Gå til innhold

Å kaste bort dagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men kan det å forskyve søvnen et par timer to-tre av ukens dager betegnes som ujevn søvnrytme? 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Nei. Det kan det ikke. 

Anonymkode: fb938...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men kan det å forskyve søvnen et par timer to-tre av ukens dager betegnes som ujevn søvnrytme? 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

For meg gjør det definitivt det, men folk er helt sikkert forskjellige; og mange er mer tilpasningsdyktige og har bedre sovehjerte enn meg, og da er nok ikke det er problem for dem å forskyve søvnen om helgen.

You do you 😁 

Anonymkode: a89ef...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men kan det å forskyve søvnen et par timer to-tre av ukens dager betegnes som ujevn søvnrytme? 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Ja, det kan det

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan det

Anonymkode: 9046c...1d4

Ujevn søvnrytme betyr stor variasjon i søvn fra dag til dag, hver dag.
Ikke av man forskyver døgnet litt i helgene

Anonymkode: 0c035...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette har du rett i, og jeg tror også de har bevist at de som står opp tidligere er mer lykkelige.

Anonymkode: a2d03...60b

Det de har bevist er at A-mennesker er lykkeligere, og at årsaken til det er at verden er laget for A-mennesker.
Hvorfor kan ikke vi stakkars B-menneskene ha de 2 dagene i helger, og få lov til å sove lenge når dere A-mennesker har de 5 andre?

Og nei, man kan ikke lære seg å bli A-menneske når man er B-menneske, man mener det er genetisk, og at den indre klokken fungerer forskjellig mellom dem

Anonymkode: 0c035...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For mye søvn er forbundet med hjertesykdom… 

Det er jo ingen som evt. sover for mye eller for lite. Skal man opp klokken 6 på hverdager, så legger man seg nok tidligere enn de som ikke trenger å stå opp før 9. Men det er bevist at en søvnrytme der man legger seg og står opp til samme tid hver dag- også i helger er sunnere enn en ujevn søvnrytme. 

Anonymkode: 9046c...1d4

Jeg mener å ha lest det motsatte. Søvn er svært bra for helsen. Jeg elsker å våkne av meg selv i helgene. Å sove til 9 er en utmerket bruk av dagen. Det samme med en rolig frokost før man finner på noe.

Anonymkode: f209d...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ujevn søvnrytme betyr stor variasjon i søvn fra dag til dag, hver dag.
Ikke av man forskyver døgnet litt i helgene

Anonymkode: 0c035...cf5

Det KAN er hva jeg har skrevet. Og ujevn søvnrytme er forskjellig fra menneske til menneske. For meg er det ujevn med to timer, for andre er det kanskje ikke det

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det de har bevist er at A-mennesker er lykkeligere, og at årsaken til det er at verden er laget for A-mennesker.
Hvorfor kan ikke vi stakkars B-menneskene ha de 2 dagene i helger, og få lov til å sove lenge når dere A-mennesker har de 5 andre?

Og nei, man kan ikke lære seg å bli A-menneske når man er B-menneske, man mener det er genetisk, og at den indre klokken fungerer forskjellig mellom dem

Anonymkode: 0c035...cf5

Det er da ingen som nekter noen noe. Men det er mange B-mennesker som ikke evner å se at A-mennesker vil opp tidlig. Som mener at barna står opp midt på natten om de våkner 5, og at det bør man ikke tillate. Og at barna skal liste seg rundt i nabolaget for å ta hensyn til dem.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mener å ha lest det motsatte. Søvn er svært bra for helsen. Jeg elsker å våkne av meg selv i helgene. Å sove til 9 er en utmerket bruk av dagen. Det samme med en rolig frokost før man finner på noe.

Anonymkode: f209d...d56

Da tror jeg du må lese igjen:

«De konkluderer med at hos de som sover ti timer øker risikoen for tidlig død med 30 prosent, sammenlignet med de som sover åtte timer. Å sove i ti timer skal også kunne øke risikoen for å dø som følge av slag med 56 prosent, og å dø av hjertesykdom med 49 prosent. 

Forskerne så dessuten en sammenheng mellom dårlig søvnkvalitet og risiko for koronar hjertesykdom. De konkluderer med at unormal søvn er en risikofaktor for hjertesykdom og mener leger bør spørre pasientene om søvnmønsteret deres.»

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det KAN er hva jeg har skrevet. Og ujevn søvnrytme er forskjellig fra menneske til menneske. For meg er det ujevn med to timer, for andre er det kanskje ikke det

Det er da ingen som nekter noen noe. Men det er mange B-mennesker som ikke evner å se at A-mennesker vil opp tidlig. Som mener at barna står opp midt på natten om de våkner 5, og at det bør man ikke tillate. Og at barna skal liste seg rundt i nabolaget for å ta hensyn til dem.

Da tror jeg du må lese igjen:

«De konkluderer med at hos de som sover ti timer øker risikoen for tidlig død med 30 prosent, sammenlignet med de som sover åtte timer. Å sove i ti timer skal også kunne øke risikoen for å dø som følge av slag med 56 prosent, og å dø av hjertesykdom med 49 prosent. 

