Gå til innhold

Har dere noe hjelp i hverdagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde en super relasjon til min bestemor og da hun ble syk var det jeg som fulgte opp, var på besøk, sørget for legetimer og var der på flekken de gangene hun ble henta av ambulansen. Jeg, som renoverte hele huset og hadde 3 barn under 10 år, var den som besøkte henne hver eneste dag. Så jo. Jeg løp ned dørene hos bestemor. Jeg stilte opp slik hun stilte opp for meg. 
Synd å lese at du kommer til å være så lite engasjert i barnebarna. Jeg håper og tror jeg blir som bestemor. 

Anonymkode: af8fc...deb

Og som alltid er det unntak, sånn som du var. Nå bryr jeg meg lite om at andre syns det er synd at jeg har så "lite" kontakt med barnebarn altså.  Jeg legger ikke bort jobb, interesser og hobbyer, for det er alt ting jeg liker og gjøre, men hvis ett og annet barnebarn deler samme interesser etterhvert så kan vi sikkert holde på sammen. Bare jeg slipper plikter og ansvar i forhold til dem.

Anonymkode: 486f9...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og som alltid er det unntak, sånn som du var. Nå bryr jeg meg lite om at andre syns det er synd at jeg har så "lite" kontakt med barnebarn altså.  Jeg legger ikke bort jobb, interesser og hobbyer, for det er alt ting jeg liker og gjøre, men hvis ett og annet barnebarn deler samme interesser etterhvert så kan vi sikkert holde på sammen. Bare jeg slipper plikter og ansvar i forhold til dem.

Anonymkode: 486f9...202

Det tenker jeg ikke du skal heller. Og det kommer ikke jeg til å gjøre heller når tida kommer for at jeg får barnebarn. Men jeg ønsker å være en del av livet dems på godt og vondt. Antagelig baserer jeg dette på egne opplevelser og jeg ønsker at mine barnebarn skal være like heldige som jeg var. 

Anonymkode: af8fc...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det tenker jeg ikke du skal heller. Og det kommer ikke jeg til å gjøre heller når tida kommer for at jeg får barnebarn. Men jeg ønsker å være en del av livet dems på godt og vondt. Antagelig baserer jeg dette på egne opplevelser og jeg ønsker at mine barnebarn skal være like heldige som jeg var. 

Anonymkode: af8fc...deb

Vi besøkte besteforeldre på den ene siden sånn en gang i året , den andre så vi litt oftere. Jeg har kun gode minner om hyggelige opplevelser med alle. Det var jo veldig gøy når vi reiste avgårde for å besøke dem, så ja, det kan nok handle om hva vi selv satte pris på som barn.

Anonymkode: 486f9...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi besøkte besteforeldre på den ene siden sånn en gang i året , den andre så vi litt oftere. Jeg har kun gode minner om hyggelige opplevelser med alle. Det var jo veldig gøy når vi reiste avgårde for å besøke dem, så ja, det kan nok handle om hva vi selv satte pris på som barn.

Anonymkode: 486f9...202

Det spiller nok en stor rolle, ja. Jeg gir barna mine alt det jeg selv ikke fikk fra foreldre, så vil jeg gi barnebarna det jeg fikk. Alt det gode samlet :) Man har jo ikke nødvendigvis en dårlig relasjon selv om man ikke sees ofte, er ikke sånn at det ene utelukker det andre heller :) Men jeg kommer til å være bosatt i nærheten av mine barnebarn og da ønsker jeg å være en naturlig del av hverdagen, slik bestemor var i min :) 

Anonymkode: af8fc...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt når jeg skal rekke det? Jeg har barnebarn som jeg ser en gang i måneden selv om de bor ti minutter unna. Jeg jobber turnus, jeg har fremdeles tenåringer i hus, jeg har hus og hage og verv i idrettslag som forplikter, jeg kan ikke droppe jobb for Luciafrokost. Eller rekke  knøttefotballkamper. Bare å beklage, men det går ikke. Og det har ingenting med at jeg ikke elsker barnebarna å gjøre. Jeg er bare sliten. Av at det forventes innsats av meg hele tiden, hver dag de siste 30 årene siden jeg fikk barn. 

