Gå til innhold

11-åring og kjøp på nett, istore etc


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min 11-åring har iphone, men apple pay har 13 års grense. Hun har barne Visa, som ikke han benyttes på nettkjøp (krever bank id, som igjen krever 13 år).

Hva gjør dere andre? Ikke svar hvis du mener hun er for ung til å handle på nett. Dette er vår avgjørelse, og jeg mener at mitt barn er modent nok til å disponere en gitt sum i mnd på hva hun vil. 

Per i dag får hun ikke engang kjøpt seg ting i spill eller bestilt seg en hårbøyle på nett. 

Hvilket alternativ finnes?

 

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at «vi andre» for det meste innser at elleveåringer ikke skal handle ukritisk på nett. Selvsagt ikke det svaret du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo ikke ha det korrekte svaret. Len om nå ungen trenger å handle på nett så får hun spørre mamma da. 

Anonymkode: fbbdd...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen alternativ for barn under 13 år til å handle på nett. 
 

Det er det muligens en god grunn for. 

Anonymkode: 0b064...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan sitte sammen deg. Hun handler og du betaler

Anonymkode: 1a94e...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min 10åring finner noe han har lyst på, så spør han, også bestiller faren eller jeg :)

Anonymkode: 58922...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er mulig å gjøre det på lovlig vis, barn får ikke handle på nett.

Men det er jo ikke noe problem at de finner der de vil ha, også bestiller og betaler du. Sånn har vi gjort det.

Anonymkode: 44081...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste er 15 og ingen i familien har bankkortet på Play Butikk, som det heter på våre telefoner. Vi kjøper ikke spill og mapper. All netthandel foregår i en nettleser og da bruker ungdommen mot eller far sitt bankkort.

Anonymkode: aa37c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min yngste er 15 og ingen i familien har bankkortet på Play Butikk, som det heter på våre telefoner. Vi kjøper ikke spill og mapper. All netthandel foregår i en nettleser og da bruker ungdommen mot eller far sitt bankkort.

Anonymkode: aa37c...c92

Apper, ikke mapper.

Anonymkode: aa37c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er for ung, og voksne  må bestille. Slik er det.

Anonymkode: 00b8b...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt for barna mine. 

Anonymkode: b0593...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gale damen skrev (5 timer siden):

Jeg antar at «vi andre» for det meste innser at elleveåringer ikke skal handle ukritisk på nett. Selvsagt ikke det svaret du vil ha.

Jeg antar at du føler deg veldig bra nå som du fikk svar på akkurat det jeg ikke trenger din mening om. Er ikke snakk om ukritisk, er snakk om en hundrelapp i mnd kanskje som brukes på spill eller å bestille noe. 

Her vi bor er dette vanlig. Barna overnatter hos hverandre og spiller sammen, men datteren min er den eneste som ikke får kjøpt noe i spillet. Andre sender forespørsel til foreldrene men pga jeg har Android så går det ikke fra iphone. 

Andre har vanlig Visa til barna, noen har sitt eget Visa registrert men det er totalt uaktuelt for meg. Usikker på hvordan de får visakort til barn under 13, men hun ene bruker det gamle kortet til broren sin der kontoen nå kun disponeres med små summer som hun kan bruke. Men det høres ikke helt bra ut det heller. Visa kan vel overrekkes, evt misbrukes 🤔

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke det er mulig å gjøre det på lovlig vis, barn får ikke handle på nett.

Men det er jo ikke noe problem at de finner der de vil ha, også bestiller og betaler du. Sånn har vi gjort det.

Anonymkode: 44081...f92

Nei det er ikke noe problem. Ville bare høre om det fantes en mulighet. Er hun hos ei venninne og har fylt opp handlekurven med diverse småting, så må hun ringe meg så må jeg gå inn og fylle opp handlekurven mens hun forklarer. Utrolig tungvindt. Gjelder også hvis hun er hos far, siden han "ikke har råd" til å kjøpe ting til henne.

 

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min yngste er 15 og ingen i familien har bankkortet på Play Butikk, som det heter på våre telefoner. Vi kjøper ikke spill og mapper. All netthandel foregår i en nettleser og da bruker ungdommen mot eller far sitt bankkort.

Anonymkode: aa37c...c92

Dere kjøper ikke spill i apper? Takk for løsningen! 😳

Min datter kjøper spill iblant. Var det vanskelig å oppfatte?

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg antar at du føler deg veldig bra nå som du fikk svar på akkurat det jeg ikke trenger din mening om. Er ikke snakk om ukritisk, er snakk om en hundrelapp i mnd kanskje som brukes på spill eller å bestille noe. 

Her vi bor er dette vanlig. Barna overnatter hos hverandre og spiller sammen, men datteren min er den eneste som ikke får kjøpt noe i spillet. Andre sender forespørsel til foreldrene men pga jeg har Android så går det ikke fra iphone. 

Andre har vanlig Visa til barna, noen har sitt eget Visa registrert men det er totalt uaktuelt for meg. Usikker på hvordan de får visakort til barn under 13, men hun ene bruker det gamle kortet til broren sin der kontoen nå kun disponeres med små summer som hun kan bruke. Men det høres ikke helt bra ut det heller. Visa kan vel overrekkes, evt misbrukes 🤔

Anonymkode: 1604b...125 

Du kan legge penger inn i aple-store for henne.

