Gå til innhold

Påbygg som vg3, ufortjent rykte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min bestemte seg for å droppe læretid og heller ta påbygg på vg3 for å kunne søke høyere utdanning. Det manglet liksom ikke på advarsler om «helt jævlig», «drit mye pugging og lesing» mm. Men året frem til nå har gått veldig bra. Gode karakterer og jeg synes ikke han jobber så veldig mye heller…. Derfor lurer jeg på om påbygg har et ufortjent dårlig rykte?

Anonymkode: dfdbf...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en kjent sak at mange som søker yrkesfag ikke alltid er de mest teoretisk flinke, mange som sliter med lesing og skriving. 
 

Derfor blir påbygg beintøft fordi det er mye lesing og skriving pga 10 timer norsk, matte, historie mm… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har det ikke. Men mange velger nok å fullføre læretiden før de begynner på påbygg. Å ha et fagbrev/svennebrev med erfaring fra det praktiske arbeidet er veldig positivt før du begynner feks på ingeniørstudier. Mange bedrifter vil også gjerne ansette feks ingeniører eller barnehagelærere med fagbrev som har erfart praktisk arbeid og som ikke kun er teoretikere. 

Anonymkode: 30014...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke egentlig hardt. Problemet er at det er mange av de minst skoleflink som tar yrkesfag og dermed påbygg. Det kan være mye hardere teori enn på yrkesfag, men det er fortsatt ikke noe verre enn vanlig allmennfag. 

Anonymkode: 8ab56...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykprosenten er høy, det er ikke bare et rykte. Men det kommer jo også av at de som ikke får læreplass pga mye fravær og dårlig motivasjon havner der, de er ihvertfall ikke motivert til å jobbe.

Sønnen min tok fagbrev først også påbygg, det var ihvertfall ikke noe problem. Da var han to år eldre, mer moden og tok til seg lærdom mye mer effektivt. Han studerer videre nå, og har fått beskjed om at de to årene i jobb og fagbrevet gjør seg veldig bra på CV'en når han er ferdig.

Anonymkode: 5611b...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbygg er lettere enn studiespes. Aldri hørt at det er så beintøft

Anonymkode: 75ef4...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 % stryk! Når elevene på yrkesfag består med et nødskrik, er det klart påbygg blir hardt. De aller fleste elevene på yrkesfag er svært faglig svake, og det er nok grunnen til at de har valgt nettopp dette. Jeg har hatt såkalt flinke elever på yrkesfag, med høye karakterer, men som har fått sjokk på påbygg! 

Ta lærlingetid og fagbrev først, så kan påbygg kanskje være mulig. 

Anonymkode: e8a2c...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

50 % stryk! Når elevene på yrkesfag består med et nødskrik, er det klart påbygg blir hardt. De aller fleste elevene på yrkesfag er svært faglig svake, og det er nok grunnen til at de har valgt nettopp dette. Jeg har hatt såkalt flinke elever på yrkesfag, med høye karakterer, men som har fått sjokk på påbygg! 

Ta lærlingetid og fagbrev først, så kan påbygg kanskje være mulig. 

Anonymkode: e8a2c...d05

Nei, vet du hva! De aller fleste elevene på yrkesfag er virkelig ikke svært faglig svake! En liten del er faglig svake, ja, men de søker veldig sjelden påbygg. De fleste har helt greit faglig nivå, men her er ofte motivasjon et problem. En del er faglig sterke elever, de klarer påbygg lett som bare det, men et typisk trekk ved disse, er at de visste hva de gikk til for at dag én, de visste de hadde kjøpt en pakke, og de visste hva de skulle etter videregående. 

I tillegg har vi en ørliten gruppe som går på videregående for å bli russ. Disse er det sjelden mulig å hjelpe i særlig grad. 

Ellers enig. Motiver veldig gjerne elevene til å ta læretid og fagbrev før vg4 påbygg. 

Anonymkode: f65c3...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som nevnt over fordi yrkesfagelever sjeldent er de sterkeste faglig. Så for de vil det jo være veldig vanskelig. Spør du en på studiespesialisering er det mye enklere enn deres skolehverdag. Så det handler jo om hvor din sønn henter referansene fra.

Anonymkode: 2d859...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke! Jeg jobber i vgs og påbygg har både høyere frafall og lavere snitt enn vg3 studiespesialiserende. Det betyr jo ikke at alle vil slite og synes det er veldig vanskelig, men mange synes det er tungt.

