Gå til innhold

Du har rett til å reagere under behandling når det gjelder berøring som føles ubehagelig.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er viktig at slike tema blir tatt opp og snakket om her, for det er helsepersonell som går over streken, og det er store mørketall på feltet. Det vet man når en ser hvor vanskelig det er å si fra om slike ting, eller bare stille spørsmål.

Kroppsdeler det føles ubehagelig å bli berørt på er bryster, skritt, rompe og også kan det være å bli strøket over kinn osv uten at det er behov for trøst. Men de tre første er de kroppsdelene behandlere skal forklare hvorfor de berører, forøvrig i likhet med hva de ellers gjør. Det er en grunn til at de forklarer slike ting.

Hvis du reagerer på noe, så er det ikke lett å spørre behandler. Det er tvert i mot veldig vanskelig, og det er derfor bla overgrep og utilbørlig oppførsel fra behandlere ofte fortsetter i årevis. Man vil ikke virke mistenksom,men vil stole på. Man blir veldig usikker i en sånn situasjon, og jeg syns vel egentlig at det er noe alle bør ha fantasi nok til å forstå. Hvem er det som spør : hvorfor tok du på brystene mine, i skrittet mitt og på rompa mi?  Og hva tenker man at svar blir egentlig? Svarene blir selvfølgelig begrunnet med "logikk", og dermed har man gjort saken verre iom at man kan bli gaslightet. Folk må klare å tenke såpass langt når det gjelder slike tilfeller.

Det lønner seg å høre med folk man stoler på. Da slipper man også utidige og respektløse svar og kommentarer som om man er tiltrukket av behandleren, og om en tror de tar på en fordi en tenker det er gjensidig tiltrekning der. Slike kommentarer kan gjøre ubehaget ekstra stort, og til med verre enn selve handlingen en ble utsatt for. 

Så snakk med en person med integritet. Det er ikke sikkert at handlingen er utilbørlig, men at noen kan reagere likevel. Da er det greit og også få det mer avkreftet og kanskje beskjed om å se det an. 

Dette er en sak som opptar meg da jeg har meldt fra selv. Det er utrolig vanskelig, men jeg er en sterk person som står i ting lettere enn mange. Alle er ikke det, og derfor må vi som tør både lytte til andre, forstå og også kunne hjelpe til med å melde om det er nødvendig.

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er viktig at slike tema blir tatt opp og snakket om her, for det er helsepersonell som går over streken, og det er store mørketall på feltet. Det vet man når en ser hvor vanskelig det er å si fra om slike ting, eller bare stille spørsmål.

Kroppsdeler det føles ubehagelig å bli berørt på er bryster, skritt, rompe og også kan det være å bli strøket over kinn osv uten at det er behov for trøst. Men de tre første er de kroppsdelene behandlere skal forklare hvorfor de berører, forøvrig i likhet med hva de ellers gjør. Det er en grunn til at de forklarer slike ting.

Hvis du reagerer på noe, så er det ikke lett å spørre behandler. Det er tvert i mot veldig vanskelig, og det er derfor bla overgrep og utilbørlig oppførsel fra behandlere ofte fortsetter i årevis. Man vil ikke virke mistenksom,men vil stole på. Man blir veldig usikker i en sånn situasjon, og jeg syns vel egentlig at det er noe alle bør ha fantasi nok til å forstå. Hvem er det som spør : hvorfor tok du på brystene mine, i skrittet mitt og på rompa mi?  Og hva tenker man at svar blir egentlig? Svarene blir selvfølgelig begrunnet med "logikk", og dermed har man gjort saken verre iom at man kan bli gaslightet. Folk må klare å tenke såpass langt når det gjelder slike tilfeller.

Det lønner seg å høre med folk man stoler på. Da slipper man også utidige og respektløse svar og kommentarer som om man er tiltrukket av behandleren, og om en tror de tar på en fordi en tenker det er gjensidig tiltrekning der. Slike kommentarer kan gjøre ubehaget ekstra stort, og til med verre enn selve handlingen en ble utsatt for. 

Så snakk med en person med integritet. Det er ikke sikkert at handlingen er utilbørlig, men at noen kan reagere likevel. Da er det greit og også få det mer avkreftet og kanskje beskjed om å se det an. 

