GÃ¥ til innhold

Hvilke konsekvens vill du gitt ditt barn i dette tilfellet?😡


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tvillinger på akuratt 9år. Det ene barnet har problemer med løgn. Småøyer litt her og der, men har også løyet om større og alvorlige ting. De alvorlige tingene skjedde for 1 1/2-2år tilbake i tid. Ellers som sagt smått her og der.

 

Ett av barna har ripet opp solbrillene mine med vilje. Jeg la de fra meg inne, oppdaget at det var tydelig riper av mønster på brillene. Fant en skrue rett ved. Begge nekter, og skylder på den andre. Hvilke konsekvenser hadde du gitt til da begge barna? Brillene koster 3000kr.

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En konsekvens er en hendelse som følger en annen. Det er ikke noe som kan gis. En konsekvens av at de skrapet på glassene, var at brillene ble ødelagt. Neste konsekvens var kanskje at du ble sur og straffet dem. Mener du straff? 
 

Anonymkode: 0a7e9...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En konsekvens er en hendelse som følger en annen. Det er ikke noe som kan gis. En konsekvens av at de skrapet på glassene, var at brillene ble ødelagt. Neste konsekvens var kanskje at du ble sur og straffet dem. Mener du straff? 
 

Anonymkode: 0a7e9...b3c

De får konsekvenser av det de har gjort. Miste en gode, miste treninger, legge seg tidlig er en konsekvens, eller straff av det hn gjorde. En konsekvens av en konsekvens om du vil😊

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun over sa, konsekvensen er at du fikk ødelagt brillene. Hvordan du skal vite hvilket barn du skal straffe vet jeg ikke, men du kan ikke straffe begge. 
Når du finner ut hvem som er synderen får du sette opp en avbetalingsplan og la ungen jobbe inn nye briller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ikke for å krisemaksimere, men det er tre ting som tyder på at barn har litt dypere issues, og det er hvis de juger mye, stjeler og er voldelige. Har du funnet ut eller tenkt på hvorfor den ene lyver om ting?  Jeg tenker at du egentlig her kunne sagt : Jeg ser at brillene mine er ødelagt, og jeg tenker at en av dere har gjort det. Jeg skjønner også at dette var et uhell, så jeg er ikke sint og ingen får konsekvenser. Men jeg vil gjerne vite hvem som har gjort det så jeg slipper å gå og tenke på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (6 minutter siden):

 Ikke for å krisemaksimere, men det er tre ting som tyder på at barn har litt dypere issues, og det er hvis de juger mye, stjeler og er voldelige. Har du funnet ut eller tenkt på hvorfor den ene lyver om ting?  Jeg tenker at du egentlig her kunne sagt : Jeg ser at brillene mine er ødelagt, og jeg tenker at en av dere har gjort det. Jeg skjønner også at dette var et uhell, så jeg er ikke sint og ingen får konsekvenser. Men jeg vil gjerne vite hvem som har gjort det så jeg slipper å gå og tenke på det.

 

Hvorfor skal hi si at hun skjønner at det var et uhell når det faktisk var med vilje? Ingen riper opp briller med en skrue ved et uhell.  

Straffen her vært at begge barna skulle betalt for nye briller.  Og tenkt at sannheten ville du fått på et tidspunkt. Da kan du omgjøre straffen for barna, og den som faktisk har gjort det må betale for brillene på egenhånd.  

Anonymkode: 845f4...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (10 minutter siden):

 Ikke for å krisemaksimere, men det er tre ting som tyder på at barn har litt dypere issues, og det er hvis de juger mye, stjeler og er voldelige. Har du funnet ut eller tenkt på hvorfor den ene lyver om ting?  Jeg tenker at du egentlig her kunne sagt : Jeg ser at brillene mine er ødelagt, og jeg tenker at en av dere har gjort det. Jeg skjønner også at dette var et uhell, så jeg er ikke sint og ingen får konsekvenser. Men jeg vil gjerne vite hvem som har gjort det så jeg slipper å gå og tenke på det.

