Gå til innhold

Å ikke ville kalle baby om det blir en gutt etter mannens død far?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Wohoo 14 uker gravid. Vet ikke kjønnet på babyen enda, men om hva babyen skal hete har vi begynt å tenke litt på navn tingen er at om det er gutt så har han virkelig lyst på at babyen skal hete som han sin død far.. og vis det er jente at Navnet skal begynne med H som første bokstav i faren hans sitt navn. Mannen min er etter kalt etter sin død morfar. Så noe tradisjon der mente han. Meen… uansett om tanken er fin av å minnes på dem så synes jeg denne babyen fortjener sin eget navn, isteden for at barnet blir sett som et minne av den døde. Jeg ville ikke kalt babyen om det var gutt etter farens hans navn, han hadde et helt ok navn men ikke noe jeg ville kalt min 😕 jeg var mer åpen for mellomnavn men denne babyen blir jo helt sitt eget individ og fortjener og få eget navn. Hva synes dere rundt slikt?

Anonymkode: bcd7d...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes at det må dere bestemme sammen, men jeg forstår følelsene dine rundt det godt.

Mine barn er ikke oppkalt etter noen, ville de skulle ha egne navn

Anonymkode: dc280...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo barnets navn uansett om de er oppkalt eller ikke.  Så den tanken skjønner jeg ikke i det hele tatt. Et av mine barn er ikke oppkalt, men oppkalt likevel.  Jeg foreslo et navn som jeg likte veldig godt, uten å tenke på at mannens bestefar het det.  Så da ble det sånn, og navnet er jo ikke mindre barnet sitt av den grunn.  Om to personer har hver sin bil, så har de jo hver sin bil selv om det er samme merke og kanskje samme farge også.  Sånn er det med navn også.  

 

Anonymkode: 4b33c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror er oppkalt etter farfar som døde da min far bare var 10 år. Det er veldig fint og blir ikke oppfattet som et minne om han som er død. Jeg kan forstå din manns ønske.

Mine to barn er oppkalt etter oldemødre. Det er flotte navn til flotte jenter som er oppkalt etter noen fantastiske kvinner.

Anonymkode: f9527...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes navn er noe begge foreldrene skal være enige om, helt uavhengig av om andre her inne har kalt opp sine barn etter slektninger.

Anonymkode: 6b456...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie har jentene samme navn, eller to versjoner av samme navn annenhver gang, Frederikke og Rikke ( eller tilsvarende) Min datter heter Rikke, det heter også min mor og min mors mormor osv. Jeg heter Frederikke som min mormor het. Dvs kvinnene oppkalles etter mormor. Det er tradisjon gjennom flere hundre år og det er en selvfølge at tradisjonen opprettholdes. At jeg heter Frederikke som nummer « hundre» i rekken gjør det ikke noe mindre til mitt navn. Jeg ER Frederikke, jeg bærer med meg mine formødre samtidig som jeg skaper mitt eget liv.

Anonymkode: d67ac...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en veldig fin tanke og hadde gjort det dersom jeg likte navnet. Du skal altså ikke bli med på det hvis du ikke liker navnet. Du og partneren din må bli enige sammen. Et kompromiss er å ha det som navn nummer to, som du nevner. 
 

Broren til mannen min er død, og jeg hadde veldig lyst å kalle opp etter han. Men jeg liker ikke det navnet i det hele tatt dessverre! Da klarer jeg faktisk ikke å kalle sønnen min det. Mannen min eller familien hans har heldigvis uansett aldri forventet det, og mannen aldri uttrykt et ønske om det.
 

En venninne av meg er gift med en mann der det er tradisjon at mannens navn arves videre til sønnen. Altså heter både sønn, far, farfar, oldefar osv «Johan». Dette var også forventet og ønsket av svigerfamilien (inkl. mannen), men moren kunne ikke tenke seg det så der ble det faktisk et helt annet navn på sønnen (og tradisjonen brutt).

Dere har uansett tid. Tenk på det og smak på navnet. Noen navn vokser på en. Dere trenger heller ikke bestemme dere før etter barnet er født. Kanskje finner dere ut at et annet navn passer bedre. Vår siste fikk ikke navn før hun var to uker gammel. Da hadde vi prøvd å kalle henne forskjellige navn mellom oss før vi bestemte oss og delte det. Og da fikk hun faktisk ingen av toppnavnene vi snakket om i svangerskapet, men et som lå lengre nede på listen.