Dette er en sak som opptar meg da jeg har meldt fra selv. Det er utrolig vanskelig, men jeg er en sterk person som står i ting lettere enn mange. Alle er ikke det, og derfor må vi som tør både lytte til andre, forstå og også kunne hjelpe til med å melde om det er nødvendig.

Anonymkode: af020...6aa

Takk for et veldig godt svar som tok opp akkurat det jeg tenkte, men ikke helt klarte å formulere! Hilsen hi i den andre.

Anonymkode: 538e2...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt skrevet! Og viktig! Jeg har opplevd begge deler, altså både de som turer fram, men også de som er veldig respektfulle. Spesielt to stykker imponerte meg, senest i går da jeg hadde første time hos en manuellterapeut. Hver gang han skulle undersøke noe nytt, spurte han om det var greit først, f.eks. "jeg skulle gjerne sett øvre delen av ryggen når du sitter, er det greit at jeg legger hånden min på korsryggen din for å støtte opp?". Det føltes utrolig trygt, faktisk.

Anonymkode: bb0d5...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg syns det er viktig at slike tema blir tatt opp og snakket om her, for det er helsepersonell som går over streken, og det er store mørketall på feltet. Det vet man når en ser hvor vanskelig det er å si fra om slike ting, eller bare stille spørsmål.

Kroppsdeler det føles ubehagelig å bli berørt på er bryster, skritt, rompe og også kan det være å bli strøket over kinn osv uten at det er behov for trøst. Men de tre første er de kroppsdelene behandlere skal forklare hvorfor de berører, forøvrig i likhet med hva de ellers gjør. Det er en grunn til at de forklarer slike ting.

Hvis du reagerer på noe, så er det ikke lett å spørre behandler. Det er tvert i mot veldig vanskelig, og det er derfor bla overgrep og utilbørlig oppførsel fra behandlere ofte fortsetter i årevis. Man vil ikke virke mistenksom,men vil stole på. Man blir veldig usikker i en sånn situasjon, og jeg syns vel egentlig at det er noe alle bør ha fantasi nok til å forstå. Hvem er det som spør : hvorfor tok du på brystene mine, i skrittet mitt og på rompa mi?  Og hva tenker man at svar blir egentlig? Svarene blir selvfølgelig begrunnet med "logikk", og dermed har man gjort saken verre iom at man kan bli gaslightet. Folk må klare å tenke såpass langt når det gjelder slike tilfeller.

Det lønner seg å høre med folk man stoler på. Da slipper man også utidige og respektløse svar og kommentarer som om man er tiltrukket av behandleren, og om en tror de tar på en fordi en tenker det er gjensidig tiltrekning der. Slike kommentarer kan gjøre ubehaget ekstra stort, og til med verre enn selve handlingen en ble utsatt for. 

Så snakk med en person med integritet. Det er ikke sikkert at handlingen er utilbørlig, men at noen kan reagere likevel. Da er det greit og også få det mer avkreftet og kanskje beskjed om å se det an. 

Dette er en sak som opptar meg da jeg har meldt fra selv. Det er utrolig vanskelig, men jeg er en sterk person som står i ting lettere enn mange. Alle er ikke det, og derfor må vi som tør både lytte til andre, forstå og også kunne hjelpe til med å melde om det er nødvendig.

Anonymkode: af020...6aa

Du hauser opp noe som er et mikroskopisk problem og mistenkeliggjør helsepersonell. Har du flere essay på lager?

Anonymkode: 2fda5...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du hauser opp noe som er et mikroskopisk problem og mistenkeliggjør helsepersonell. Har du flere essay på lager?

Anonymkode: 2fda5...97c

Det er flere tråder her inne om ubehagelige opplevelser når det gjelder helsepersonell, og det har flere ganger blitt nevnt og tatt opp at at spesielt  overvektige blir møtt på en nedlatende måte. Det burde vel også for deg være godt kjent at utilbørlig oppførsel ang berøring og også overgrep skjer, og det er på ingen måte et mikroskopisk problem. Når noen spør om slike ting eller varsler fra, så skal de ikke bli møtt med sånt flås og bagatellisering du kommer med her. Hvis du ikke evner å skille sak fra person uansett alvorlighetsgrad, så la vær å delta under mer seriøse tema her.

 

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er veldig sart for berøring og generelt bekymra så burde man velge kvinnelig behandler. Så slipper alle problemer.

