Gå til innhold

Når elever ikke kan stå opp for seg selv rundt egen helse.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som i går går siste året på ungdomsskolen og som i går opererte foten. Han fikk beskjed om gym og treningsfri i 2 uker, men deltagelse i timene kunne tilpasses noe om noen dager. Styrketrening overkropp feks. Vi sender melding til kontaktlærer om hva som er saken og beskjed fra sykehuset. I dag skulle elevene ha fremføring i dans og siden det er snakk om at dette er i gruppe så ba lærer sønnen min om å delta. Beskjeden var i gata om at han skulle prøve og gjøre det han kunne. Gutten visste han egentlig ikke skulle delta og forklarte det for lærer, men nei.. ingen bønn. 
 

Jeg tenker ta dette videre med kontaktlærer. Kommunikasjon med gymlærer har vært vanskelig lenge, men det er da å forvente at han ikke ber elever som er skadet om å «prøve»? 

Anonymkode: 436ba...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis gymlæreren ikke har fått beskjeden fra kontaktlærere er det ikke rart. Her må vi i hvertfal levere melding direkte til den aktuelle læreren.

Anonymkode: 21c3f...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis gymlæreren ikke har fått beskjeden fra kontaktlærere er det ikke rart. Her må vi i hvertfal levere melding direkte til den aktuelle læreren.

Anonymkode: 21c3f...8db

Gymlærer har fått beskjed. Gutten forklarte selv også. Hi

Anonymkode: 436ba...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike beskjeder gis direkte til riktig lærer her også, jeg ville krysset av i visma at beskjeden skulle gå til kontaktlærer OG kroppsøvingslærer så hadde beskjeden jeg sendte gått til begge.

Litt sløvt av kontaktlærer å ikke videreformidle beskjed, men litt sløvt av deg også å ikke gi beskjed til riktig lærer

Når det er sagt, VELDIG sløvt av kroppsøvingslærer å ikke høre på gutten.

Anonymkode: bc722...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ødela ungdommen kneet og var ute av drift noen uker. Hun gjorde da tilpasset øvelser så når de andre spilte ball gjorde hun styrketrening osv. Legen ville sykmelde henne men hun ønsket å delta. Fikk så nedsatt karakter grunnet innsats og at hun ikke deltok på lik linje med de andre. 

Anonymkode: f7e26...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig for folk å ta korteste vei til kilden først? Altså snakke med gymlærer direkte, heller enn kontaktlærer?

Anonymkode: d22bd...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig for folk å ta korteste vei til kilden først? Altså snakke med gymlærer direkte, heller enn kontaktlærer?

Anonymkode: d22bd...f6a

Jeg spurte kontaktlærer i melding om jeg også skulle kontakte gymlærer. Kontaktlærer sa hun skulle ta dette med gymlærer . Hvilket hun også gjorde. Gymlærer var informert. Hi

Anonymkode: 436ba...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe vi har lært av BliMe-dansene de siste årene, så er det at en trenger ikke måtte være på bena for å danse. Mange ting han kunne gjort sittende på en stol, eller bare stå rolig med bena og bevege overkroppen. Kan han drive med styrketrening, så kan han delta i dans med overkroppen.

Anonymkode: c5fec...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her ødela ungdommen kneet og var ute av drift noen uker. Hun gjorde da tilpasset øvelser så når de andre spilte ball gjorde hun styrketrening osv. Legen ville sykmelde henne men hun ønsket å delta. Fikk så nedsatt karakter grunnet innsats og at hun ikke deltok på lik linje med de andre. 

Anonymkode: f7e26...d25

Hvis dette var avklart for skolen/læreren og nedsatt karakter gitt uten forbehold om den perioden med kneet, hadde jeg sendt klage til kommunen. 

