Gå til innhold

Jeg tror vi kan møte på en utfordring, hørsel og oppmerksomhet.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker godt at vi er på vei inn i en endring nå. Min mann sliter med tinitus, spesielt i forsamling eller mye bakgrunnsstøy. I tillegg er han en særs uoppmerksom type. Hørsel er ellers ok. Jeg har en ganske lav stemme, naturlig, som går helt fint ved normal oppmerksomhet og hørsel, men er i ferd med å bli ett aldri så lite problem mellom oss. På toppen er jeg mer følsom for høy lyd nå enn før, mye bråk over tid gir skikkelig hodepine. 
 

Ofte hører han ikke før gang nummer tre, altså når jeg nesten roper tilbake. Da reagerer han på at jeg virker skarp, men jeg har allerede svart helt normalt, jeg må jo rope for at han skal høre. Det er ikke mulig å rope på en mild måte akkurat. Ser vi på film har han så høy lyd at jeg får vondt i hodet. Jeg har ikke tall på hvor mange beskjeder han ikke får med seg, men vi snakker fort titallet i løpet av en dag, så dere kan jo tenke dere hva det blir over ett par tiår sammen 😅. Stort sett gjentar jeg bare til han får det med seg, men jeg blir ganske svett når han er som Trump etter vi har hatt en faktisk samtale han svarer på, hvor han kort tid etter aldri har hørt det før 😳

Det er sikkert ett sårt punkt, men hvordan i alle dager skal vi få løst dette? Hørselen blir ikke akkurat bedre med årene og stemmen min opplagt ikke mer kraftig. Jeg er allerede godt drillet på å gi korte beskjeder med øyekontakt, men av og til er jo ikke det mulig. 

 

Anonymkode: faa85...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørselstap er en slitsom og lei ting å leve med, han synes garantert det er verre enn deg.

Jeg har det på samme måte, tinnitus og dårligere hørsel, og en mann som snakker lavt og blir litt oppgitt når han må gjenta.

Men det er som det er, jeg kan ikke noe for det akkurat. 

Vi bruker tekst på tv da, ikke lyd. Mannen er ikke noe glad i å ha tekst på, men det er også bare sånn det er. Når jeg er i stua har vi tekst på, da kan jeg følge med uten å ha lyden på max.

Jeg er også ganske støysensitiv, jeg har susing i hodet 24/7, så mye bakgrunnsstøy i tillegg gir hodepine.

Man må bare tilpasse seg og leve med det. Vi blir ikke yngre og noe vil det være for de fleste. Av alt som kan ramme av sykdom og ulykke er ikke tinnitus og hørselstap det verste...

Anonymkode: b30b4...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høreapparat og du bør jobbe litt med stemmebruk. Det går fint å lære seg å snakke høyere om du ikke har en alvorlig lungesykdom eller noe sånt. I tillegg bør du passe på å ha øyekontakt når du snakker til ham.

Anonymkode: 6f7ba...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør sjekke hørselen. Har man nedsatt hørsel og tinitus anbefaler man gjerne høreapparat. Ettersom de kan finjusteres til den enkelte, kan de hjelpe på tinitus i tillegg til hørselstap.

Anonymkode: 6fb23...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker ikke så veldig interessert i deg, for å være ærlig.

Jeg har problemer med hørselen selv, og hvis jeg bryr meg om et menneske så er det klart jeg gjør mitt for å høre vedkommende.

Det du beskriver høres ut som en mann som er uinteressert i sin kone og en kone som løper etter og håper det ‘bare’ skyldes en diagnose. Spør deg selv hvorfor det er så viktig for deg å gi han beskjeder hele tiden. Klarer du se at han er et likeverdig menneske med deg, og ikke en hund som du må styre?

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du overdriver når du snakker til han, og ar det går han på nervene. I stedet for å snakke høyt og tydelig med en gang, starter du lavt og ender med å rope fordi du er irritert. Du gir beskjeder minst 10 ganger om dagen, og han hører ikke- det er selektiv hørsel, for man orker ikke å bli kommandert på den måten. Vær en partner (likeverdig) og støtte heller enn en pest og plage

Anonymkode: 72482...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Virker som du overdriver når du snakker til han, og ar det går han på nervene. I stedet for å snakke høyt og tydelig med en gang, starter du lavt og ender med å rope fordi du er irritert. Du gir beskjeder minst 10 ganger om dagen, og han hører ikke- det er selektiv hørsel, for man orker ikke å bli kommandert på den måten. Vær en partner (likeverdig) og støtte heller enn en pest og plage

Anonymkode: 72482...e79

Aaah, jeg reagerte også på de titalls beskjedene og at dette ble skalert opp til å gjelde titalls år 😳😳😳

Da er det fader ikke rart man får lyst til å stikke hodet i sanden, skru opp lyden på tv’en eller lignende ting. 