Forskerne så dessuten en sammenheng mellom dårlig søvnkvalitet og risiko for koronar hjertesykdom. De konkluderer med at unormal søvn er en risikofaktor for hjertesykdom og mener leger bør spørre pasientene om søvnmønsteret deres.»

Anonymkode: 9046c...1d4

Men at man har et søvnmønster hvor man legger seg, og står opp senere enn hva a-menneskene ønsker betyr verken at man har et uryddig eller unormalt mønster. Heller ikke at de som sover til 10 har flere timer i sengen enn de som våkner kl 7. 

Her blandes snørr og barter, syns jeg. 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Om noen trives best med å stå opp tidlig mens andre liker å sove lenger i helgene bør da ikke få normale mennesker til å klø i sjela. De som bruker tidspunkt for å stå opp for å tillegge folk dårlige egenskaper bør seriøst medisineres.

Anonymkode: bc49c...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lat lørdag og søndags morning, sover til 9-10 ca. 7 åringen våkner mellom 7-8, men står opp alene og ser på tv eller spiller. Så sitter vi å slapper av sammen før jeg lager frokost . Men 7 åringen får ofte besøk, mens vi fortsatt sitter i pyjamasen, så har tenkt at vi kanskje bør ta på oss klær og spise litt tidligere . 

Anonymkode: 9e16e...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det går vel ut på ett…

Du finner ingen som står opp tidlig som skriver tråder om hvorfor de velger å gjøre som de gjør, eller at ungene deres har det fint likevel.

Det samme med de som spiser sunt og passe mye og som ikke drikker alkohol og som er aktive. De har heller ikke behov for å forsvare og forklare seg.

Så dette behovet er jo noe som kjennetegner de grupperingene som vet at de lever på kant med det som regnes som alment akseptert. 

Anonymkode: a2d03...60b

Hæ? Ikkje allment akseptert å sove til 10-11 i helgene? Teitaste eg har hørt. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... Som jeg elsker å kaste bort en og annen dag. De  dagene jeg klarer å sove til 09 eller 10. Deilig! 

De siste månedene har jeg begynt å våkne mellom 05 og 07, dessverre. Så bortkasta når man for dagens gjøremål og avtaler godt kunne sovet til 09! Men ofte løser det seg med en kopp kaffe før jeg slumrer videre. 

Anonymkode: 8b541...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men at man har et søvnmønster hvor man legger seg, og står opp senere enn hva a-menneskene ønsker betyr verken at man har et uryddig eller unormalt mønster. Heller ikke at de som sover til 10 har flere timer i sengen enn de som våkner kl 7. 

Her blandes snørr og barter, syns jeg. 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Det har jeg heller ikke sagt noe sted. Men om man står opp 7 til vanlig og sover til 10-11 i helgene, så har man ujevn søvnrytme 

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jeg heller ikke sagt noe sted. Men om man står opp 7 til vanlig og sover til 10-11 i helgene, så har man ujevn søvnrytme 

Anonymkode: 9046c...1d4

Men det er flere problemer forbundet med lite søvn enn ujevn søvnrytme.
B-mennesker har problemer med å sovne på kvelden dersom de legger seg tidlig, og får et søvnunderskudd heler resten av uken. Hvorfor i alle dager mener du at de ikke kan få lov til å faktisk sove den tiden kroppen mener de skal i helgen?

Anonymkode: 0c035...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det er flere problemer forbundet med lite søvn enn ujevn søvnrytme.
B-mennesker har problemer med å sovne på kvelden dersom de legger seg tidlig, og får et søvnunderskudd heler resten av uken. Hvorfor i alle dager mener du at de ikke kan få lov til å faktisk sove den tiden kroppen mener de skal i helgen?

Anonymkode: 0c035...cf5

Hvor hat jeg skrevet at jeg mener det?

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er da ingen som nekter noen noe. Men det er mange B-mennesker som ikke evner å se at A-mennesker vil opp tidlig. Som mener at barna står opp midt på natten om de våkner 5, og at det bør man ikke tillate. Og at barna skal liste seg rundt i nabolaget for å ta hensyn til dem.

 

Anonymkode: 9046c...1d4

😆

Anonymkode: a2d03...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

 

Det er da ingen som nekter noen noe. Men det er mange B-mennesker som ikke evner å se at A-mennesker vil opp tidlig. Som mener at barna står opp midt på natten om de våkner 5, og at det bør man ikke tillate. Og at barna skal liste seg rundt i nabolaget for å ta hensyn til dem.

 

Anonymkode: 9046c...1d4

B-mennesker lever som A-mennesker 5 dager i uken og tilpasser seg deres verden. Hvorfor kan ikke A-mennesker forstå at B-mennesker ønsker litt ro til å sove de 2 dagene i uken hvor det er helg når de får resten av uken?

Og når det kommer til barn som bråker ute fra tidlig morgen, mange barn liker stille og rolige morgener i helgen uten stress med å komme seg avgårde, hvorfor skal de barna som ønsker å bråke og ødelegge morgenen for mange prioriteres fremfor de barna som elsker rolige morgener i helgen?

