Gå til innhold

Vi har blitt utnyttet av naboene i åresvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår det er irriterende, men det er dere selv som sitter på nøkkelen. Denne familien har jo vist sitt mønster og har ikke interesse av å endre seg. Det må dere forholde dere til. Det er mulig å si nei, avvise i døren og si at i dag passer det ikke. Mener du har skrevet tidligere at dine egne barn sniker dem inn. Da må dere involvere barna og fortelle om grensene som også de må respektere. Om barna deres følger reglene dere ønsker, så er det jo mye vanskeligere for nabobarna å presse seg inn.

Så må dere sette grenser. Låse dører, følge dem hjem, si nei. Dere opererer jo som en ufrivillig fosterfamilie. Og når dere ikke følger opp grensene, men lar dem få lov selv om dere har sagt nei - de får spise middag, de får sove over så undergraver dere dere selv og ingen tar til slutt grensene deres alvorlig. Grenser dere ikke har tenkt å følge opp, bør dere egentlig stryke. Grenser dere tenker er absolutt må dere beholde og følge opp. Dette slik at grensene deres respekteres og dere tas på alvor. Når ingen respekterer dere blir det tyngre, spesielt ikke om dere saboteres av egne barn i tillegg. 

Om dere velger å ikke sette disse grensene så må dere akseptere det slik som det er. Går dere rundt og er sint og blir bitter så straffer dere dere  selv to ganger. Det går jo ikke ut over naboene på noen måte, bare dere selv. 

Og så tenker jeg det gjør det enklere med diskusjoner her inne om du ikke vinkler historier i en retning og når noen da reagere på det, så vinkler du det plutselig i en annen retning for å forsvare de valgene dere tok ref nabobarna som var utestengt som straff først og deretter endret til at det "bare" var fordi far var på jobb.  Det er stor forskjell på dette og det vil prege svarene du får. 

Anonymkode: b6069...31f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å la barna sitte på til cup, og slippe de inn når de har glemt nøkkel og pappa er på jobb kan ikke skrives under misbruk av snille naboer. Det ville alle gjort for ungene i nabohuset.

Når det kommer til at de "flytter inn" hele helga, forventer mat og allverdens hver dag, er dine egne barn med på det?

Anonymkode: f75d2...680

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du skrev selv at de ble stengt ute som straff. Det er noe helt annet enn ved et uhell. Selv ved et uhell kan det regnes som omsorgssvikt, avhengig av hvor gamle barns var når det var snakk om så mange timer. Var det meningen at de skulle lage middag til seg selv? Vet du om det var mat i huset, eller om barna hadde penger og kunne kjøpe noe selv? 

Rene klær og utstyr kan dekke over mye og du vet at andre har kontaktet barnevernet om denne familien. Det minste du kan gjøre er å ringe og fortelle hva du vet. De trenger å vite helheten for å kunne gjøre en vurdering.

Anonymkode: f6ba5...905

Jeg ble fortalt av mine barn at faren hadde sagt at «Okei, dere glemte nøkkel. Da kanskje dere husker det neste gang da.» Det kan tolkes dit man selv vil, som straff eller oppdragelse.

Hi

Anonymkode: 8afcc...2a3

Skrevet

Hvis du ikke klarer å begrense hvem som sover under ditt tak er du bare for tafatt og puslete til å være voksen.

Anonymkode: acda7...a0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du må være en av gribbene her inne som jeg refererte til i hi. Jeg visste du kom til å dukke opp. 
Jeg er ikke tafatt. Mannen min er heller ikke tafatt. Vi er blitt utnyttet av naboene i åresvis, og er slitne og lei. Jeg er bitter for at de har gitt oss så mye hodebry, at de har vært gjenstand for så mye irritasjon, og for alt ungene deres har kostet oss, for det er garantert en hel del titalls tusen kroner, om ikke enda mer.

Hi

Ja, hvis motargument gjør meg til gribb, så gjerne det. 

Hvem mener du er ansvarlig for hvem du slippe inn i huset ditt da? 

Anonymkode: 4bbce...a6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Ja, hvis motargument gjør meg til gribb, så gjerne det. 

Hvem mener du er ansvarlig for hvem du slippe inn i huset ditt da? 

Naboene er ansvarlige for å sende sine unger bort til oss. Folk med normal folkeskikk kjenner sin besøkelsestid. Man invaderer ikke en annen familie slik disse har gjort i mange år. Det er utnyttelse og dårlig stil. Ikke har de tilbudt seg noe i gjengjeldelse heller, verken i form av invitasjoner til noe, overnatting hos dem eller mat. Ingenting, noen gang. 
Jeg har sagt nei, gå hjem, vær hos dere selv, men de kommer igjen og igjen og igjen, og det fordi foreldrene sender de bort. Jeg er lei.

Hi

Skrevet

Hva sier barna deres om at disse vennen alltid er hos dere?

