Gå til innhold

ADHD som voksen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med utredningsprosessen, hva gjorde at du valgte å bli utredet og hvordan var oppstart av medisiner? 
 

takk for at du svarer :) 

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har barn, eller rettere ungdommer, med ADHD, og jo eldre de ble og så utrolig lik meg, og mer kunnskap jeg fikk om kvinner og ADHD, jo mer begynte jeg å lure. Jeg skrev ned en del selv og tok med til fastlegen, som henviste til DPS, men med beskjed om at jeg sikkert ville få avslag fordi jeg har høy utdannelse og er i jobb. Der tok legen feil, jeg kom rett inn. Det var 7-8 ganger der vi pratet og hun gikk igjennom en del skjemaer, én gang med min mor med for å kartlegge barndommen. Jeg fikk diagnosen, uten tvil, og ble sendt til utprøving av medisiner. Det var ganske lang ventetid, men verdt det. Jeg har god effekt av dem, og synes de hjelper godt.

Anonymkode: d063b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg er under utredning nå og de mener ganske bestemt at jeg har adhd, har også døtre i ungdomsårene som ønsker utredning, men ble avvist av bup. Skal nok begynne på medisiner etter at diagnosen er satt, men kjenner jeg er litt redd 😱 Redd for bivirkninger og at jeg skal «miste meg selv». Jeg har bestandig vært forsiktig med medisiner og tar knapt nok Paracet, så opplever dette som fryktelig skummelt.  

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk, jeg er under utredning nå og de mener ganske bestemt at jeg har adhd, har også døtre i ungdomsårene som ønsker utredning, men ble avvist av bup. Skal nok begynne på medisiner etter at diagnosen er satt, men kjenner jeg er litt redd 😱 Redd for bivirkninger og at jeg skal «miste meg selv». Jeg har bestandig vært forsiktig med medisiner og tar knapt nok Paracet, så opplever dette som fryktelig skummelt.  

Anonymkode: 393b2...c10

Forresten, jeg har også høy utdanning og jobb, men har strevd en del med jobber tidligere da jeg kjeda meg fort. Må liksom være høyt tempo hele tiden på jobb for å holde ut og ha kontrollen. 

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Takk, jeg er under utredning nå og de mener ganske bestemt at jeg har adhd, har også døtre i ungdomsårene som ønsker utredning, men ble avvist av bup. Skal nok begynne på medisiner etter at diagnosen er satt, men kjenner jeg er litt redd 😱 Redd for bivirkninger og at jeg skal «miste meg selv». Jeg har bestandig vært forsiktig med medisiner og tar knapt nok Paracet, så opplever dette som fryktelig skummelt.  

Anonymkode: 393b2...c10

Ja, jeg må også ha en jobb der det sjer noe, ellers mister jeg totalt motivasjonen. 

Jeg føler ikke at jeg har mistet meg selv på medisiner, bare fått dempet de mer utfordrende delene og styrket andre. Sannsynligvis er jeg nok litt mer stille nå, fordi impulskontrollen er litt bedre og da avbryter jeg mindre og/eller rekker å tenke meg om før jeg snakker, men det er ikke snakk om i en slik grad at jeg føler meg annerledes. Det blir mer at hodet og kroppen blir mye roligere, det er enklere å konsentrere seg og ikke bli så distrahert, jeg blir litt mindre overveldet av støy og det er enklere å prioritere riktig. Dessverre har de ikke virket så godt på evnen til å komme i gang med oppgaver, men jeg klarer bedre å legge bort ting, altså ha litt mer kontroll over hyperfokuset mitt.

Bivirkninger er også veldig individuelt. Det er vanlig med litt ekstra i starten, men mye pleier å gi seg etter noen uker. Noen får så mye at det ikke går, andre knapt noen, men de fleste får litt. Jeg har litt munntørrhet, redusert apetitt og lett spenning i kjeven som har blitt vedvarende bivirkning, altså ikke gikk over, men dempet seg i forhold til starten, og hadde kvalme, hjertebank og lett hodepine og i starten, men det gikk over. Sentralstimulerende medisiner, som er det man pleier å starte med, har relativt kort virketid, så om du synes det blir for ubehagelig er virkningen/bivirkningen uansett borte etter en dag. Jeg lever veldig godt med de bivirkningene jeg har nå sett opp mot effekten. Det du må være forberedt på er at det kan ta ganske mye tid å finne rett medisin og dose. For å få blå resept må du i utgangspunktet begynne med metylfenidat (Ritalin, Medikinet el.), men kan deretter prøve lisdeksamfetamin (Aduvanz, Volidax) dersom du synes de andre har for mye bivirkninger, er ujevne el. Lisdeksamfetamin er skreddersydd for ADHD, og de fleste voksne har, i følge forskning, best effekt og minst bivirkninger av disse, sett på gruppenivå. Les deg gjerne litt opp på det. 

