Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis monarkiet forsvinner i Norge, vil det innebære en grunnleggende endring av Norges statsskikk fra et konstitusjonelt monarki til en republikk. Dette vil også kreve omfattende endringer i Grunnloven.

Etter alt som har skjedd den siste tiden. Hvem her vil avskaffe monarkiet? 

Anonymkode: 255e3...fbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg

Anonymkode: fa7b6...8fe

Skrevet

Vi

Anonymkode: 7bd3f...5a3

Skrevet

En variant er at svenskene og danskene slår seg sammen og danner et felles skandinavisk kongehus 😆 problemet er at verken svenskene eller danskene har noe å gjøre med MM sitt flørting med Epstein 

Skrevet

🙋‍♀️

Anonymkode: 9f8ba...b0f

Skrevet

Ikke jeg

Anonymkode: 03bef...4d5

Skrevet

Jeg vil ha kongedømme. 

Ang. Mette Marit , jeg er så forbanna skuffa. 😭

Anonymkode: 12eea...86f

Skrevet

Jeg ønsker at monarkiet består.

Anonymkode: c50fb...8c7

Skrevet

Spørs om ikke Ingrid må forberede seg på dronningrollen noe tidligere enn hu hadde venta

Anonymkode: 52b43...034

Skrevet

Slike konstruksjoner er laget av mennesker så hvorfor MÅ vi bli en republikk? Vi kan vel fortsette som før men uten kongehus og med noen omstillinger i maktapparatet. 

Anonymkode: fa265...cd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Slike konstruksjoner er laget av mennesker så hvorfor MÅ vi bli en republikk? Vi kan vel fortsette som før men uten kongehus og med noen omstillinger i maktapparatet. 

Anonymkode: fa265...cd4

Det er en republikk 

Anonymkode: 07c4e...8d5

Skrevet

Jeg tenker kongehuset bør avvikles når kong Harald går bort. Kongen og Dronningen har gjort en fantastisk jobb. En så god jobb at de fleste av oss som rent verdimessig er i mot at posisjoner arves har tenkt at det beste er at kongehuset består. De har også forsøkt å gi sine barn rom og en bedre balanse mellom plikt og privatliv. Det har de blitt straffet hardt for, det er veldig leit. 

Faktum er at kongehuset per i dag ikke kan være de gode representantene for landet vårt lengre. Det er for mange problematiske og uegnede medlemmer.

Anonymkode: 04480...122

Skrevet

Er sårt i tvil. Har lenge vært glad i kongefamilien. Men nå har det blitt mye rundt Mette Marit og Marius. Jeg vet sannelig ikke... 

Skrevet

I den tiden MM hadde kontakt med Epstein var saken svært lite kjent, og ingen i Norge hadde hørt om han. Og selv om han var dømt, fikk han så lav straff at det virker ikke som amerikanske myndigheter selv trodde på alvorlighetsgraden i saken. 
Mette-Marit har ikke vært utro, og hun har beklaget kontakten tidligere. Hun brøt kontakten, og saken burde vært ute av verden. 

Anonymkode: 2a83d...834

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

I den tiden MM hadde kontakt med Epstein var saken svært lite kjent, og ingen i Norge hadde hørt om han. Og selv om han var dømt, fikk han så lav straff at det virker ikke som amerikanske myndigheter selv trodde på alvorlighetsgraden i saken. 
Mette-Marit har ikke vært utro, og hun har beklaget kontakten tidligere. Hun brøt kontakten, og saken burde vært ute av verden. 

Må være deilig å være så kunnskapsløs og dumnaiv .. hvis H ikke skrev disse mailene sammen med MM, så er det utroskap, emosjonell utroskap .. google it 

Skrevet

De kongelige skulle være av og for folket. Når de heller vil leke med eliten kan det være det samme. Ikke pokker om jeg bukke og neier for noen av de taperne som kommer etter nåværende kongepar.

Anonymkode: f26bf...013

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Må være deilig å være så kunnskapsløs og dumnaiv .. hvis H ikke skrev disse mailene sammen med MM, så er det utroskap, emosjonell utroskap .. google it 

Nei, jeg er ikke enig. Emosjonell utroskap er langt mer dyptgående, og nettopp «emosjonelt». 
Og uansett ikke god nok grunn til å fjerne monarkiet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nei, jeg er ikke enig. Emosjonell utroskap er langt mer dyptgående, og nettopp «emosjonelt». 
Og uansett ikke god nok grunn til å fjerne monarkiet. 

Du trenger ikke å være enig, du eier ikke definisjon på emosjonell  utroskap og målene på hva som er nok «dyptgående».
Det er ikke bare en skandale, det er en så pinlig skandale at man får lyst å bosette seg i et annet land .. det er enten skilsmisse eller nedleggelse av monarkiet som kan løse denne katastrofen

Skrevet

Jeg er pragmatisk av meg. I 1905, da vi valgte kongehus i stedet for republikk, gjennom demokratisk valg, var det fordi alternativet, republikk, var - og er, verre!

Hvis vi ser på de samfunn som har republikk så oppfører de som blir presidenter seg ofte som småkonger eller det som verre er. Nå er jo Jagland også tatt i ganske alvorlige ting med denne Epstein. Så det er ikke som om en president er så meget mer moralsk.

At på til er kongehuset en viktig sikkerhetsventil. Den 2.dre desember 1804, kronet Napoleon seg selv til keiser. Ved å ha et kongehus som statsråder må innom for å få tildelt sin presidentpost, eller få den tilbakekalt, så unngår vi slike napoleon-situasjoner. Der er ingen som kan krone seg selv til keiser. Vi får ingen Trump-situasjon der en president prøver å utøke sin makt slik at vedkommende kan bli sittende som president på livstid.

