Gå til innhold

Vi har blitt utnyttet av naboene i åresvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ti år har det vært sånn at naboen sender sine barn til oss. Da de var små lekte de her og i hagen vår. De spiste mat og oppførte seg som om de bodde her. Nå er de større, og overnatter hver helg. I mer enn ti år har vi hatt fem barn tråkkende her, hvorav tre av dem er våre. Det har vært et irritasjonsmoment bestandig, men aldri noe vi har vist utav mot barna. Vi har tatt det opp med foreldrene mange ganger, men de har aldri brydd seg. Til barna sa vi etter hvert at det måtte være annen hver gang hos dem og oss, men våre får ikke lov å komme inn hos dem, så da fungerte ikke det. 

For noen år siden vurderte mannen min å flytte pga belastningen, han ville heller bo alene enn å ha det slik vi har det. Jeg tok han ikke seriøst, men kjenner jeg er der nå selv. Jeg orker ikke mer. Vi har aldri ro som en familie, og har aldri hatt det. Naboene har utnyttet oss i åresvis. Jeg er på grensen til bitter. Dette har kostet oss så mye, både i penger og som familie.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg kommer sikkert til å få masse hat fra gribbene, men jeg måtte bare ventilere litt. 

Anonymkode: 8afcc...2a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det har ikke slått dere å avvise dem i døra eller sende dem hjem ? Det er jo tafatt. Det er ikke vanskelig å si nei.

Anonymkode: acda7...a0a

Skrevet

Send dem hjem når det ikke passer da.  "Nå skal vi spise, så da må dere gå hjem. "  Det der med at unger absolutt skal spise hos hverandre, er noe som irriterer meg.  Både når det gjelder andre barn og egne barn - når det ikke er avtalt på forhånd. 

Anonymkode: d791d...ba3

Skrevet

I ti år! Da må jo barna være tenåringer nå. 

Har du snakker med dine egne barn om at dette er et problem for deg og faren deres? Det må jo være dine barn som inviterer dem inn og på overnatting og så videre? Snakk med dem og forklar at det blir for mye. 

Anonymkode: f6ba5...905

Skrevet

Hvorfor har dere ikke vært voksen og satt grenser? Dette er en situasjon dere selv har satt dere i. En ting er at naboene gjør som de gjør, men dere har tillatt det og vært med på dansen. 

Anonymkode: d4d8b...7f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I ti år har det vært sånn at naboen sender sine barn til oss. Da de var små lekte de her og i hagen vår. De spiste mat og oppførte seg som om de bodde her. Nå er de større, og overnatter hver helg. I mer enn ti år har vi hatt fem barn tråkkende her, hvorav tre av dem er våre. Det har vært et irritasjonsmoment bestandig, men aldri noe vi har vist utav mot barna. Vi har tatt det opp med foreldrene mange ganger, men de har aldri brydd seg. Til barna sa vi etter hvert at det måtte være annen hver gang hos dem og oss, men våre får ikke lov å komme inn hos dem, så da fungerte ikke det. 

For noen år siden vurderte mannen min å flytte pga belastningen, han ville heller bo alene enn å ha det slik vi har det. Jeg tok han ikke seriøst, men kjenner jeg er der nå selv. Jeg orker ikke mer. Vi har aldri ro som en familie, og har aldri hatt det. Naboene har utnyttet oss i åresvis. Jeg er på grensen til bitter. Dette har kostet oss så mye, både i penger og som familie.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg kommer sikkert til å få masse hat fra gribbene, men jeg måtte bare ventilere litt. 

Dere kunne bare sagt nei.......

Anonymkode: 43719...25e

Skrevet

Du har skrevet om dette før, og rådene nå er jo de samme. Det er kun dere voksne sitt ansvar å sette grenser i eget hjem. Send naboungene hjem til måltidene og når det er leggetid, sett grenser og si nei når det ikke passer med besøk. 

Anonymkode: 4bbce...a6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du har skrevet om dette før, og rådene nå er jo de samme. Det er kun dere voksne sitt ansvar å sette grenser i eget hjem. Send naboungene hjem til måltidene og når det er leggetid, sett grenser og si nei når det ikke passer med besøk. 