Anonymkode: 06989...446

Det handler om prioriteringer. Bare den siste setningen din der, så trist. 
Det handler ikke om mye, det handler om litt. Komme innom på en kaffe, ringe og si god natt og høre om barna har hatt en fin dag.. Det å vise engasjement overfor mennesker jeg er glad i er ikke noe jeg ser på som et onde. 

Anonymkode: 37b6a...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å være barnevakt med mindre det er sykdom eller noe mer alvorlig inne i bildet, men barnebarn er velkomne når de vil på besøk hvis det ikke blir for ofte. Ikke kommer jeg til å hverken hente eller bringe til barnehage osv heller. Jeg har hatt småbarn, og jeg har mer enn nok å gjøre i livet mitt, men jeg kommer til å stille iblant på avslutninger og opptredener og lignende noen ganger i året. 

Og til dere som tror at barnebarn er flinke til å besøke besteforeldre som har hatt mye kontakt med dem, når besteforeldre blir gamle, slitne og trenger noe selv, bare glem det!   Så det er ikke sånn at unge voksne løper ned dørene hos besteforeldre altså. 

Jeg tror uansett at jeg er og blir en viktig person i livet deres, og blir jeg det ikke så neivel. Så lenge de har det bra, så er jeg mer enn fornøyd.

Anonymkode: 486f9...202

Du høres ut som mine foreldre. Jeg var mer tilstede gjennom hele farmors alderdom enn de var. Og vetdu, det kostet meg kun kjærlighet! Jeg husket alle vaflene vi stekte sammen, sykkelturene, brødene vi bakte.. og min farmor jobbet hele mitt liv! Hun syklet en mil til og fra jobb hver dag. 
Det var en ære og sitte hos henne og følge henne på sin siste del av livet. 

Anonymkode: 37b6a...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du høres ut som mine foreldre. Jeg var mer tilstede gjennom hele farmors alderdom enn de var. Og vetdu, det kostet meg kun kjærlighet! Jeg husket alle vaflene vi stekte sammen, sykkelturene, brødene vi bakte.. og min farmor jobbet hele mitt liv! Hun syklet en mil til og fra jobb hver dag. 
Det var en ære og sitte hos henne og følge henne på sin siste del av livet. 

Anonymkode: 37b6a...838

Sånn hadde jeg det med bestemor også (mormor). Jeg husker mamma sa, da det nærmet seg slutten «jeg har ikke noe behov for å være her når hun dør», men det var ett behov for meg. Heldigvis fikk jeg holde bestemor i hånda da hun trakk sitt siste åndedrag. Jeg var der fra før hun ble syk, jeg fulgte henne gjennom hele sykdomsforløpet, og jeg var der da hun døde. Og det kostet kun kjærlighet, som du sier 

Anonymkode: af8fc...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Sånn hadde jeg det med bestemor også (mormor). Jeg husker mamma sa, da det nærmet seg slutten «jeg har ikke noe behov for å være her når hun dør», men det var ett behov for meg. Heldigvis fikk jeg holde bestemor i hånda da hun trakk sitt siste åndedrag. Jeg var der fra før hun ble syk, jeg fulgte henne gjennom hele sykdomsforløpet, og jeg var der da hun døde. Og det kostet kun kjærlighet, som du sier 

Anonymkode: af8fc...deb

Godt å høre slikt. Men også trist at moren din ikke ville være der. Hadde hun et mer anstrengt forhold til moren sin kanskje?

Anonymkode: ecb1c...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du høres ut som mine foreldre. Jeg var mer tilstede gjennom hele farmors alderdom enn de var. Og vetdu, det kostet meg kun kjærlighet! Jeg husket alle vaflene vi stekte sammen, sykkelturene, brødene vi bakte.. og min farmor jobbet hele mitt liv! Hun syklet en mil til og fra jobb hver dag. 
Det var en ære og sitte hos henne og følge henne på sin siste del av livet. 

Anonymkode: 37b6a...838

Og her gjør du den klassiske feilen som altfor mange gjør, sånn " du minner meg om "  Og du setter deg selv fram som et godt eksempel. Vet du? Jeg er hverken dine foreldre eller deg, og det er ikke mine barn heller. Prøv å glem dine egne følelser og se andre for noe du ikke forstår isteden for å bebreide ?  Og du må gjerne prøve å forstå uten at jeg klandrer deg om du ikke klarer det.

