Gå til innhold

Nå er jeg stolt og gruer meg på samme tid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigermor er en dame med skarp tunge og ingen hemninger for å påpeke ting hun synes ikke er bra nok. I alle år han mannen, barna og jeg stresset rundt i mange dager før hun skal komme for at alt skal være strøkent og perfekt. Før hun skulle komme sist gang fikk jeg en ahaopplevelse da jeg sto og strøk håndklærne til gjestebadet. Hvem gjør sånt? Stryker frottehåndklær? Uansett hvor mye vi har flikket på detaljer finner hun alltid noe å sette fingeren på og så skjønte jeg endelig at vi aldri kommer til å få det så perfekt at hun vil være fornøyd eller til og med si noe pent til meg. Så nå har jeg og familien gjort som vi pleier. Huset er alminnelig rent. Vi har handlet inn mat vi liker og ønsker å spise og ikke bare det hun liker, vi har lagt opp til aktiviteter på dagtid og ikke bare ting hun ønsker å gjøre og så får hun reagere som hun vil. Sure bemerkninger får vi allikevel. Jeg kjenner at jeg er stolt, men samtidig gruer meg. Andre med påskegjester som er vanskelige?

Anonymkode: 8f705...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene i påsken, men vil bare si at du og hele familien skal være stolte av dere selv. Jeg tror dere vil få en bedre påske fordi dere har blitt enige om å stå opp for dere selv, stå sammen og ikke minst slutte å gå på nåler i høytider pga. en person som uansett aldri blir fornøyd.

Det er lov å håpe - selv om det kanskje ikke er det mest sannsynlige - at den nye holdningen du, din mann og barna nå kommer til å ha vil gjøre noe med din svigermors holdning også.

Lykke til - og kos dere i påsken! 🐥

Anonymkode: 56987...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er litt lik din svigermor tror jeg. For litt siden gikk det opp for meg at min far aldri kommer til å være fornøyd uansett, og at det heller ikke er min oppgave å please ham. Jeg kjente at noe løsnet inni meg etter denne aha-opplevelsen. 

Høres ut som dere nå har tatt en god avgjørelse - kos dere og drit i hva hun synes ❤️💪🏼.

Anonymkode: 9c7d3...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hcordor dere gidder å ha noe med henne og gjøre, livet er for kort til å bli behandlet sånn av nærmeste familie. Ho hadde ikke kommet inn døren her..

Anonymkode: 3ba52...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hcordor dere gidder å ha noe med henne og gjøre, livet er for kort til å bli behandlet sånn av nærmeste familie. Ho hadde ikke kommet inn døren her..

Anonymkode: 3ba52...b57

Nei, det kan du si. Det er dessverre ikke så enkelt. Lang historie og mye følelser. Jeg føler allikevel at vi har kommet et stykke på vei nå med å ikke prøve å gjøre alt for å tilfredsstille et menneske som aldri blir tilfreds. Så får vi se hvordan det går når hun skjønner at hun har mistet litt "makt" over oss. I mitt hode kan det slå begge veier. Hun kan komme til å bli rasende og da er vi klare til å be henne pakke bilen og dra og hun kan avfinne seg med at ting nå blir annerledes og at ingen bryr seg om at hun klager over at håndkledet hennes hadde brettemerker eller at sausenebbet ikke er mer enn halvfullt når det kommer til henne. Og så kan det selvsagt bli 1000 varianter mellom der. 

HI

Anonymkode: 8f705...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her håper jeg du oppdaterer oss gjennom påsken, dette har potensialet til å bli årets påskekrim! Når kommer hun?

Anonymkode: e378f...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud, for ett svigermonster 😅 

Godt jobba, bare å ha i bakhodet at dette strengt tatt ikke angår henne og hva nå enn hun mener er hennes problem. Lykke til, det kreves sikkert litt øving og du får nok noen episoder hvor du i etterkant tenker, hvorfor sa jeg ikke… Men første og største skritt er tatt, godt nok for de svina, nå er det bare å stå i det sammen 💪🏻

Anonymkode: 21ac5...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Her håper jeg du oppdaterer oss gjennom påsken, dette har potensialet til å bli årets påskekrim! Når kommer hun?

Anonymkode: e378f...db1

Skjærtorsdag. 