Anonymkode: dad3a...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine barn er oppkalt etter noen. En ble oppkalt etter ei som fortsatt var i livet da hun ble født. Ingen har noen gang følt på at de ikke har et eget navn. Navn definerer ikke hvem du er

Anonymkode: b1ab5...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Alle mine barn er oppkalt etter noen. En ble oppkalt etter ei som fortsatt var i livet da hun ble født. Ingen har noen gang følt på at de ikke har et eget navn. Navn definerer ikke hvem du er

Anonymkode: b1ab5...eed

Men da var sikkert DU enig i at barna skulle oppkalles etter noen, og DU var enig i navnene?

Anonymkode: 6b456...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nesten glemt det, men datter er oppkalt etter moren til svigerfar. Hun blir snakket om støtt og stadig. Ingen som tenker på den gamle døde farmoren. 

Men da jeg leste tråden, var jeg helt enig med deg! Men så har vi gjort det selv da. 🙈 Og det er ikke problematisk i det hele tatt. Hun er sitt eget individ.Tenker ikke på den avdøde i det hele tatt. 

Anonymkode: 0bdb7...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men da var sikkert DU enig i at barna skulle oppkalles etter noen, og DU var enig i navnene?

Anonymkode: 6b456...b3f

Vi var uenig om flere av forslagene. Men vi ble enige om hvilke navn og hvilken skrivemåte sammen. For eksempel at en bestemor het Lillian, og så fikk barnet navn Lilly. Eller at bestefar het Steinar, og barnet heter Einar. Det handler om kompromiss.

Anonymkode: b1ab5...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi var uenig om flere av forslagene. Men vi ble enige om hvilke navn og hvilken skrivemåte sammen. For eksempel at en bestemor het Lillian, og så fikk barnet navn Lilly. Eller at bestefar het Steinar, og barnet heter Einar. Det handler om kompromiss.

Anonymkode: b1ab5...eed

Ja, barna deres fikk navn begge likte og var enige om antar jeg? Poenget mitt er jo nettopp det: begge må like navnet og væte enige om det. Man skal ikke gi barna sine et navn man ikke liker bare fordi tippoldefar hadde det navnet.

Anonymkode: 6b456...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, barna deres fikk navn begge likte og var enige om antar jeg? Poenget mitt er jo nettopp det: begge må like navnet og væte enige om det. Man skal ikke gi barna sine et navn man ikke liker bare fordi tippoldefar hadde det navnet.

Anonymkode: 6b456...b3f

Som sagt, kompromiss. Man kan ikke velge favorittbandet sitt på barna man får heller om ikke partneren er enig. Her er HI uenig fordi hun tror at oppkalling gjør at barnet ikke har et eget navn

Anonymkode: b1ab5...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Som sagt, kompromiss. Man kan ikke velge favorittbandet sitt på barna man får heller om ikke partneren er enig. Her er HI uenig fordi hun tror at oppkalling gjør at barnet ikke har et eget navn

Anonymkode: b1ab5...eed

Dette skriver hi: « Jeg ville ikke kalt babyen om det var gutt etter farens hans navn, han hadde et helt ok navn men ikke noe jeg ville kalt min». Da skal selvfølgelig ikke gutten oppkalles etter farfar heller. Som du sier: «Man kan ikke velge favorittnavnet sitt på barna om partneren ikke er enig».

Anonymkode: 6b456...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr mye for pappa’n å hedre sin avdøde far. Her er det mye følelser med i bildet.

Jeg ville iallfall tatt navnet som mellomnavn. 
 

Anonymkode: 2b2c3...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal selvfølgelig være enige om navnet så hvis du ikke vil bruke det navnet er det ferdig snakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint, jeg :)  Jeg er oppkalt etter bestemor, det er også datteren min. Sønnen min er oppkalt etter sin oldemor og oldefar, og andre sønnen min er oppkalt etter sin tippoldefar. Er dems navn selv om andre het det før. Men, dere må jo være enige. Om du syns navnene er fine så er jo det det viktigste :) Ikke om noen andre har hett det tidligere

Anonymkode: 2828a...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at oppkalling er en fin tradisjon, men ikke for enhver pris. Et navn er noe man skal bære med seg hele livet, derfor må det velges med omhu, og foreldrene bør så absolutt være enige. 

HI: dere har god tid! Vent og se. Jeg har hørt flere fortelle at da de så barnet for første gang, så falt også et navn på plass. 