 

Den som lyver har aldri stjålet eller vært voldelig. Heldigvis. Barnet som juger har perioder hvor det juges mer enn andre. Hvorfor aner jeg ikke. Har oppdratt 4 barn, bare det ene som juger mer. Men såklart, blir kjempe sint og lei meg. Føler meg som en dritt når en av de ødelegger noe med vilje. Stemningen ble såklart dårlig å nå får ingen av de ha besøk på en uke. Tlf og iPad er borte den uken. Kampen på den ungen som juger mest blir heller ikke noe av. Det tror jeg svir litt.  Klarer ikke å være pedagogisk å godta at de bare får ødelegge noe uten at det blir straff. Hi

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (16 minutter siden):

 Ikke for å krisemaksimere, men det er tre ting som tyder på at barn har litt dypere issues, og det er hvis de juger mye, stjeler og er voldelige. Har du funnet ut eller tenkt på hvorfor den ene lyver om ting?  Jeg tenker at du egentlig her kunne sagt : Jeg ser at brillene mine er ødelagt, og jeg tenker at en av dere har gjort det. Jeg skjønner også at dette var et uhell, så jeg er ikke sint og ingen får konsekvenser. Men jeg vil gjerne vite hvem som har gjort det så jeg slipper å gå og tenke på det.

 

De skal betale for brillen begge to. Bare synd de ikke har masse kontakter liggende etter en bursdag f.eks. Penger i banken føler de ikke like mye for. Det svir mer om de fysisk hadde mistet 1500kr som lå hjemme etter en bursdag begge to. 

 

hi

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Den som lyver har aldri stjålet eller vært voldelig. Heldigvis. Barnet som juger har perioder hvor det juges mer enn andre. Hvorfor aner jeg ikke. Har oppdratt 4 barn, bare det ene som juger mer. Men såklart, blir kjempe sint og lei meg. Føler meg som en dritt når en av de ødelegger noe med vilje. Stemningen ble såklart dårlig å nå får ingen av de ha besøk på en uke. Tlf og iPad er borte den uken. Kampen på den ungen som juger mest blir heller ikke noe av. Det tror jeg svir litt.  Klarer ikke å være pedagogisk å godta at de bare får ødelegge noe uten at det blir straff. Hi

Anonymkode: 6d634...c56

Nei, men hva tenker du ville skje hvis du sa som jeg foreslo? Hvis du bare følger tanken litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei, men hva tenker du ville skje hvis du sa som jeg foreslo? Hvis du bare følger tanken litt?

Enig med deg. Dette hadde vært en bedre løsning enn å straffe begge barna. Hvis jeg kommer hjem til ødelagte solbriller, skal jeg straffe alle 4 barna mine som var hjemme da det skjedde? Idiotisk. Man kan fint finne løsninger for å få sannheten ut av de. Men enkelte er mer opptatt av straff enn løsning. Å nekte å ha venner på besøk en uke, ingen skjerm en uke OG nektes kamp? For mye, ikke rart ungene ikke oppfører seg.

Anonymkode: ca6a4...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Nei, men hva tenker du ville skje hvis du sa som jeg foreslo? Hvis du bare følger tanken litt?

Jeg tror han som lyver mest lyver fordi det alltid har vært endel av hans personlighet. De første årene lo vi å tenkte «heregud for noen historier». Men så ble det ikke søtt. Vi reagerer nok helt feil. Blir sinte. Ingen av oss foreldre klarer å være pedagogiske når vi vet han lyver. Han kan sitte å blånekte, også finner vi bevis som han ikke kan nekte på. Han føler seg kanskje ydmyket, men viser null tegn til det på den dårlige oppførselen sin. Angrer ikke slik det ser ut.. Føles håpløst ut. Den andre tvillingen tilstår fort, ofte med engang å da får hn ikke kjeft. Da sier vi ting som «det var dumt det du gjorde, men vi setter pris på at du fortalte sannheten». Mens den andre juger så det renner. Tilstår knapt om det finnes videobevis nesten, satt på spissen. To barn, helt likt oppdratt men totalt ulike. Hi

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

De skal betale for brillen begge to. Bare synd de ikke har masse kontakter liggende etter en bursdag f.eks. Penger i banken føler de ikke like mye for. Det svir mer om de fysisk hadde mistet 1500kr som lå hjemme etter en bursdag begge to. 