Anonymkode: 78c88...fa4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva sier barna deres om at disse vennen alltid er hos dere?

De to som har vennene sine nær sagt boende hos seg, liker det for det meste. Eldste, som ikke har en på sin alder, er lei av å ha fire småsøsken når hun egentlig bare har to.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De to som har vennene sine nær sagt boende hos seg, liker det for det meste. Eldste, som ikke har en på sin alder, er lei av å ha fire småsøsken når hun egentlig bare har to.

Hi

Skjønner. Kjedelig når den eldste hele tiden må føye seg i eget hjem. 
Dere kan prøve å avtale med barna , deres barn. På fredag så hadde det vært så koselig med en kveld med bare oss i familien. Så fått ungene til å varsle naboene at på fredag så passer det ikke at de kommer. Kanskje de hører litt da🤷🏼‍♀️🤞🏻

Skrevet

Dere har ikke blitt utnyttet. Dere har latt dere utnytte. Det er en vesensforskjell.

Skrevet

Jeg har barnas venner her denne helga også. Stram økonomi, rakk ikke rydde så mye, kronisk syk. Ja, det er slitsomt. Men! Jeg husker selv hvordan det var at vennene mine var aldri hjemme hos oss, jeg var alltid der. Har lyst til å sende en meld til foreldrene til mine 3 venner som alltid hadde meg på besøk, og alltid ga meg mat. Hadde det ikke så alright hjemme. 

Når det er sagt, skal man ikke bli utnyttet. Går det an å si på onsdag før helga, at til helga passer det ikke. Du må snakke med dine barn. Sette grenser. Supert at de får lov av og til, det kan være alfa og omega mtp trivsel i barndommen. Men igjen, man skal ikke bli spist opp. 

Jeg har selv " tatt til meg" to barn, med åpne armer, døra alltid åpen. De har begge lagd helvete for mitt barn. Mobbet. Så jeg er ikke så grei lenger, orker ikke å prøve å redde alle.

Men ser at det er her de er mest. Sett grenser,  gjerne i god tid før helga. Dere bestemmer. 

Anonymkode: 87a2e...197

Skrevet

Hva er grunnen til at de aldri vil være hjemme da?

Anonymkode: c0d62...724

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Naboene er ansvarlige for å sende sine unger bort til oss. Folk med normal folkeskikk kjenner sin besøkelsestid. Man invaderer ikke en annen familie slik disse har gjort i mange år. Det er utnyttelse og dårlig stil. Ikke har de tilbudt seg noe i gjengjeldelse heller, verken i form av invitasjoner til noe, overnatting hos dem eller mat. Ingenting, noen gang. 
Jeg har sagt nei, gå hjem, vær hos dere selv, men de kommer igjen og igjen og igjen, og det fordi foreldrene sender de bort. Jeg er lei.

Hi

Du kommer ikke bort fra at dere har latt dere utnytte. Når dere ikke evner å holde småbarn ute av huset må man jo stille seg spørsmål om hvor tafatt det er mulig å bli. Dere er nødt til å ha lagt til rette for både overnatting og matservering. 

Ingen syns det er en god følelse å bli utnyttet, men de fleste voksne folk klarer å sette grenser, spesielt ovenfor barn. 

Skrevet

Mener dere virkelig at denne situasjonen er min skyld og ikke naboenes? At de ikke gjør noe galt?

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Mener dere virkelig at denne situasjonen er min skyld og ikke naboenes? At de ikke gjør noe galt?

Hi

Du ka kun gjøre noe med din egen situasjon. Du har prøvd å få naboene til å skjønne at de ikke kan bruke dere slik som de har gjort, men når det ikke når inn så ja, da er det kun din skyld at det har gått så langt. 

Hvor gamle er barna nå? Det må jo være mulig å få dem til å skjønne deres regler når de er 12,13,14 år? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hi

Dere har slitsomme og respektløse naboer, ingen tvil om det.

Men å si nei til middagsrester og overnattingsbesøk i eget hjem er din jobb. Når deres barn spør om å få ha venner på overnatting kan dere si nei, uten å gå i diskusjon med barna, bare nei.

-Nei, denne helga orker jeg ingen overnatting, gjestene må gå hjem før middag så kan dere leke igjen i morgen.

Ferdig snakka. Om egne barn hører på dere gjør gjestene det også.

Anonymkode: f75d2...680

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hi

Jeg skjønner deg ikke, HI. Da sier du jo bare nei igjen og igjen og igjen også? Låser døra, stenger dem fysisk ute. Jeg er selvsagt enig i at naboene er frekke, men jeg forstår bare ikke hvorfor dere ikke klarer å håndtere dette. Kan du "walk us trough it"? Barna kommer på døra og vil overnatte, du sier nei og lukker døra, de ringer på igjen og vil overnatte, du sier nei og lukker døra. Og så? Hva er det som skjer som gjøre at du til slutt slipper dem inn på overnatting?

