Gå til innhold

ADHD som voksen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble anbefalt av BUP å gå en utredning da vi hadde utredning for datteren min. De så tegnene tydelig. Fikk diagnosen da jeg var 35, datteren min fikk den rett før meg, da hun var 16. jeg har aldri fått medisiner. Har ikke hatt behov for det. Men det var mange aha-opplevelser for min del. Lærte mange teknikker for å håndtere diagnosen uten medisiner, og da med beskjed om at jeg kan få det om jeg ser behovet.

Anonymkode: d99cf...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg ble anbefalt av BUP å gå en utredning da vi hadde utredning for datteren min. De så tegnene tydelig. Fikk diagnosen da jeg var 35, datteren min fikk den rett før meg, da hun var 16. jeg har aldri fått medisiner. Har ikke hatt behov for det. Men det var mange aha-opplevelser for min del. Lærte mange teknikker for å håndtere diagnosen uten medisiner, og da med beskjed om at jeg kan få det om jeg ser behovet.

Anonymkode: d99cf...edd

Ser ikke helt poenget med å bli utredet om en ikke har tenkt å bruke medisin for å få det bedre.

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Ser ikke helt poenget med å bli utredet om en ikke har tenkt å bruke medisin for å få det bedre.

Anonymkode: 3710e...323

Det er kjempeviktig! Man skal aldri undervurdere kunnskap og forståelse av seg selv, både med tanke på at man kan bli snillere med seg selv, øke selvfølelsen og ikke minst tilrettelegge. Jeg følte meg ofte både lat og dum tidligere, selv om jeg egentlig har flere beviser på at jeg er det stikk motsatte, men det kom fordi noen helt vanlige ting oppleves som vanskelige eller helt umulige for meg, der andre ser ut for å få det så lett til at jeg tenkte at det måtte jo være jeg som var helt idiot. Nå vet jeg at det ikke er det som er årsaken, men at jeg på en del områder har betydelige organiseringsvansker, blir fort overveldet og kan få såkalt adhd-paralyse av den grunn. Når jeg vet hvorfor, er det også enklere å håndtere det, ikke bli sint på seg selv og be om hjelp. I tillegg har jeg lært meg en del nyttige strategier og fått litt tilrettelegging på jobb. Selv om jeg bruker medisiner, så er de ikke magiske piller som løser alt, tilrettelegging og kunnskap er minst like viktig, og da må en jo vite at man har adhd først.

Anonymkode: d063b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser ikke helt poenget med å bli utredet om en ikke har tenkt å bruke medisin for å få det bedre.

Anonymkode: 3710e...323

Jeg hadde vel ikke tenkt noe den ene eller den andre veien. Men jeg fikk en veldig god forståelse av mange ting. Ting som har fått meg til å tvile på meg selv, tro at det er noe galt med meg, eller rett og slett fått meg til å se at det var en grunn til de fleste ting. Som at jeg ble mobbet fordi jeg bar rar. At jeg ble sett på som dum osv. det handler ikke bare om medisiner 

Anonymkode: d99cf...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 20.4.2024 den 21.41):

Det er ikke så lett å få diagnosen som enkelte tror nei. Jeg ble utredet på DPS som 26 år å selv om jeg hadde mange symtomer på ADHD så fikk jeg ikke diagnosen. Nå er jeg 37 år å er på nytt under utredning for  ADHD,men denne gangen har jeg gått privat. Som du sier så er det en lang prosess,heldigvis får jeg konklusjonen på utredningen i neste uke. Er spent på resultatet.

Anonymkode: 3710e...323

Du får den garantert om du går privat. 

Anonymkode: 3af53...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du får den garantert om du går privat. 

Anonymkode: 3af53...c68

Man kan ikke bestille resultater privat altså.

Anonymkode: 3e540...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du får den garantert om du går privat. 

Anonymkode: 3af53...c68

Har enda ikke fått svar så er ganske stresset. Men fikk beskjed om at jeg får konklusjonen enten i slutten av denne uken,eller begynnelsen av neste uke. Så må bare smøre meg med tolmodighet

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man kan ikke bestille resultater privat altså.

Anonymkode: 3e540...b8c

Nei, men de er avhengig av god omtale. Bestiller du privat utredning er jo det fordi du tror du har en vanske og ønsker en diagnose. Er slik i barnepsykiatrien, mulig det er annerledes for voksne. 

Anonymkode: 3af53...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Nei, men de er avhengig av god omtale. Bestiller du privat utredning er jo det fordi du tror du har en vanske og ønsker en diagnose. Er slik i barnepsykiatrien, mulig det er annerledes for voksne. 

Anonymkode: 3af53...c68

De som faktisk velger å bruke 20-30 000 kr på privat utredning er for det første ofte de som har fått avslag fra DPS fordi de ikke er nok funksjonsnedsatt til at det er veldig alvorlig, for gammel el., og som likevel er så sikker at de faktisk bruker så mye penger. De aller fleste seriøse private er tydelig på at de stopper utredningen etter 2-3 timer hvis de mener at det ikke foreligger nok grunnlag til at de mener det vil føre til en diagnose, nettopp fordi de ikke vil belaste pasienten mer økonomisk enn de må. Man kan absolutt ikke kjøpe seg en diagnose, men de færreste uten svært god grunn til mistanke vil jo kaste bort penger på et forsøk og derfor er de fleste som blir utredet også folk som gjerne har adhd. 

