Gå til innhold

Å kaste bort dagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at det stadig kommer beskyldninger om å kaste bort dagen og at man ikke kan være sunne og aktive om man sover til 10 i helgene. 

Hvem har innbilt noen at det kun er fra morgenen man får kvalitetstid?

Vi er en familie på fem med like travle uker som andre. Mandag til fredag er vi oppe kl 6.30 og i aktivitet til kl 19-20. 

Derfor nyter vi rolige helgemorgener. Mannen er a-menneske og står opp i 7-tiden, mens jeg og barna godt kan ligge til 9-10. Da spiser vi en god frokost sammen før vi pakker sekken og drar ut i verden, nesten uansett vær. Vi tar gjerne middagen i skogen og er hjemme når det kveldes. 
 

Jeg går altså ikke med på at vi får anemiske og slappe barn av å starte dagen litt senere enn ellers i uken 😅

 

Anonymkode: 82ee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike kommentarer er så tullete, enig med deg. 

Vi sover til 10-11 i helgene. Utrolig deilig å sove ut to dager i uken. Barna er friske og raske. Jeg synes det er mer krampeaktig å tvinge alle opp før fuglene fiser. Slapp litt av!

Anonymkode: eecc3...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Hvorfor denne trangen til å forsvare livsstilen sin da, hvis du er så fornøyd?

Anonymkode: a2d03...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

OK.

Hvorfor denne trangen til å forsvare livsstilen sin da, hvis du er så fornøyd?

Anonymkode: a2d03...60b

Forsvare, eller forklare? 

Anonymkode: 82ee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Forsvare, eller forklare? 

Anonymkode: 82ee8...89f

Det går vel ut på ett…

Du finner ingen som står opp tidlig som skriver tråder om hvorfor de velger å gjøre som de gjør, eller at ungene deres har det fint likevel.

Det samme med de som spiser sunt og passe mye og som ikke drikker alkohol og som er aktive. De har heller ikke behov for å forsvare og forklare seg.

Så dette behovet er jo noe som kjennetegner de grupperingene som vet at de lever på kant med det som regnes som alment akseptert. 

Anonymkode: a2d03...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to av tre oppe før 8 også i helgene. Vi våkner bare så tidlig uansett. Siste våkner i 11-tiden. Jeg synes den beste tiden er morgenen. Spesielt på denne tiden av året. Og enda mer når det er sol. Ta en kaffe for meg selv osv. Jeg mener jo at det et å kaste bort dagen å stå opp så sent som 10. Men jeg kan ikke skjønne at min mening skal bli tatt så personlig. Det er langt i fra usunt å våkne tidlig. Og det er mindre sunt å sove lenge. Men jeg blander meg så klart ikke i andres søvnrutiner. Og ikke bryr jeg meg om hva de mener om at to ungdommer står opp før 11 i helgene heller. 

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det går vel ut på ett…

Du finner ingen som står opp tidlig som skriver tråder om hvorfor de velger å gjøre som de gjør, eller at ungene deres har det fint likevel.

Det samme med de som spiser sunt og passe mye og som ikke drikker alkohol og som er aktive. De har heller ikke behov for å forsvare og forklare seg.

Så dette behovet er jo noe som kjennetegner de grupperingene som vet at de lever på kant med det som regnes som alment akseptert. 

Anonymkode: a2d03...60b

Forklare og forsvare betyr ikke det samme. Mitt tips til deg er å sjekke ordboken for betydningene om det er uklart for deg.
 

Og dette er mitt siste svar til deg.  
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Her er to av tre oppe før 8 også i helgene. Vi våkner bare så tidlig uansett. Siste våkner i 11-tiden. Jeg synes den beste tiden er morgenen. Spesielt på denne tiden av året. Og enda mer når det er sol. Ta en kaffe for meg selv osv. Jeg mener jo at det et å kaste bort dagen å stå opp så sent som 10. Men jeg kan ikke skjønne at min mening skal bli tatt så personlig. Det er langt i fra usunt å våkne tidlig. Og det er mindre sunt å sove lenge. Men jeg blander meg så klart ikke i andres søvnrutiner. Og ikke bryr jeg meg om hva de mener om at to ungdommer står opp før 11 i helgene heller. 