Nettopp! 

"Nå skal vi spise, så dere nå må dere gå hjem" (eller vente på rommet. )

"Nå er klokka xx, så da må dere gå hjem" 

Vanskeligere er det ikke.  

Anonymkode: d791d...ba3

Skrevet

Dere trenger ikke å fostre opp naboens unger, barna har ikke vondt av å få et 'Nei'. 

Begyn med å si klart og tydelig fra minst 2 dager i uken og mins en av de to helgene de kommer for å overnatte. Det holder med å si: 'Beklager, men i dag passer det ikke med besøk, dere må gå hjem"(om de alt har kommet inn). Om du får sprøsmål så kan du bare si: 'At slik er det bare.'

Ikke gi de grunn til å argumentere. Begyn som sagt med 2 dager i uken og en av de to helgene så vil du merke at du blir tøffere etterhvert. 

Anonymkode: cbec1...273

Skrevet

Har hatt en slik nabo selv, en unge helt uten filter og grenser. Sendte henne hjem, og en halvtime senere var hun tilbake. Grillet vi på verandaen kom hun gjennom hekken, låste vi døren kom hun inn gjennom verandadøra (hun ringte/banket ikke på), sa vi hun måtte hjem sa hun bare nei. Jøss, for et mas det var. Jeg tok jenta i hånden og fulgte henne hjem utallige ganger i uka, ringte på og leverte henne til mammaen og sa det ikke passet med besøk i dag. Innen det var gått en halvtime sto hun i stua vår igjen. Hun lekte i hagen vår når ungene våre ikke var hjemme. Jeg pustet lettet ut når de flyttet.

Og ja, dere kan si jeg skulle ringt barnevernet, men ungen hadde det ikke vondt. Hun var alltid ren, skikkelige klær, helt vanlige foreldre, jeg tviler på at en bekymringsmelding ville ført til noe som helst. Det er ikke alltid så lett å bli kvitt uønskede små gjester 🙈

Men dere må rett og slett sette grenser for egne barn, de kan ikke ha overnatting hver helg, de kan ikke ha middagsgjester hver dag. Om det er naboer, klassekamerater eller andre spiller ingen rolle, det er lov å si at i ettermiddag/kveld/natt skal vi være bare familien uten gjester. Man må ikke si ja til gjester hele tiden altså.

Anonymkode: f75d2...680

Skrevet

Hvor har dere det fra at vi ikke har sagt nei? Det har vi selvfølgelig gjort. Vi har bedt de gå hjem, vi har avvist i døra, vi har sagt det ikke passer, men de kommer igjen og igjen og igjen.

Her inne har det også oppigjennom årene vært utallige tråder om å være rause mot andres barn, og jeg har fått så mye dritt når jeg har bidratt i tråden(e) med å argumentere for å sende nabounger hjem. Det har ikke vært måte på hvor egoistisk og lite inkluderende jeg har vært.

Og aldri en takk. Aldri takk for at begge nabobarna fikk være her den helgen moren var på jobb langt unna og faren ga faen. Han hadde låst døra og ga straff til barna sine som hadde glemt nøkkelen ved å la de sitte på trappa. De kom selvfølgelig til oss, og ble hele helgen. Faren var hjemme hele helgen og pusset opp stua. 
Eller da faren dro på fisketur og moren hadde dem begge, og fordi «hun har så viktig jobb,» måtte de være med oss. Aldri takk.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvor har dere det fra at vi ikke har sagt nei? Det har vi selvfølgelig gjort. Vi har bedt de gå hjem, vi har avvist i døra, vi har sagt det ikke passer, men de kommer igjen og igjen og igjen.

Her inne har det også oppigjennom årene vært utallige tråder om å være rause mot andres barn, og jeg har fått så mye dritt når jeg har bidratt i tråden(e) med å argumentere for å sende nabounger hjem. Det har ikke vært måte på hvor egoistisk og lite inkluderende jeg har vært.