Anonymkode: b0158...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man er veldig sart for berøring og generelt bekymra så burde man velge kvinnelig behandler. Så slipper alle problemer.

Anonymkode: b0158...7d0

Hvorfor tror du at det føles bedre å bli tatt på bryster, i skritt og på rompa uten at man skjønner hvorfor, av en kvinne i så fall?  

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle er ulike der. Jeg hadde ikke trengt spørsmål eller forklaringer på alt det en lege, fysio eller andre behandlere hadde gjort, da jeg i utgangspunktet stoler på deres kompetanse.

 

Nå fins det selvfølgelig noen mennesker i slike stillinger som utnytter det, men fram til jeg evt opplever det eller andre ting som gjør at jeg føler et behov for å beskytte meg selv mot evt ikke akseptable berøringer (for meg) så går det bra. 

 

Alle må kjenne på hva som er greit/ikke greit for sin egen del. Hvis mamma ikke hadde fått hjelp fra en meget bestemt jordmor på sykehuset som bare grep fast i brystet hennes og "stappet" det i munnen min så hadde hun strevd lenger med å få til amming. For noen ville en slik opplevelse ikke vært grei, for andre så går det helt fint. 

Jeg opplever at helsepersonell/behandlere prøver å være oppmerksomme når det er nødvendig. Blant annet ble jeg spurt om jeg hadde vært utsatt for seksuelle overgrep når jeg skulle fjerne livmora, da de trengte å vite hvordan jeg ville oppleve å få bena stroppet fast før jeg fikk narkose. De aller fleste prøver sitt beste, noen ganger kan det glippe og noen utnytter det men jeg håper det er unntaket og ikke regelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor tror du at det føles bedre å bli tatt på bryster, i skritt og på rompa uten at man skjønner hvorfor, av en kvinne i så fall?  

Anonymkode: af020...6aa

Det er vel ingen som har sagt at det er greit å ta pasienter på brystene eller i skrittet, uavhengig av om behandler er mann eller kvinne. Jeg trodde det var nyansene vi snakket om her, der noen får elveblest av en hånd på rompa mens andre ikke reagerer i det hele tatt.

Anonymkode: b0158...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er vel ingen som har sagt at det er greit å ta pasienter på brystene eller i skrittet, uavhengig av om behandler er mann eller kvinne. Jeg trodde det var nyansene vi snakket om her, der noen får elveblest av en hånd på rompa mens andre ikke reagerer i det hele tatt.

Anonymkode: b0158...7d0

Jeg tror det er så enkelt som at dette går under slike ting flere må oppleve for å forstå. Uansett er dette noe helsepersonell bruker å forklare av en god grunn.

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som har et anstrengt forhold til egen kropp og som velger å gå til behandling hos en yrkesgruppe som har som oppgave nettopp å berøre folks kropp (fysioterapeut manuellterapeut, naprapat...) , så er det mottakeren av behandling som i første rekke eier problemet. Med det mener jeg at de selv må ta ansvaret for å gi behandler beskjed om dette, slik at behandler kan ta sine forholdsregler.

Vi kan ikke ha et samfunn der behandleren for hver berøring må be om tillatelse for å kunne legge hånden et sted, det blir litt vel mye hysteri og paranoia for min smak. 

Anonymkode: 7a74b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at de som har et anstrengt forhold til egen kropp og som velger å gå til behandling hos en yrkesgruppe som har som oppgave nettopp å berøre folks kropp (fysioterapeut manuellterapeut, naprapat...) , så er det mottakeren av behandling som i første rekke eier problemet. Med det mener jeg at de selv må ta ansvaret for å gi behandler beskjed om dette, slik at behandler kan ta sine forholdsregler.

Vi kan ikke ha et samfunn der behandleren for hver berøring må be om tillatelse for å kunne legge hånden et sted, det blir litt vel mye hysteri og paranoia for min smak. 

Anonymkode: 7a74b...39e

Og hvis man ikke har et anstrengt forhold til egen kropp, og opplever at behandlere legger hånden på de konkrete kroppsdelene jeg helt tydelig og konkret nevner i hi da, hvor en ikke skjønner årsaken til at de gjør det? Hva da?

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Og hvis man ikke har et anstrengt forhold til egen kropp, og opplever at behandlere legger hånden på de konkrete kroppsdelene jeg helt tydelig og konkret nevner i hi da, hvor en ikke skjønner årsaken til at de gjør det? Hva da?