Anonymkode: 486f9...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og besteforeldre kan få meget god relasjon uten at besteforeldre skal måtte stille som barnevakter og avlastere for foreldrene. Dra på besøk, men du som forelder tar jobben med mat, stell og passe ungene, og så kan besteforeldre ta kun kosen! Ser at besteforeldre rundt meg blir utnyttet til tusen, av kravstore småbarnsforeldre som forventer og forlanger frihelger, hotellweekend, konserter, kjæresteturer og jeg vet ikke hva. Våre vennepar som er besteforeldre er helt utslitte, med fulle jobber og forventninger om å ha barnebarn på besøk fra fredag til søndag. Gjerne hente i barnehagen et par dager i uka også. Om denne RELASJONEN er det som er viktig, så vær sammen med besteforeldre, uten at de må ta alt det slitsomme. For småunger er slit! Besteforeldre har allerede hatt sin omgang med dette. Men i bunn og grunn er det vel EGENTLIG slik at relasjonen er en unnskyldning for å selv ha fri fra ungene!

Anonymkode: bafdb...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist det må være å se på barn og barnebarn kun som et nødvendig onde. Det er ikke rart at mange unge sliter med psykisk helse når man leser flere av kommentarene her. Det er tydelig at (for) mange får barn bare fordi det hører med til voksenlivet, og at de egentlig kun er i veien for at mor får realisert seg selv. For et fattig liv dere har laget dere. 

Anonymkode: 3f0a2...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Barn og besteforeldre kan få meget god relasjon uten at besteforeldre skal måtte stille som barnevakter og avlastere for foreldrene. Dra på besøk, men du som forelder tar jobben med mat, stell og passe ungene, og så kan besteforeldre ta kun kosen! Ser at besteforeldre rundt meg blir utnyttet til tusen, av kravstore småbarnsforeldre som forventer og forlanger frihelger, hotellweekend, konserter, kjæresteturer og jeg vet ikke hva. Våre vennepar som er besteforeldre er helt utslitte, med fulle jobber og forventninger om å ha barnebarn på besøk fra fredag til søndag. Gjerne hente i barnehagen et par dager i uka også. Om denne RELASJONEN er det som er viktig, så vær sammen med besteforeldre, uten at de må ta alt det slitsomme. For småunger er slit! Besteforeldre har allerede hatt sin omgang med dette. Men i bunn og grunn er det vel EGENTLIG slik at relasjonen er en unnskyldning for å selv ha fri fra ungene!

Anonymkode: bafdb...ca1

Akkurat det! Enkelte i dag har noen lister over hva de ungene skal og ikke som er vonde som ett langt år. Hva de skal eller ikke skal spise, sove etter klokka. Ditt og datt er feil, ikke godt nok. Organiserer i hjel hverdagen ned til hver minste detalj. Jeg undrer noen ganger om en da mister det som er det spesielle med besteforeldre, denne åpne tiden og tålmodigheten som kommer med alderen hvor du kan drodle over livets rariteter. Hva skjedde med å rusle ned på brygga for en is (nei, sukker er fy) og bare er uten så mye greier? 

Anonymkode: a7f6c...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp i hverdagen? Man får vel ikke flere barn enn man klarer å håndtere selv?

Anonymkode: c7cc4...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen hjelp i hverdagen, og hadde heller ikke regnet med å få det.

Anonymkode: c8453...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Godt å høre slikt. Men også trist at moren din ikke ville være der. Hadde hun et mer anstrengt forhold til moren sin kanskje?

Anonymkode: ecb1c...934

Moren min er verdens mest selvsentrerte menneske. Hun har aldri vært en god mor, og heller ikke noe god bestemor.

Anonymkode: af8fc...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hjelp i hverdagen? Man får vel ikke flere barn enn man klarer å håndtere selv?

Anonymkode: c7cc4...36e

Det er jo hyggelig å ha noen man kan spørre om barnevakt f.eks hvis mannen jobber borte og man skulle fått med seg ett foreldremøte. Eller om man er invitert i bryllup og har lyst å dra. Det handler jo ikke om at man ikke kan håndtere barna selv, men på ett eller annet tidspunkt blir man kanskje invitert på noe man ikke kan ta med unger på

Anonymkode: af8fc...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...