Og aldri en takk. Aldri takk for at begge nabobarna fikk være her den helgen moren var på jobb langt unna og faren ga faen. Han hadde låst døra og ga straff til barna sine som hadde glemt nøkkelen ved å la de sitte på trappa. De kom selvfølgelig til oss, og ble hele helgen. Faren var hjemme hele helgen og pusset opp stua. 
Eller da faren dro på fisketur og moren hadde dem begge, og fordi «hun har så viktig jobb,» måtte de være med oss. Aldri takk.

Hi

Låste han sine egne barn ute som straff? Dette høres ut som en sak for barnevernet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hi

Du bruker andre diskusjoner som unnskyldning for å ikke ta tak. Du er tafatt og alt dette er kun ditt og mannens ansvar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du bruker andre diskusjoner som unnskyldning for å ikke ta tak. Du er tafatt og alt dette er kun ditt og mannens ansvar. 

Du må være en av gribbene her inne som jeg refererte til i hi. Jeg visste du kom til å dukke opp. 
Jeg er ikke tafatt. Mannen min er heller ikke tafatt. Vi er blitt utnyttet av naboene i åresvis, og er slitne og lei. Jeg er bitter for at de har gitt oss så mye hodebry, at de har vært gjenstand for så mye irritasjon, og for alt ungene deres har kostet oss, for det er garantert en hel del titalls tusen kroner, om ikke enda mer.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Låste han sine egne barn ute som straff? Dette høres ut som en sak for barnevernet. 

Barnevernet var innom i forbindelse med en annen sak, og de ble «frikjent» ganske raskt.

Hi

Skrevet

Uff dette må være helt pyton hi, og ja, noen ganger så funker det ikke å sette grenser. Dette er jo noen gribber av naboer. Jeg tror jeg ville gått på døra med mannen min og krevd et møte med foreldrene, og virkelig satt dem på plass. Men det hadde dere vel og prøvde..overnatting kan dere si nei til da, det må dere. Hva slags folk er det her egentlig, utrolig selvopptatte og virker til å ikke eie skam en plass? Kjenner jeg blir irritert på deres vegne bare av å lese dette😱

Anonymkode: ab919...4b4

Skrevet

Hvorfor tillater dere overnatting hver helg da?

Anonymkode: e743c...e34

Skrevet

Jeg skjønner du er sliten og lei, men de fleste her mener bare å komme med gode råd. Jeg har alltid vært imot de å gi andre sine barn middag om det ikke var avtalt, jeg synes det var utrolig irriterende når jeg lagde middag til 2 og min sønn kom hjem og sa han hadde spist middag hos kompisen. 

Det kan være dere bare må vurdere å flytte. I alle fall så får dere begynne å lufte tanken, gå på noen visninger og la prospekt ligge godt synlig. Får dere spørsmål så kan dere si dere vurderer å flytte ja. Får dere spørsmål fra foreldrene så ville jeg sagt: jepp vi tenker å flytte i mangel av privatliv! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Barnevernet var innom i forbindelse med en annen sak, og de ble «frikjent» ganske raskt.

Hi

Men har du ringt selv og fortalt dem om denne utelåsingen og annet du har observert? Hvis du har, og de ikke har reagert beklager jeg, jeg vet at det er mange tilfeller barnevernet blir varslet, men likevel ikke får grepet inn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Uff dette må være helt pyton hi, og ja, noen ganger så funker det ikke å sette grenser. Dette er jo noen gribber av naboer. Jeg tror jeg ville gått på døra med mannen min og krevd et møte med foreldrene, og virkelig satt dem på plass. Men det hadde dere vel og prøvde..overnatting kan dere si nei til da, det må dere. Hva slags folk er det her egentlig, utrolig selvopptatte og virker til å ikke eie skam en plass? Kjenner jeg blir irritert på deres vegne bare av å lese dette😱

Anonymkode: ab919...4b4

Takk. Godt å høre at iallfall noen ser utfordringen vår. ❤️

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner du er sliten og lei, men de fleste her mener bare å komme med gode råd. Jeg har alltid vært imot de å gi andre sine barn middag om det ikke var avtalt, jeg synes det var utrolig irriterende når jeg lagde middag til 2 og min sønn kom hjem og sa han hadde spist middag hos kompisen. 

