Gå til innhold

Måten man møter folk med problemer og hvordan de selv vil bli møtt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns personlig at det blir mye dulling noen ganger, med utsagn som du "stakkars deg, det kan ikke være lett", "ikke bry deg om de krasse kommentarene her" , "overse de ekle" og "du er verdifull og god nok" gjerne etterfulgt av hjerter. Jeg syns slike kommentarer er nedlatende som i at man tror den som uttrykker bekymringer er en stakkar som ikke kan tenke dette selv. At man har problemer og slit, betyr ikke at man er dum, svak eller ikke har ressurser. Det kan sitte en sterk person med god intelligens og også i en høy sosial statub som mottar disse følelselstyrte kommentarene, og dessuten er det heller ikke sånn at det er synd på alle som er i tyngre perioder. Å vise sympati er greit, men den veldige medfølelsen som tar form som en "stakkars deg"- holdning syns jeg må føles nedverdigende for en voksen person. Eller er det sånn de som betror vanskeligheter vil bli møtt på denne måten, og vil dere som kommer med sånn respons også vil bli møtt sånn selv?  Jeg ser ikke helt hva noen får ut av det.

Det er andre som svarer mer nøkternt og kommer med mer saklige og objektive syn på situasjonen, og det er absolutt sånn jeg ville bli møtt. Vi er jo voksne mennesker som heller bør ville bli møtt med mer konstruktive tilbakemeldinger og sympati istedenfor sånn medlidenhet. Eller?

Anonymkode: 136ed...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det kommer helt an på setting og kontekst og at det er høyst personlig hvordan man ønsker å bli møtt. Aller mest vil man ofte bli hørt og sett tenker jeg og måten man blir det på vil variere. Jeg tenker at de fleste som svarer her inne prøver å svare på en god måte selv om måten kanskje blir feil for mottageren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det kommer helt an på setting og kontekst og at det er høyst personlig hvordan man ønsker å bli møtt. Aller mest vil man ofte bli hørt og sett tenker jeg og måten man blir det på vil variere. Jeg tenker at de fleste som svarer her inne prøver å svare på en god måte selv om måten kanskje blir feil for mottageren. 

Ja, men du ser ikke at det kan oppfattes som å undervurdere folk ved å så stakkars deg og du er bra nok, ikke bry deg om de ekle kommentaren ( som kanskje kun avsender syns er ekle ) osv? Hvorfor skal de tvile på det selv om de har problemer når de ikke har sagt noe om å føle seg sånn selv?   Og hva betyr de hjertene?

Anonymkode: 136ed...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare til de nærmeste du kan fortelle hvordan du vil bli møtt. Resten av menneskene du møter må du rene med å bli møtt på måte du både miler, ikke liker, sterk misliker og hater. Men jeg er av den oppfatning at mennesker ofte møter andre slik de vil bli møtt selv, så om du mener det er nedlatende eller at man ser på den andre som svak, så er det nok det personen det kommer fra føler seg der og da. 

Anonymkode: 5f00b...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men du ser ikke at det kan oppfattes som å undervurdere folk ved å så stakkars deg og du er bra nok, ikke bry deg om de ekle kommentaren ( som kanskje kun avsender syns er ekle ) osv? Hvorfor skal de tvile på det selv om de har problemer når de ikke har sagt noe om å føle seg sånn selv?   Og hva betyr de hjertene?

Anonymkode: 136ed...b41

Man møter ofte folk på en måte man selv vil møtes på. Det er ingen som stakkarsliggjør noen ved å vise medfølelse og omsorg. 
 

Og et hjerte betyr kjærlighet og omsorg. Visste du ikke det?

Anonymkode: 065b9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Man møter ofte folk på en måte man selv vil møtes på. Det er ingen som stakkarsliggjør noen ved å vise medfølelse og omsorg. 
 

Og et hjerte betyr kjærlighet og omsorg. Visste du ikke det?

Anonymkode: 065b9...949

Støtter dette. Ingen har tatt skadde av å bli møtt på en fin og omtenksom måte. Og hjertet er hyggelig og omtanke å få/gi. 

Anonymkode: 5139a...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Man møter ofte folk på en måte man selv vil møtes på. Det er ingen som stakkarsliggjør noen ved å vise medfølelse og omsorg. 
 