Anonymkode: 4063b...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det er noe vi har lært av BliMe-dansene de siste årene, så er det at en trenger ikke måtte være på bena for å danse. Mange ting han kunne gjort sittende på en stol, eller bare stå rolig med bena og bevege overkroppen. Kan han drive med styrketrening, så kan han delta i dans med overkroppen.

Anonymkode: c5fec...58d

Dette var en innøvd dans med hopp og sprett hvor alle har sin plass. Snakk om en fremføring av allerede innøvd dans. Formasjon i pyramide feks. Tema var cheer dans. Hadde det ikke vært en konkret dans så hadde dans absolutt vært mulig å tilpasse. Hi

Anonymkode: 436ba...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis dette var avklart for skolen/læreren og nedsatt karakter gitt uten forbehold om den perioden med kneet, hadde jeg sendt klage til kommunen. 

Anonymkode: 4063b...cd1

Det var avklart med lærer og hun fikk program av han som hun skulle gjennomføre. Vi klaget men lærer stod på sitt. 

Anonymkode: f7e26...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det var avklart med lærer og hun fikk program av han som hun skulle gjennomføre. Vi klaget men lærer stod på sitt. 

Anonymkode: f7e26...d25

Hadde ikke blunka en gang og sendt den videre til Statsforvalter .. det er uetisk yrkesutøvelse 

Anonymkode: 4063b...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gymlæreren må klages på. Jeg hadde sendt en klage hvor rektor, kommunelegen, kommunens skoleleder og Statsforvalteren alle hadde fått en kopi.

Årsaken er at denne læreren kan komme til å skade unge for livet pga. sin holdning, og her må det tydeligvis inn både de som er ansvarlige for lærerne i kommunen og fagkompetanse.

Hvordan gikk det med sønnen din i dag?

Anonymkode: e643a...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gymlærer må selvfølgelig få legeerklæring hvor det er dokumentert hva futten kan/ikje kan gjøre og hva som evt kan tilpasses. Hvis gutten ikje kan delta på to uker må beskjeden komme fra lege

Anonymkode: ac860...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde ikke blunka en gang og sendt den videre til Statsforvalter .. det er uetisk yrkesutøvelse 

Anonymkode: 4063b...cd1

Tuller du?

Legen ville sykmelde henne, men hun ville delta, og foreldrene lot henne. Her er det foreldrene som har feilet - maksimalt. 

Anonymkode: 5f203...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Denne gymlæreren må klages på. Jeg hadde sendt en klage hvor rektor, kommunelegen, kommunens skoleleder og Statsforvalteren alle hadde fått en kopi.

Årsaken er at denne læreren kan komme til å skade unge for livet pga. sin holdning, og her må det tydeligvis inn både de som er ansvarlige for lærerne i kommunen og fagkompetanse.

Hvordan gikk det med sønnen din i dag?

Anonymkode: e643a...080

Enig.

Anonymkode: 5f203...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Gymlærer må selvfølgelig få legeerklæring hvor det er dokumentert hva futten kan/ikje kan gjøre og hva som evt kan tilpasses. Hvis gutten ikje kan delta på to uker må beskjeden komme fra lege

Anonymkode: ac860...99f

Har aldri opplevd at det er nødvendig i grunnskolen.

På vgs ja, men ikke på grunnskolen.

Jeg har fire barn og vært gjennom alt fra forstuelser, gips, brist i haleben og operasjon. Det har holdt lenge med en beskjed fra foresatt.

Men da eldste brakk armen på vgs måtte det legeerklæring til.

Anonymkode: bc722...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Denne gymlæreren må klages på. Jeg hadde sendt en klage hvor rektor, kommunelegen, kommunens skoleleder og Statsforvalteren alle hadde fått en kopi.

Årsaken er at denne læreren kan komme til å skade unge for livet pga. sin holdning, og her må det tydeligvis inn både de som er ansvarlige for lærerne i kommunen og fagkompetanse.

Hvordan gikk det med sønnen din i dag?

