Gå til innhold

Gym… blir dette urettferdig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er urettferdig dersom samme regler gjelder for alle. Så om en annen elev som ellers er grei ikke har lyst til å være støttekontakt og hadde hatt mer nytte av en løpetur, ikke får lov fordi han eller hun ikke er like god i sport som din sønn så, ja så er det urettferdig. 

Men det er jo sånn det er, livet og gymtimene er ikke rettferdig så det er det egentlig ingen vits i å protestere på.

Anonymkode: 1cf66...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er urettferdig om ikke alle får lov.

Trynefaktor kalte vi det når jeg gikk på skolen 

Anonymkode: a9a76...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er urettferdig om ikke alle får lov.

Trynefaktor kalte vi det når jeg gikk på skolen 

Anonymkode: a9a76...cc3

Individuelt tilpasset opplæring er nedfelt i læreplanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er urettferdig om ikke alle får lov.

Trynefaktor kalte vi det når jeg gikk på skolen 

Anonymkode: a9a76...cc3

Det handler ikke om trynefaktor her, men om hvilke elever som kan overlates til egentrening og ikke . Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres verken rettferdig eller riktig ut. Kroppsøvingsfaget har et pensum, og mange ulike emner. At man løper en tur i stedet for å delta i aktiviteter ihht læreplan er ikke ok, og det er ikke forskjellsbehandling heller. 

Anonymkode: 6660a...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det høres verken rettferdig eller riktig ut. Kroppsøvingsfaget har et pensum, og mange ulike emner. At man løper en tur i stedet for å delta i aktiviteter ihht læreplan er ikke ok, og det er ikke forskjellsbehandling heller. 

Anonymkode: 6660a...f7c

Men det er jo helt opp til lærer å vurdere om aktiviteten eleven gjør er i henhold til læreplanen. Læreplanen er veldig vid.

Anonymkode: 350b8...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissSaigon skrev (23 timer siden):

Individuelt tilpasset opplæring er nedfelt i læreplanen. 

Ja, om det er en årsak til det. Jeg gikk jo ut fra at det ikke var elever som hadde behov for tilpasset opplæring det var snakk om. 

Anonymkode: a9a76...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, om det er en årsak til det. Jeg gikk jo ut fra at det ikke var elever som hadde behov for tilpasset opplæring det var snakk om. 

Anonymkode: a9a76...cc3

«Behov for tilpasset opplæring»? ALLE har rett og krav på tilpasset opplæring. Det er nok IOP (Individuell Opplæringsplan) du tenker på. 

Anonymkode: 22982...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 29.4.2024 den 20.14):

Ja det er ugreit. 
Ungdommer som er gode i enkelte idretter skal gjennom de samme kompetansemålene som alle andre. Gymfaget handler jo ikke bare om å være i aktivitet!

Hvis enkelte elever får lov til å løpe eller sykle isteden for å spille volleyball, være med på dans eller turn så bør de i teorien få ikke bestått i de kompetansemålene. De får jo heller ikke vist evner som lagspill og samarbeid. 
 

Annen aktivitet enn der som er på planen bør kun gis dersom det er behov for tilrettelegging - feks at eleven ikke kan spille volleyball pga en skadet arm. 

Anonymkode: 94cc4...39e

Enig

Anonymkode: 55046...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen det er greit de gjør noe annet er om det er skade eller lignebde sol gjør de ikke kan delta

Anonymkode: 55046...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Det handler ikke om trynefaktor her, men om hvilke elever som kan overlates til egentrening og ikke . Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Eh ja Nettop, trynefaktor

Anonymkode: 55046...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Eh ja Nettop, trynefaktor

Anonymkode: 55046...268

Eller elever som har vist at de kan stoles på til å gjøre det de skal i timene. Dette er 10 klasse og de har utover dette hatt egentrening i alle 3 årene og der har det vært så som så hvem som har gjort som de skulle. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jantenloven sitter veldig godt i hos flere her. Hvorfor skal ikke en pliktoppfyllende og faglig sterk elev få vise at han kan gjøre ting på egenhånd, når læreren har godkjent det? 

Anonymkode: 22982...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne ble totalt utbrent av læreryrket. Hun skulle tilfredsstille elever og foreldres 1000 krav og ønsker hele tiden. Jeg forstår mer og mer hvorfor. Lær prinsen din at verden er urettferdig og at han må stole på at læreren gjør det rette.

Anonymkode: 775f6...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jantenloven sitter veldig godt i hos flere her. Hvorfor skal ikke en pliktoppfyllende og faglig sterk elev få vise at han kan gjøre ting på egenhånd, når læreren har godkjent det? 

