Gå til innhold

Samme jobb i 14 år. Alltid slutta 12 i morgen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor i huleste er du ikke organisert? 

Med en tariffavtale og ei fagforening i ryggen kunne dette vært avtalefestet. 

Anonymkode: e5f53...180

Fordi noen vil spare de pengene og heller surfe på resultatet av andres kamp. 

Anonymkode: f714b...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jo det er ulovlig.

Det er varslingsplikt på endring i arbeidstid. Tror den er på 14 dager etter arbeidsmiljøloven.  Dagen før er ikke lov.

Som jeg sa i et tidligere innlegg, ta det opp med fagforeningen. 

Anonymkode: 0c9a0...a43

La til, sjekk arbeidsavtalen. Hvorvidt dette er endring i arbeidstid eller ei avhenger av hva som faktisk er avtalt. 
 

Å endre en kutyme uten varsel kommer man nok liten vei med i rettssystemet, med mindre det er saker hvor det handler om vern av ansatt. F eks om du praktiserer fri arbeidstid selv om kontrakten har regulert det og plutselig gir en ansatt varsel og oppsigelse for å følge vanlig praksis. Da kan du bruke dette i forbindelse med urimelig oppsigelse. Men det skal nok hardere krutt til enn en halv dag fri basert på tidligere praksis. 

Anonymkode: 5c19c...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i huleste er du ikke organisert? 

Med en tariffavtale og ei fagforening i ryggen kunne dette vært avtalefestet. 

Anonymkode: e5f53...180

Noen tror arbeidstakerrettigheter er noe andre skal kjempe for og de bare skal nyte godene av.

Anonymkode: 45a27...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Uten tariffavtale er du prisgitt arbeidsmiljøloven (AML) samt det som står i kontakten din. Altså kan arbeidsgiver endre på dette i år uten problemer, da det ikke er hjemlet i AML og nok heller ikke er nevnt i kontrakten din.

Hilsen fagforeningsansatt som har lest mange tariffavtaler og mye i arbeidsmiljøloven

Anonymkode: 4afbc...330

Og det er jo helt lovlig selvsagt, men jeg syns bare at endringene kom litt vel i korteste laget

Anonymkode: 1eb90...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i huleste er du ikke organisert? 

Med en tariffavtale og ei fagforening i ryggen kunne dette vært avtalefestet. 

Anonymkode: e5f53...180

 Vedkommende det gjelder er organisert, men bedriften har ingen tariffavtale der slike ting er nedfelt. Det å få en tariffavtale er ikke noe ett menneske kan ordne, da må det litt flere på banen. 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

 Vedkommende det gjelder er organisert, men bedriften har ingen tariffavtale der slike ting er nedfelt. Det å få en tariffavtale er ikke noe ett menneske kan ordne, da må det litt flere på banen. 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Nettopp! Ergo fagforening, og dermed et helt forbund, en tung arbeidstakerorganisasjon. 

Anonymkode: e5f53...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å kalle andre tosk fordi det gjøres annerledes på din arbeidsplass, (det kan faktisk hende at fagforeningen har noe med dette å gjøre) er skikkelig pinlig.  Skjerp deg!

Anonymkode: 2e339...3e7

Når man henviser til at dette er forhandlet frem av fagforening og at dette tas gjennom fagforening vitner om liten erfaring i arbeidslivet. Halv dag onsdag før påske og julaften og nyttårsaften er ikke noe som normalt forhandles frem av fagforening. Innen industri er det kanskje normalt men på de fleste arbeidsplasser er dette bare et gode en arbeidsgiver gir sine ansatte. De fleste steder står det i kontrakt men i HI sitt tilfelle høres det ut som det er kutyme, altså ikke nedskrevet noe sted og da er det ei heller forhandlet frem av fagforening. Inndragelse av goder bør varsles i god tid men i HI sitt tilfelle er det mer ullent da det ikke fremkommer om dette er et skriftlig avtalt gode eller ikke. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fagorganisert, men bedriften jeg jobber i godtar ikke fagforeningens tariffavtale, så det hjelper ikke automatisk å fagorganisere seg om noen trodde det. 

