Gå til innhold

Jeg går fader meg ikke ned i vekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel det samme? Man regner ut BMR ved å bruke en BMR kalkulator. 

Anonymkode: 31901...466

Er det? Jeg har ikke noe peiling på dette, derfor jeg lurte. Holder på å gå ned i vekt selv, men jeg teller ikke kalorier, så jeg ble litt nysgjerrig bare. La inn mine tall og BMR ligger nesten 600 kalorier under det kalorikalkulatoren sier jeg skal ligge på for å gå ned i vekt. Men det er sikkert noe jeg ikke skjønner her.

Anonymkode: 866d4...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser man få nok kalorier GÅR man ned i vekt.

jeg følte også at jeg spiste lite og ikke gikk ned i vekt. Har skjønt at jeg med min kropp bare har et kaloribehov på rundt 1600 om dagen for å opprettholde vekta.

Nå driver jeg med 3-4.

«Faster» 3 dager i uka (søndag, tirsdag og torsdag). Det vil si spiser rundt 500-600 kalorier (med fokus på grønnsaker og proteiner), og de fire andre dagene spiser jeg helt normalt (men ganske sunt og prøver å ikke overspise). Spiser ikke frokost andre dager enn på lørdager. 

Går ned ca. 3 kg i mnd. Gått ned 6 kg på to måneder. 
 

Og i motsetning til når jeg har prøvd alt annet (som å spise litt mindre/litt sunnere) er jeg IKKE sulten. Og jeg som var konstant sulten/fysen før!! Tror fastingen har endret på hormonene og dessuten gjør at blodsukkeret holder seg mye jevnere.

Men merker at om jeg spiser noe med mye karbohydrater til frokost og/eller lunsj, så blir jeg mye mer sulten og fysen resten av dagen!! Og mer humorsvinginger. Så også på ikke-fastedagene prøver jeg å spise litt lavkarbo til lunsj, og til frokost på lørdagene, men til middag spiser jeg helt normalt :) Pasta, ris eller hva som helst som tilbehør.

Så jeg tenker at det gjelder å finne noe som passer for en selv.

Og jeg trodde også at det var «umulig» å faste eller at jeg kom til å bli «så sulten» men etter noen dager blir man faktisk ikke det. Men før jeg begynte med dette var jeg sulten/fysen hele tida!

Anonymkode: 02365...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er det? Jeg har ikke noe peiling på dette, derfor jeg lurte. Holder på å gå ned i vekt selv, men jeg teller ikke kalorier, så jeg ble litt nysgjerrig bare. La inn mine tall og BMR ligger nesten 600 kalorier under det kalorikalkulatoren sier jeg skal ligge på for å gå ned i vekt. Men det er sikkert noe jeg ikke skjønner her.

Anonymkode: 866d4...e0b

BMR er altså hvileforbrenningen din og ikke det det du bør spise. BMR er kaloriene kroppen trenger for å holde seg i live hvis du hadde vært sengeliggende og ikke gjort noe. Kroppen trenger i tillegg kalorier for å orke å gjøre ting, jobbe, gå, trene, vaske etc. Hvor høy denne ekstra hverdagsaktiviteten er avhenger da hvor mye du bør spise per dag. 

Anonymkode: 31901...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

BMR er altså hvileforbrenningen din og ikke det det du bør spise. BMR er kaloriene kroppen trenger for å holde seg i live hvis du hadde vært sengeliggende og ikke gjort noe. Kroppen trenger i tillegg kalorier for å orke å gjøre ting, jobbe, gå, trene, vaske etc. Hvor høy denne ekstra hverdagsaktiviteten er avhenger da hvor mye du bør spise per dag. 

Anonymkode: 31901...466

Takk for forklaring, da skjønner jeg hva du mente 😊

Anonymkode: 866d4...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Takk for forklaring, da skjønner jeg hva du mente 😊

Anonymkode: 866d4...e0b

❤️

Anonymkode: 31901...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann, søvn, proteiner, styrketrening, kardio og kaloriunderskudd.

Har gått ned i snitt én kilo i uken.

Anonymkode: 82c12...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vann, søvn, proteiner, styrketrening, kardio og kaloriunderskudd.

Har gått ned i snitt én kilo i uken.

Anonymkode: 82c12...f81

Hvor mye underskudd ligger du i da`?

Anonymkode: 866d4...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca. 1700 kcal om dagen. 

Vet ikke hvor mye/lite jeg kan spise for å holde vekten. Før spiste jeg lite mat men mye godteri og potetgull, så 1700 oppleves som mye mat.

