Gå til innhold

Utregning lån og andel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Si at et hus er verdt 2.5 milloner og man har lån på huset på 2 millioner.

Om en av partene betaler inn 500 000 på lånet, hva blir eierandelen da? Jeg er håpløs i matte. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eierandelen trenger ikke nødvendigvis endre seg, men du eier mer (og har mindre lån). 

Anonymkode: b3dea...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere hadde 50:50 og dere delte lånet, vil det si at dere begge hadde 1.250.000 kr i huset (inkludert lån). Du spytter inn 500.000 kr, som er 20 % av verdien på boligen vil din eierandel være 70% og den andre 30%. 

Anonymkode: 8d546...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvis dere hadde 50:50 og dere delte lånet, vil det si at dere begge hadde 1.250.000 kr i huset (inkludert lån). Du spytter inn 500.000 kr, som er 20 % av verdien på boligen vil din eierandel være 70% og den andre 30%. 

Anonymkode: 8d546...293

Så det er å regne ut hvor mange prosent det en betaler inn er av verdi på bolig. Og så plusse det på de 50% man allerede eier. Det var jo lettere enn jeg trodde, takk! 

Forresten, om man så gjør det sa.me igjen etter noen år. Betaler inn 500 000 til, hvordan regner man det da? 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis dere hadde 50:50 og dere delte lånet, vil det si at dere begge hadde 1.250.000 kr i huset (inkludert lån). Du spytter inn 500.000 kr, som er 20 % av verdien på boligen vil din eierandel være 70% og den andre 30%. 

Anonymkode: 8d546...293

nei, det trenger det absolutt ikke være. Eierandelen kan fortsatt være 50/50, men den som spytter inn mer penger, får redusert sin del av lånet.

Anonymkode: 9d408...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

nei, det trenger det absolutt ikke være. Eierandelen kan fortsatt være 50/50, men den som spytter inn mer penger, får redusert sin del av lånet.

Anonymkode: 9d408...935

Her var det jo snakk om å endre eierandel da.

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du endre eiendelene da?

Kan dere ikke bare skrive en samboerkontrakt som viser at du får pengene igjen ved brudd/salg?

Dere kan fint eie 50/50 selv om du har større egenkapital i boligen enn partneren din.

Anonymkode: 62f65...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du endre eiendelene da?

Kan dere ikke bare skrive en samboerkontrakt som viser at du får pengene igjen ved brudd/salg?

Dere kan fint eie 50/50 selv om du har større egenkapital i boligen enn partneren din.

Anonymkode: 62f65...a7c

Går det ikke bare an å svare på det jeg spør om? Det er det jeg lurer på, ikke alt mulig annet? Jeg mister jo verdiøkning uten å høyne eierandel, da setter jeg heller pengene i fond, men da sparer vi jo ikke renter på lånet, så tap for samboer da. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Går det ikke bare an å svare på det jeg spør om? Det er det jeg lurer på, ikke alt mulig annet? Jeg mister jo verdiøkning uten å høyne eierandel, da setter jeg heller pengene i fond, men da sparer vi jo ikke renter på lånet, så tap for samboer da. 

Anonymkode: ea8de...70d

Går det ikke an å ta innover seg at folk tipser deg om måter å håndtere dette på som ikke innebærer endring av eierbrøk og alt det innebærer av tinglysning av skjøte m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Går det ikke bare an å svare på det jeg spør om? Det er det jeg lurer på, ikke alt mulig annet? Jeg mister jo verdiøkning uten å høyne eierandel, da setter jeg heller pengene i fond, men da sparer vi jo ikke renter på lånet, så tap for samboer da. 

Anonymkode: ea8de...70d

Det er mer tap for samboer å miste eierandel (og dermed sin verdistigning) i boligen enn å spare noen rentekroner. 

Anonymkode: 03093...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monty12 skrev (18 minutter siden):

Går det ikke an å ta innover seg at folk tipser deg om måter å håndtere dette på som ikke innebærer endring av eierbrøk og alt det innebærer av tinglysning av skjøte m.m.?

Men hvorfor skal dere svare på noe annet enn jeg lurer på?? Altså, det må da gå an å forholde seg til et spm? Vi skal ikke tinglyse, men vi skriver det i samboerkontrakt. Og det vi er ute etter er endring i eierbrøk. Henger du med?

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er mer tap for samboer å miste eierandel (og dermed sin verdistigning) i boligen enn å spare noen rentekroner. 

Anonymkode: 03093...655

Det er jo heller ikke der jeg lurer på. DIB asså. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor skal dere svare på noe annet enn jeg lurer på?? Altså, det må da gå an å forholde seg til et spm? Vi skal ikke tinglyse, men vi skriver det i samboerkontrakt. Og det vi er ute etter er endring i eierbrøk. Henger du med?

Anonymkode: ea8de...70d

Skal du ikke tinglyse ny eierfordeling, så kan du bare la være å regne og avtale. Det er skjøtet som gjelder. Bare sånn til info. 

Anonymkode: 55e6e...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det noe om noen svare litt utover det du spør om? Her er det snakk om tilleggsopplysninger som kunne hatt verdi for deg om du ikke hadde tenkt på det selv. 
Forstår ikke hvorfor folk her skal være så aggressive ved velmenende råd. 

Anonymkode: e7cc2...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor skal dere svare på noe annet enn jeg lurer på?? Altså, det må da gå an å forholde seg til et spm? Vi skal ikke tinglyse, men vi skriver det i samboerkontrakt. Og det vi er ute etter er endring i eierbrøk. Henger du med?