Anonymkode: d063b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i helt lik situasjon. Ungdommene har adhd og jeg ser jeg har nok ADHD selv. Men er så " velfungerende" med jobb,  utdanning og god psyke, men mye kaos på andre arenaer. Har vurdert lenge å be om henvisning men regnet med jeg vil få avslag så har ikke gjort det. Vurderte å " teste" medisiner for å se virkningen og om jeg bør gå privat evt, men tørr ikke gjøre noe ulovlig, så rar er jeg😅

Anonymkode: 1925b...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er i helt lik situasjon. Ungdommene har adhd og jeg ser jeg har nok ADHD selv. Men er så " velfungerende" med jobb,  utdanning og god psyke, men mye kaos på andre arenaer. Har vurdert lenge å be om henvisning men regnet med jeg vil få avslag så har ikke gjort det. Vurderte å " teste" medisiner for å se virkningen og om jeg bør gå privat evt, men tørr ikke gjøre noe ulovlig, så rar er jeg😅

Anonymkode: 1925b...685

Jeg ville heller blitt utredet privat,de er ofte flinkere. Jeg ble utredet på DPS når jeg var 26 år å fikk da ikke diagnosen. Nå er jeg 37 år er under utredning privat får resultatet i neste uke,men føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å få diagnosen.

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfgang Wee har en gjest og hvor de kommer inn på flere voksne som utredes for AD/HD, og hvor de reflekterer over om det kan handle om opphheng i internett.

Anonymkode: fd028...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Wolfgang Wee har en gjest og hvor de kommer inn på flere voksne som utredes for AD/HD, og hvor de reflekterer over om det kan handle om opphheng i internett.

Anonymkode: fd028...99f

Om du mener oppheng som i at flere hører om det og lærer mer om hvordan ADHD arter seg hos voksne generelt og kvinner spesielt, så helt klart! Om du mener at sosiale medier gir nedsatt konsentrasjon og liknende, så ja, det kan være, men der vil en utredning fort avsløre at det da ikke er ADHD som er problemet. Om du mener korte filmsnutter der noen kommer med noen generelle ting som å alltid glemme nøklene og får det til å bli sikkert ADHD, tror jeg det er mest blant ungdom, ikke voksne. 

Det at mane voksne, og spesielt kvinner, blir diagnostisert med ADHD nå er ikke fordi det er trendy eller at det plutselig er flere med ADHD, men fordi forskningen har gått kraftig framover og flere som har levd et helt liv med ADHD uten å vite om at de har det, nå omsider får vite om det. Jeg er en av dem. Hun som utredet meg sa at jeg er et veldig klassisk tilfelle sånn sett. Klarte meg greit nok i barneskolen, men hadde en del utfordringer, mye skulk og sprikende karakterer på ungdomsskolen og vgs. Har vært til behandling flere ganger for angst og depresjon. Har fått barn som så har blitt diagnostisert med ADHD og et spørsmål om hvem barna likner på - jo meg! Så kanskje ikke så rart at jeg har ADHD da, med tanke på arveligheten. Så selv om jeg var passert 40 år da jeg fikk diagnosen, har jeg jo hatt ADHD hele livet mitt  jeg har bare ikke visst om det. Nå har jeg derimot fått en forklaring rundt hvorfor jeg alltid har følt meg litt annerledes skrudd sammen, og det er godt. Samtidig er det viktig å huske at man kun får diagnosen hvis man har alvorlige funksjonsnedsettelser på flere arenaer, så det er ikke sånn at man kan tro man har ADHD fordi man er litt glemsk, rastløs og sliter med å lese en bok pga mangelen konsentrasjon, og så sier legen at joda, og setter en diagnose. Det er en lang prosess, nåløyet er smalt og man må til spesialist. 