Og et hjerte betyr kjærlighet og omsorg. Visste du ikke det?

Anonymkode: 065b9...949

De eksemplene jeg ga betrakter seg som å stakkarsligjøre, og jeg har forklart hvorfor. Jeg er selvfølgelig ikke for å ikke vise sympati eller medfølelse også, men da ikke som "stakkars deg" osv.  Det bilr liit barnslig og svulstig med de hjertene, eller smør på flesk om du vil. Voksne bør jo uttrykke seg med ord i slike tilfeller. Jeg sier ikke at hjerter alltid er feil, men når man putter på dem så bør det kanskje være når man ikke finner ord, eller man ikke kan formulere noe passende uten emoij.

Anonymkode: 136ed...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De eksemplene jeg ga betrakter seg som å stakkarsligjøre, og jeg har forklart hvorfor. Jeg er selvfølgelig ikke for å ikke vise sympati eller medfølelse også, men da ikke som "stakkars deg" osv.  Det bilr liit barnslig og svulstig med de hjertene, eller smør på flesk om du vil. Voksne bør jo uttrykke seg med ord i slike tilfeller. Jeg sier ikke at hjerter alltid er feil, men når man putter på dem så bør det kanskje være når man ikke finner ord, eller man ikke kan formulere noe passende uten emoij.

Anonymkode: 136ed...b41

Men det er din oppfattelse, og bare din, i denne situasjonen. Andre vil gjerne sette pris på å få anerkjent følelsene sine uten at noen prøver å fikse dem. 
 

Hvordan tenker du at andre skal skjønne når du syns det er passende med hjerter og ikke? Man kan handle ut fra egne forutsetninger og håpe på at det blir oppfattet som et oppriktig ønske om å være et godt medmenneske. 

Anonymkode: 065b9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De eksemplene jeg ga betrakter seg som å stakkarsligjøre, og jeg har forklart hvorfor. Jeg er selvfølgelig ikke for å ikke vise sympati eller medfølelse også, men da ikke som "stakkars deg" osv.  Det bilr liit barnslig og svulstig med de hjertene, eller smør på flesk om du vil. Voksne bør jo uttrykke seg med ord i slike tilfeller. Jeg sier ikke at hjerter alltid er feil, men når man putter på dem så bør det kanskje være når man ikke finner ord, eller man ikke kan formulere noe passende uten emoij.

Anonymkode: 136ed...b41

Det er i alle fall ikke noen fasit her og min måte å reagere på er ikke riktigere enn din. Det vi diskuterer er hvordan vi selv ønsker å bli møtt. Tenker i grunn at så lenge man på nett møter hverandre med høflighet og respekt så kommer man langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Og et hjerte betyr kjærlighet og omsorg. Visste du ikke det?

Anonymkode: 065b9...949

Du vet lite om kjærlighet, hvis du tror du kan komme unna med et hjerte.

De hjertene får mennesker til å fremstå som overfladiske, grunne og vimsete, og at de aldri er i stand til å sette seg ned og virkelig lytte.

Anonymkode: e7a69...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Du vet lite om kjærlighet, hvis du tror du kan komme unna med et hjerte.

De hjertene får mennesker til å fremstå som overfladiske, grunne og vimsete, og at de aldri er i stand til å sette seg ned og virkelig lytte.

Anonymkode: e7a69...d3f

Jeg har da ikke sagt at man kommer unna med et hjerte. Et hjerte i en melding kan understreke det man skriver. For eksempel «jeg tenker på deg ❤️» til en jeg vet sliter. Mine venner vet hvor omtenksom jeg er og ville aldri mistenkt meg for å være overfladisk og grunn. 
 

Jeg tror du må ha et svært trøblete forhold til omgivelsene dine når du legger vrangsiden så til de grader til. Jeg foreslår at du gir dine bekjente litt slakk, de vil som regel ikke noe vondt med det de sier eller gjør❤️

Anonymkode: 065b9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror du må ha et svært trøblete forhold til omgivelsene dine når du legger vrangsiden så til de grader til. Jeg foreslår at du gir dine bekjente litt slakk, de vil som regel ikke noe vondt med det de sier eller gjør❤️

Anonymkode: 065b9...949

Godt eksempel på det jeg mente. Takk!