Det sagt, har vi allikevel ok avtale i bedriften, forhandlet fram over mange år, men ikke tariffavtale. 

 

Anonymkode: d190f...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Når man henviser til at dette er forhandlet frem av fagforening og at dette tas gjennom fagforening vitner om liten erfaring i arbeidslivet. Halv dag onsdag før påske og julaften og nyttårsaften er ikke noe som normalt forhandles frem av fagforening. Innen industri er det kanskje normalt men på de fleste arbeidsplasser er dette bare et gode en arbeidsgiver gir sine ansatte. De fleste steder står det i kontrakt men i HI sitt tilfelle høres det ut som det er kutyme, altså ikke nedskrevet noe sted og da er det ei heller forhandlet frem av fagforening. Inndragelse av goder bør varsles i god tid men i HI sitt tilfelle er det mer ullent da det ikke fremkommer om dette er et skriftlig avtalt gode eller ikke. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Det er bare kutyme, det står ikke skrevet noe sted. Dessverre. Syns bare det var råttent å ikke gi beskjed tidligere. 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er bare kutyme, det står ikke skrevet noe sted. Dessverre. Syns bare det var råttent å ikke gi beskjed tidligere. 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Det er pill råttent og vitner om lite respekt for ansatte. Jeg hadde ikke villet jobbe for en slik arbeidsgiver. Dessverre så tror jeg ikke personalet har noen påvirkningskraft. Når man tar en slik avgjørelse så er man også lite interessert i de ansatte og hva de mener. Eneste makta dere har er masseoppsigelse. Jeg er ikke storforlangende mtp arbeidsgiver men uryddig personalpolitikk og bevege seg på grensen av lovgivning gidder jeg ikke. Siden det kun er en muntlig avtale kommer dere kanskje ikke så langt, men dette har vært praktisert i såpass mange år at jeg ville undersøkt lovligheten i dette. Så hadde jeg sett meg om etter ny jobb. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er pill råttent og vitner om lite respekt for ansatte. Jeg hadde ikke villet jobbe for en slik arbeidsgiver. Dessverre så tror jeg ikke personalet har noen påvirkningskraft. Når man tar en slik avgjørelse så er man også lite interessert i de ansatte og hva de mener. Eneste makta dere har er masseoppsigelse. Jeg er ikke storforlangende mtp arbeidsgiver men uryddig personalpolitikk og bevege seg på grensen av lovgivning gidder jeg ikke. Siden det kun er en muntlig avtale kommer dere kanskje ikke så langt, men dette har vært praktisert i såpass mange år at jeg ville undersøkt lovligheten i dette. Så hadde jeg sett meg om etter ny jobb. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Ærlig talt, er det noe som høres toskete ut så er det det du skriver i denne tråden. Det virker som om du ser rødt med en gang du hører om noe du ikke liker. Hva vet du om bedriften som HI jobber i, ellers er god å jobbe i, og at det å la de ansatte jobbe noen timer ekstra, er med på å redde bedriften fra konkurs. Du snakker om erfaring fra arbeidslivet, antar det kun er erfaring med å kjempe for arbeidernes rettigheter du snakker om da, og ikke om å se bedriftene ut fra en større politisk, økonomisk og samfunnsmessig helhet?

Anonymkode: 08c71...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er bare kutyme, det står ikke skrevet noe sted. Dessverre. Syns bare det var råttent å ikke gi beskjed tidligere. 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Det er i hvert fall dårlig ledelse. Kunne vært unngått, det er nok kjipe ting å ta tak i som leder, man trenger ikke lage unødige situasjoner i tillegg. Du er nok ikke eneste som reagerte og det kan være lurt å ta opp i personalmøte at dette ikke settes særlig pris på. Gjerne via en tillitsvalgt samlet for ansatte om dere har det. 