Anonymkode: 82c12...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg spiser ca. 1700 kcal om dagen. 

Vet ikke hvor mye/lite jeg kan spise for å holde vekten. Før spiste jeg lite mat men mye godteri og potetgull, så 1700 oppleves som mye mat.

Anonymkode: 82c12...f81

1700 kcal er sannsynligvis altfor mye om du ønsker å gå ned i vekt. Det vanlige om man slanker seg er vel 1100 - 1300 kcal. Du kan også prøve periodisk faste der du inntar lite kcal enkelte dager eller tider på døgnet, slik at ukestotalen blir lavere inntak. 

Anonymkode: 2f94c...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

1700 kcal er sannsynligvis altfor mye om du ønsker å gå ned i vekt. Det vanlige om man slanker seg er vel 1100 - 1300 kcal. Du kan også prøve periodisk faste der du inntar lite kcal enkelte dager eller tider på døgnet, slik at ukestotalen blir lavere inntak. 

Anonymkode: 2f94c...951

Og husk at kalorier er kalorier, uansett om det kommer fra salat eller sjokolade.

Anonymkode: 2f94c...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

1700 kcal er sannsynligvis altfor mye om du ønsker å gå ned i vekt. Det vanlige om man slanker seg er vel 1100 - 1300 kcal. Du kan også prøve periodisk faste der du inntar lite kcal enkelte dager eller tider på døgnet, slik at ukestotalen blir lavere inntak. 

Anonymkode: 2f94c...951

Det er jeg enig i. Om jeg ligger på 1700 går jeg ikke ned i vekt.

Jeg spiser 500 kalorier 3 dager i uka og normalt de andre dagene. Går ned nesten en kg i uka nå.

Anonymkode: 02365...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært igjennom traume? Jeg var i en alvorlig trafikkulykke. Mage, tarm, hjerne satt ut av spill. Kroppen. Holder på kg . Leste et sted at kroppen kan holde på kg for å beskytte organene. 

Jeg går ca 10 000 skritt om dagen, gjør litt styrke øvelser, drikker vann og spiser knekkebrød. Har sjekket opp lavt stoffskifte og kortisol. Du? 

Anonymkode: 4d853...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg spiser ca. 1700 kcal om dagen. 

Vet ikke hvor mye/lite jeg kan spise for å holde vekten. Før spiste jeg lite mat men mye godteri og potetgull, så 1700 oppleves som mye mat.

Anonymkode: 82c12...f81

Har du ligget på 1700 kalorier og gått ned 1 kilo i uken, eller er de 1700 kaloriene etter at du er ferdig med vektnedgang?

Anonymkode: 866d4...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Har du ligget på 1700 kalorier og gått ned 1 kilo i uken, eller er de 1700 kaloriene etter at du er ferdig med vektnedgang?

Anonymkode: 866d4...e0b

Jeg går nå ned ca. 1 kilo i uken med 1700 kalorier nå. Varig livsstilsending, så planen er å ikke gå for hardt ut. Når nedgangen stagnerer, kan jeg redusere inntaket noe. Målebåndet er vel så viktig som badevekten for min del.

Jeg trener styrke og prioriterer proteiner for ikke å miste muskelmasse og for å holde meg mett. 1700 kalorier ren mat gir meg mer energi og overskudd enn 1700 kalorier sjokolade.

Anonymkode: 82c12...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

1700 kcal er sannsynligvis altfor mye om du ønsker å gå ned i vekt. Det vanlige om man slanker seg er vel 1100 - 1300 kcal. Du kan også prøve periodisk faste der du inntar lite kcal enkelte dager eller tider på døgnet, slik at ukestotalen blir lavere inntak. 

Anonymkode: 2f94c...951

Kanskje det er for mye for deg. Det funker for meg. 

Anonymkode: 82c12...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Kanskje det er for mye for deg. Det funker for meg. 

Anonymkode: 82c12...f81

Klager du ikke nettopp på at du IKKE går ned i vekt??

Anonymkode: 2f94c...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Klager du ikke nettopp på at du IKKE går ned i vekt??

Anonymkode: 2f94c...951

Det er ikke hi du siterer.

Anonymkode: 866d4...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Klager du ikke nettopp på at du IKKE går ned i vekt??

Anonymkode: 2f94c...951

Nei, det var et svar på hvor stort kalorounderskudd jeg lå i. Sjekk anonymkoder.

Anonymkode: 82c12...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...