Anonymkode: e643a...080

Han var litt lei seg fordi han tenker han burde ha stått på sitt med tanke på å ikke delta, men vi forklarte at vi forstår situasjonen ble vanskelig. Jeg sendte melding til kontaktlærer som beklaget situasjonen og vi har avtalt en samtale med gymlærer. Vedkommende erkjente å ha fått beskjed om at gutten ikke skulle delta. Hi

Anonymkode: 436ba...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var slutt på sånne sadistiske gymlærere som fantes da jeg vokste opp, å tvinge noen som er nyoperert til å gjøre øvelser som legen fraråder er ganske drøyt. Hvis han hadde vært litt uheldig, kunne han ha risikert å måtte operere på nytt! 

Og det er ikke rart det er vanskelig for gutten din å nekte, da går det kanskje ut over gymkarakteren hans. 

Bra at dere skal ha en samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (23 minutter siden):

Jeg trodde det var slutt på sånne sadistiske gymlærere som fantes da jeg vokste opp, å tvinge noen som er nyoperert til å gjøre øvelser som legen fraråder er ganske drøyt.

Sadister finnes i like stor grad som før. De trekker mot yrker hvor de jobber med små/svake mennesker.

Jeg har jobbet lenge med mennesker, og lenge med maskiner, og det er ingen tvil om at det er forskjell i gruppene med kollegaer. Blant de som jobber med mennesker er det svært kort mellom psykopat- og sadistiske tendenser, blant de som jobber med maskiner så finner man knapt noen som har slike tendenser. 

Anonymkode: 5f203...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler og de fleste lærere er noe forbanna idioti.

Og nei, jeg har ikke «lært» det av livets harde skole.

Jeg fikk 5,5 i snitt selv, og har mastergrad, og etter endt mastergrad hadde jeg vikariatet i skoler for å se om jeg ville ta PPU og bli lektor.

Men helt siden da har jeg syntes at norsk skolesystem er helt ræva. Rett og slett. Synd men sant.

Syntes ikke det var så bra da jeg gikk på skolen på 90-tallet, men jeg var nok heldig med skolen og lærerne mine i Oslo.

Bor et annet sted i landet enn Oslo nå og barna sin skole er middelmådig (ganske dårlig) og har ikke så bra lærere heller…

Skole… grmpf

Anonymkode: 3e856...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Tuller du?

Legen ville sykmelde henne, men hun ville delta, og foreldrene lot henne. Her er det foreldrene som har feilet - maksimalt. 

Anonymkode: 5f203...69c

Maksimalt? Faktisk 😂

Hun hadde vondt i et kne - hun var ikke sengeliggende. Fullt mulig å gjøre styrke for overkropp uten et fungerende kne vet du. Til og med rullestolbrukere trener styrke. Gymlæreren lagde treningsprogram for henne. 

Anonymkode: f7e26...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Maksimalt? Faktisk 😂

Hun hadde vondt i et kne - hun var ikke sengeliggende. Fullt mulig å gjøre styrke for overkropp uten et fungerende kne vet du. Til og med rullestolbrukere trener styrke. Gymlæreren lagde treningsprogram for henne. 

Anonymkode: f7e26...d25

Ja, det er så klassisk her inne. Vegrer for å lytte til forskning og autoriteter, vet best selv. Barnevernet er vel også bare tull, kan jeg tenke meg?

Og det er greit det, men da blir det virkelig latterlig  å skulle klage til statsforvalteren.

Anonymkode: 5f203...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler egentlig lite om eleven - det var nedsatt karakter pga KJENT kneskade (med legeerklæring, regner jeg med) og gymlæreren har vektlagt manglende innsats. Det er nok grunnlag til å klage til Statsforvalteren. 

Anonymkode: 4063b...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dett eskalerte da noe voldsomt… kommunelege (!), statsforvalter (!) og sadisme… hjelpes!!!

Anonymkode: d22bd...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...