Anonymkode: ea8de...70d

Tinglysning går vel over samboerkontrakt, så om dere går fra hverandre er det den tinglyste eierandelen som gjelder.

Dere bør få advokathjelp til dette, for det er tydeligvis ting du ikke har tenkt på.

Samboers tap av verdistigning må jo også inn i regnestykket. Han slipper å betale på de 500.000 ekstra i gjeld hver måned, men verditapet hans kan bli større.

Anonymkode: 62f65...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skal du ikke tinglyse ny eierfordeling, så kan du bare la være å regne og avtale. Det er skjøtet som gjelder. Bare sånn til info. 

Anonymkode: 55e6e...1b5

Neida, jeg har hørt med advokat, og samboerkontrakt er gyldig. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gjør det noe om noen svare litt utover det du spør om? Her er det snakk om tilleggsopplysninger som kunne hatt verdi for deg om du ikke hadde tenkt på det selv. 
Forstår ikke hvorfor folk her skal være så aggressive ved velmenende råd. 

Anonymkode: e7cc2...b4e

Men hvorfor skal andre bestemme seg for å svare på helt andre ting? Hadde vi ikke tenkt å regne på eierandel så hadde jeg jo ikke trengt spørre. Bare frustrerende med folk som ikke greier holde seg til spm og så kverulerer i vei etterpå.

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tinglysning går vel over samboerkontrakt, så om dere går fra hverandre er det den tinglyste eierandelen som gjelder.

Dere bør få advokathjelp til dette, for det er tydeligvis ting du ikke har tenkt på.

Samboers tap av verdistigning må jo også inn i regnestykket. Han slipper å betale på de 500.000 ekstra i gjeld hver måned, men verditapet hans kan bli større.

Anonymkode: 62f65...a7c

Har fått advokathjelp, men vi fikk ikke advokaten til å gjøre matten. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke betalte så mye for advokatbistand, da, siden ingen av dere kan regne...

Anonymkode: 6be40...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Håper du ikke betalte så mye for advokatbistand, da, siden ingen av dere kan regne...

Anonymkode: 6be40...f96

Nei det er inkludert i fagforeningskontingent. Noe mer du har behov for å spy ut?

En person, én, greide svare på det det ble spurt om og i tillegg uten å være frekk. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei det er inkludert i fagforeningskontingent. Noe mer du har behov for å spy ut?

En person, én, greide svare på det det ble spurt om og i tillegg uten å være frekk. 

Anonymkode: ea8de...70d

Du er jo rimelig nebbete selv, så da svarer jo folk med samme mynt 

Anonymkode: 6be40...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er jo rimelig nebbete selv, så da svarer jo folk med samme mynt 

Anonymkode: 6be40...f96

Jeg begynte ikke med det, men etter 2 sider med bare svar på alt mulig annet enn man spør om blir man jo litt lei. Hvorfor gidder folk bruke ting på å krangle og svare på andre ting enn det blir spurt om? Folk må jo ha ekstremt lite å finne på.

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg begynte ikke med det, men etter 2 sider med bare svar på alt mulig annet enn man spør om blir man jo litt lei. Hvorfor gidder folk bruke ting på å krangle og svare på andre ting enn det blir spurt om? Folk må jo ha ekstremt lite å finne på.

Anonymkode: ea8de...70d

Skjønner ikke hvorfor du blir så hissig.

Dette er et chatte og diskusjonsforum, ikke et spørsmål og svar forum.

Kam jo være nyttig for mange å se ulike måter å løse dette på, innspill man kanskje ikke har tenkt på selv osv

Du stilte et spørsmål, du fikk svar, men diskusjonen gikk også videre. Det er da ikke noe å blir frustrert og irritert for på et diskusjonsforum...

Anonymkode: 62f65...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du blir så hissig.

Dette er et chatte og diskusjonsforum, ikke et spørsmål og svar forum.

Kam jo være nyttig for mange å se ulike måter å løse dette på, innspill man kanskje ikke har tenkt på selv osv

Du stilte et spørsmål, du fikk svar, men diskusjonen gikk også videre. Det er da ikke noe å blir frustrert og irritert for på et diskusjonsforum...

Anonymkode: 62f65...a7c

Da har du ikke skjønt konseptet... når man spør om noe konkret er det jo et konkret svar man er ute etter. Hadde jeg spurt om måter å løse det på, generelt, så ville svar og diskusjon rundt vært nyttig. Men jeg var ute etter konkret svar på en konkret spm.

Hvis noen spør om tips til gode hvite sneakers er det lite vits å begynne å argumentere for at vedkommende heller burde velge sorte pumps. Hadde de spurt tips til sko til "dette antrekket" ville diskusjon utover hvite sneakers vært nyttig  Skjønner du nå? Å greie å fokusere og holde seg til saken krever mer, så skjønner mange synes det er vanskelig. 

Anonymkode: ea8de...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Men hvorfor skal dere svare på noe annet enn jeg lurer på?? Altså, det må da gå an å forholde seg til et spm? Vi skal ikke tinglyse, men vi skriver det i samboerkontrakt. Og det vi er ute etter er endring i eierbrøk. Henger du med?

Anonymkode: ea8de...70d

Du endrer ikke eierbrøk ved å skrive samboerkontrakt!

Anonymkode: 9d408...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...