Gå til innhold

Påbygg som vg3, ufortjent rykte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er et problem når det går for mye ut over undervisningen til de andre elevene og når plassene på populære linjer ril utdanninger landet trenger folk til okkuperer av ungdomer som ikke er interesserte, slik at de som vil ha de jobbene ikke får skoleplass.

Og jo. Noen er bare ekstremt late.

Anonymkode: 8ab56...93d

Men de late får ikke iop og blir ikke tatt inn på særskilt vilkår. Det vil alltid finnes alle typer elever, på samme måte som man finner forskjellige folk på arbeidsplassen. Det er læring i å tilpasse seg. 

Anonymkode: 8df64...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er et problem når det går for mye ut over undervisningen til de andre elevene og når plassene på populære linjer ril utdanninger landet trenger folk til okkuperer av ungdomer som ikke er interesserte, slik at de som vil ha de jobbene ikke får skoleplass.

Og jo. Noen er bare ekstremt late.

Anonymkode: 8ab56...93d

Nei, det er de ikke, og dette svaret er en av grunnene til at jeg tenker at det er uhyre viktig at læreryrket blir beskyttet som profesjon for å sikre at bare de med pedagogisk utdannelse slippes løs på elevene. 

Noen kan oppleves som late sett utenfra, og har kanskje så ofte blitt kalt for late at de selv omtaler seg som late fordi de heller ikke har en bedre forklaringsmodell. Årsaken bak en slik oppførsel pleier dog å være mer kompleks, og her er det veldig mange ulike også. Det å ville føle seg nyttig, prestere, føle seg verdifull og at man betyr noe, er en grunnleggende i alle mennesker, så når dette ikke vises, så er det fordi noe sperrer for det. 

I skolesammenheng kan mulige årsaker være f.eks. at en tidlig mister mestringsfølelse og kamuflerer risikoen for å mislykkes igjen ved å la være å gjøre en innsats, uoppdaget ADHD der en er kronisk overveldet og prokastinerer og får ADHD-paralyse, at en er utsatt for vold, overgrep el. som opptar så mye plass i hodet at en ikke makter å følge med og derfor zooner ut og blir tilsynelatende likegyldig, uoppdaget fysisk sykdom som f.eks. cøliaki osv.

Hvis disse elevene bare møtes på rett måte av en god lærer, vil de sjeldent bli et problem for klassen. Og uansett må du huske at lærerne ofte sitter med vesentlig mye mer informasjon om elevene sine enn det de andre foreldrene gjør, og gjør sitt beste for å tilrettelegge og få hele klassen til å fungere godt sammen med de altfor knappe ressursene de har tilgjengelig. Jeg håper du er i stand til å klare å omdirigere din frustrasjon fra  elevene som "ikke fortjener det" som kommer inn på en linje, til politikerne som ikke vil prioritere mer ressurser til skolene og kanskje i større grad åpne opp for flere skoler som er spesielt tilrettelagt for nettopp de elevene som trenger mye mer motivering, tilrettelegging og hjelp av andre (også av f.eks. helse), fordi at blir disse tilsynelatende "late" ungdommene bare tilbudt rett hjelp, vil samfunnet vinne enormt mye på det fordi de da gjerne heller ender opp som verdifulle arbeidstakere enn tapere på NAV.

Anonymkode: 0549a...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er de ikke, og dette svaret er en av grunnene til at jeg tenker at det er uhyre viktig at læreryrket blir beskyttet som profesjon for å sikre at bare de med pedagogisk utdannelse slippes løs på elevene. 

Noen kan oppleves som late sett utenfra, og har kanskje så ofte blitt kalt for late at de selv omtaler seg som late fordi de heller ikke har en bedre forklaringsmodell. Årsaken bak en slik oppførsel pleier dog å være mer kompleks, og her er det veldig mange ulike også. Det å ville føle seg nyttig, prestere, føle seg verdifull og at man betyr noe, er en grunnleggende i alle mennesker, så når dette ikke vises, så er det fordi noe sperrer for det. 

I skolesammenheng kan mulige årsaker være f.eks. at en tidlig mister mestringsfølelse og kamuflerer risikoen for å mislykkes igjen ved å la være å gjøre en innsats, uoppdaget ADHD der en er kronisk overveldet og prokastinerer og får ADHD-paralyse, at en er utsatt for vold, overgrep el. som opptar så mye plass i hodet at en ikke makter å følge med og derfor zooner ut og blir tilsynelatende likegyldig, uoppdaget fysisk sykdom som f.eks. cøliaki osv.