Her skinner det jo fint gjennom at denne såkalte kjærligheten og såkalte omsorgen, ikke egentlig stikker så dypt. Man klarer ikke å holde seg for god for spydigheter, man bare mååå komme med et stikk…og så setter man hjerte bak og håper at ingen ser hvor ekkel og slem man er.

Anonymkode: e7a69...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Godt eksempel på det jeg mente. Takk!

Her skinner det jo fint gjennom at denne såkalte kjærligheten og såkalte omsorgen, ikke egentlig stikker så dypt. Man klarer ikke å holde seg for god for spydigheter, man bare mååå komme med et stikk…og så setter man hjerte bak og håper at ingen ser hvor ekkel og slem man er.

Anonymkode: e7a69...d3f

Og der tar det av ja…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Godt eksempel på det jeg mente. Takk!

Her skinner det jo fint gjennom at denne såkalte kjærligheten og såkalte omsorgen, ikke egentlig stikker så dypt. Man klarer ikke å holde seg for god for spydigheter, man bare mååå komme med et stikk…og så setter man hjerte bak og håper at ingen ser hvor ekkel og slem man er.

Anonymkode: e7a69...d3f

Jeg har da på ingen måte kjærlighet eller omsorg for deg! Og hjertet var ironisk (bare det at jeg må forklare det😂)

Anonymkode: 065b9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har da på ingen måte kjærlighet eller omsorg for deg! Og hjertet var ironisk (bare det at jeg må forklare det😂)

Anonymkode: 065b9...949

Åja, nå var det ironisk ja…

Jaja, det burde man vel se at kom.

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Og der tar det av ja…

Ikke alle har en engels tålmodighet, slik som du tydeligvis har.

Du kan få overta henne 🙃

Anonymkode: e7a69...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Åja, nå var det ironisk ja…

Jaja, det burde man vel se at kom.

Ikke alle har en engels tålmodighet, slik som du tydeligvis har.

Du kan få overta henne 🙃

Anonymkode: e7a69...d3f

Ja, det syks jeg faktisk at du burde oppfatte. At du ikke gjorde det forklarer mye. 

Anonymkode: 065b9...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis man er såpass lei seg/langt nede/skuffet/fortvilet/opprørt (alt ettersom) at man legger det ut på et forum, så er det godt å få litt forståelse og medfølelse. 

Det er sjelden jeg ser stakkarsliggjørende kommentarer som er nedlatende. 

Min erfaring er at nettopp de som er de tilsynelatende sterkeste, smarteste og aller mest oppegående (jobber med mange sånne) , de får nesten aldri noen medfølende kommentarer i det virkelige liv , for hvis de har vanskeligheter, så snakker de ikke åpent om det og vil ikke vise seg sårbare. 

Det er vanskelig å vite hva du, Hi oppfatter som nedlatende, for det handler nok mye om innstilling også. Kanskje den kommentaren du syntes var stakkarsliggjørende var nettopp en kommentar som gjorde at den personen følte at endelig er det noen som ser og forstår hvordan hun har det? 

Anonymkode: d2d57...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns personlig at det blir mye dulling noen ganger, med utsagn som du "stakkars deg, det kan ikke være lett", "ikke bry deg om de krasse kommentarene her" , "overse de ekle" og "du er verdifull og god nok" gjerne etterfulgt av hjerter. Jeg syns slike kommentarer er nedlatende som i at man tror den som uttrykker bekymringer er en stakkar som ikke kan tenke dette selv. At man har problemer og slit, betyr ikke at man er dum, svak eller ikke har ressurser. Det kan sitte en sterk person med god intelligens og også i en høy sosial statub som mottar disse følelselstyrte kommentarene, og dessuten er det heller ikke sånn at det er synd på alle som er i tyngre perioder. Å vise sympati er greit, men den veldige medfølelsen som tar form som en "stakkars deg"- holdning syns jeg må føles nedverdigende for en voksen person. Eller er det sånn de som betror vanskeligheter vil bli møtt på denne måten, og vil dere som kommer med sånn respons også vil bli møtt sånn selv?  Jeg ser ikke helt hva noen får ut av det.

