Gå til innhold

Gym… blir dette urettferdig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det kom en melding fra en mor på klasse chatten om at hun mente det var urettferdig at noen av elevene får lov til å gjøre andre ting i gymtimene enn det som er på planen. Feks fikk min gutt og en klassekamerat lov til å løpe en tur i stedet for å spille volleyball. De spør alltid først og får som regel lov. Ikke alle får lov når de spør og lærer begrunner det med at det går på skjønn og elever de vet tar faget på alvor får lov. De er en stor klasse og for klassens time i gym så er det til hjelp at noen gjør andre ting. Innafor eller urettferdig ? De går siste året på ungdomsskolen 

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At noen får og ikke andre, synes jeg absolutt er urettferdig ja.

Anonymkode: 66a62...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er ikke rettferdig...

Dette må virkelig læreren få styre selv altså. Kanskje er det noen elever læreren har mer enn godt nok karaktergrunnlag på, mens andre vipper eller er tvilstilfeller som må holdes under observasjon for å se hva de gjør. Kanskje er noen elever flinke til å faktisk gjøre det de skal, f.eks løpe en tur, mens andre elever er unnasluntrere som går på butikken og kjøper en bolle istedenfor å jogge.

Det er mange avvegninger her, og man må stole på at læreren klarer gjøre de riktige. Rettferdig trenger det ikke alltid være, det må ungene lære først som sist.

Anonymkode: 24958...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er urettferdig. Om det er galt er en annen sak. 

Karaktermessig blir det helt feil om ynglinger kan velge vekk aktiviteter der de ikke er så sterke og det er en lettvint måte for læreren å få en mindre og enklere gruppe å undervise. På den andre siden gir det kanskje læreren få mulighet til å følge opp andre elever bedre. Jeg tror jeg tenker at det bør kunne være greit hvis læreren har gått vurderingsgrunnlaget for elevene som får lov, det er godkjent av foreldrene og det inngår i en helhetlig plan.

Anonymkode: 93b89...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er urettferdig. Om det er galt er en annen sak. 

Karaktermessig blir det helt feil om ynglinger kan velge vekk aktiviteter der de ikke er så sterke og det er en lettvint måte for læreren å få en mindre og enklere gruppe å undervise. På den andre siden gir det kanskje læreren få mulighet til å følge opp andre elever bedre. Jeg tror jeg tenker at det bør kunne være greit hvis læreren har gått vurderingsgrunnlaget for elevene som får lov, det er godkjent av foreldrene og det inngår i en helhetlig plan.

Anonymkode: 93b89...2c7

Det er stort sett ungdom som er aktive i idrett som får lov. Det kan være at han som driver med sykling får sykle eller han som løper får løpe. De har også fått beskjed om å sykle/løpe bestemte steder og at det vil bli sjekket. Min bruker feks klokke som viser ruten han løper i en app som kan vises lærer på forespørsel. Det er elever som gjerne vil trene i gymtimene. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan oppfattes urettferdig, men når lærer forklarer og begrunner som hen gjør syns jeg det vitner om både klokhet og god oppdragelse. At alle unge ikke forstår dette kan jeg skjønne, men foreldre burde satt pris på at læreren gjør det hen mener er best for hver enkelt elev.

Anonymkode: 03952...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er stort sett ungdom som er aktive i idrett som får lov. Det kan være at han som driver med sykling får sykle eller han som løper får løpe. De har også fått beskjed om å sykle/løpe bestemte steder og at det vil bli sjekket. Min bruker feks klokke som viser ruten han løper i en app som kan vises lærer på forespørsel. Det er elever som gjerne vil trene i gymtimene. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Det høres ugreit ut. Litt av poenget med gym er allsidighet og da er det ugreit at de som er aktive innen en idrett også går bruke gym til denne idretten. Gym handler om mye mer enn å trene på det man allerede er god i. 

Anonymkode: 0d084...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ugreit å påpeke dette åpent på den måten hun gjør, for hun vet ikke årsaken bak at noen får et annet opplegg. I dette tilfellet vet jo du det, men generelt skal man være litt forsiktig med å blande seg inn. Jeg har f.eks. en sønn som utviklet spiseforstyrrelser i 10.klasse og skulle unngå kardiotrening fordi dette var veldig triggende for ham. Han måtte derfor ha et annet opplegg i noen gymtimer, f.eks. styrketrening når de andre løp. Han ønsket ikke at dette skulle komme ut, og heldigvis kom det ikke noen kommentarer heller. 