Kongehuset har ingen reell makt, ut over å representere Norge som nasjon. Som representanter for nasjonen gjør de en rekke viktige representantjobber. En president vil ha en enorm makt i sine hender.

Og så har vi det at ved et krigsutbrudd er det en sak for folk å kjempe for konge og fedreland. Det er noe ganske annet å kjempe for en politisk elite.

Jeg har ingenting godt å si om Mette Marits oppførsel. Men jeg støtter, for vårt folk og vår nasjons skyld, kongehuset fullt ut. Måtte de forbli! For jeg frykter hvor ille det går med oss ellers.

Anonymkode: d5cf9...260

Skrevet

Nei, jeg ser ikke for meg at alternativet vil være noe bedre.

Anonymkode: 8179d...080

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du trenger ikke å være enig, du eier ikke definisjon på emosjonell  utroskap og målene på hva som er nok «dyptgående».
Det er ikke bare en skandale, det er en så pinlig skandale at man får lyst å bosette seg i et annet land .. det er enten skilsmisse eller nedleggelse av monarkiet som kan løse denne katastrofen

Det var da voldsomt. 
Men ja, vi er i hvertfall enig om å være uenige. Jeg mener kongehuset bør bestå. 
Mette-Marit er uansett ikke en person med makt. Da er det større skandale at Rød-Larsen ved flere anledninger beskrev Epstein som sin beste venn, og kontakten Torbjørn Jagland hadde med ham på det tidspunktet er mer beklagelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er pragmatisk av meg. I 1905, da vi valgte kongehus i stedet for republikk, gjennom demokratisk valg, var det fordi alternativet, republikk, var - og er, verre!

Hvis vi ser på de samfunn som har republikk så oppfører de som blir presidenter seg ofte som småkonger eller det som verre er. Nå er jo Jagland også tatt i ganske alvorlige ting med denne Epstein. Så det er ikke som om en president er så meget mer moralsk.

At på til er kongehuset en viktig sikkerhetsventil. Den 2.dre desember 1804, kronet Napoleon seg selv til keiser. Ved å ha et kongehus som statsråder må innom for å få tildelt sin presidentpost, eller få den tilbakekalt, så unngår vi slike napoleon-situasjoner. Der er ingen som kan krone seg selv til keiser. Vi får ingen Trump-situasjon der en president prøver å utøke sin makt slik at vedkommende kan bli sittende som president på livstid.

Kongehuset har ingen reell makt, ut over å representere Norge som nasjon. Som representanter for nasjonen gjør de en rekke viktige representantjobber. En president vil ha en enorm makt i sine hender.

Og så har vi det at ved et krigsutbrudd er det en sak for folk å kjempe for konge og fedreland. Det er noe ganske annet å kjempe for en politisk elite.

Jeg har ingenting godt å si om Mette Marits oppførsel. Men jeg støtter, for vårt folk og vår nasjons skyld, kongehuset fullt ut. Måtte de forbli! For jeg frykter hvor ille det går med oss ellers.

Anonymkode: d5cf9...260

Enig med deg.
En annen ting er at en president hele tiden er "på valg". Kongefamilie kan representere Norge på en rolig måte uten å benytte anledningen til å selge selg selv. 
Men de står ved et veiskille nå. De trenger å trekke kongehuset ned på jorden igjen og bli en del av folket. Kongehuset vårt er tidligere kjent for å være relativt sindig og ydmykt. Jetsetliv og "vet du ikke hvem jeg er" må de legge av seg. Kronprinsparet har nok noen samtaler de må ta på kammerset og de må klare å balansere sitt forhold til Marius og samtidig vise at de forstår alvoret/de som er berørt. 

Anonymkode: f2b00...7d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig med deg.
En annen ting er at en president hele tiden er "på valg". Kongefamilie kan representere Norge på en rolig måte uten å benytte anledningen til å selge selg selv. 
Men de står ved et veiskille nå. De trenger å trekke kongehuset ned på jorden igjen og bli en del av folket. Kongehuset vårt er tidligere kjent for å være relativt sindig og ydmykt. Jetsetliv og "vet du ikke hvem jeg er" må de legge av seg. Kronprinsparet har nok noen samtaler de må ta på kammerset og de må klare å balansere sitt forhold til Marius og samtidig vise at de forstår alvoret/de som er berørt. 

Anonymkode: f2b00...7d4

Hvis det skulle komme noen kongelige etterkommere som er oppegående nok til det (i motsetning til dagens tronarvinger), så vil de nok kunne klare å fake at de liksom er «av og for folket». Men de kommer aldri til å VÆRE eller FØLE det. Det er jo bare å se på hvem de omgås. De er jo som en hvilken som helst snobbefamilie som har arvet masse verdier og et godt navn. De er del av den nasjonale og globale eliten og kommer aldri til å få troverdighet som «folkelige». De er fjernt fra det norske folket.

Skrevet

Jeg er 100 % for monarkiet og ønsker at det fortsetter selv etter denne skandalen. Men om Mette Marit kan bli dronning er jeg mer usikker på. 

Anonymkode: b01c9...1e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

De kongelige skulle være av og for folket. Når de heller vil leke med eliten kan det være det samme. Ikke pokker om jeg bukke og neier for noen av de taperne som kommer etter nåværende kongepar.

Helt enig !   Stemmer for republikk.  Tar tid,  men heldigvis er det en bevegelse i folket i riktig retning nå 👍

Anonymkode: 001f7...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...