Hvis disse elevene bare møtes på rett måte av en god lærer, vil de sjeldent bli et problem for klassen. Og uansett må du huske at lærerne ofte sitter med vesentlig mye mer informasjon om elevene sine enn det de andre foreldrene gjør, og gjør sitt beste for å tilrettelegge og få hele klassen til å fungere godt sammen med de altfor knappe ressursene de har tilgjengelig. Jeg håper du er i stand til å klare å omdirigere din frustrasjon fra  elevene som "ikke fortjener det" som kommer inn på en linje, til politikerne som ikke vil prioritere mer ressurser til skolene og kanskje i større grad åpne opp for flere skoler som er spesielt tilrettelagt for nettopp de elevene som trenger mye mer motivering, tilrettelegging og hjelp av andre (også av f.eks. helse), fordi at blir disse tilsynelatende "late" ungdommene bare tilbudt rett hjelp, vil samfunnet vinne enormt mye på det fordi de da gjerne heller ender opp som verdifulle arbeidstakere enn tapere på NAV.

Anonymkode: 0549a...c70

Å du gode Gud....hvor skal jeg begynne?? Du ser på ungdom med et så naivt blikk, at jeg tror ikke det er mulig å realitetsorientere deg....

Som gammel lærer i yrkesfaglig studieretning, kan jeg love deg at det finnes en haug med ungdom som rett og slett bare er uspiselige! Der ikke foreldrene heller forstår hvordan de har feilet med f eks ett barn i en søskenflokk. Og så er det alle de uten oppdragelse og folkeskikk, rett og slett. Helt uten diagnoser! Som er  utagerende, truer lærere og andre elever, som driver hærverk, som banker andre ungdom mens de filmer og legger ut på TikTok. Jeg kunne ha fortsatt og ramset opp eksempler på lignende oppførsel, der ungdommen ikke har verken diagnose eller "dårlig hjem". 

Der lærer kan ha så mye kompetanse på spes ped og lang erfaring som bare det, uten at det betyr en dritt.

SÅNN er livet OGSÅ i skolen!

Anonymkode: e8a2c...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.3.2024 den 22.53):

Nei, det har det ikke. Men mange velger nok å fullføre læretiden før de begynner på påbygg. Å ha et fagbrev/svennebrev med erfaring fra det praktiske arbeidet er veldig positivt før du begynner feks på ingeniørstudier. Mange bedrifter vil også gjerne ansette feks ingeniører eller barnehagelærere med fagbrev som har erfart praktisk arbeid og som ikke kun er teoretikere. 

Anonymkode: 30014...9c7

Tull og fjas. Du har kun fagbrev selv, eller? 

Anonymkode: 372d5...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Å du gode Gud....hvor skal jeg begynne?? Du ser på ungdom med et så naivt blikk, at jeg tror ikke det er mulig å realitetsorientere deg....

Som gammel lærer i yrkesfaglig studieretning, kan jeg love deg at det finnes en haug med ungdom som rett og slett bare er uspiselige! Der ikke foreldrene heller forstår hvordan de har feilet med f eks ett barn i en søskenflokk. Og så er det alle de uten oppdragelse og folkeskikk, rett og slett. Helt uten diagnoser! Som er  utagerende, truer lærere og andre elever, som driver hærverk, som banker andre ungdom mens de filmer og legger ut på TikTok. Jeg kunne ha fortsatt og ramset opp eksempler på lignende oppførsel, der ungdommen ikke har verken diagnose eller "dårlig hjem". 

Der lærer kan ha så mye kompetanse på spes ped og lang erfaring som bare det, uten at det betyr en dritt.

SÅNN er livet OGSÅ i skolen!

Anonymkode: e8a2c...d05

Tja, jeg har fortsatt til gode å møte på elever, både på YF og studie, som jeg ikke når inn hos til slutt, og nå har jeg jobbet i vgs i 17 år. Jeg er ikke naiv, men mener oppriktig at alle har noe godt i seg og har et grunnleggende ønske om tilhørighet og mestring. 

Anonymkode: 0549a...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tull og fjas. Du har kun fagbrev selv, eller? 

Anonymkode: 372d5...b71

Skjønner du ikke hva du svarer på? 

Anonymkode: 8df64...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men de late får ikke iop og blir ikke tatt inn på særskilt vilkår. Det vil alltid finnes alle typer elever, på samme måte som man finner forskjellige folk på arbeidsplassen. Det er læring i å tilpasse seg. 

