Gå til innhold

Hvordan klarte DU å gå ned i vekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva var det som gjorde at du fant en vei og hvordan holdt du på motivasjonen? 

Anonymkode: 5aacb...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok blodprøver hos legen som viste at langtidsblodsukkeret var for høyt.

Så da hadde jeg valget. Få diabetes 2 og medisineres mot det, eller ta kontroll over inntak av sukker, karbohydrater og gå ned i vekt så jeg slapp det.

Da ble jeg motivert. Diabetes 2 er kronisk, og selv om du klarer å kostholdsregulere det så du ikke trenger medisiner blir du aldri frisk. Det ligger der og må tas hensyn til resten av livet.

Nå spiser jeg tre ganger om dagen, ca 12-1400 kalorier i døgnet. Har gått ned 10 kg og skal ned 15 til.

Anonymkode: 55421...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tok blodprøver hos legen som viste at langtidsblodsukkeret var for høyt.

Så da hadde jeg valget. Få diabetes 2 og medisineres mot det, eller ta kontroll over inntak av sukker, karbohydrater og gå ned i vekt så jeg slapp det.

Da ble jeg motivert. Diabetes 2 er kronisk, og selv om du klarer å kostholdsregulere det så du ikke trenger medisiner blir du aldri frisk. Det ligger der og må tas hensyn til resten av livet.

Nå spiser jeg tre ganger om dagen, ca 12-1400 kalorier i døgnet. Har gått ned 10 kg og skal ned 15 til.

Anonymkode: 55421...bc2

Hva var det som gjorde at du tok den blodprøven? Hadde du noen symptomer? Takk! Kan du gi eksempel på dagsmeny?🥰

Anonymkode: 5aacb...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mysimba hos fastlegen. Har fibromyalgi så mysimba hjelper mot det, men det hjelper også mot overvekt. Men jeg må spise sunnere og trene også 

Anonymkode: 21898...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knærne mine tåler det ikke lenger, jeg skulle tatt meg sammen mye tidligere, men det gjorde jeg ikke. Det er så altfor lett å bare ignorere det til det en dag ikke går lenger. Nå har jeg gått ned 14 kilo, motivasjonen min er bedre helse, mindre smerter og bedre bevegelighet.

Anonymkode: 18b33...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 10 kg (fra 72 til 62). Brukte Lifesum en kort periode, for å bli litt mer bevisst kalorier inn. Godteri fredag og lørdag (en kort periode, noen uker, lite godteri disse dagene også). 
Passe på å spise nok… med for lite kalorier stopper magen opp (hvertfall min). Mye aktivitet - aller helst hver dag. Jogging, ellipse, gå trapp (på treningssenter), styrke (lett styrketrening). 
Vanlig mat - brød, rundststykker, knekkebrød, lett brunost og gulost, peanøttsmør,egg, frukt (2 - 3 pr dag), vanlig middag (med fullkornspasta, potet eller pommes frites (kjøper med minst mulig fett). Spiser 4 ganger om dagen. 
 

For meg er aktivitet gull!

Anonymkode: 99c13...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hva var det som gjorde at du tok den blodprøven? Hadde du noen symptomer? Takk! Kan du gi eksempel på dagsmeny?🥰

Anonymkode: 5aacb...b61

Båre en vanlig "EU-kontroll". Var flere år siden jeg hadde vært hos legen så jeg bestilte en time for å sjekke blodtrykk og ta den vanlige regla med blodprøver for å sjekke status.

I ettertid ser jeg at jeg tisset oftere enn før, var mer tørst og var litt sliten og pjusk, men det var ikke så mye at jeg tenkte jeg var syk.

Nå spiser jeg som regel

Frokost: Skyr med havregryn og frukt/bær. F.eks en neve frosne blåbær og et halvt eple i små terninger.

Lunsj: 2 knekkebrød med ost, kyllingpålegg og grønnsaker som agurk, tomat og paprika på.

Middag: Det samme som resten av familien, helt vanlig kost, men bare en porsjon 

Blir jeg veldig sjesken på kvelden tar jeg en boks cola zero.

Noen variasjoner da, i går spiste jeg eggerøre av to egg med kyllingpålegg, tomat og agurk til lunsj.

Spiser noe søtt på lørdager, baker gjerne noe istedenfor å gå amokk i godteriavdelingen på butikken. I går bakte jeg brownies og hadde sukkerfri vaniljesaus og jordbær til.

Anonymkode: 55421...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Spiser noe søtt på lørdager, baker gjerne noe istedenfor å gå amokk i godteriavdelingen på butikken. I går bakte jeg brownies og hadde sukkerfri vaniljesaus og jordbær til.