Anonymkode: d063b...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Om du mener oppheng som i at flere hører om det og lærer mer om hvordan ADHD arter seg hos voksne generelt og kvinner spesielt, så helt klart! Om du mener at sosiale medier gir nedsatt konsentrasjon og liknende, så ja, det kan være, men der vil en utredning fort avsløre at det da ikke er ADHD som er problemet. Om du mener korte filmsnutter der noen kommer med noen generelle ting som å alltid glemme nøklene og får det til å bli sikkert ADHD, tror jeg det er mest blant ungdom, ikke voksne. 

Det at mane voksne, og spesielt kvinner, blir diagnostisert med ADHD nå er ikke fordi det er trendy eller at det plutselig er flere med ADHD, men fordi forskningen har gått kraftig framover og flere som har levd et helt liv med ADHD uten å vite om at de har det, nå omsider får vite om det. Jeg er en av dem. Hun som utredet meg sa at jeg er et veldig klassisk tilfelle sånn sett. Klarte meg greit nok i barneskolen, men hadde en del utfordringer, mye skulk og sprikende karakterer på ungdomsskolen og vgs. Har vært til behandling flere ganger for angst og depresjon. Har fått barn som så har blitt diagnostisert med ADHD og et spørsmål om hvem barna likner på - jo meg! Så kanskje ikke så rart at jeg har ADHD da, med tanke på arveligheten. Så selv om jeg var passert 40 år da jeg fikk diagnosen, har jeg jo hatt ADHD hele livet mitt  jeg har bare ikke visst om det. Nå har jeg derimot fått en forklaring rundt hvorfor jeg alltid har følt meg litt annerledes skrudd sammen, og det er godt. Samtidig er det viktig å huske at man kun får diagnosen hvis man har alvorlige funksjonsnedsettelser på flere arenaer, så det er ikke sånn at man kan tro man har ADHD fordi man er litt glemsk, rastløs og sliter med å lese en bok pga mangelen konsentrasjon, og så sier legen at joda, og setter en diagnose. Det er en lang prosess, nåløyet er smalt og man må til spesialist. 

Anonymkode: d063b...ac6

Det er ikke så lett å få diagnosen som enkelte tror nei. Jeg ble utredet på DPS som 26 år å selv om jeg hadde mange symtomer på ADHD så fikk jeg ikke diagnosen. Nå er jeg 37 år å er på nytt under utredning for  ADHD,men denne gangen har jeg gått privat. Som du sier så er det en lang prosess,heldigvis får jeg konklusjonen på utredningen i neste uke. Er spent på resultatet.

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er under utredning privat, veldig sikker på at jeg får diagnosen. Har barn med adhd og ser at alt kaoset i livet kanskje nå endelig har en årsak.. kvinner og adhd er noe som forskning de siste årene har vist seg å være annerledes. Jeg fungerte greit på barneskolen, men deretter har det gått nedenom om hjem 😇

Anonymkode: 393b2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som utreder privat - hvor mye betaler dere? Her er sønnen min på 18 år i startgropen av utredning men ønsker han skal få hjelp fortest mulig siden han går på videregående. 

Anonymkode: 0eb19...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dere som utreder privat - hvor mye betaler dere? Her er sønnen min på 18 år i startgropen av utredning men ønsker han skal få hjelp fortest mulig siden han går på videregående. 

Anonymkode: 0eb19...563

Jeg er heldig å gå til en som ikke er ferdigutdannet enda så jeg får 40 % på alle timene. Å alt hun gjør blir likevel kvalitetsikret. I neste uke skal hun som utreder meg gå gjennom alt med en psykologspesialist før de kommer kommer til konklusjon.

En vennine ble utredet privat ett annet sted å hun betalte 14.000 kr for ADHD utredning.

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utført testene privat etter å ha blitt avvist av DPS to ganger. Testene viste tydelig at utfordringene var reelle og jeg ble vist tilbake til DPS for siste fase, men da hos psykiater med refusjonsavtale. Jeg hadde frikort i fjor og betalte ca. 3000 for testene, det hadde blitt litt mer om jeg ikke hadde frikort. Hos psykiateren er egenandelen 385 hver gang. Nå er jeg på frikortgrensen igjen så totalt har jeg kanskje betalt 5-6000.

Anonymkode: 3e540...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Dere som utreder privat - hvor mye betaler dere? Her er sønnen min på 18 år i startgropen av utredning men ønsker han skal få hjelp fortest mulig siden han går på videregående. 

Anonymkode: 0eb19...563

Her fikk jeg hvertfall startet kjapt med utredning når jeg gikk privat. Mens på DPS måtte jeg vente 4-5 månender før jeg kom til. Håpløst!