HI

Anonymkode: 8f705...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, det kan du si. Det er dessverre ikke så enkelt. Lang historie og mye følelser. Jeg føler allikevel at vi har kommet et stykke på vei nå med å ikke prøve å gjøre alt for å tilfredsstille et menneske som aldri blir tilfreds. Så får vi se hvordan det går når hun skjønner at hun har mistet litt "makt" over oss. I mitt hode kan det slå begge veier. Hun kan komme til å bli rasende og da er vi klare til å be henne pakke bilen og dra og hun kan avfinne seg med at ting nå blir annerledes og at ingen bryr seg om at hun klager over at håndkledet hennes hadde brettemerker eller at sausenebbet ikke er mer enn halvfullt når det kommer til henne. Og så kan det selvsagt bli 1000 varianter mellom der. 

HI

Anonymkode: 8f705...ad9

Jeg svarte deg tidlig i tråden. Din svigermor virker ikke psykisk frisk! Siden jeg antar hun er oppi åra nå, så er det vel dessverre tvilsomt at hun greier å endre seg - men man kan alltid håpe.

Det hun klager over er jo ikke-saker!

Ha styrke i påsken og stå sammen med mann og barn - og om dere greier mellom dere internt, ha omtanke for hverandre og se om dere kan se humoren i det nesten surrealistiske hun klager over.

Lykke til med svigerbesøket!

Anonymkode: 56987...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg svarte deg tidlig i tråden. Din svigermor virker ikke psykisk frisk! Siden jeg antar hun er oppi åra nå, så er det vel dessverre tvilsomt at hun greier å endre seg - men man kan alltid håpe.

Det hun klager over er jo ikke-saker!

Ha styrke i påsken og stå sammen med mann og barn - og om dere greier mellom dere internt, ha omtanke for hverandre og se om dere kan se humoren i det nesten surrealistiske hun klager over.

Lykke til med svigerbesøket!

Anonymkode: 56987...758

Nei, hun har vel en personlighetsforstyrrelse av noe slag, men nå skal vi gjøre vårt beste for å ikke blitt dratt med ned i sluket. 

HI

Anonymkode: 8f705...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heier på dere! Kast henne ut hvis hun er frekk, så kanskje hun lærer.

Anonymkode: fac30...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært et interessant døgn

Svigermor kom i går ettermiddag. Ungene var i bakken og kjørte og det første hun kommenterte var at ikke hele familien kom ut på trappa for å hilse henne velkommen. Da vi sa at ungene helst ville bruke dagen i bakken, men at de kom hjem til middag så var det selvsagt feil. Hun gikk på gjesterommet med sakene sine og kom ut igjen om kommenterte at sengetøyet hverken var strøket eller lagt på. Jeg sa at vi med vilje ikke hadde lagt det på i tilfelle hun ville ha det strøket. I og med at hun aldri var fornøyd når jeg eller mannen hadde strøket det så ville vi gi henne muligheten til å ordne det selv, og at vi gjerne kunne finne fram strykebrettet for henne. Vi sa også at vi ikke pleier å stryke hverken sengetøy eller håndklær til vanlig. Vi tilbød oss også å legge på sengetøyet som det var for henne, men at vi da ikke kom til å stryke det først. Det så ut som noen hadde slått henne i fjeset med en spade. Hun begynte å snøfte og før hun fikk sagt noe så satte mannen seg ved siden av henne og forklarte at vi i alle år har bøyd oss og strukket oss for å gjøre henne tilfreds, at hun skulle være fornøyd med noe og kanskje til og med si noe hyggelig. At vi nå hadde innsett at samme hva vi gjorde så kom hun til å klage og at vi derfor ikke sto på pinne for henne lenger. At hun var velkommen til å være her, men at det nå ville bli påske på våre premisser. Måltider når vi pleier å ha det osv. Jeg skal innrømme at jeg var livredd og tenkte at hun kom til å gå amok, men hun bare reiste seg, gikk på gjesterommet og smalt igjen døren. Der satt hun i over to timer. Jeg antar at hun ventet på at vi skulle komme og si unnskyld. Det var skikkelig ubehagelig, men vi sto på vårt, lagde middag, ungene kom hjem og så ropte vi til henne at det var middag. Veldig spente på om hun ville komme. Hun kom, spiste, sa ikke et ord til oss, men spurte ungene om de hadde hatt en morsom dag. Etter maten gikk hun på rommet og lukket døren. Det samme gjentok seg til frokost i dag. Vi spurte om hun ville være med på et museum. Hun svarte ikke, men stilte i yttertøy på avtalt klokkeslett. Nå går hun rundt med yngste og ser på utstillingen og jeg har gjemt meg i en krok :D. Jeg vet nesten ikke hva som er verst. Silent treatment eller hakking. Det er en forandring i det minste. 