Anonymkode: f7aed...d7d

Skrevet

Hi

Jeg mener det, men jeg har ikke turd å svare siden jeg så du kalte en annen person for gribb da de sa sannheten…

Anonymkode: 13bcf...1bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det, men jeg har ikke turd å svare siden jeg så du kalte en annen person for gribb da de sa sannheten…

Eller, turd er kanskje feil ord. Jeg har ikke giddet å si min mening når jeg vet at den kommer til å bli angrepet, uansett. 

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Hi

Situasjonen du har satt deg i er din egen skyld 

Anonymkode: c3744...dc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner deg ikke, HI. Da sier du jo bare nei igjen og igjen og igjen også? Låser døra, stenger dem fysisk ute. Jeg er selvsagt enig i at naboene er frekke, men jeg forstår bare ikke hvorfor dere ikke klarer å håndtere dette. Kan du "walk us trough it"? Barna kommer på døra og vil overnatte, du sier nei og lukker døra, de ringer på igjen og vil overnatte, du sier nei og lukker døra. Og så? Hva er det som skjer som gjøre at du til slutt slipper dem inn på overnatting?

Anonymkode: f7aed...d7d

De er hos oss hele tiden. På sommeren kan de alle være ute, så går de inn og tar en matbit, og så blir de bare. Plutselig er klokka sent, jeg skal legge meg, så kommer et av barna og sier at xx sover her i natt. Det er i seg selv ikke et stort problem, men jeg er lei av at det kun går én vei og at mine aldri får noe igjen der. 
Jeg har selvfølgelig sagt nei utallige ganger, jeg har fysisk vært og bedt de gå hjem, men de kommer igjen og igjen. Det er en daglig kamp, og foreldrene bryr seg null.

Det kan da ikke være normalt.

Skrevet

Situasjonen du har satt deg i er din egen skyld 

Anonymkode: c3744...dc2

Ja, det er klart det er min skyld at naboene ikke vil ha noe med ungene sine å gjøre, og sender de over til oss. Selvfølgelig.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

De er hos oss hele tiden. På sommeren kan de alle være ute, så går de inn og tar en matbit, og så blir de bare. Plutselig er klokka sent, jeg skal legge meg, så kommer et av barna og sier at xx sover her i natt. Det er i seg selv ikke et stort problem, men jeg er lei av at det kun går én vei og at mine aldri får noe igjen der. 
Jeg har selvfølgelig sagt nei utallige ganger, jeg har fysisk vært og bedt de gå hjem, men de kommer igjen og igjen. Det er en daglig kamp, og foreldrene bryr seg null.

Det kan da ikke være normalt.

Nei, det er ikke normalt å ikke klare å sette grenser i sitt eget hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva får du ut av å svare meg slik? Er det godt for deg på noe vis? Jeg har forklart side opp og side ned om situasjonen vi står i. Om dilemmaet å ikke vite om nabobarna ikke har det bra hjemme vs å stenge døra i ansiktet på dem, og så lirer du av deg slikt? Hva har jeg gjort galt? Jeg har bedt de gå hjem, men de kommer krypende tilbake gang på gang, og har gjort det i ti år, og så er det jeg som er den dumme / slemme / stygge her? Jeg skrev det innledningsvis også - at denne tråden kun var for å ventilere - likevel skal du ABSOLUTT ha det til at dette er min skyld. 
Dette forumet ass. Folk som deg… 

Hi

Men hva vil du med denne tråden da? Du tar ikke mot noen innspill, du tar ingen selvkritikk og du viser ingen vilje til å ordne opp i situasjonen. Ventilere er greit, men da må du jo tåle at folk skriver meningen sin. 

Om du er usikker på om barna har det bra så er barnevernet riktig instans. Og hvordan er det mulig å ikke klare å forhindre at barna spiser og sover hos dere?

Jeg ser ingen som mener at du er stygg eller slem, men at du er ganske tafatt er jo veldig klart. 

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

Men hva vil du med denne tråden da? Du tar ikke mot noen innspill, du tar ingen selvkritikk og du viser ingen vilje til å ordne opp i situasjonen. Ventilere er greit, men da må du jo tåle at folk skriver meningen sin. 

Om du er usikker på om barna har det bra så er barnevernet riktig instans. Og hvordan er det mulig å ikke klare å forhindre at barna spiser og sover hos dere?

Jeg ser ingen som mener at du er stygg eller slem, men at du er ganske tafatt er jo veldig klart. 

Når meningen til folk er å kalle meg ting, syns jeg det blir unødvendig. Det var ikke derfor jeg opprettet tråden. Og jeg skrev det innledningsvis, at det var kun for å ventilere. Jeg er lei av hele greia og det er ingenting jeg får gjort med det.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...