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Aaah, jeg reagerte også på de titalls beskjedene og at dette ble skalert opp til å gjelde titalls år 😳😳😳

Da er det fader ikke rart man får lyst til å stikke hodet i sanden, skru opp lyden på tv’en eller lignende ting. 

Anonymkode: c138c...14f

Nettopp! Kanskje faker han hele hørselsproblemer fordi han ikke orker å høre på alt gnellet fra kona.

Anonymkode: 72482...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han bør sjekke hørselen. Har man nedsatt hørsel og tinitus anbefaler man gjerne høreapparat. Ettersom de kan finjusteres til den enkelte, kan de hjelpe på tinitus i tillegg til hørselstap.

Anonymkode: 6fb23...db1

Finnes det høreapparat som «fikser» tinitus? Det er ikke noe galt med hørsel ellers, har testet det. Men det går i ball hvis det er mye lyd eller støy rundt, det er jo ofte i settinger hvor en ikke nødvendigs så enkelt kan stoppe opp. Klassiker er når jeg lager middag 😅

Anonymkode: faa85...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Finnes det høreapparat som «fikser» tinitus? Det er ikke noe galt med hørsel ellers, har testet det. Men det går i ball hvis det er mye lyd eller støy rundt, det er jo ofte i settinger hvor en ikke nødvendigs så enkelt kan stoppe opp. Klassiker er når jeg lager middag 😅

Anonymkode: faa85...cf4

Jeg tror ikke den kan fikse tinitus, men ved å tune ned den frekvensen og opp andre, blir den mer dempet. Høreapparat er dyre, så man får nok ikke dette uten nedsatt hørsel. Er han testet? Man kan ha redusert hørsel på enkelte frekvenser selv om det ikke er så tydelig for de rundt

Anonymkode: 6fb23...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror ikke den kan fikse tinitus, men ved å tune ned den frekvensen og opp andre, blir den mer dempet. Høreapparat er dyre, så man får nok ikke dette uten nedsatt hørsel. Er han testet? Man kan ha redusert hørsel på enkelte frekvenser selv om det ikke er så tydelig for de rundt

Anonymkode: 6fb23...db1

Kanskje verdt å sjekke ut. Han er testet, flere ganger faktisk, han var visst slik som barn/ungdom hjemme. Men det er merkbart økende, kan være lurt å gjøre noe nå, ellers blir vi som besteforeldrene mine 😆 Heldigvis som regel bare absurde situasjoner som han skal gi ungdommen beskjed å komme opp å hjelpe til, men det ble til å spørre om de skulle bli med ut en tur. Går jo litt tid til ingenting når alle plutselig forsvant i stedet 😅

Anonymkode: faa85...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Høreapparat er dyre, så man får nok ikke dette uten nedsatt hørsel.

Dersom mannen er i jobb og høreapparat kan hjelpe på hørselen så mener jeg han har krav på å få dekket dette av NAV, på lik linje med hva en hørselshemmet har. 

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Finnes det høreapparat som «fikser» tinitus? Det er ikke noe galt med hørsel ellers, har testet det. Men det går i ball hvis det er mye lyd eller støy rundt, det er jo ofte i settinger hvor en ikke nødvendigs så enkelt kan stoppe opp. Klassiker er når jeg lager middag 😅

Anonymkode: faa85...cf4

Jeg har også en mann med tinnitus. Han har fått høreapparat. 
 

Dessverre nekter han å bruk det. Det er nok en forfengelighetsgreie….🤨

Anonymkode: f4868...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tinnitusen er der, sånn er det bare. Den kan han ikke bli kvitt. Tinnitus forstyrrer hørselen. Jeg har selv tinnitus og selv om hørselen min er som det skal, så ligger tinnitusen og forstyrrer slik at jeg sliter veldig med å høre folk som snakker lavt og gjerne litt "inni seg". Tinnitusen er rett og slett høyere. Det eneste som det kan gjøres noe med er deg. Du må lære deg å snakke høyere. Du må jo være tidenes største optimist om du stadig snakker lavt til han når du vet at han ikke hører det. Og jo, det går fint an å snakke høyt uten å høres sint ut. Ta noen timer hos en sangpedagog så du lærer deg å bruke litt mer kraft. Du kan også putte noe som demper lyden litt i ørene om tv blir for høy for deg. 

Anonymkode: 10857...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt hørsel øker risikoen for demens betraktelig, hvis det ikke behandles. Så han burde absolutt sjekke dette. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Nedsatt hørsel øker risikoen for demens betraktelig, hvis det ikke behandles. Så han burde absolutt sjekke dette. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Nedsatt hørsel kan ikke behandles.