Anonymkode: 9046c...1d4

Av ren nysgjerrighet, hvorfor er det mindre sunt å sove lenge.
Har alltid tenkt motsatt siden for lite søvn er forbunnet med fedme og depresjoner.

Anonymkode: 0c035...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Her er to av tre oppe før 8 også i helgene. Vi våkner bare så tidlig uansett. Siste våkner i 11-tiden. Jeg synes den beste tiden er morgenen. Spesielt på denne tiden av året. Og enda mer når det er sol. Ta en kaffe for meg selv osv. Jeg mener jo at det et å kaste bort dagen å stå opp så sent som 10. Men jeg kan ikke skjønne at min mening skal bli tatt så personlig. Det er langt i fra usunt å våkne tidlig. Og det er mindre sunt å sove lenge. Men jeg blander meg så klart ikke i andres søvnrutiner. Og ikke bryr jeg meg om hva de mener om at to ungdommer står opp før 11 i helgene heller. 

Anonymkode: 9046c...1d4

Hvorfor er det mindre sunt å sove frempå? Jeg snakker om morgen/tidlig formiddag, altså, og ikke å sove til ettermiddag. 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med kronisk insomnia og er utslitt. Heldigvis nå så sover ungene lengre på morningen og den friskus-tiden er over. Jeg kan dasse hele helga og jeg, uten å finne på noe. Så vill og gæern er jeg 😂 men ungene mine er friske og raske altså

Anonymkode: fb938...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Forklare og forsvare betyr ikke det samme. Mitt tips til deg er å sjekke ordboken for betydningene om det er uklart for deg.
 

Og dette er mitt siste svar til deg.  
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Ja, men jeg skrev forsvare. Det var du som vrei på det.

Skjønt, det var ikke uventet. Det passer rett inn i hele scenarioet med at man vet innerst inne at det ikke egentlig er så sunt.

Det er vel nettopp derfor man føler for å dele det, man håper at noen skal komme og si ‘det er forståelig og sunt og fint, bare fortsett sånn!’

Anonymkode: a2d03...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men jeg skrev forsvare. Det var du som vrei på det.

Skjønt, det var ikke uventet. Det passer rett inn i hele scenarioet med at man vet innerst inne at det ikke egentlig er så sunt.

Det er vel nettopp derfor man føler for å dele det, man håper at noen skal komme og si ‘det er forståelig og sunt og fint, bare fortsett sånn!’

Anonymkode: a2d03...60b

Skal du drepe denne tråden og?

Anonymkode: 5452b...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ingen kaster bort noe som helst så lenge de bruker dagen slik det er best for den enkelte. Enten de står opp klokken 07:00 eller klokken 13:00. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det går vel ut på ett…

Du finner ingen som står opp tidlig som skriver tråder om hvorfor de velger å gjøre som de gjør, eller at ungene deres har det fint likevel.

Det samme med de som spiser sunt og passe mye og som ikke drikker alkohol og som er aktive. De har heller ikke behov for å forsvare og forklare seg.

Så dette behovet er jo noe som kjennetegner de grupperingene som vet at de lever på kant med det som regnes som alment akseptert. 

Anonymkode: a2d03...60b

Alment akseptert. Går du utenfor må du bli indignert og forkasre. Sier noe det.

Anonymkode: 00634...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må få gjøre som de vil. Og alle er forskjellige.

Foe mange (de fleste?) er det nok best og sunnest for søvnen og helsa å opprettholde en ganske lik døgnrytme hele uka. Meg inkludert. Sover jeg til 9 på en søndag sovner jeg AAAALT for sent på søndag kveld og er helt zombi på mandagen 😅

Så jeg står aldri senere opp enn 8 i helgene, men oftere 7 eller 7.30. Må stå opp 6.30 på ukedagene.

Da jeg var ung (typ før jeg fikk barn) var jeg mye trøttere i ukedagene enn nå. Da snudde jeg døgnet mer i helgene.

Har barn som våkner like tidlig hele uka uansett. 😅

Men for søvnen min har det vært positivt! Rutiner og bedre søvnrytme.