Anonymkode: 55421...bc2

Hva gjør du med resten av browniene?

Anonymkode: 66383...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste (spiser 500kcal om dagen tre dager i uka (ikke på rad! Spredd utover uka) og da går det i supper og mat med proteiner) og trening!! Trener 15-30 min rundt 4-5 dager i uka med Grow with Jo sine videoer på YouTube.

På grunn av det har jeg kun gått ned i fett og ikke muskler. Har mye mindre cravings og mer stabilt blodsukker enn før jeg begynte med fasteopplegget!

Dagene jeg ikke faster prøver jeg å vente med første måltid til lunsj og spiser ganske lavkarbo til lunsj, men middagene spiser jeg helt normalt :)

Anonymkode: 5aeaa...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva gjør du med resten av browniene?

Anonymkode: 66383...ab9

Jeg har mann og tenåringsbarn så det er null problemer å bli kvitt 😉

Anonymkode: 55421...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måte er ikke å anbefale.

Jeg fikk kreft. 

Anonymkode: 9bdd1...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste mindre og mer sunt. Trente. Gikk ned 40 kilo. 

Anonymkode: 7cb3d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste. Gått ned 25 kg. Faster 16:8, første måltid ca kl 1600 (middag). Egentlig ingen regler etter middag, kan unne meg et kakestykke eller sjokolade en vanlig tirsdag. Lørdag og søndag er helt "fri", så faster mandag - fredag. For meg er dette magisk, holder vekten stabil nå tre år etter at jeg startet. Mer energi, leddsmerter og infeksjoner helt borte. Magetrøbbel en saga blott! 

Anonymkode: d38a7...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Spiste mindre og mer sunt. Trente. Gikk ned 40 kilo. 

Anonymkode: 7cb3d...995

Hvor lang tid brukte du på det?

Anonymkode: 18b33...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg stygg og tok grep. 3 måltid per dag, blir jeg sulten er det kun et eple eller en banan for å få vekk sultfølelsen, men det var mest i starten. Nå holder det med 3 måltider. Jeg spiser mye mat, fordi jeg trener. Så jeg orker ikke komme med noen meny siden frokosten min inneholder like mye som andres middag. 

Jeg går ned ca en halv kilo per uke, og det er noe jeg kan leve med. Kunne klart å gå ned mye mer, men da hadde jeg gått på en smell ganske fort. Vil sakte og varig ned. Ikke kjapt og mislykket. 

Spis ren mat, næring er viktig. 

Anonymkode: 90eb0...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har mann og tenåringsbarn så det er null problemer å bli kvitt 😉

Anonymkode: 55421...bc2

Takk for svar 😊 Restene er jo det største problemet med baking, med mindre man har det som du. Ofte lurere å kjøpe en liten sjokolade enn å bake en panne med brownies.

Anonymkode: 66383...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvor lang tid brukte du på det?

Anonymkode: 18b33...704

7 mnd. 

Anonymkode: 7cb3d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

7 mnd. 

Anonymkode: 7cb3d...995

Oi, et snitt på 1,4 kilo i uka, det er imponerende jobbet 💪

Anonymkode: 18b33...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 30 min hver dag. Fast runde. Ellers spiser jeg like mye som før. I starten brukte jeg lenger tid på den faste runden. Nå går den lekende lett. De dagene jeg har fri fra jobb, går jeg lenger. Gjerne et par timer. Prøver å ha et snitt på 15000 skritt. Gått ned 10 kg på 7 uker

Anonymkode: a068d...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Prøver å ha et snitt på 15000 skritt.

På iPhone eller fitbit?

Anonymkode: 66383...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

På iPhone eller fitbit?

Anonymkode: 66383...ab9

iPhone. Har ikke sånn klokke

Anonymkode: a068d...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

iPhone. Har ikke sånn klokke

Anonymkode: a068d...de6

Godt jobba. Har hørt at 15000 på fitbit er det samme som 4000 på iPhone :) 

Anonymkode: 66383...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oi, et snitt på 1,4 kilo i uka, det er imponerende jobbet 💪

Anonymkode: 18b33...704

Var overraskende enkelt når jeg først bestemte meg. Men var trening hver dag og kaloritelling. Men det er mye verre å holde vekta. 

Anonymkode: 7cb3d...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Var overraskende enkelt når jeg først bestemte meg. Men var trening hver dag og kaloritelling. Men det er mye verre å holde vekta. 

Anonymkode: 7cb3d...995

Ja, det er vel egentlig da den virkelige jobben begynner, den jobben som skal vare resten av livet. Hvordan klarer du å holde den, er det en kamp hver dag?

Anonymkode: 18b33...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...