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nedsatt hørsel øker risikoen for demens betraktelig, hvis det ikke behandles. Så han burde absolutt sjekke dette. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Ja, det er noe å tenke på, det må jo være en fordel for alle å få med seg ting 🤔 

Anonymkode: faa85...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tinnitusen er der, sånn er det bare. Den kan han ikke bli kvitt. Tinnitus forstyrrer hørselen. Jeg har selv tinnitus og selv om hørselen min er som det skal, så ligger tinnitusen og forstyrrer slik at jeg sliter veldig med å høre folk som snakker lavt og gjerne litt "inni seg". Tinnitusen er rett og slett høyere. Det eneste som det kan gjøres noe med er deg. Du må lære deg å snakke høyere. Du må jo være tidenes største optimist om du stadig snakker lavt til han når du vet at han ikke hører det. Og jo, det går fint an å snakke høyt uten å høres sint ut. Ta noen timer hos en sangpedagog så du lærer deg å bruke litt mer kraft. Du kan også putte noe som demper lyden litt i ørene om tv blir for høy for deg. 

Anonymkode: 10857...0f4

Demper i ørene ville jeg kanskje vurdert om det var snakk om normalt nivå, men her kommer selv ungdommen ut av hulen og klager på støy. Jeg går ett annet sted om det er lydnivået. 
 

Snakke tydelig kan jeg sikkert øve på, lett å glemme etter en lang dag. 

Anonymkode: faa85...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nedsatt hørsel kan ikke behandles.

Anonymkode: c138c...14f

Jo, med høreapparat. Det minker risikoen for demens. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jo, med høreapparat. Det minker risikoen for demens. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Nei, man kan ikke behandle nedsatt hørsel med høreapparater. Man kan heller ikke behandle nedsatt syn med briller. Du blander behandle med forsterke, hjelpe eller korrigere.

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, man kan ikke behandle nedsatt hørsel med høreapparater. Man kan heller ikke behandle nedsatt syn med briller. Du blander behandle med forsterke, hjelpe eller korrigere.

Anonymkode: c138c...14f

Oi, beklager. Norsk er ikke mitt morsmål. Takk for at du korrigerte meg på en så hyggelig måte. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Oi, beklager. Norsk er ikke mitt morsmål. Takk for at du korrigerte meg på en så hyggelig måte. 

Anonymkode: 8f0ac...a16

Det går bra :)

Har nedsatt hørsel selv, så er litt oppgitt over mangelen på kunnskap på området. Med mindre man har ørevoks eller betennelse, så kan man aldri behandle hørselstap eller få tilbake hørselen. Man kan benytte ulike metoder, lese tekst, lese på leppene, lese tegnspråk, bruke høreapparater, eller cochleaimplantat. Det siste er det eneste som nærmer seg en slags behandling (i mine øyne).

(Jeg ser noen nevner demens, men det er altfor lite informsjon om denne forskningen til at jeg synes den er nyttig. Hvor gamle er de som blir testet, er det fraværet av lydene eller fraværet av det sosiale som er det viktigste, etc.)

I dette tilfellet her synes jeg det er dårlig gjort av HI å hoppe bukk over egen adferd. Hørselshemmede er ikke dummere enn andre, ikke som jeg har sett forskning på i alle fall, så det er dårlig gjort å behandle mannen som en mindreverdig.

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig en artikkel om den forskningen som er på hørselstap og demens; https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/nedsatt-horsel-og-demens

Som man vil se, så er det snakk om aldersrelatert hørselstap og de vet altfor lite om sammenhengene. Jeg personlig har kjent en del med demens og en del med hørselstap og det var ingen overlapping, faktisk var de med størst hørselstap de mest intellektuelt engasjerte. Det er uheldig og fordomsfullt at man nærmest avfeier hørselshemmede som dumme og demente. 

Anonymkode: c138c...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det går bra :)

Har nedsatt hørsel selv, så er litt oppgitt over mangelen på kunnskap på området. Med mindre man har ørevoks eller betennelse, så kan man aldri behandle hørselstap eller få tilbake hørselen. Man kan benytte ulike metoder, lese tekst, lese på leppene, lese tegnspråk, bruke høreapparater, eller cochleaimplantat. Det siste er det eneste som nærmer seg en slags behandling (i mine øyne).

(Jeg ser noen nevner demens, men det er altfor lite informsjon om denne forskningen til at jeg synes den er nyttig. Hvor gamle er de som blir testet, er det fraværet av lydene eller fraværet av det sosiale som er det viktigste, etc.)

I dette tilfellet her synes jeg det er dårlig gjort av HI å hoppe bukk over egen adferd. Hørselshemmede er ikke dummere enn andre, ikke som jeg har sett forskning på i alle fall, så det er dårlig gjort å behandle mannen som en mindreverdig.

Anonymkode: c138c...14f

Hvor får du det fra at jeg behandler han som mindreverdig? 

Anonymkode: faa85...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, man kan ikke behandle nedsatt hørsel med høreapparater. Man kan heller ikke behandle nedsatt syn med briller. Du blander behandle med forsterke, hjelpe eller korrigere.

Anonymkode: c138c...14f

Noen ganger kan nedsatt hørsel behandles. Av og til kan det til og med være så enkelt som å vaske ørene.

Anonymkode: 6f7ba...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...