Gå til innhold

11-åring og kjøp på nett, istore etc


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere foreldre må handle for henne, hun er ikke gammel nok til å gjøre dette selv etter norges lover. 
 

Vi har appel telefoner, så når ungene var mindre var de logget på meg der og de kunne kjøpe det de ønsket. Ingen kort er lagret på den kontoen, jeg kjøpte påfyllingskort når de kom med penger for det. Da kunne de bruke disse fritt. Det var snakk om så lite og sjeldent at dette var helt greit for oss voksne, de kjøpte selv påfyllingkort etterhvert selv når de ble oppmerksomme på at det ikke var noen aldersgrense. Var fortsatt lite de brukte det da, så ikke noe problem. 
 

De har også handlet på nett før de ble gamle nok, de var ganske trege med å få kort de kunne handle på nett med. De kom med penger til meg, jeg betalte og ting kom i posten. På den måten kunne jeg også få lukt ut nettsider som ikke var norske men som så norske ut. Siden jeg har jobbet i posten så viste jeg om veldig mange slike sider, hatt utsllige kunder som har klaget når pakken kommer med toll. Gjerne mye mer enn hva varene er verdt. Så på den måten har ungene også blitt kritiske til sider, så nå titter de rundt på siden før de begynner å handle. For det er veldig kjedelig å finne ting de har velidg lyst på, så kommer jeg og ødelegger med at nettsiden ikke er norsk og de må beregne mye toll. 

Anonymkode: b3a05...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Min 11-åring har iphone, men apple pay har 13 års grense. Hun har barne Visa, som ikke han benyttes på nettkjøp (krever bank id, som igjen krever 13 år).

Hva gjør dere andre? Ikke svar hvis du mener hun er for ung til å handle på nett. Dette er vår avgjørelse, og jeg mener at mitt barn er modent nok til å disponere en gitt sum i mnd på hva hun vil. 

Per i dag får hun ikke engang kjøpt seg ting i spill eller bestilt seg en hårbøyle på nett. 

Hvilket alternativ finnes?

 

Anonymkode: 1604b...125

https://www.glede.app/apple-pay

Få dette til henne og fyll på ved behov 😊 Det har jeg gjort. Så må du laste ned appen på din android telefon og bekrefte kjøpene når hun skal handle med Apple pay (synes jeg å huske)

Anonymkode: 20e68...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

https://www.glede.app/apple-pay

Få dette til henne og fyll på ved behov 😊 Det har jeg gjort. Så må du laste ned appen på din android telefon og bekrefte kjøpene når hun skal handle med Apple pay (synes jeg å huske)

Anonymkode: 20e68...6e4

Altså du må vel registrere kortet på deg da, men da er det ikke fare for overskridelse. Og man kan maks bruke 1500kr i mnd.

Anonymkode: 20e68...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (8 timer siden):

Nei, da leser jeg det opp for dem, de får ikke min kortinfo til fri benyttelse. 

Når de kjøper spill, ligger det lagret på brukeren, så det er litt annerledes. 

Jeg ville nok ikke ha gitt dem kortinfo til fri benyttelse, vil ha litt styring med hvilke sider de handler på (liten risiko egentlig, men de er ikke store nok til å avgjøre 100% om en side er fake, i hvert fall ikke 11-åringen). 

Ok 🙂 takk for svar 🙂

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

https://www.glede.app/apple-pay

Få dette til henne og fyll på ved behov 😊 Det har jeg gjort. Så må du laste ned appen på din android telefon og bekrefte kjøpene når hun skal handle med Apple pay (synes jeg å huske)

Anonymkode: 20e68...6e4

Oi, takk for tips. Skal sjekke ut dette🤩

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...