Anonymkode: c1258...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette skriver hi: « Jeg ville ikke kalt babyen om det var gutt etter farens hans navn, han hadde et helt ok navn men ikke noe jeg ville kalt min». Da skal selvfølgelig ikke gutten oppkalles etter farfar heller. Som du sier: «Man kan ikke velge favorittnavnet sitt på barna om partneren ikke er enig».

Anonymkode: 6b456...b3f

Jeg har kun argumentert for HI’s mening om at man ikke har et eget navn om man blir oppkalt

Anonymkode: b1ab5...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes navn er noe begge foreldrene skal være enige om, helt uavhengig av om andre her inne har kalt opp sine barn etter slektninger.

Anonymkode: 6b456...b3f

Hvem har vært uenig med at foreldre skal være enig? Vi er flere som har sagt at vi har oppkalt barna våre etter avdøde slektninger uten at det er et problem at barnet ikke har «eget» navn. 

Anonymkode: f9527...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvem har vært uenig med at foreldre skal være enig? Vi er flere som har sagt at vi har oppkalt barna våre etter avdøde slektninger uten at det er et problem at barnet ikke har «eget» navn. 

Anonymkode: f9527...d84

Det var en kommentar til alle de som anså his innlegg som en invitasjon til å fortelle om sine barn som er oppkalt etter noen. Det mener jeg er totalt irrelevant. Hi skriver at hun ikke ønsker å kalle opp sønnen etter mannens far, da er det irrelevant at ukjente damer her inne har kalt opp sine barn etter slektninger.

Derfor mitt svar: Foreldrene bør være enige. Den meningen bør ikke provosere, selv om man mener barnet har sitt egne navn selv om det er oppkalt.

Anonymkode: 6b456...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre sønner er oppkalt etter min avdøde oldefar, mannens avdøde bestefar (som levde da barnet fikk navnet hans), og yngste har fått navnet min far (som lever i beste velgående) egentlig skulle hatt, men ikke fikk grunnet spesielle omstendigheter.

Guttene mine er absolutt sine egne helt selvstendige personer, og er stolte av navnene sine og røttene de representerer. De er på ingen måte levende minnesmerker over de døde, men opplever at de ikke bare har fått et tilfeldig motenavn som vi foreldre likte akkurat da, men at navnene deres betyr noe. Jeg synes oppkalling er en fin tradisjon. 

Anonymkode: 742ca...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 22.4.2024 den 15.26):

Det var en kommentar til alle de som anså his innlegg som en invitasjon til å fortelle om sine barn som er oppkalt etter noen. Det mener jeg er totalt irrelevant. Hi skriver at hun ikke ønsker å kalle opp sønnen etter mannens far, da er det irrelevant at ukjente damer her inne har kalt opp sine barn etter slektninger.

Derfor mitt svar: Foreldrene bør være enige. Den meningen bør ikke provosere, selv om man mener barnet har sitt egne navn selv om det er oppkalt.

Anonymkode: 6b456...b3f

Det er vel ikke irrelevant når en av HI sine begrunnelser er at barnet ikke får et eget navn?

Anonymkode: b1ab5...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 22.15):

Wohoo 14 uker gravid. Vet ikke kjønnet på babyen enda, men om hva babyen skal hete har vi begynt å tenke litt på navn tingen er at om det er gutt så har han virkelig lyst på at babyen skal hete som han sin død far.. og vis det er jente at Navnet skal begynne med H som første bokstav i faren hans sitt navn. Mannen min er etter kalt etter sin død morfar. Så noe tradisjon der mente han. Meen… uansett om tanken er fin av å minnes på dem så synes jeg denne babyen fortjener sin eget navn, isteden for at barnet blir sett som et minne av den døde. Jeg ville ikke kalt babyen om det var gutt etter farens hans navn, han hadde et helt ok navn men ikke noe jeg ville kalt min 😕 jeg var mer åpen for mellomnavn men denne babyen blir jo helt sitt eget individ og fortjener og få eget navn. Hva synes dere rundt slikt?

Anonymkode: bcd7d...372

Det som er viktig er vel at dere begge liker det navnet dere velger.

Anonymkode: 2f968...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke irrelevant når en av HI sine begrunnelser er at barnet ikke får et eget navn?

Anonymkode: b1ab5...eed

Det klarer man sikkert å formidle uten å snakke om egne oppkallingstradisjoner?

Det viktigste her er at hi og mannen skal velge et navn begge ønsker.

Anonymkode: 6b456...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...