HI

Anonymkode: 8f705...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at hvis hun ikke klarer å oppføre seg som folk så kan hun dra. Jeg hadde ikke giddet å ha en så ufyselig gjest. 

Anonymkode: fac30...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet, HI! Hun oppfører seg som en fornærmet drittunge, bare stå i det!

Anonymkode: 9c7d3...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette har vært et interessant døgn

Svigermor kom i går ettermiddag. Ungene var i bakken og kjørte og det første hun kommenterte var at ikke hele familien kom ut på trappa for å hilse henne velkommen. Da vi sa at ungene helst ville bruke dagen i bakken, men at de kom hjem til middag så var det selvsagt feil. Hun gikk på gjesterommet med sakene sine og kom ut igjen om kommenterte at sengetøyet hverken var strøket eller lagt på. Jeg sa at vi med vilje ikke hadde lagt det på i tilfelle hun ville ha det strøket. I og med at hun aldri var fornøyd når jeg eller mannen hadde strøket det så ville vi gi henne muligheten til å ordne det selv, og at vi gjerne kunne finne fram strykebrettet for henne. Vi sa også at vi ikke pleier å stryke hverken sengetøy eller håndklær til vanlig. Vi tilbød oss også å legge på sengetøyet som det var for henne, men at vi da ikke kom til å stryke det først. Det så ut som noen hadde slått henne i fjeset med en spade. Hun begynte å snøfte og før hun fikk sagt noe så satte mannen seg ved siden av henne og forklarte at vi i alle år har bøyd oss og strukket oss for å gjøre henne tilfreds, at hun skulle være fornøyd med noe og kanskje til og med si noe hyggelig. At vi nå hadde innsett at samme hva vi gjorde så kom hun til å klage og at vi derfor ikke sto på pinne for henne lenger. At hun var velkommen til å være her, men at det nå ville bli påske på våre premisser. Måltider når vi pleier å ha det osv. Jeg skal innrømme at jeg var livredd og tenkte at hun kom til å gå amok, men hun bare reiste seg, gikk på gjesterommet og smalt igjen døren. Der satt hun i over to timer. Jeg antar at hun ventet på at vi skulle komme og si unnskyld. Det var skikkelig ubehagelig, men vi sto på vårt, lagde middag, ungene kom hjem og så ropte vi til henne at det var middag. Veldig spente på om hun ville komme. Hun kom, spiste, sa ikke et ord til oss, men spurte ungene om de hadde hatt en morsom dag. Etter maten gikk hun på rommet og lukket døren. Det samme gjentok seg til frokost i dag. Vi spurte om hun ville være med på et museum. Hun svarte ikke, men stilte i yttertøy på avtalt klokkeslett. Nå går hun rundt med yngste og ser på utstillingen og jeg har gjemt meg i en krok :D. Jeg vet nesten ikke hva som er verst. Silent treatment eller hakking. Det er en forandring i det minste. 

HI

Anonymkode: 8f705...ad9

Det kan være hun går i seg selv og tenker igjennom hvordan hun har vært. Ingen vil vel bli mislikt, men noen er autoritære nok til å slippe unna med dårlig oppførsel, fordi ingen tør å si i fra. Håper det at hun blir snakket til, gjør henne enklere å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett som dere har begynt! At hun ikke sier noe, får bare være, hun har nok en del å tenke på. 

Anonymkode: 7f934...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert hun har forstått hvordan hun oppfattes tidligere, og at hun nå har fått noe å tenke på. At hun deltar, tenker jeg er en slags aksept for de nye reglene, at hun er taus kan være et forsøk på å redde så mye ansikt som mulig. Det kan også være at hennes kritiske innstilling er så innprentet at hun ikke helt vet hva hun skal si som ikke er kritisk. Det kan godt være det er en ny bestemor dere får på besøk neste gang.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! Jeg tenker det er kjempelurt som dere har gjort nå, å si fra og så deretter bare inkludere henne som vanlig. Ved å ikke dvele ved det eller ta det opp igjen gir dere henne sjansen til å ikke tape ansikt og da blir det kanskje lettere for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Men sørg for at dere eller ungene gir henne en klem også, og viser at dere setter pris på henne selv om dere har satt ned foten for oppførselen hennes. Kan jo være hun tror dere bare hater henne om det fortsetter sånn resten av oppholdet, og  at det er derfor hun ikke sier noe eller deltar aktivt sammen med dere. Oppdater oss gjerne flere ganger! Du og dere er tøffe!

Anonymkode: 38d20...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...