Gå til innhold

Du har rett til å reagere under behandling når det gjelder berøring som føles ubehagelig.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei, det er feil, hun spurte ikke om det.

Anonymkode: f2d02...cd7

Da retter jeg opp : Hun spurte om hi var interessert i behandler, og om hun trodde at det var gjensidig...   ( det var jo voldsom forskjell fra det jeg først skrev... )

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Har du lest tråden, så har du nok fått med deg at man ikke bør reagere ved ubehagelige hendelser her. Da er man hysterisk, har et anstrengt forhold til kroppen sin eller må velge kvinnelig behandler ( for kvinner gjør jo aldri noe sånt... )

Det var ei som spurte i en tråd her for kort tid siden om det var vanlig at behandler la hånden på rompa, og en bruker spurte om hun trodde han var tiltrukket av henne. Det sier to ting og 1) det ble oppfattet som seksuelt/ flørt, og 2) det ble spekulert på den måten siden hun spurte.

Nå har det vært to yngre brukere innom forumet i det siste, og jeg gremmes ved tanken på at en ung jente hadde spurt her og fått slike svar. Kanskje ville hun tenkt at det var riktig forum å spørre på siden det er foreldre her?  Tenk deg om hun hadde blitt møtt på den måten som her i tråden, eller som ved eksempelet jeg nevnte? 

Derfor skrev jeg denne tråden. Det var ingen annen "agenda"

 

Anonymkode: af020...6aa

Ingen sier at man ikke bør reagere ved ubehagelige hendelser. Du har skapt deg en stråmann.

Det DU må gjøre er å akseptere at folk er forskjellige. Det DU reagerer på er det ikke sikkert andre reagerer på, uten at det gjør din reaksjon mer høyverdig. F.eks hadde jeg aldri reagert på en hånd på rumpa/nedre rygg. 

Anonymkode: b0158...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med små barn som vil slippe sprøyte (vaksine)? De blir jo både tatt på og får sprøyte selv om de ikke vil. Det er overgrep!

Anonymkode: 6ade0...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Har du lest tråden, så har du nok fått med deg at man ikke bør reagere ved ubehagelige hendelser her. Da er man hysterisk, har et anstrengt forhold til kroppen sin eller må velge kvinnelig behandler ( for kvinner gjør jo aldri noe sånt... )

Det var ei som spurte i en tråd her for kort tid siden om det var vanlig at behandler la hånden på rompa, og en bruker spurte om hun trodde han var tiltrukket av henne. Det sier to ting og 1) det ble oppfattet som seksuelt/ flørt, og 2) det ble spekulert på den måten siden hun spurte.

Nå har det vært to yngre brukere innom forumet i det siste, og jeg gremmes ved tanken på at en ung jente hadde spurt her og fått slike svar. Kanskje ville hun tenkt at det var riktig forum å spørre på siden det er foreldre her?  Tenk deg om hun hadde blitt møtt på den måten som her i tråden, eller som ved eksempelet jeg nevnte? 

Derfor skrev jeg denne tråden. Det var ingen annen "agenda"

 

Anonymkode: af020...6aa

Det er ingen som mener at man skal godta ubehagelige hendelser. Det er du som tolker andres svar feil. Bevis på det? At du er den enste som tolker de slik. 

Anonymkode: 1b739...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Da retter jeg opp : Hun spurte om hi var interessert i behandler, og om hun trodde at det var gjensidig...   ( det var jo voldsom forskjell fra det jeg først skrev... )

Anonymkode: af020...6aa

Ja, det var faktisk en betydelig forskjell. Om hi i den tråden var interessert i behandler kunne hun oppfattet hånden på rumpen som en invitt. Så rart at du, som er bedre enn andre på å skjønne det psykologiske samspillet med andre, ikke klarte å tenke deg til det selv. 

Anonymkode: 1b739...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva med små barn som vil slippe sprøyte (vaksine)? De blir jo både tatt på og får sprøyte selv om de ikke vil. Det er overgrep!

Anonymkode: 6ade0...450

Det er ikke overgrep, men det kan oppfattes slik av barn. Derfor må man vurdere strengt når makt er den eneste måten å få gjennomført behandlingen på. 
 

Vår fireåring fikk en flis dypt i foten, og den måtte jo ut. Jeg holdt, men pappa’n fikk flisen ut. De hjerteskjærende hulkene med ‘pappa, nei, pappa, vær så snill å stopp’ gikk dypt inn på oss begge. Men det var helt nødvendig og vi forklarte og trøstet så godt vi kunne. Men gøy, det var det ikke!!

Anonymkode: 1b739...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Da retter jeg opp : Hun spurte om hi var interessert i behandler, og om hun trodde at det var gjensidig...   ( det var jo voldsom forskjell fra det jeg først skrev... )

Anonymkode: af020...6aa

Selvfølgelig er det forskjell på de to tingene. Skal du påstå noe andre har skrevet, så får du i det minste komme med riktig informasjon.

Anonymkode: f2d02...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det var faktisk en betydelig forskjell. Om hi i den tråden var interessert i behandler kunne hun oppfattet hånden på rumpen som en invitt. Så rart at du, som er bedre enn andre på å skjønne det psykologiske samspillet med andre, ikke klarte å tenke deg til det selv. 