Anonymkode: af020...6aa

I skrittet og på brystene?

Anonymkode: b0158...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I skrittet og på brystene?

Anonymkode: b0158...7d0

Er det uvilje og vranghet ( altså barnsligheter ) som gjør at noen av dere ikke forholder dere til ting som blir skrevet, eller er det rett og slett at dere ikke får med dere ord? Prøv å les en gang til i så fall.

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hvis man ikke har et anstrengt forhold til egen kropp, og opplever at behandlere legger hånden på de konkrete kroppsdelene jeg helt tydelig og konkret nevner i hi da, hvor en ikke skjønner årsaken til at de gjør det? Hva da?

Anonymkode: af020...6aa

Da er det vel ganske naturlig å spørre "hva er årsaken til at du legger en hånd der når du gjør dette?" 

Anonymkode: 0bb5f...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da er det vel ganske naturlig å spørre "hva er årsaken til at du legger en hånd der når du gjør dette?" 

Anonymkode: 0bb5f...723

Nei, det er ikke ganske naturlig å spørre om det, og litt av grunnen til det er tilbakemeldinger som kommer fra flere av dere i tråden her. Man blir betraktet som hysterisk, har et vanskelig forhold til kroppen sin, "får elveblest" og man bør gå til kvinnelig behandler. Det er altså latterligjøring og spydigheter. En annen grunn er at man uansett vil få en "logisk" forklaring, eller tror du en behandler vil svare " jeg tar på deg der fordi jeg liker å trakkasere pasienter " ? Hvis det er det vedkommende gjør altså. Du legger nemlig et premiss for at det selvfølgelig ikke skjer med spørmålet du stiller.

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke ganske naturlig å spørre om det, og litt av grunnen til det er tilbakemeldinger som kommer fra flere av dere i tråden her. Man blir betraktet som hysterisk, har et vanskelig forhold til kroppen sin, "får elveblest" og man bør gå til kvinnelig behandler. Det er altså latterligjøring og spydigheter. En annen grunn er at man uansett vil få en "logisk" forklaring, eller tror du en behandler vil svare " jeg tar på deg der fordi jeg liker å trakkasere pasienter " ? Hvis det er det vedkommende gjør altså. Du legger nemlig et premiss for at det selvfølgelig ikke skjer med spørmålet du stiller.

Anonymkode: af020...6aa

For meg er det naturlig å spørre, også i situasjoner der jeg bare spør av nysgjerrighet. Jeg har heller ingen problemer med å gi beskjed om jeg ikke ønsker å bli berørt sånn eller slik eller slutte å gå til en behandler som jeg ikke føler meg komfortabel hos (ja, jeg har gjort det). Jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som har det slik. Husk at din sannhet og dine tanker er ikke en fasit. Du slår fast i innleggene dine at det er:

- vanskelig å spørre

- at man blir usikker

- at det er ubehagelig å bli berørt på div kroppsdeler

Du legger premisset om at dette gjelder for alle. Det er ikke sant. 

Anonymkode: 0bb5f...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For meg er det naturlig å spørre, også i situasjoner der jeg bare spør av nysgjerrighet. Jeg har heller ingen problemer med å gi beskjed om jeg ikke ønsker å bli berørt sånn eller slik eller slutte å gå til en behandler som jeg ikke føler meg komfortabel hos (ja, jeg har gjort det). Jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som har det slik. Husk at din sannhet og dine tanker er ikke en fasit. Du slår fast i innleggene dine at det er:

- vanskelig å spørre

- at man blir usikker

- at det er ubehagelig å bli berørt på div kroppsdeler

Du legger premisset om at dette gjelder for alle. Det er ikke sant. 

Anonymkode: 0bb5f...723

Hvis du følger med på slike saker som har kommet opp så har du fått med deg at når en melder fra, så begynner snøballen å rulle. Det kommer alltid flere fram når en sier fra, og slik utilbørlig oppførsel og overgrep foregår gjerne over år. Ett varsel blir heller ikke alltid gitt konsekvenser da det ofte må flere varslinger til hvor de tidligste varslene blir tatt fram igjen når flere melder fra. Så dette er ikke noe premiss jeg legger fram i det hele tatt, det er helt vanlig at det skjer. At du sluttet hos behandler er det mange som har gjort, og selvfølgelig er jeg helt for at man også gjør det.