Anonymkode: 0c035...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange meninger her inne, alt fra hvor tidlig du bør stå opp og hvor mye foreldre skal aktivisere barna. 
 

Vi er forskjellige. Hvis noen ønsker å bruke energi på hva andre gjør eller når de står opp, jaja, kast gjerne bort din viktigste ressurs på det. Tiden din. 

Anonymkode: 69e5e...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

B-mennesker lever som A-mennesker 5 dager i uken og tilpasser seg deres verden. Hvorfor kan ikke A-mennesker forstå at B-mennesker ønsker litt ro til å sove de 2 dagene i uken hvor det er helg når de får resten av uken?

Og når det kommer til barn som bråker ute fra tidlig morgen, mange barn liker stille og rolige morgener i helgen uten stress med å komme seg avgårde, hvorfor skal de barna som ønsker å bråke og ødelegge morgenen for mange prioriteres fremfor de barna som elsker rolige morgener i helgen?

Anonymkode: 0c035...cf5

Sov så lenge du vil. Ha så rolig morgen du vil. Men verden kan ikke settes på vent fordi du vil ha en rolig morgen. Verden settes heller ikke på vent fordi A-mennesker vil ha rolige kvelder etter 21.00

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sov så lenge du vil. Ha så rolig morgen du vil. Men verden kan ikke settes på vent fordi du vil ha en rolig morgen. Verden settes heller ikke på vent fordi A-mennesker vil ha rolige kvelder etter 21.00

Anonymkode: 9046c...1d4

Det er altså helt utrolig. Hva skjer egentlig før klokka 9 en søndag morgen, som hadde hatt godt av å blitt gjort klokka 07? Ingenting! Ta det med ro til kjærkjeklokkene har ringt, tenker jeg

Anonymkode: fb938...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det KAN er hva jeg har skrevet. Og ujevn søvnrytme er forskjellig fra menneske til menneske. For meg er det ujevn med to timer, for andre er det kanskje ikke det

Det er da ingen som nekter noen noe. Men det er mange B-mennesker som ikke evner å se at A-mennesker vil opp tidlig. Som mener at barna står opp midt på natten om de våkner 5, og at det bør man ikke tillate. Og at barna skal liste seg rundt i nabolaget for å ta hensyn til dem.

Da tror jeg du må lese igjen:

«De konkluderer med at hos de som sover ti timer øker risikoen for tidlig død med 30 prosent, sammenlignet med de som sover åtte timer. Å sove i ti timer skal også kunne øke risikoen for å dø som følge av slag med 56 prosent, og å dø av hjertesykdom med 49 prosent

Forskerne så dessuten en sammenheng mellom dårlig søvnkvalitet og risiko for koronar hjertesykdom. De konkluderer med at unormal søvn er en risikofaktor for hjertesykdom og mener leger bør spørre pasientene om søvnmønsteret deres.»

Anonymkode: 9046c...1d4

Slike tall sier ganske lite om man ikke vet risikoen i utgangspunktet. I en artikkel som ønsker oppmerksom gjør de det gjerne slik, men for å danne seg et ordentlig bilde trenger man antall eller risikoen i utgangspunktet. Om risikoen for å dø av slag i utgangspunktet f.eks. er 0,09% så er den gjerne bare økt til 0,14% som fortsatt er veldig lite. 

Anonymkode: 0c6e4...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er altså helt utrolig. Hva skjer egentlig før klokka 9 en søndag morgen, som hadde hatt godt av å blitt gjort klokka 07? Ingenting! Ta det med ro til kjærkjeklokkene har ringt, tenker jeg

Anonymkode: fb938...0ed

Hos meg skjer det mye før klokken 9. Hva som skjer varierer vel fra hjem til hjem. Jeg trenger vel ikke ta det med ro fordi du ikke gjør det?

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Slike tall sier ganske lite om man ikke vet risikoen i utgangspunktet. I en artikkel som ønsker oppmerksom gjør de det gjerne slik, men for å danne seg et ordentlig bilde trenger man antall eller risikoen i utgangspunktet. Om risikoen for å dø av slag i utgangspunktet f.eks. er 0,09% så er den gjerne bare økt til 0,14% som fortsatt er veldig lite. 

Anonymkode: 0c6e4...2db

Ja, men det var ikke det som var poenget. Poenget er at ujevn søvn og det å sove for mye øker risikoen.

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Forklare og forsvare betyr ikke det samme. Mitt tips til deg er å sjekke ordboken for betydningene om det er uklart for deg.
 

Og dette er mitt siste svar til deg.  
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Bare ved å svare som du gjør her forteller at vedkommende du svarer har helt rett i sine antakelser.

Anonymkode: 900b3...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er dette virkelig noe å krangle om altså.

Anonymkode: 5452b...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Herregud, er dette virkelig noe å krangle om altså.

Anonymkode: 5452b...7ab

Nei, bare for de som står opp klokka 06 på morningen på alle fridager for ikke å sløse bort dagen 

Anonymkode: fb938...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...