Anonymkode: 1b739...485

Det var ingenting av det hun skrev som på noen måte antydet at hun var interessert i behandleren, så det var akkurat den spekulasjonen som ble veldig drøy å bli møtt med da hun spurte. En annen ting er at slike upassende spekulasjoner heller aldri ville kommet om det handlet om en annen kroppsdel, mens flesteparten her bagatelliserer at det handlet om akkurat rompa. Snakk om å understreke poenget mitt. På alle måter.

Jeg har dessuten aldri skrevet at jeg er bedre enn andre. Jeg snakket om mange brukere her. 

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det var ingenting av det hun skrev som på noen måte antydet at hun var interessert i behandleren, så det var akkurat den spekulasjonen som ble veldig drøy å bli møtt med da hun spurte. En annen ting er at slike upassende spekulasjoner heller aldri ville kommet om det handlet om en annen kroppsdel, mens flesteparten her bagatelliserer at det handlet om akkurat rompa. Snakk om å understreke poenget mitt. På alle måter.

Jeg har dessuten aldri skrevet at jeg er bedre enn andre. Jeg snakket om mange brukere her. 

Anonymkode: af020...6aa

Å stille et spørsmål er ikke å spekulere. Så rart at du som skjønner mer enn de fleste ikke skjønner forskjellen på det. 

Anonymkode: 1b739...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å stille et spørsmål er ikke å spekulere. Så rart at du som skjønner mer enn de fleste ikke skjønner forskjellen på det. 

Anonymkode: 1b739...485

Det er akkurat hva det er skjønner du. 

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å ikke få noe inngående forklaring på hvorfor behandlere gjør det ene eller det andre og har sagt fra at de må helst bare gjøre det de skal uten noe snakk. Jeg byttet tannlege pga forklaringer og prat. Selvsagt er det lov å si fra hvis man ikke er fornøyd med en behandler. Noen har behov for mye prat og andre ikke. Det er i så fall ikke verre enn å be behandler forklare prosedyren og hva som gjøres og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg foretrekker å ikke få noe inngående forklaring på hvorfor behandlere gjør det ene eller det andre og har sagt fra at de må helst bare gjøre det de skal uten noe snakk. Jeg byttet tannlege pga forklaringer og prat. Selvsagt er det lov å si fra hvis man ikke er fornøyd med en behandler. Noen har behov for mye prat og andre ikke. Det er i så fall ikke verre enn å be behandler forklare prosedyren og hva som gjøres og hvorfor.

Prat? Har du sett hva hi handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Prat? Har du sett hva hi handler om?

Ja? Jeg foretrekker at behandlere gjør det de skal uten å forklare, andre ønsker en forklaring på hvorfor behandler gjør som de gjør. Begge deler er greit. Det er også selvsagt lov å si fra hvis man føler at behandling er ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Ja? Jeg foretrekker at behandlere gjør det de skal uten å forklare, andre ønsker en forklaring på hvorfor behandler gjør som de gjør. Begge deler er greit. Det er også selvsagt lov å si fra hvis man føler at behandling er ugreit.

Men opplever du at de forklarer? De er pålagt å gjøre det, og det er av flere grunner. Også for at pasienten skal vite hvordan kroppen fungerer. Men nei, alle pasienter har ikke ønske om å vite det, så klikk eller si fra. For der ER det lett å si fra. Det er derimot ikke lett å si fra ved ubehageligheter som berøring man ikke liker, forstår eller som føles ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 timer siden):

Men opplever du at de forklarer? De er pålagt å gjøre det, og det er av flere grunner. Også for at pasienten skal vite hvordan kroppen fungerer. Men nei, alle pasienter har ikke ønske om å vite det, så klikk eller si fra. For der ER det lett å si fra. Det er derimot ikke lett å si fra ved ubehageligheter som berøring man ikke liker, forstår eller som føles ubehagelig.

Hvorfor er det lett å si fra om man blir forstyrret av prat og forklaring, men ikke om man føler ubehag ved berøring? Du lager deg så mange rare regler og krumspring at det er smått imponerende. 
 

Og vi vet godt hvem du er, med eller uten nick, så ikke stress med det. 

Anonymkode: 1b739...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fysioterapeut, og forklarer alltid grepene mine, spesielt når de er i nærheten av sårbare områder. 
Noen ganger er det nødvendig med et stabiliserende grep på en annen del av kroppen enn der symptomene sitter, og da forklarer jeg hvorfor, som en helt naturlig del av samtalen rundt behandlingen. 
 

Anonymkode: 0555a...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (15 timer siden):

Men opplever du at de forklarer? De er pålagt å gjøre det, og det er av flere grunner. Også for at pasienten skal vite hvordan kroppen fungerer. Men nei, alle pasienter har ikke ønske om å vite det, så klikk eller si fra. For der ER det lett å si fra. Det er derimot ikke lett å si fra ved ubehageligheter som berøring man ikke liker, forstår eller som føles ubehagelig.

Hvorfor «klikk»? Siviliserte mennesker sier ifra på en hyggelig måte lenge før de klikker. 

Anonymkode: b0158...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...