Anonymkode: 5c19c...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det er pill råttent og vitner om lite respekt for ansatte. Jeg hadde ikke villet jobbe for en slik arbeidsgiver. Dessverre så tror jeg ikke personalet har noen påvirkningskraft. Når man tar en slik avgjørelse så er man også lite interessert i de ansatte og hva de mener. Eneste makta dere har er masseoppsigelse. Jeg er ikke storforlangende mtp arbeidsgiver men uryddig personalpolitikk og bevege seg på grensen av lovgivning gidder jeg ikke. Siden det kun er en muntlig avtale kommer dere kanskje ikke så langt, men dette har vært praktisert i såpass mange år at jeg ville undersøkt lovligheten i dette. Så hadde jeg sett meg om etter ny jobb. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Du er jo helt ute og kjøre mhp hvor mye rettigheter du forlanger i hytt og vær. Selvsagt skal arbeidsgiver opptre profesjonelt men det er faktisk noen ganger man bare får godta arbeidsgivers styringsrett og måten ting skjer. Arbeidstakere i Norge har det som regler veldig godt og mange goder i forhold til i utlandet. Du virker veldig naiv og litt virkelighetsfjern

Anonymkode: bf0ea...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er bare kutyme, det står ikke skrevet noe sted. Dessverre. Syns bare det var råttent å ikke gi beskjed tidligere. 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Jeg tenker at da har bedriften latt dere nyte et gode tidligere som de ikke lengre lar dere nyte. Litt som om dere får et stort julegratiale hvert år, og plutselig ikke får det. Det er noe helt annet enn at dere har hatt en rettighet dere nå ikke lengre har.

Selv jobber jeg et sted hvor vi tidvis er blitt gitt en årlig fridag, eller to, innenfor et visst tidsrom, og denne dagen har de tidvis tatt tilbake eller flyttet til en annen tid på året. I forbindelse med pamdemien fikk vi både ekstra fri, ekstra gaver og ekstra penger. Siden dette er et gode vi ikke har krav på å få, så er det heller ikke noe vi kan klage på at forsvinner. Det er ren goodwill, og vi er bare glad når det skjer. 

Ville muligens spurt hva som er skjedd, med mindre det da har vært snakk om det i andre sammenhenger.

Anonymkode: 08c71...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo helt ute og kjøre mhp hvor mye rettigheter du forlanger i hytt og vær. Selvsagt skal arbeidsgiver opptre profesjonelt men det er faktisk noen ganger man bare får godta arbeidsgivers styringsrett og måten ting skjer. Arbeidstakere i Norge har det som regler veldig godt og mange goder i forhold til i utlandet. Du virker veldig naiv og litt virkelighetsfjern

Anonymkode: bf0ea...804

👍🏻 Helt enig.

Anonymkode: 08c71...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er i hvert fall dårlig ledelse. Kunne vært unngått, det er nok kjipe ting å ta tak i som leder, man trenger ikke lage unødige situasjoner i tillegg. Du er nok ikke eneste som reagerte og det kan være lurt å ta opp i personalmøte at dette ikke settes særlig pris på. Gjerne via en tillitsvalgt samlet for ansatte om dere har det. 

Anonymkode: 5c19c...e25

Jeg håper du er ironisk nå…

Anonymkode: 08c71...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet er jo at det er vanlig arbeidsdag i dag. Og så har du vært heldig i 14 år og fått lov å gå tidligere. Det er de 14 årene som er endring i arbeidstiden, ikke i år.

Anonymkode: 62ede...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke i personalhåndboken? Har de endret denne?

Anonymkode: 734e5...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Står det ikke i personalhåndboken? Har de endret denne?

Anonymkode: 734e5...77e

Finnes ikke noe personalhåndbok på denne arbeidsplassen det gjelder. Det var ett bittelite firma med få ansatte, og så har de ekspandert over flere år. Fra å være 6 stk er de nå nesten 100. Men de har verken tillitsvalgte eller personalhåndbok her 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Finnes ikke noe personalhåndbok på denne arbeidsplassen det gjelder. Det var ett bittelite firma med få ansatte, og så har de ekspandert over flere år. Fra å være 6 stk er de nå nesten 100. Men de har verken tillitsvalgte eller personalhåndbok her 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Det sier jo sitt. Dessverre er det alt for mange arbeidsgivere som slurver på dette området. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Finnes ikke noe personalhåndbok på denne arbeidsplassen det gjelder. Det var ett bittelite firma med få ansatte, og så har de ekspandert over flere år. Fra å være 6 stk er de nå nesten 100. Men de har verken tillitsvalgte eller personalhåndbok her 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Da tenker jeg at det er på tide at dere tar tak i dette. Når en arbeidsplass endres, så endres forholdene for de ansatte. Gjør dette til en diskusjon, ta gjerne utgangspunkt i det som skjedde nå, og si at det fikk deg til å tenke, men gjør det til en positiv diskusjon. Fokus på hva dere har gjort for bedriften, som gjør at dere har kunnet utvide, og at da føles det mer riktig med flere goder enn med færre.