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne, da jeg har en mann som vurderer litt om «det er verdt det» å ta en utredning i voksen alder. Vi har en sønn med adhd, jeg er helt sikker på at han har det fra sin far. Ser så mange trekk og det ville nok forklart hvorfor han sliter såpass med panikkangst og tankekjør. 

Anonymkode: c17e6...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Følger denne, da jeg har en mann som vurderer litt om «det er verdt det» å ta en utredning i voksen alder. Vi har en sønn med adhd, jeg er helt sikker på at han har det fra sin far. Ser så mange trekk og det ville nok forklart hvorfor han sliter såpass med panikkangst og tankekjør. 

Anonymkode: c17e6...836

Både kjæresten min og to venniner av meg har hatt stor nytte av  ADHD medisin. Alle tre var blitt uføretrygdet, men etter de begynt å bruke medisin så har alle tre klart å komme tilbake til arbeidslivet. De beskriver at livet har blitt mye bedre etter de begynte å bruke ADHD medisin

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange slutter jo på medisiner når de blir voksne. Får det gjennom skolegang og utdannelse, men slutter når de har landet som voksne.

De føler de har lært seg mestringsstrategier som gjør at de har det bedre uten medisiner enn med.

Men det kan være verdt et forsøk for de som aldri har gått på medisiner.

Anonymkode: 1e41c...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Veldig mange slutter jo på medisiner når de blir voksne. Får det gjennom skolegang og utdannelse, men slutter når de har landet som voksne.

De føler de har lært seg mestringsstrategier som gjør at de har det bedre uten medisiner enn med.

Men det kan være verdt et forsøk for de som aldri har gått på medisiner.

Anonymkode: 1e41c...f1e

Det har vært vanlig fordi man trodde at man vokste av seg adhd. Det kommer at at menn oftest blir roligere på utsiden som voksne.

Anonymkode: 3e540...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.4.2024 den 14.02):

Jeg har utført testene privat etter å ha blitt avvist av DPS to ganger. Testene viste tydelig at utfordringene var reelle og jeg ble vist tilbake til DPS for siste fase, men da hos psykiater med refusjonsavtale. Jeg hadde frikort i fjor og betalte ca. 3000 for testene, det hadde blitt litt mer om jeg ikke hadde frikort. Hos psykiateren er egenandelen 385 hver gang. Nå er jeg på frikortgrensen igjen så totalt har jeg kanskje betalt 5-6000.

Anonymkode: 3e540...b8c

Jeg ser på volvat og andre private at de beregner 10-18 timer utredning med psykiater til slutt. Timesprisen gjør da at utredningen koster mellom 25.000-48.000 kr. Er verdt det hvis sønnen får hjelp men kjedelig med så mye penger og det viser seg at det ikke er noe. 

Anonymkode: 0eb19...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg ser på volvat og andre private at de beregner 10-18 timer utredning med psykiater til slutt. Timesprisen gjør da at utredningen koster mellom 25.000-48.000 kr. Er verdt det hvis sønnen får hjelp men kjedelig med så mye penger og det viser seg at det ikke er noe. 

Anonymkode: 0eb19...563

Psykriater går en ikke til før diagnosen er satt. 

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Psykriater går en ikke til før diagnosen er satt. 

Anonymkode: 3710e...323

Litt dårlig formulert av meg ser jeg, men ja, utredning 10-18 timer og deretter psykiater til slutt hvis det blir diagnose. Så det blir kostbart. 

Anonymkode: 0eb19...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Litt dårlig formulert av meg ser jeg, men ja, utredning 10-18 timer og deretter psykiater til slutt hvis det blir diagnose. Så det blir kostbart. 

Anonymkode: 0eb19...563

Det trenger bare 2 timer hos psykriater så kan fastlegen overta så det ikke blir så dyrt

Anonymkode: 3710e...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det trenger bare 2 timer hos psykriater så kan fastlegen overta så det ikke blir så dyrt

Anonymkode: 3710e...323

Ja, det er jeg klar over. Men det er fortsatt 10-18 timer hos psykolog for selve utredningen. Det er 19000- 34.000kr bare der. Så 2 timer med psykiater som er 3000 kr timen. Blir dyrt allikevel, selv om fastlegen kan ta over etter man har betalt 25.000-40.000 kr. 

Anonymkode: 0eb19...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...