Anonymkode: d063b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 26.4.2024 den 7.27):

De som faktisk velger å bruke 20-30 000 kr på privat utredning er for det første ofte de som har fått avslag fra DPS fordi de ikke er nok funksjonsnedsatt til at det er veldig alvorlig, for gammel el., og som likevel er så sikker at de faktisk bruker så mye penger. De aller fleste seriøse private er tydelig på at de stopper utredningen etter 2-3 timer hvis de mener at det ikke foreligger nok grunnlag til at de mener det vil føre til en diagnose, nettopp fordi de ikke vil belaste pasienten mer økonomisk enn de må. Man kan absolutt ikke kjøpe seg en diagnose, men de færreste uten svært god grunn til mistanke vil jo kaste bort penger på et forsøk og derfor er de fleste som blir utredet også folk som gjerne har adhd. 

Anonymkode: d063b...ac6

Nemlig. Det er ikke sånn at de private kjører på med en full utredning uten at de ser an underveis. 

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nemlig. Det er ikke sånn at de private kjører på med en full utredning uten at de ser an underveis. 

Anonymkode: 393b2...c10

Nei det er sant. Jeg fikk først en oppstartsamtale å hvis de ikke så symtomer på ADHD så hadde de ikke gått videre fikk jeg beskjed om. Jeg har mange symtomer på ADHD så jeg har fått full utredning. Enda ikke fått den endelige konklusjonen da.

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei det er sant. Jeg fikk først en oppstartsamtale å hvis de ikke så symtomer på ADHD så hadde de ikke gått videre fikk jeg beskjed om. Jeg har mange symtomer på ADHD så jeg har fått full utredning. Enda ikke fått den endelige konklusjonen da.

Anonymkode: 3710e...323

Samme her.

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 25.4.2024 den 20.49):

Du får den garantert om du går privat. 

Anonymkode: 3af53...c68

Endte opp med å få diagnosen men hun brukte 6 dager på konklusjonen, så tror neppe jeg bare fikk diagnosen for at de skal få godt rykte.

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 1.5.2024 den 20.21):

Endte opp med å få diagnosen men hun brukte 6 dager på konklusjonen, så tror neppe jeg bare fikk diagnosen for at de skal få godt rykte.

Anonymkode: 3710e...323

Jeg har vært under utredning i ca 2 mnd. Psykologen har snakket med familiemedlemmer som kjente meg som barn og har avsatt flere timer for konklusjon, får svar om noen uker. 

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har vært under utredning i ca 2 mnd. Psykologen har snakket med familiemedlemmer som kjente meg som barn og har avsatt flere timer for konklusjon, får svar om noen uker. 

Anonymkode: 393b2...c10

Altså hele utredningen brukte hun en måned på. Mente at hun brukte 6 dager på bare sluttrapporten

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har vært under utredning i ca 2 mnd. Psykologen har snakket med familiemedlemmer som kjente meg som barn og har avsatt flere timer for konklusjon, får svar om noen uker. 

Anonymkode: 393b2...c10

Å de snakket selvsagt med familiemedlem her også

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min fikk diagnosen på barneskolen, jeg selv har alltid visst at jeg har det (som mine brødre) men siden jeg er jente er jo tegnene noe helt annet enn det man forbinder med ADHD.  

I mammapermisjon bestemte jeg meg for å ta det privat, her scoret jeg moderat/alvorlig grad og har fått diagnosen ADHD kombinert type. Betalte rundt 5000,- for alt, og med oppstart av medisiner hadde psykiater er samarbeid med en overlege som nå står for medisinen min og hjelper meg å finne riktig type, og dose. Det koster 1200 hver gang og vi tar det over nett, og nå tror jeg vi har funnet det som funker så trenger ikke flere timer der. (Har hatt 2 timer) 

 

Enkelt og greit, for så lett er det å kunne diagnostisere ADHD. 😊

Anonymkode: 29d31...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sønnen min fikk diagnosen på barneskolen, jeg selv har alltid visst at jeg har det (som mine brødre) men siden jeg er jente er jo tegnene noe helt annet enn det man forbinder med ADHD.  

I mammapermisjon bestemte jeg meg for å ta det privat, her scoret jeg moderat/alvorlig grad og har fått diagnosen ADHD kombinert type. Betalte rundt 5000,- for alt, og med oppstart av medisiner hadde psykiater er samarbeid med en overlege som nå står for medisinen min og hjelper meg å finne riktig type, og dose. Det koster 1200 hver gang og vi tar det over nett, og nå tror jeg vi har funnet det som funker så trenger ikke flere timer der. (Har hatt 2 timer) 

 

Enkelt og greit, for så lett er det å kunne diagnostisere ADHD. 😊

Anonymkode: 29d31...6e6

Hadde 3 timer med psykiater,  så var det litt etterarbeid for å score resultat.  

Anonymkode: 29d31...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Altså hele utredningen brukte hun en måned på. Mente at hun brukte 6 dager på bare sluttrapporten

Anonymkode: 3710e...323

Hun brukte ikke 6 dager bare på din sluttrapport. Hun hadde mange andre oppdrag parallelt. 

Anonymkode: 3af53...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...