 

hi

Anonymkode: 6d634...c56

Du kan ikke la begge to betale om bare én har gjort det?? 
Og penger har null læringsverdi om det kommer fra banken. Daglig støvsuging i to måneder, derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De skal betale for brillen begge to. Bare synd de ikke har masse kontakter liggende etter en bursdag f.eks. Penger i banken føler de ikke like mye for. Det svir mer om de fysisk hadde mistet 1500kr som lå hjemme etter en bursdag begge to. 

 

hi

Anonymkode: 6d634...c56

Hvorfor skal begge straffes? Det er ikke det uskyldige barnet sin feil at du ikke klarer å finne ut av hvem som gjorde det.

Anonymkode: 49b65...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du bør kanskje ikke la sånne dyre ting ligge rundt om kring

men jeg tenker at man ikke får gjort så mye når du ikke så det selv og ingen vil si at dem har gjort det, det blir veldig feil å streffe en som ikke har gjort noe

men du må snakke med dem sånn at dem skjønner at man ikke kan lyve og ødlegge dyre ting

Anonymkode: e9d1b...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amandine skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke la begge to betale om bare én har gjort det?? 
Og penger har null læringsverdi om det kommer fra banken. Daglig støvsuging i to måneder, derimot..

Det er helt sant!! Å jobbe for pengene er faktisk en bedre løsning. Men igjen, da må jo begge betale. Kommer aldri til å finne ut hvem som har gjort det selv om mistanken er stor.

 

hi..

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal begge straffes? Det er ikke det uskyldige barnet sin feil at du ikke klarer å finne ut av hvem som gjorde det.

Anonymkode: 49b65...fa0

Utrolig synd på en av dem. Men straffes ingen føler jeg dem som juger vil lære at det er løsningen på å komme unna ting. At skylder vi på hverandre straffes ingen! 

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt sant!! Å jobbe for pengene er faktisk en bedre løsning. Men igjen, da må jo begge betale. Kommer aldri til å finne ut hvem som har gjort det selv om mistanken er stor.

 

hi..

Anonymkode: 6d634...c56

Men du kan ikke straffe en som ikke har gjort noe. Da risikerer du å ødelegge relasjonen til det barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

du bør kanskje ikke la sånne dyre ting ligge rundt om kring

men jeg tenker at man ikke får gjort så mye når du ikke så det selv og ingen vil si at dem har gjort det, det blir veldig feil å streffe en som ikke har gjort noe

men du må snakke med dem sånn at dem skjønner at man ikke kan lyve og ødlegge dyre ting

Anonymkode: e9d1b...233

De er store nok til å forstå dette. Kan ikke låse inn ting i en safe. De er ikke tre år. Hi

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De er store nok til å forstå dette. Kan ikke låse inn ting i en safe. De er ikke tre år. Hi

Anonymkode: 6d634...c56

hadde dem vært store nok til å skjønne det hadde dem vel ikke gjort det

Anonymkode: e9d1b...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror han som lyver mest lyver fordi det alltid har vært endel av hans personlighet. De første årene lo vi å tenkte «heregud for noen historier». Men så ble det ikke søtt. Vi reagerer nok helt feil. Blir sinte. Ingen av oss foreldre klarer å være pedagogiske når vi vet han lyver. Han kan sitte å blånekte, også finner vi bevis som han ikke kan nekte på. Han føler seg kanskje ydmyket, men viser null tegn til det på den dårlige oppførselen sin. Angrer ikke slik det ser ut.. Føles håpløst ut. Den andre tvillingen tilstår fort, ofte med engang å da får hn ikke kjeft. Da sier vi ting som «det var dumt det du gjorde, men vi setter pris på at du fortalte sannheten». Mens den andre juger så det renner. Tilstår knapt om det finnes videobevis nesten, satt på spissen. To barn, helt likt oppdratt men totalt ulike. Hi