Anonymkode: 8df64...e78

Ja. Du kan bli tatt inn på særskilte vilkår hvis du ikke har karakterer fra ungdomsskolen, uavhengig av årsaken til at du ikke har karakterer.

Anonymkode: 8ab56...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er de ikke, og dette svaret er en av grunnene til at jeg tenker at det er uhyre viktig at læreryrket blir beskyttet som profesjon for å sikre at bare de med pedagogisk utdannelse slippes løs på elevene. 

Noen kan oppleves som late sett utenfra, og har kanskje så ofte blitt kalt for late at de selv omtaler seg som late fordi de heller ikke har en bedre forklaringsmodell. Årsaken bak en slik oppførsel pleier dog å være mer kompleks, og her er det veldig mange ulike også. Det å ville føle seg nyttig, prestere, føle seg verdifull og at man betyr noe, er en grunnleggende i alle mennesker, så når dette ikke vises, så er det fordi noe sperrer for det. 

I skolesammenheng kan mulige årsaker være f.eks. at en tidlig mister mestringsfølelse og kamuflerer risikoen for å mislykkes igjen ved å la være å gjøre en innsats, uoppdaget ADHD der en er kronisk overveldet og prokastinerer og får ADHD-paralyse, at en er utsatt for vold, overgrep el. som opptar så mye plass i hodet at en ikke makter å følge med og derfor zooner ut og blir tilsynelatende likegyldig, uoppdaget fysisk sykdom som f.eks. cøliaki osv.

Hvis disse elevene bare møtes på rett måte av en god lærer, vil de sjeldent bli et problem for klassen. Og uansett må du huske at lærerne ofte sitter med vesentlig mye mer informasjon om elevene sine enn det de andre foreldrene gjør, og gjør sitt beste for å tilrettelegge og få hele klassen til å fungere godt sammen med de altfor knappe ressursene de har tilgjengelig. Jeg håper du er i stand til å klare å omdirigere din frustrasjon fra  elevene som "ikke fortjener det" som kommer inn på en linje, til politikerne som ikke vil prioritere mer ressurser til skolene og kanskje i større grad åpne opp for flere skoler som er spesielt tilrettelagt for nettopp de elevene som trenger mye mer motivering, tilrettelegging og hjelp av andre (også av f.eks. helse), fordi at blir disse tilsynelatende "late" ungdommene bare tilbudt rett hjelp, vil samfunnet vinne enormt mye på det fordi de da gjerne heller ender opp som verdifulle arbeidstakere enn tapere på NAV.

Anonymkode: 0549a...c70

Selvfølgelig er det et problem. Det er et problem både for samfunnet, for de elevene som ønsker å lære og for dem som blir plassert i en klasse der de hverken kan eller vil følge undervisningen. Det er ikke elevenes skyld, men det er et, stort, problem med dagens system for opptak til vgs.

Anonymkode: 8ab56...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 22.3.2024 den 23.43):

Hvor jeg har det fra?? Statistikk som vi som lærere på yrkesfaglig studieretning til enhver tid får presentert som problemstilling! Etter reform 94 der alle 16 åringer ble presset inn i skolen, har snittet og kvaliteten på utdanningene falt drastisk! Spesielt gjelder dette for fag som Helse- og oppvekst, restaurant og matfag og praktisk estetiske fag. Men også elektro og TIF har disse problemstillingene. Elever kommer fra ungdomsskolen uten karakterer, enormt fravær og utagerende oppførsel. Disse er puttet inn på yrkesfag for oppbevaring, integrert i vanlige klasser, og får sette dagsorden i skolen. Hvor ellers skal samfunnet "gjøre av disse"? Disse er med på å trekke læringsmiljø og læringstrykk ned, i en klasse der gjerne 3/4 i utgangspunktet har behov for særlig tilrettelegging. Det eren kjensgjerning at de faglig sterke elevene på ungdomsskolen søker stud spes, mens de faglig svake, de med stort fravær, psykiske problemer, dårlig oppførsel, uten motivasjon for skole, blir henvist til yrkesfag. I en av klassene på HO i fjor, hadde 17 av 19 elever rusproblemer, angst, var suicidal, utagerende oppførsel osv. DETTE folkens er skolen i 2024! Og dette har lærere ropt varsko om i mange år. Svaret vi får? Lærere syter og klager...