Mine gutter ønsket seg gjerne gavekort til bursdager og sånt også la vi de inn i deres aple-store. Da kunne de kjøpe spill o.l. for pengene som var lagt inn der.

Jeg har også android, og de har apple, men disse gavekortene er veldig greit altså. De selges i alle matbutikker.

Anonymkode: 44081...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Dere kjøper ikke spill i apper? Takk for løsningen! 😳

Min datter kjøper spill iblant. Var det vanskelig å oppfatte?

Anonymkode: 1604b...125

Det var litt vanskelig å oppfatte ja, at de skulle brukes på spill. Det hørtes ut som hun skulle ut på nett og handle alt fra klær til sminke fra forskjellige butikker ;)

 

Anonymkode: 44081...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare snakk om kjøp via AppleStore? Da er saken veldig enkel: kjøp Apple gavekort eller legg penger inn på kontoen. Siden du ikke har Apple, tror jeg det enkleste blir å kjøpe gavekort.

Les meir på nettsiden deres https://www.apple.com/no/shop/gift-cards

Anonymkode: 44686...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dere kjøper ikke spill i apper? Takk for løsningen! 😳

Min datter kjøper spill iblant. Var det vanskelig å oppfatte?

Anonymkode: 1604b...125

Ja, jøss. Det var vanskelig. For å si det enkelt. Hverken barn eller voksne kjøper spill og apper. Hvis ungdommen, eller oss voksne skal kjøpe noe på nett, foregår det via en nettleser. Det handler ikke om alder, men fordi vi ser på det som unødvendig bruk av penger, og fordi vi kjenner til et par tilfeller der folk har brukt mer penger enn planlagt.

Nå lusker jeg meg stille og rolig ut av tråden, i tilfelle jeg har svart noe annet enn det du spør om.

Anonymkode: aa37c...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine bruker mitt bankkort. Men da handler de bare på nettbutikker som jeg stoler på, og de spør alltid først. 

Så overfører vi litt fram og tilbake etterpå, ettersom hva de skylder. Men da slipper jeg i hvert fall å sitte på en nettbutikk og plukke ut småting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du kan legge penger inn i aple-store for henne.

Mine gutter ønsket seg gjerne gavekort til bursdager og sånt også la vi de inn i deres aple-store. Da kunne de kjøpe spill o.l. for pengene som var lagt inn der.

Jeg har også android, og de har apple, men disse gavekortene er veldig greit altså. De selges i alle matbutikker.

Anonymkode: 44081...f92

Tuuuuuuusen takk🥰😉🥰❤️🥰❤️

Dette var jeg ikke klar over, kan ingenting om Apple. Tusen takk 😁👏👏👏👏

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var litt vanskelig å oppfatte ja, at de skulle brukes på spill. Det hørtes ut som hun skulle ut på nett og handle alt fra klær til sminke fra forskjellige butikker ;)

 

Anonymkode: 44081...f92

Er ingen forskjell egentlig, bruke opp penger på spill er i mine øyne idiotisk men hun får en viss sum. Bedre å bruke på ting hun trenger. Men gjelder begge deler som jeg nevner.

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er det bare snakk om kjøp via AppleStore? Da er saken veldig enkel: kjøp Apple gavekort eller legg penger inn på kontoen. Siden du ikke har Apple, tror jeg det enkleste blir å kjøpe gavekort.

Les meir på nettsiden deres https://www.apple.com/no/shop/gift-cards

Anonymkode: 44686...492

Er ikke "bare" snakk om det nei. Men løsning på ett av problemene👍

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, jøss. Det var vanskelig. For å si det enkelt. Hverken barn eller voksne kjøper spill og apper. Hvis ungdommen, eller oss voksne skal kjøpe noe på nett, foregår det via en nettleser. Det handler ikke om alder, men fordi vi ser på det som unødvendig bruk av penger, og fordi vi kjenner til et par tilfeller der folk har brukt mer penger enn planlagt.

Nå lusker jeg meg stille og rolig ut av tråden, i tilfelle jeg har svart noe annet enn det du spør om.

Anonymkode: aa37c...c92

Takk, god tur

 

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (2 timer siden):

Ungene mine bruker mitt bankkort. Men da handler de bare på nettbutikker som jeg stoler på, og de spør alltid først. 

Så overfører vi litt fram og tilbake etterpå, ettersom hva de skylder. Men da slipper jeg i hvert fall å sitte på en nettbutikk og plukke ut småting. 

Har de kortinfo? Eller plotter du inn? Jeg tør ikke gi bort info, for selv om jeg kan stole på henne NÅ så er ikke det nødvendigvis varig 🫢 og pushes hun av venner og deler, så blir det trøbbel. Jeg har også handlet med mitt kort, tenkte kanskje det var en mulighet med eget kort. Har hun disponible penger feks 100 kr i mnd, så vil jeg at hun kan sitte hjemme hos venninna si og også bestille en ting om de gjør det sammen. 

Anonymkode: 1604b...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da leser jeg det opp for dem, de får ikke min kortinfo til fri benyttelse. 

Når de kjøper spill, ligger det lagret på brukeren, så det er litt annerledes. 

Jeg ville nok ikke ha gitt dem kortinfo til fri benyttelse, vil ha litt styring med hvilke sider de handler på (liten risiko egentlig, men de er ikke store nok til å avgjøre 100% om en side er fake, i hvert fall ikke 11-åringen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...