Gå til innhold

Brudd, når ene ikke har råd til bolig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gå fra mannen, men både pga barna og at han ikke har økonomi til å finne et sted å bo selv så greier jeg det ikke.

Jeg har mistet begge foreldrene så jeg har arvet nok penger til å kjøpe ut huset. Han har ingenting oppsparte og dårlig inntekt. Må jeg virkelig da bli fordi han ikke klarer seg selv? Jeg har alltid tjent mye mer enn ham. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil du vi skal svare på dette da? Vi kan jo ikke avgjøre hva du skal gjøre. Han er en voksen mann som må ta ansvar for sitt eget liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må du ikke. Han er en voksen mann og har ansvar for seg selv.

Dersom han ikke får kjøpt bolig, vel, da må han leie.

Bare husk, dersom dere er gift har han rett på halvparten av dine oppsparte midler så sant de ikke er en del av arven

Anonymkode: ecf43...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han leie da...

Det er ingen menneskerett å eie bolig altså, mange lever veldig greit i leid bolig.

Anonymkode: bbac5...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det må du ikke. Han er en voksen mann og har ansvar for seg selv.

Dersom han ikke får kjøpt bolig, vel, da må han leie.

Bare husk, dersom dere er gift har han rett på halvparten av dine oppsparte midler så sant de ikke er en del av arven

Anonymkode: ecf43...426

Vi er ikke gift. Har han likevel rett på mine sparepenger? Har spart litt hele livet til pensjon og for å ha i slike tilfeller som dette. Så har jeg fått arv oppå der, mye av den er lagt inn i huset med kontrakt på det med mannen for å slippe renter på lån.

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du ikke bli i et forhold bare fordi mannen ikke klarer seg selv økonomisk. På den annen side skader det ikke å være litt raus slik at han og ungene kan få det greit videre, om det er rom for det i din økonomi. 

Anonymkode: c8d1a...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere vet at det går an å leie bolig?

Anonymkode: e7883...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dere vet at det går an å leie bolig?

Anonymkode: e7883...0d1

Her vi bor er det ikke mye å leie, bor landlig. Der det går an å leie er det nybebyggelse nærmere byen, og der er det enda dyrere igjen. Har søkt og sjekket. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Vi er ikke gift. Har han likevel rett på mine sparepenger? Har spart litt hele livet til pensjon og for å ha i slike tilfeller som dette. Så har jeg fått arv oppå der, mye av den er lagt inn i huset med kontrakt på det med mannen for å slippe renter på lån.

Anonymkode: 04eaf...7e4

Er kun dersom dere er gift.

Anonymkode: ecf43...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her vi bor er det ikke mye å leie, bor landlig. Der det går an å leie er det nybebyggelse nærmere byen, og der er det enda dyrere igjen. Har søkt og sjekket. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Du skal ikke søke og sjekke for han, det er hans problem. Det er også hans valg hvor han skal bo, ikke sikkert han ønsker å bo i nærheten i det hele tatt

Anonymkode: ecf43...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du skal ikke søke og sjekke for han, det er hans problem. Det er også hans valg hvor han skal bo, ikke sikkert han ønsker å bo i nærheten i det hele tatt

Anonymkode: ecf43...426

Det må han jo siden vi har barn sammen, de må jo bo i nærheten av skolen og venner. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en voksen mann og klarer sikkert fint å organisere egen bosituasjon. Du er ikke hans mor. Er du? 

Anonymkode: 2b064...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at arv er særeie, selv om det kanskje ikke er relevant uansett ettersom dere ikke er gift.

Anonymkode: 6c9dd...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han er en voksen mann og klarer sikkert fint å organisere egen bosituasjon. Du er ikke hans mor. Er du? 

Anonymkode: 2b064...8b4

Det har sannelig virket slik de siste årene🙄😅

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det må han jo siden vi har barn sammen, de må jo bo i nærheten av skolen og venner. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Det er mange som har foreldre som bor langt fra hverandre.  Min mann vokste opp med far i Nordland,  og mor i Oslo.

Igjen, det er ikke ditt valg hvor han flytter

Anonymkode: ecf43...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er mange som har foreldre som bor langt fra hverandre.  Min mann vokste opp med far i Nordland,  og mor i Oslo.

Igjen, det er ikke ditt valg hvor han flytter

Anonymkode: ecf43...426

Nei, det har jeg da heller ikke sagt, men jeg vet jo at han vil bo i nærheten av der vi bor nå.

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det må han jo siden vi har barn sammen, de må jo bo i nærheten av skolen og venner. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det har jeg da heller ikke sagt, men jeg vet jo at han vil bo i nærheten av der vi bor nå.

Anonymkode: 04eaf...7e4

Og da får han selv finne ut hvordan han skal løse det. Hans liv, hans ansvar.

Anonymkode: 5634e...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

 

Og da får han selv finne ut hvordan han skal løse det. Hans liv, hans ansvar.

Anonymkode: 5634e...6fa

Ja.. bare føles som jeg kaster ham ut med søppelet liksom. Men, er jo ikke mitt ansvar nei. Men barna skal jo også bo der. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja.. bare føles som jeg kaster ham ut med søppelet liksom. Men, er jo ikke mitt ansvar nei. Men barna skal jo også bo der. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Siden du ikke har snakket med han om bruddet enda så vet du heller ikke hva han tenker når det kommer til samvær. Kan hende han kun ønsker å ha dem hver annen helg og da vil han ikke være avhengig av å bo i nærheten av skole og barnehage 

Anonymkode: ecf43...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, det har jeg da heller ikke sagt, men jeg vet jo at han vil bo i nærheten av der vi bor nå.

Anonymkode: 04eaf...7e4

Hvorfor er det en selvfølge at barna skal bo mest hos deg?

Anonymkode: a18a9...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi er ikke gift. Har han likevel rett på mine sparepenger? Har spart litt hele livet til pensjon og for å ha i slike tilfeller som dette. Så har jeg fått arv oppå der, mye av den er lagt inn i huset med kontrakt på det med mannen for å slippe renter på lån.

Anonymkode: 04eaf...7e4

Arv er alltid særeie.

Sparepenger er felles dersom man er gift, om dere bare er samboere er pengene på din konto dine.

Anonymkode: bbac5...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Siden du ikke har snakket med han om bruddet enda så vet du heller ikke hva han tenker når det kommer til samvær. Kan hende han kun ønsker å ha dem hver annen helg og da vil han ikke være avhengig av å bo i nærheten av skole og barnehage 

Anonymkode: ecf43...426

Hvorfor henger du deg opp i akkurat det? Vi har snakket sammen, og jrg vet at vil ha dem 50/50 og at han ikke flytter langt unna. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det en selvfølge at barna skal bo mest hos deg?

Anonymkode: a18a9...761

Har heller ikke sagt det. Det blir nok 50/50. Men der vi bor nå er der skolen og venner bor. Ingen av oss vil flytte den unna det. 

Anonymkode: 04eaf...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere huset samen så må du kjøpe han ut. Kan være dette bidrar til at han via husbanken kan få lån til en liten leilighet eller lignende

Anonymkode: 5286e...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke har råd til depositum til en leiebolig, så kan han søke depositumslån i banken eller depositumsgaranti fra nav. 

Anonymkode: 5d325...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...