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvis du følger med på slike saker som har kommet opp så har du fått med deg at når en melder fra, så begynner snøballen å rulle. Det kommer alltid flere fram når en sier fra, og slik utilbørlig oppførsel og overgrep foregår gjerne over år. Ett varsel blir heller ikke alltid gitt konsekvenser da det ofte må flere varslinger til hvor de tidligste varslene blir tatt fram igjen når flere melder fra. Så dette er ikke noe premiss jeg legger fram i det hele tatt, det er helt vanlig at det skjer. At du sluttet hos behandler er det mange som har gjort, og selvfølgelig er jeg helt for at man også gjør det.

Anonymkode: af020...6aa

Men da er det jo ikke verre enn at du melder til Helsetilsynet dersom du føler behandler har forgrepet seg på deg, så lar vi som ikke føler oss utsatt for utilbørlig berøring være?

Anonymkode: b0158...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Og hvis man ikke har et anstrengt forhold til egen kropp, og opplever at behandlere legger hånden på de konkrete kroppsdelene jeg helt tydelig og konkret nevner i hi da, hvor en ikke skjønner årsaken til at de gjør det? Hva da?

Anonymkode: af020...6aa

Da tar man det med behandler enten der og da, man bytter behandler, melder fra til rette myndigheter eller hva som passer best mtp alvorlighetsgrad. Skjønner ikke helt hvorfor du insisterer på å skjære alle over en kam? 

Anonymkode: 7a74b...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har man rett til å reagere om man opplever uønskede hendelser. Det er det da ingen som har protestert mot. 
 

Men om min behandler hadde begynt å snakke om alt han gjør hver gang han flytter på hendene hadde jeg klikket! Jeg har tiltro til at behandler vet hva som må til, helt til det motsatte er bevist. Det er for mange som opplever overgrep, men heldigvis er de aller fleste behandlere seriøse og profesjonelle. 
 

Jeg sliter med å se agendaen i hi, hvem hevder at man skal godta alt?

Anonymkode: 1b739...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvsagt har man rett til å reagere om man opplever uønskede hendelser. Det er det da ingen som har protestert mot. 
 

Men om min behandler hadde begynt å snakke om alt han gjør hver gang han flytter på hendene hadde jeg klikket! Jeg har tiltro til at behandler vet hva som må til, helt til det motsatte er bevist. Det er for mange som opplever overgrep, men heldigvis er de aller fleste behandlere seriøse og profesjonelle. 
 

Jeg sliter med å se agendaen i hi, hvem hevder at man skal godta alt?

Anonymkode: 1b739...485

Har du lest tråden, så har du nok fått med deg at man ikke bør reagere ved ubehagelige hendelser her. Da er man hysterisk, har et anstrengt forhold til kroppen sin eller må velge kvinnelig behandler ( for kvinner gjør jo aldri noe sånt... )

Det var ei som spurte i en tråd her for kort tid siden om det var vanlig at behandler la hånden på rompa, og en bruker spurte om hun trodde han var tiltrukket av henne. Det sier to ting og 1) det ble oppfattet som seksuelt/ flørt, og 2) det ble spekulert på den måten siden hun spurte.

Nå har det vært to yngre brukere innom forumet i det siste, og jeg gremmes ved tanken på at en ung jente hadde spurt her og fått slike svar. Kanskje ville hun tenkt at det var riktig forum å spørre på siden det er foreldre her?  Tenk deg om hun hadde blitt møtt på den måten som her i tråden, eller som ved eksempelet jeg nevnte? 

Derfor skrev jeg denne tråden. Det var ingen annen "agenda"

 

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det var ei som spurte i en tråd her for kort tid siden om det var vanlig at behandler la hånden på rompa, og en bruker spurte om hun trodde han var tiltrukket av henne. Det sier to ting og 1) det ble oppfattet som seksuelt/ flørt, og 2) det ble spekulert på den måten siden hun spurte.

Nei, det er feil, hun spurte ikke om det.

Anonymkode: f2d02...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er feil, hun spurte ikke om det.

Anonymkode: f2d02...cd7

Da bør du kanskje rette det opp med å si hva hun skrev da?  Det var ihvertfall om tiltrekning og at behandlere sjelden gikk inn i forhold med pasienter (!) Du må beklage at det ikke var ordrett, men poenget står, for å si det sånn.

Anonymkode: af020...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...