Anonymkode: cae91...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til guttene som gjør noe annet egentlig ikke når kompetansemålet i faget, men likevel får karakterer som om de har det. De spør om å få løpe en tur fordi de ikke vil spille volleyball, og får lov, og da bør de få nedsatt karakter fordi de ikke deltar i det de skal kunne. Så sånn sett blir det så klart urettferdig. Her skulle lærer forklart at de kan løpe en tur, men da kan de ikke forvente karakter som om de var tilstede. Så kunne guttene valgt selv om de vil delta eller ikke med den informasjonen.

Anonymkode: fc65b...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg barn som har slitt på skolen, så barnet vårt og ett annet et gjør litt andre ting enn hjørnefotball . Dette for at barna skal holde seg på skolen. 

Barn må lære seg at det er urettferdig overalt. Noen barn har ting tilrettelagt. 

Anonymkode: a9613...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ugreit. 
Ungdommer som er gode i enkelte idretter skal gjennom de samme kompetansemålene som alle andre. Gymfaget handler jo ikke bare om å være i aktivitet!

Hvis enkelte elever får lov til å løpe eller sykle isteden for å spille volleyball, være med på dans eller turn så bør de i teorien få ikke bestått i de kompetansemålene. De får jo heller ikke vist evner som lagspill og samarbeid. 
 

Annen aktivitet enn der som er på planen bør kun gis dersom det er behov for tilrettelegging - feks at eleven ikke kan spille volleyball pga en skadet arm. 

Anonymkode: 94cc4...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg barn som har slitt på skolen, så barnet vårt og ett annet et gjør litt andre ting enn hjørnefotball . Dette for at barna skal holde seg på skolen. 

Barn må lære seg at det er urettferdig overalt. Noen barn har ting tilrettelagt. 

Anonymkode: a9613...407

Det er fint det. Men da kan jo ikke barnet få karakter i gym utfra de kompetansemålene som er gitt i gymfaget
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamomille skrev (5 minutter siden):

Det er fint det. Men da kan jo ikke barnet få karakter i gym utfra de kompetansemålene som er gitt i gymfaget
 

 

Så er der faktisk mulig å ha tillit til at læreren vet hva han/hun driver med og evner å se hva som kan/skal vurderes og ikke.

Anonymkode: 350b8...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så er der faktisk mulig å ha tillit til at læreren vet hva han/hun driver med og evner å se hva som kan/skal vurderes og ikke.

Anonymkode: 350b8...7bd

Absolutt. Men for å nå kompetansemålene i fager så må man faktisk delta i de aktivitetene som er satt opp på planen. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamomille skrev (1 minutt siden):

Absolutt. Men for å nå kompetansemålene i fager så må man faktisk delta i de aktivitetene som er satt opp på planen. 
 

 

Sant nok , men de har holdt på med de samme tingene i 3 år nå og allerede i fjor ble vi fortalt at vår gutt kunne det han skulle kunne i faget ( fysisk) og at de ikke forventet videre utvikling der. Han har selvsagt måttet være med på prosjektene de har med vurdering som dans, turn og lignende. I denne klassen er det mange ungdommer som sliter med forskjellig og mye tid går til å bare få de til å gjøre det de skal. Ved å gi noen mulighet til å gjøre andre ting så får de både mer tid til de som trenger det og de som vil gjøre noe fornuftig får gjort det. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sant nok , men de har holdt på med de samme tingene i 3 år nå og allerede i fjor ble vi fortalt at vår gutt kunne det han skulle kunne i faget ( fysisk) og at de ikke forventet videre utvikling der. Han har selvsagt måttet være med på prosjektene de har med vurdering som dans, turn og lignende. I denne klassen er det mange ungdommer som sliter med forskjellig og mye tid går til å bare få de til å gjøre det de skal. Ved å gi noen mulighet til å gjøre andre ting så får de både mer tid til de som trenger det og de som vil gjøre noe fornuftig får gjort det. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

En lærer som sier at eleven ikke har utviklingsmuligheter fra det ene året til det andre?

Anonymkode: 94cc4...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En lærer som sier at eleven ikke har utviklingsmuligheter fra det ene året til det andre?

Anonymkode: 94cc4...39e

Fysisk ja. Han er god i alt fysisk liksom og har vært det lenge. Det vil si; de forventet ikke mer av en som går ut av 10. hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fysisk ja. Han er god i alt fysisk liksom og har vært det lenge. Det vil si; de forventet ikke mer av en som går ut av 10. hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Min har også alt som skal til fysisk. Likevel får han dårligere karakterer i gym fordi han har autisme og dermed nedsatt sosial kompetanse. Han må likevel delta på alt på linje med de andre. Man skal delta på det som skjer i gymsalen, ikke få spesialbehandling fordi man er god i idrett. Gym handler også om å backe de som sliter, så det ville vært positivt for din sønn å delta. Ellers kan han ikke oppnå kompetansemål i faget enkeltrom greit. Hvis han likevel gjør det, så er det helt klart urettferdig. 