Det kan være dere bare må vurdere å flytte. I alle fall så får dere begynne å lufte tanken, gå på noen visninger og la prospekt ligge godt synlig. Får dere spørsmål så kan dere si dere vurderer å flytte ja. Får dere spørsmål fra foreldrene så ville jeg sagt: jepp vi tenker å flytte i mangel av privatliv! 

Vi vurderer å flytte jevnlig, men trives egentlig veldig godt i huset og hagen, og hver gang koker det ned til at vi ikke vil la oss jage. Nå er barna såpass store at det bare er noen få år igjen likevel, men det er bittert å tenke på alle årene vi er blitt utnyttet og alt det har kostet. Trøsten er vel at alle fem barna forhåpentligvis har hatt en fin barndom hos oss.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi vurderer å flytte jevnlig, men trives egentlig veldig godt i huset og hagen, og hver gang koker det ned til at vi ikke vil la oss jage. Nå er barna såpass store at det bare er noen få år igjen likevel, men det er bittert å tenke på alle årene vi er blitt utnyttet og alt det har kostet. Trøsten er vel at alle fem barna forhåpentligvis har hatt en fin barndom hos oss.

Hi

Ellers blir det en av disse "Naboene visste hvordan det sto til hjemme hos oss, men gjorde ingenting"-sakene. Hvis utelåsing hele kvelden og natta er straff, hva slags andre straffer har de blitt utsatt for innenfor husets fire vegger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hi

Dere burde jo meldt de dere og.

Anonymkode: e743c...e34

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ellers blir det en av disse "Naboene visste hvordan det sto til hjemme hos oss, men gjorde ingenting"-sakene. Hvis utelåsing hele kvelden og natta er straff, hva slags andre straffer har de blitt utsatt for innenfor husets fire vegger?

Altså… Hvor leste du at faren låste de ute hele kvelden og natta? 
Han hadde låst døra som vanlig før han dro på jobb og begge barna hadde glemt nøkkel. De kom til oss, for han hadde sagt til dem at han ikke var hjemme før i 20-tiden.
Mener du at ungene kommer til å huske meg som «hun som visste, men ikke meldte inn,» når jeg i alle år har gitt dem husly, mat, tilgang på leker og venner?

Jeg tror også du overtolker her, for de har det tilsynelatende bra begge to. Rene klær og alt de trenger av utstyr. Det er bare at foreldrene skipper de over til oss ved enhver anledning, og aldri blir med på treninger, cuper osv. Å tilbringe tid med barna sine virker ikke å være førsteprioritet noen gang, men det kan ikke barnevernet gjøre noe med, og det er heller ikke mitt ansvar å eventuelt melde.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Altså… Hvor leste du at faren låste de ute hele kvelden og natta? 
Han hadde låst døra som vanlig før han dro på jobb og begge barna hadde glemt nøkkel. De kom til oss, for han hadde sagt til dem at han ikke var hjemme før i 20-tiden.
Mener du at ungene kommer til å huske meg som «hun som visste, men ikke meldte inn,» når jeg i alle år har gitt dem husly, mat, tilgang på leker og venner?

Jeg tror også du overtolker her, for de har det tilsynelatende bra begge to. Rene klær og alt de trenger av utstyr. Det er bare at foreldrene skipper de over til oss ved enhver anledning, og aldri blir med på treninger, cuper osv. Å tilbringe tid med barna sine virker ikke å være førsteprioritet noen gang, men det kan ikke barnevernet gjøre noe med, og det er heller ikke mitt ansvar å eventuelt melde.

Hi

Du skrev selv at de ble stengt ute som straff. Det er noe helt annet enn ved et uhell. Selv ved et uhell kan det regnes som omsorgssvikt, avhengig av hvor gamle barns var når det var snakk om så mange timer. Var det meningen at de skulle lage middag til seg selv? Vet du om det var mat i huset, eller om barna hadde penger og kunne kjøpe noe selv? 

Rene klær og utstyr kan dekke over mye og du vet at andre har kontaktet barnevernet om denne familien. Det minste du kan gjøre er å ringe og fortelle hva du vet. De trenger å vite helheten for å kunne gjøre en vurdering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...