sier du nei. Vil du ikke ha dem rennende i huset sier du at de kan være sammen ute eller hjemme hos dem. At de andre foreldrene ikke slipper dem inn er et problem, men det er ikke dette som skaper deres problem. Deres problem skapes av at dere ikke setter grenser.

Anonymkode: db0ae...1b2

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Er du HI med 2 kontoer?

Anonymkode: c3744...dc2

Skrevet

Skjønner at det er slitsomt, og at dere er lei. Det er allikevel ikke mulig å gjøre noe med historien, men her og nå har dere et valg. For meg ville nok valget vært å snakke med egne barn. Får du dem med deg på laget, er jo jobben gjort. Hvis deres barn respekterer grensene dere setter, vil dette avsluttes. Da kan de ha besøk i et omfang dere er enige om. I tillegg ville jeg prøvd å tenke annerledes om historien. Dere har gitt egne barn og naboens barn en masse gode opplevelser. I livet er vel det mer verdt enn at naboen utnytter dere og ikke får dele opplevelser med egne barn. 

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Skjønner at det er slitsomt, og at dere er lei. Det er allikevel ikke mulig å gjøre noe med historien, men her og nå har dere et valg. For meg ville nok valget vært å snakke med egne barn. Får du dem med deg på laget, er jo jobben gjort. Hvis deres barn respekterer grensene dere setter, vil dette avsluttes. Da kan de ha besøk i et omfang dere er enige om. I tillegg ville jeg prøvd å tenke annerledes om historien. Dere har gitt egne barn og naboens barn en masse gode opplevelser. I livet er vel det mer verdt enn at naboen utnytter dere og ikke får dele opplevelser med egne barn. 

Takk for fint perspektiv ❤️

Hi

Skrevet

Er jo dere som må sette grenser! Barn (og foreldre) tåler et "nei". 

Anonymkode: f1116...3f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...