Anonymkode: 6d634...c56

Ja, men jeg tenker at han bør kjenne på dårlig samvittighet. Ikke fordi det skal være "til pass" for ham, men fordi det vil mest sannsynlig lære ham noe. Jeg er ikke for å være så veldig pedagogisk på alle tenkelige måter jeg heller, men sønnen din må jo komme seg ut av denne tendensen. Hvis du hadde sagt det jeg foreslo, tror du ikke samvittigheten ville gjort seg gjeldende hvis han gjorde dette med vilje?  Å bli straffet og komme med bevis på at han lyver er å stille ham til veggs, og da er det første som slår mennesker å forsvare seg på grunn av skam. Og skam er skummelt og noe vi vil unngå mer enn veldig mye annet. Å bli påført det er noe annet enn å kjenne på skam fordi han slipper ustraffet fra ting. Han er jo åpenbart et barn som utfordrer, og da er det jo dere voksne som ikke må gå i fella. Han har erfart at det er straff han får, så han vet hva som skjer, og da er det han som har kontroll, eller regien om du vil. Hvis du hadde overrasket ham med å være den som tok kontroll, så ville han jo utvilsomt ha måtte tenkt. 

Han har jo ødelagt de brillene med vilje, så er det lite impulskontroll eller for å få reaksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Utrolig synd på en av dem. Men straffes ingen føler jeg dem som juger vil lære at det er løsningen på å komme unna ting. At skylder vi på hverandre straffes ingen! 

Anonymkode: 6d634...c56

Det er utrolig dårlig gjort mot det uskyldige barnet. Du lærer det uskyldige barnet at det jeg sier betyr ingenting. Hva gjør du neste gang en sånn situasjon oppstår igjen, straffer begge enda en gang?

Anonymkode: 49b65...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Da sier vi ting som «det var dumt det du gjorde, men vi setter pris på at du fortalte sannheten»

Og nå lærer du det barnet at det betyr ingenting om man sier sannheten eller ei, straff får man uansett.

Anonymkode: 49b65...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En konsekvens kan være at feriebudsjettet reduseres med 3000 kr slik at du du kan kjøpe nye briller. Det er en naturlig konsekvens.

Å gi kollektiv straff til begge barna synes jeg ikke noe om. Du bør være rimelig sikker på hvem det var som gjorde det før du gir en straff.

Anonymkode: e747f...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager. Du kan jo ikke straffe en uskyldig. Det er hvertfall utrolig dårlig gjort. 

Anonymkode: 47277...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Ja, men jeg tenker at han bør kjenne på dårlig samvittighet. Ikke fordi det skal være "til pass" for ham, men fordi det vil mest sannsynlig lære ham noe. Jeg er ikke for å være så veldig pedagogisk på alle tenkelige måter jeg heller, men sønnen din må jo komme seg ut av denne tendensen. Hvis du hadde sagt det jeg foreslo, tror du ikke samvittigheten ville gjort seg gjeldende hvis han gjorde dette med vilje?  Å bli straffet og komme med bevis på at han lyver er å stille ham til veggs, og da er det første som slår mennesker å forsvare seg på grunn av skam. Og skam er skummelt og noe vi vil unngå mer enn veldig mye annet. Å bli påført det er noe annet enn å kjenne på skam fordi han slipper ustraffet fra ting. Han er jo åpenbart et barn som utfordrer, og da er det jo dere voksne som ikke må gå i fella. Han har erfart at det er straff han får, så han vet hva som skjer, og da er det han som har kontroll, eller regien om du vil. Hvis du hadde overrasket ham med å være den som tok kontroll, så ville han jo utvilsomt ha måtte tenkt. 

Han har jo ødelagt de brillene med vilje, så er det lite impulskontroll eller for å få reaksjoner?

Jeg er usikker. Han kjenner på samvittighet, samtidig lurer jeg på innimellom hvorfor han ikke føler mer på samvittighet. Han kan fint gjøre dumme ting, uten å se nevneverdig påvirket ut av det etterpå. Hmm har han gjort det vil jeg tro det er for å få en reaksjon, samt dårlig impulskontroll. Begge deler. Han kan fint gjøre utrolig mye rart. Kreativ som F, ikke alltid på en positiv måte. Samtidig skoleflink, god sosialt, veldig faglig sterk , omsorgsfull men også full av faenskap innimellom. Han andre tvillingen kan også ha gjort det som hevn mot tvillingbroren som lyver. I håp om at han får skylda. Men hvis ingen tilstår, hva da? Hvis jeg forsøker det du sier. Ingen av de kommer til å tilstå noe.

 

hi
 

Anonymkode: 6d634...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...