Anonymkode: 22982...fba

Elevene bedømmes ut fra øvelsene de gjør. Idiotisk i mine øyne, at hvor godt du danser eller turner skal bety noe for karakteren - over innsats og god sportslighet. Men det er en annen diskusjon.

Det blir jo ikke riktig da at noen elever som læreren vurderer som selvstendige skal få gjøre de øvelsene de er sterke i på bekostning av øvelser de liker mindre.. 

Kan de, så bør de følge felles opplegg. Har de utfordringer i noen øvelser kan de erstatte med andre øvelser. 

Anonymkode: a9a76...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal ha den samme gymtimen uansett hvor kjedelig de syns det er eller hvor flinke de er i den ene tingen. De skal innom mye ulikt, da må de være med. 
 

Eneste unntaket bør være for de som av ulike grunner ikke kan gjøre det de skal den timen. Knekt en arm= da uteblir vollyball, men de kan fint gjøre noe annet. 
 

Jeg var veldig glad for at vi hadde en lærer med slike holdninger når jeg gikk på ungdomskolen. Han så ingen grunn til at vi bare skulle sitte på sidelinja når vi var skadet på en eller annen måte, han mente det var viktig at vi lærte at vi måtte tenke litt kreativt og ikke bare se hindringer. Så knekt bein var ingen hinder for å slippe gym, mye som kunne gjøre liggende på ett gulv eller sittende på en stol. 
Dette er noe jeg har prøvd å ta vidre til mine barn i deres oppdragelse. Ja,en skade forhindrer deg i å gjøre alt, men det er fortsatt mye du kan gjøre og bare sette seg ned er ikke ett alternativ. Og de skal også være med påt ing de kan og som de syns er kjedelig. For de skal lære seg at livet består mye av å gjøre ting vi ikke syns er så kult, men vi må gjøre det. 

Anonymkode: a2431...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Elevene bedømmes ut fra øvelsene de gjør. Idiotisk i mine øyne, at hvor godt du danser eller turner skal bety noe for karakteren - over innsats og god sportslighet. Men det er en annen diskusjon.

Det blir jo ikke riktig da at noen elever som læreren vurderer som selvstendige skal få gjøre de øvelsene de er sterke i på bekostning av øvelser de liker mindre.. 

Kan de, så bør de følge felles opplegg. Har de utfordringer i noen øvelser kan de erstatte med andre øvelser. 

Anonymkode: a9a76...cc3

Nå ja… helt slik er det ikke. Den ene eleven som gjerne løper en tur i stedet for fotball spiller på kretslaget i fotball. Selv om hun elsker fotball så blir hun hjelpelærer og støttekontakt i timene. Det blir liksom aldri noe ut av det og hun blir ofte satt til å styre timene når lærer må håndtere elever som utagerer, krangler, klatrer i ribbeveggen eller ikke vil gjøre noe som helst. Det handler aller mest om en klasse med mange krevende elever og hvor de pliktoppfyllende har fått nok. Dette har lærer sett og vedkommende sørger nå for at faget også blir ok for disse elevene. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nå ja… helt slik er det ikke. Den ene eleven som gjerne løper en tur i stedet for fotball spiller på kretslaget i fotball. Selv om hun elsker fotball så blir hun hjelpelærer og støttekontakt i timene. Det blir liksom aldri noe ut av det og hun blir ofte satt til å styre timene når lærer må håndtere elever som utagerer, krangler, klatrer i ribbeveggen eller ikke vil gjøre noe som helst. Det handler aller mest om en klasse med mange krevende elever og hvor de pliktoppfyllende har fått nok. Dette har lærer sett og vedkommende sørger nå for at faget også blir ok for disse elevene. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Litt myrsnipa over dette.

Du har jo åpenbart bestemt deg for at det ikke er urettferdig, så da trenger du vel ikke starte en tråd om det?

Anonymkode: a9a76...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rettferdig om det er sånn at alle som er i stand til det får lov til å velge å gjøre noe annet, enten det er å løpe, hoppe høyde, spille fotball eller kappgang. Ellers er det både urettferdig og dumt. Det kan selvfølgelig finnes unntak som gjør at skolen tilpasser i enkelte tilfeller i kortere eller lengre perioder.  

At eleven får gjøre noe annet bare for å ikke bli "hjelpelærer" eller støttekontakt er et større problem enn at hun får gjøre noe annet.  Om klassen trenger en assistent / ekstra lærer, så må skolen ordne det.  Det er ikke det elever skal brukes til. Høres ut som en lærer / skolen velger en enkel, men urettferdig utvei.  Hvordan klarer læreren seg når "støttekontakten" er ute og løper da?  Dette høre egentlig helt merkelig ut. "XX får lov å løpe seg en tur, for viss ikke må hun hjelpe læreren...."  Men når XX løper, går alt fint? 

Anonymkode: d106d...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...