Det er andre som svarer mer nøkternt og kommer med mer saklige og objektive syn på situasjonen, og det er absolutt sånn jeg ville bli møtt. Vi er jo voksne mennesker som heller bør ville bli møtt med mer konstruktive tilbakemeldinger og sympati istedenfor sånn medlidenhet. Eller?

Anonymkode: 136ed...b41

Det du kaller nøkterne, saklig objektitive syn er ofte krasse svar som skal realitetsorientere hi. Og når hi får sånne svar, så reagerer mange med enda mer sympati for hi. Det er ikke nedverdigende å vise empati og sympati for et annet menneske som er i en vanskelig livssituasjon, noen ganger så er det kanskje bare det man trenger, noen som lytter, forstår og viser medfølelse. Det er ikke å stakkarsliggjøre personen, det er å være et medmenneske. Man kan gi konstruktive tilbakemeldinger, samtidig som man viser empati, det ene utelukker ikke det andre.

Man trenger ikke sparke folk som ligger nede for å få frem poenget sitt.

Anonymkode: e3294...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Åja, nå var det ironisk ja…

Jaja, det burde man vel se at kom.

Ikke alle har en engels tålmodighet, slik som du tydeligvis har.

Du kan få overta henne 🙃

Anonymkode: e7a69...d3f

Det kom veldig tydelig frem at det hjertet var ironisk. 
 

Selv tenker jeg at en god blanding med tilbakemld passer best, alt etter relasjon og situasjon. Her på forumet, der det ikke er noe særlig relasjon, kan gode ord med hjerter være på sin plass. 
Kommer søsteren min med noe vanskelig, er jeg lyttende og spør hva hun trenger. Omsorg eller tilbakemld på hvordan løse situasjonen. 
 

Jeg hadde en psykolog som var ekstremt dyktig på balansen mellom omsorg og tilbakemld. Jeg var ikke i tvil om at jeg faktisk hadde det tøft, noe jeg kunne tenke bare var oppi hode mitt. Han viste omsorg, samtidig som han stilte krav til hva jeg måtte gjøre for å gjøre meg selv bedre. 

Anonymkode: d5d86...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, men du ser ikke at det kan oppfattes som å undervurdere folk ved å så stakkars deg og du er bra nok, ikke bry deg om de ekle kommentaren ( som kanskje kun avsender syns er ekle ) osv? Hvorfor skal de tvile på det selv om de har problemer når de ikke har sagt noe om å føle seg sånn selv?   Og hva betyr de hjertene?

Anonymkode: 136ed...b41

Hvordan i helsike kan du vri og vrenge på dette som er ment som hjelp og støttende , til å bli til at det er ment som at mottakker er liten og undervurdert? Veldig spesiell tankegang. 

Anonymkode: 2fe55...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan i helsike kan du vri og vrenge på dette som er ment som hjelp og støttende , til å bli til at det er ment som at mottakker er liten og undervurdert? Veldig spesiell tankegang. 

Anonymkode: 2fe55...048

Legger til.. Mange vil ha støtte, ikke råd. 

Anonymkode: 2fe55...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De eksemplene jeg ga betrakter seg som å stakkarsligjøre, og jeg har forklart hvorfor. Jeg er selvfølgelig ikke for å ikke vise sympati eller medfølelse også, men da ikke som "stakkars deg" osv.  Det bilr liit barnslig og svulstig med de hjertene, eller smør på flesk om du vil. Voksne bør jo uttrykke seg med ord i slike tilfeller. Jeg sier ikke at hjerter alltid er feil, men når man putter på dem så bør det kanskje være når man ikke finner ord, eller man ikke kan formulere noe passende uten emoij.

Anonymkode: 136ed...b41

Du er jo bare rar. 

Anonymkode: 2fe55...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid sånn at de som er mest opptatt av å være snill, hyggelig, støttende og imøtekommende er de mest ufyselige og frekke. Les denne tråden og lignende tråder. Dere forsøker å si at noe er ironi, men hvorfor bruker man ironi hvos man er en hyggelig person?

Svaret er at man er faktisk ikke en snill og hyggelig person, når man stadig er spydig, ironisk, skjeller ut mennesker.

 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du er jo bare rar. 

Anonymkode: 2fe55...048

Dette er ikke en hyggelig ting å si, noe sted.

Anonymkode: e7a69...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...