Men så lenge andre har det bra med å stå opp tidlig i uka og sent i helger, så hvorfor ikke.

 

Live and let live ☮️ 

Anonymkode: a89ef...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at ingen kaster bort noe som helst så lenge de bruker dagen slik det er best for den enkelte. Enten de står opp klokken 07:00 eller klokken 13:00. 

Hvorfor snakker du for andre enn deg selv ?

Anonymkode: 00634...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er begge barna og før kl.8, vi voksne også. Så da er vi klare for dagen rundt kl.9. Men detter er rett for oss nå, så får vi se når barna blir eldre 

Anonymkode: 13c1e...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Av ren nysgjerrighet, hvorfor er det mindre sunt å sove lenge.
Har alltid tenkt motsatt siden for lite søvn er forbunnet med fedme og depresjoner.

Anonymkode: 0c035...cf5

For mye søvn er forbundet med hjertesykdom… 

Det er jo ingen som evt. sover for mye eller for lite. Skal man opp klokken 6 på hverdager, så legger man seg nok tidligere enn de som ikke trenger å stå opp før 9. Men det er bevist at en søvnrytme der man legger seg og står opp til samme tid hver dag- også i helger er sunnere enn en ujevn søvnrytme. 

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor er det mindre sunt å sove frempå? Jeg snakker om morgen/tidlig formiddag, altså, og ikke å sove til ettermiddag. 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Ujevn søvnrytme er mindre sunt enn en jevn søvnrytme

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For mye søvn er forbundet med hjertesykdom… 

Anonymkode: 9046c...1d4

Korrelasjon og kausalitet, vet du. Det kan være at de som har hjertesykdom må sove mye?

Anonymkode: a2d03...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men det er bevist at en søvnrytme der man legger seg og står opp til samme tid hver dag- også i helger er sunnere enn en ujevn søvnrytme. 

Anonymkode: 9046c...1d4

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ujevn søvnrytme er mindre sunt enn en jevn søvnrytme

Anonymkode: 9046c...1d4

Dette har du rett i, og jeg tror også de har bevist at de som står opp tidligere er mer lykkelige.

Anonymkode: a2d03...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser at det stadig kommer beskyldninger om å kaste bort dagen og at man ikke kan være sunne og aktive om man sover til 10 i helgene. 

Hvem har innbilt noen at det kun er fra morgenen man får kvalitetstid?

Vi er en familie på fem med like travle uker som andre. Mandag til fredag er vi oppe kl 6.30 og i aktivitet til kl 19-20. 

Derfor nyter vi rolige helgemorgener. Mannen er a-menneske og står opp i 7-tiden, mens jeg og barna godt kan ligge til 9-10. Da spiser vi en god frokost sammen før vi pakker sekken og drar ut i verden, nesten uansett vær. Vi tar gjerne middagen i skogen og er hjemme når det kveldes. 
 

Jeg går altså ikke med på at vi får anemiske og slappe barn av å starte dagen litt senere enn ellers i uken 😅

 

Anonymkode: 82ee8...89f

Jeg er skikkelig A menneske og står opp lenge før 9. Men hvem i all verden er det som sier at man kaster bort dagen om msn står opp ved 9 tiden?

 

Anonymkode: 4277b...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor snakker du for andre enn deg selv ?

Anonymkode: 00634...7bc

Overså du bare "jeg tenker at"

Anonymkode: 5452b...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette har du rett i, og jeg tror også de har bevist at de som står opp tidligere er mer lykkelige.

Anonymkode: a2d03...60b

Jeg merker i alle fall det. Da barna var babyer så var det grusomt å stå opp tidlig. Jeg slepte beina etter meg et par år. Og ingen av dem sov hele natten før de var i skolealder, så måtte opp minst en gang om natten i 8 år. Da begge endelig sov hele natten, så spratt jeg opp før klokken, og jeg har aldri følt meg mer opplagt enn jeg gjør nå

Anonymkode: 9046c...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ujevn søvnrytme er mindre sunt enn en jevn søvnrytme

Anonymkode: 9046c...1d4

Men kan det å forskyve søvnen et par timer to-tre av ukens dager betegnes som ujevn søvnrytme? 
 

hi

Anonymkode: 82ee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...