Anonymkode: fc65b...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fysisk ja. Han er god i alt fysisk liksom og har vært det lenge. Det vil si; de forventet ikke mer av en som går ut av 10. hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Frikort for å være god altså. Men nå handler vel ikke gym bare om å være best.

Anonymkode: 66a62...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fysisk ja. Han er god i alt fysisk liksom og har vært det lenge. Det vil si; de forventet ikke mer av en som går ut av 10. hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Da bør han få hospitere på videregående. Det har min datter gjort i flere fag siden 8.klasse. Og i 5. - 7. klasse hospiterte hun i enkelte fag på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 0d084...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Min har også alt som skal til fysisk. Likevel får han dårligere karakterer i gym fordi han har autisme og dermed nedsatt sosial kompetanse. Han må likevel delta på alt på linje med de andre. Man skal delta på det som skjer i gymsalen, ikke få spesialbehandling fordi man er god i idrett. Gym handler også om å backe de som sliter, så det ville vært positivt for din sønn å delta. Ellers kan han ikke oppnå kompetansemål i faget enkeltrom greit. Hvis han likevel gjør det, så er det helt klart urettferdig. 

Anonymkode: fc65b...2ef

Jada, det har han og andre også gjort. Det har bare vært såpass mye i den klassen at min og noen andre har blitt mer støttekontakt enn noe annet. Alt fra å bruke halve timen til å få i gang stikkball kamp fordi noen får angst, noen utagerer , noen fikser ikke å være på lag med den og den… Lærer har selv sagt at det ikke skal være sånn og at de nå må ta noen tak for at noen av elvene skal få andre oppgaver og opplevelser enn å bare måtte backe, heie og pushe andre. Det er en klasse med mange utfordringer. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da bør han få hospitere på videregående. Det har min datter gjort i flere fag siden 8.klasse. Og i 5. - 7. klasse hospiterte hun i enkelte fag på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 0d084...3ee

Det blir vanskelig da den skolen er langt unna. Dette er en ordning som gir opplevelse av mestring og han får glede av faget. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min har også alt som skal til fysisk. Likevel får han dårligere karakterer i gym fordi han har autisme og dermed nedsatt sosial kompetanse. Han må likevel delta på alt på linje med de andre. Man skal delta på det som skjer i gymsalen, ikke få spesialbehandling fordi man er god i idrett. Gym handler også om å backe de som sliter, så det ville vært positivt for din sønn å delta. Ellers kan han ikke oppnå kompetansemål i faget enkeltrom greit. Hvis han likevel gjør det, så er det helt klart urettferdig. 

Anonymkode: fc65b...2ef

Det er bra å backe de som sliter, men like viktig er å backe de som ikke gjør og som har større talenter og forutsetninger. Ingen er mer eller mindre verdt ( sånn banalt men likevel viktig å si ), og alle har sine gode og mindre gode evner. Jeg heier på lærere som faktisk ser det. Jeg heier enda mer på de som tar avgjørelser ut fra det. Det er jo lærere som ser elevene.

Anonymkode: 03952...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamomille skrev (24 minutter siden):

Absolutt. Men for å nå kompetansemålene i fager så må man faktisk delta i de aktivitetene som er satt opp på planen. 
 

 

Og læreren er sikkert kompetent nok til å vite hva den enkelte elev må delta på og ikke for å nå kompetansemålene i faget.

Anonymkode: 350b8...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jada, det har han og andre også gjort. Det har bare vært såpass mye i den klassen at min og noen andre har blitt mer støttekontakt enn noe annet. Alt fra å bruke halve timen til å få i gang stikkball kamp fordi noen får angst, noen utagerer , noen fikser ikke å være på lag med den og den… Lærer har selv sagt at det ikke skal være sånn og at de nå må ta noen tak for at noen av elvene skal få andre oppgaver og opplevelser enn å bare måtte backe, heie og pushe andre. Det er en klasse med mange utfordringer. Hi

Anonymkode: 2115c...7fc

Det er jo utfordringer med din sønn også. Han takler ikke at andre har problemer. Da får heller de med problemer benkes, og de uten delta. Med de konsekvenser det får for karakterer

Anonymkode: fc65b...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...