Gå til innhold

Er det klin umulig å gå ned i vekt når man bruker antidepressiva?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Har du forsøkt å ikke ta hver natt? Jeg bruker samme medisin som deg for søvn, og merker at bivirkningene slår inn etter 8-9 dager i strekk. Hvis jeg da tar pause på to dager, så restarter jeg på et vis.

Ellers forstår jeg godt frustrasjonen din. Jeg var helt lik. Måtte latterlig lavt ned på kaloriinntaket for å kanskje gå bitte litt ned i vekt, og én gang med mer mat - rett opp igjen. Og på så lavt inntak ble jeg både svimmel og slapp også. For min del har dette løst seg på litt uventet måte, men det får meg i hvert fall til å tenke at stress og forbrenning hører sammen. Jeg ble diagnostisert med ADHD for 1,5 år siden og begynte på medisiner for dette. Det viste seg fort at alt stresset og "angsten" jeg følte egentlig var indre hyperaktiv og rastløshet, for jeg fikk for første gang oppleve en ro inni meg med medisiner. Og det igjen har gjort noe med forbrenningen, for plutselig har den normalisert seg og jeg gikk ned mye i vekt på et langt større matinntak enn jeg hadde tidligere som maks for å kanskje klare å holde vekten. Jeg mistenker at jeg har hatt for høyt kortisolnivå, men det vet jeg jo ikke. Ikke vet jeg om det kan justeres på noen måte ellers heller i så fall. 

Anonymkode: d126e...7d9

Takk for svar :)  Ja, jeg har forsøkt å ikke ta hver natt. (Blir sinnsykt kvalm da, men det er jo overlevbart) Forsøkte nå å bytte den ut med Imovane, og da sover jeg maks 3 timer. 
Jeg har tenkt på om jeg kanskje har adhd, eller i det minste add. Jeg har mange tegn og symptomer, men har liksom aldri vært "der oppe", høyt og lavt og overalt. Men jeg skjønner jo at det evinnelige tankekjøret mitt må bunne ut i ett eller annet.
Med det sagt, så har livet mitt vært helt ekstremt tungt å takle, så at jeg har god grunn til tankekjør og angst er helt sikkert. Men jeg føler ikke at jeg sliter med angst/depresjoner nå heller, så forstår ikke hvorfor jeg ikke bare kan sove som normale folk :)

Takk for forståelsen, jeg har lagt på meg 25 kilo etter å ha kjempa meg ned i vekt i årevis og så med operasjon. Jeg klarer ikke spise mye, så frustrasjonen er stor når jeg legger på meg av absolutt alt. Er ikke snakk om at jeg kan feks dra på en fest eller venninnekveld og drikke alkohol, for da har jeg rasa opp 2 kilo til dagen etter. 

Anonymkode: 35238...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar :)  Ja, jeg har forsøkt å ikke ta hver natt. (Blir sinnsykt kvalm da, men det er jo overlevbart) Forsøkte nå å bytte den ut med Imovane, og da sover jeg maks 3 timer. 
Jeg har tenkt på om jeg kanskje har adhd, eller i det minste add. Jeg har mange tegn og symptomer, men har liksom aldri vært "der oppe", høyt og lavt og overalt. Men jeg skjønner jo at det evinnelige tankekjøret mitt må bunne ut i ett eller annet.
Med det sagt, så har livet mitt vært helt ekstremt tungt å takle, så at jeg har god grunn til tankekjør og angst er helt sikkert. Men jeg føler ikke at jeg sliter med angst/depresjoner nå heller, så forstår ikke hvorfor jeg ikke bare kan sove som normale folk :)

Takk for forståelsen, jeg har lagt på meg 25 kilo etter å ha kjempa meg ned i vekt i årevis og så med operasjon. Jeg klarer ikke spise mye, så frustrasjonen er stor når jeg legger på meg av absolutt alt. Er ikke snakk om at jeg kan feks dra på en fest eller venninnekveld og drikke alkohol, for da har jeg rasa opp 2 kilo til dagen etter. 

Anonymkode: 35238...ec4

Du må ikke være en som "henger i taklampen" for å ha ADHD, altså. Det handler først og fremst om eksekutive vansker, rett og slett reguleringsvansker. Vansker med å regulere oppmerksomhet og fokus, tanker, tid, starte og/eller avslutte oppgaver, følelser, impulsivitet og energi, søvn, angstresponser, organisere seg osv. Hvis du virkelig tror at du kan ha ADHD, ville jeg undersøkt mer rundt dette. Boken med en tittel i retning "Frän dyktig flicka til utbrent kvinne" er helt fantastisk i så måte fordi den så tydelig belyser hvordan denne diagnosen arter seg hos kvinner, og hvordan det gjerne er ganske annerledes enn hos menn på mange måter. 

Anonymkode: d126e...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du må ikke være en som "henger i taklampen" for å ha ADHD, altså. Det handler først og fremst om eksekutive vansker, rett og slett reguleringsvansker. Vansker med å regulere oppmerksomhet og fokus, tanker, tid, starte og/eller avslutte oppgaver, følelser, impulsivitet og energi, søvn, angstresponser, organisere seg osv. Hvis du virkelig tror at du kan ha ADHD, ville jeg undersøkt mer rundt dette. Boken med en tittel i retning "Frän dyktig flicka til utbrent kvinne" er helt fantastisk i så måte fordi den så tydelig belyser hvordan denne diagnosen arter seg hos kvinner, og hvordan det gjerne er ganske annerledes enn hos menn på mange måter. 

Anonymkode: d126e...7d9

Neida, det vet jeg :) men jeg har så mye «greier» fra barndommen som også kan gi samme symptomer. Omsorgssvikt, vold psykisk, fysisk og seksuelt. Mye traumer. Og det kan jo gi samme symptomer som feks adhd. Jeg har ett vanvittig tankekjør, uten at det har noe sammenheng med noe. Jeg kan legge meg stuptrøtt, også begynenr hue å spinne på at jeg burde vaske bilen, om jeg skal ha hjemmekontor tirsdag eller torsdag neste uke osv. ingenting viktig, ingenting farlig, men tankene stopper ikke 

Anonymkode: 35238...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...