Ikke hør på de som snakker om masseoppsigelser som reaksjonform for en så marginal endring, som ikke en gang skyldes bortfall av lovfestede rettigheter. Det er verna bedrift-mentalitet, spør du meg, som verken arbeidsgivere eller kollegaer har det hyggelig og avslappet sammen med. 

Anonymkode: 08c71...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det sier jo sitt. Dessverre er det alt for mange arbeidsgivere som slurver på dette området. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Yeah yeah.

Alle vet hvor Påske-Karen hopper ;) 

Anonymkode: 08c71...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Da tenker jeg at det er på tide at dere tar tak i dette. Når en arbeidsplass endres, så endres forholdene for de ansatte. Gjør dette til en diskusjon, ta gjerne utgangspunkt i det som skjedde nå, og si at det fikk deg til å tenke, men gjør det til en positiv diskusjon. Fokus på hva dere har gjort for bedriften, som gjør at dere har kunnet utvide, og at da føles det mer riktig med flere goder enn med færre.

Ikke hør på de som snakker om masseoppsigelser som reaksjonform for en så marginal endring, som ikke en gang skyldes bortfall av lovfestede rettigheter. Det er verna bedrift-mentalitet, spør du meg, som verken arbeidsgivere eller kollegaer har det hyggelig og avslappet sammen med. 

Anonymkode: 08c71...753

Enig i at det bør tas tak i, gir forutsigbarhet for alle parter.

Hvordan er det med andre ting som forsikringer og satsene på innskuddspensjon? Alt for mange arbeidstakere tenker for lite på dette, det er en viktig del av lønnen som mange dessverre ikke merker før det er for sent. 

Anonymkode: d190f...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Da tenker jeg at det er på tide at dere tar tak i dette. Når en arbeidsplass endres, så endres forholdene for de ansatte. Gjør dette til en diskusjon, ta gjerne utgangspunkt i det som skjedde nå, og si at det fikk deg til å tenke, men gjør det til en positiv diskusjon. Fokus på hva dere har gjort for bedriften, som gjør at dere har kunnet utvide, og at da føles det mer riktig med flere goder enn med færre.

Ikke hør på de som snakker om masseoppsigelser som reaksjonform for en så marginal endring, som ikke en gang skyldes bortfall av lovfestede rettigheter. Det er verna bedrift-mentalitet, spør du meg, som verken arbeidsgivere eller kollegaer har det hyggelig og avslappet sammen med. 

Anonymkode: 08c71...753

Skal melde det videre. Ikke min arbeidsplass dette gjelder. Det har bestandig vært mye rusk der, men ting har oppigjennom blitt bedre og bedre. Skal be vedkommende ta det videre over påske 

Anonymkode: 1eb90...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Da tenker jeg at det er på tide at dere tar tak i dette. Når en arbeidsplass endres, så endres forholdene for de ansatte. Gjør dette til en diskusjon, ta gjerne utgangspunkt i det som skjedde nå, og si at det fikk deg til å tenke, men gjør det til en positiv diskusjon. Fokus på hva dere har gjort for bedriften, som gjør at dere har kunnet utvide, og at da føles det mer riktig med flere goder enn med færre.

Ikke hør på de som snakker om masseoppsigelser som reaksjonform for en så marginal endring, som ikke en gang skyldes bortfall av lovfestede rettigheter. Det er verna bedrift-mentalitet, spør du meg, som verken arbeidsgivere eller kollegaer har det hyggelig og avslappet sammen med. 

Anonymkode: 08c71...753

Og ingen kjenner mentaliteten i en vernet bedrift enn én som jobber der. 

Anonymkode: d5c6f...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...