Anonymkode: e8a2c...d05

Hvor i landet er dette? Hørtes voldsomt ut…

Anonymkode: 73df3...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 22.3.2024 den 23.43):

Hvor jeg har det fra?? Statistikk som vi som lærere på yrkesfaglig studieretning til enhver tid får presentert som problemstilling! Etter reform 94 der alle 16 åringer ble presset inn i skolen, har snittet og kvaliteten på utdanningene falt drastisk! Spesielt gjelder dette for fag som Helse- og oppvekst, restaurant og matfag og praktisk estetiske fag. Men også elektro og TIF har disse problemstillingene. Elever kommer fra ungdomsskolen uten karakterer, enormt fravær og utagerende oppførsel. Disse er puttet inn på yrkesfag for oppbevaring, integrert i vanlige klasser, og får sette dagsorden i skolen. Hvor ellers skal samfunnet "gjøre av disse"? Disse er med på å trekke læringsmiljø og læringstrykk ned, i en klasse der gjerne 3/4 i utgangspunktet har behov for særlig tilrettelegging. Det eren kjensgjerning at de faglig sterke elevene på ungdomsskolen søker stud spes, mens de faglig svake, de med stort fravær, psykiske problemer, dårlig oppførsel, uten motivasjon for skole, blir henvist til yrkesfag. I en av klassene på HO i fjor, hadde 17 av 19 elever rusproblemer, angst, var suicidal, utagerende oppførsel osv. DETTE folkens er skolen i 2024! Og dette har lærere ropt varsko om i mange år. Svaret vi får? Lærere syter og klager...

Anonymkode: e8a2c...d05

Og kan vi få se denne statistikken?

Anonymkode: f70f8...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.3.2024 den 12.07):

Tja, jeg har fortsatt til gode å møte på elever, både på YF og studie, som jeg ikke når inn hos til slutt, og nå har jeg jobbet i vgs i 17 år. Jeg er ikke naiv, men mener oppriktig at alle har noe godt i seg og har et grunnleggende ønske om tilhørighet og mestring. 

Anonymkode: 0549a...c70

Og takket være lærere som DEG så fikk min sønn hjelpen vi så lenge har ropt etter og han har gått fra å være klassens klovn med stryk i nesten alle fag i 8.klasse til å få 4.1 i snitt nå til jul. Endelig kommer han hjem fra skolen og føler han har lært noe fordi vi endelig møtte en lærer som tar jobben sin på alvor og faktisk så at her er det en gutt som sliter, ikke bare en uoppdragen drittunge. Takk til lærere som deg ❤️❤️❤️

Anonymkode: f70f8...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser i norsk og matte på bygg og anlegg på en av landets største videregående. Det er så mye flott ungdom på yrkesfag! Svært mange er også faglig sterke, men også er mange som strever faglig motivert fordi de går mot et praktisk yrke/hverdag hvor de opplever mestring for første gang. Flere av de teoretisk sterke ønsker mulighetene et fagbrev/svennebrev faktisk gir dem før de går videre med påbygg og høyere utdanning! Klokt!

Hva tror dere vanker rundt på studiespes? Mange umotiverte ungdom, mange som har valgt studiespes pga russetid mm. Mange går ut etter 3 år med studiespes med så lavt snitt at de er milevis unna å kunne konkurrere om studieplasser mm.

Anonymkode: dfdbf...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 24.3.2024 den 12.04):

Tull og fjas. Du har kun fagbrev selv, eller? 

Anonymkode: 372d5...b71

Jeg har fagbrev jeg:) OG jobber med rekruttering!

Så nei, det er ikke tull og fjas. Å ha praktisk erfaring i tillegg til formell kunnskap er gull verdt. derfor oppfordrer man gjerne til at de fullfører læretiden før de begynner på påbygg. samt at de da trenger færre fag enn om de går rett fra VG2 til påbygg

Anonymkode: 30014...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 26.3.2024 den 12.13):

Jeg har fagbrev jeg:) OG jobber med rekruttering!

Så nei, det er ikke tull og fjas. Å ha praktisk erfaring i tillegg til formell kunnskap er gull verdt. derfor oppfordrer man gjerne til at de fullfører læretiden før de begynner på påbygg. samt at de da trenger færre fag enn om de går rett fra VG2 til påbygg

Anonymkode: 30014...9c7

Jeg har også opplevd det. Da jeg søkte på den jobben jeg har nå, i staten, var det mange søkere med master og to med doktorgrad som søkte. Selv om det ikke er  noe praktisk arbeid fikk jeg jobben med yrkesfag, erfaring fra praktisk arbeid og en bachelor.

Anonymkode: 8ab56...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...