Anonymkode: 0549a...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn tok vg1 og vg2 tømring og rett på påbygg. Gikk veldig fint. Dro i militæret etter påbygg og er nå på høyskole. Han fant ut av vg 1 og 2 at tømring ikke var noe for han og ville derfor videre på høyskole

Anonymkode: dfdbf...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det da jeg gikk videregående også, alle ropte om at påbygg måtte man iallfall ikke ta. Syns det gikk helt fint jeg. Selvsagt mye teorifag, men tok jo bare igjen det jeg «slapp unna» på de to første årene 😊

Anonymkode: 73df3...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

50 % stryk! Når elevene på yrkesfag består med et nødskrik, er det klart påbygg blir hardt. De aller fleste elevene på yrkesfag er svært faglig svake, og det er nok grunnen til at de har valgt nettopp dette. Jeg har hatt såkalt flinke elever på yrkesfag, med høye karakterer, men som har fått sjokk på påbygg! 

Ta lærlingetid og fagbrev først, så kan påbygg kanskje være mulig. 

Anonymkode: e8a2c...d05

Hvor iallverden får du det fra at de fleste elevene på yrkesfag er svært faglig svake? Skulle jeg virkelig likt å se kilder på. Man trenger vel ikke være faglig svak selv om man velger en mer praktisk videregående utdannelse? Snakk om fordommer. Gikk selv påbygg, vil ikke si det var noen som var faglig svake der, og kan ikke huske at noen strøk heller. I dag har de fleste av disse høyere utdannelse. 

Anonymkode: 73df3...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barn på 20 og 22 år og sånn jeg ser det er mye i ferd med å endre seg.

Mange flere velger yrkesfaglig vei til høyere utdanning, fordi det gir de et ekstra ben å stå på senere og de blir prioritert foran rene akademikere når de skal ut å søke jobb.

Ser det i planleggingen av videre utdanning hos både mine barn og vennene deres.

Mine to har valgt yrkesfag, fagbrev, påbygg også høyskole, og yngste fagbrev og videre til fagskole til høsten.

Ser det samme hos veldig mange av vennene deres. Mange som tar helse og oppvekst, fagbrev, påbygg også sykepleie, vernepleier.

Noen tar elektriker, påbygg, forkurs og ingeniør.

Det har blitt veldig kjent at man får mye mer ut av yrkesfag om man ønsker en utdanning innen et felt. F.eks er elektroingeniør lettere når man har gått elektro yrkesfag og har mye av fagtermonologien på plass før man begynner videre utdanning. Sykepleien er lettere nå man har helse/oppvekst og faktisk har vært "ute i felt" og vet litt om pleie, kropp og medisiner på forhånd osv.

Når eldste tok påbygg etter at han hadde fått fagbrev forsto jeg det som at strykprosenten der er ganske lav, for de som tar påbygg etter fagprøven har en plan videre og er ganske motivert.

Strykprosenten er høyere når man tar det rett etter to år på yrkesfaglig linje, både fordi de er yngre og litt mer umodne, men også fordi mange tar det fordi de ikke aner hva de vil videre og ikke har den indre motivasjonen som kreves for å gjøre det bra på skolen. Når du går en linje bare for å fylle året med noe og ikke har en videre plan er det vanskelig å konsentrere seg om ting som egentlig ikke interesserer deg.

Har du en plan, et ønske om å gå der og få karakterene som kreves for å nå målet ditt så klarer du det helt fint.

 

Anonymkode: 5611b...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvor iallverden får du det fra at de fleste elevene på yrkesfag er svært faglig svake? Skulle jeg virkelig likt å se kilder på. Man trenger vel ikke være faglig svak selv om man velger en mer praktisk videregående utdannelse? Snakk om fordommer. Gikk selv påbygg, vil ikke si det var noen som var faglig svake der, og kan ikke huske at noen strøk heller. I dag har de fleste av disse høyere utdannelse. 

Anonymkode: 73df3...37f

🙏

Anonymkode: cd052...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvor iallverden får du det fra at de fleste elevene på yrkesfag er svært faglig svake? Skulle jeg virkelig likt å se kilder på. Man trenger vel ikke være faglig svak selv om man velger en mer praktisk videregående utdannelse? Snakk om fordommer. Gikk selv påbygg, vil ikke si det var noen som var faglig svake der, og kan ikke huske at noen strøk heller. I dag har de fleste av disse høyere utdannelse. 

Anonymkode: 73df3...37f

Hvor jeg har det fra?? Statistikk som vi som lærere på yrkesfaglig studieretning til enhver tid får presentert som problemstilling! Etter reform 94 der alle 16 åringer ble presset inn i skolen, har snittet og kvaliteten på utdanningene falt drastisk! Spesielt gjelder dette for fag som Helse- og oppvekst, restaurant og matfag og praktisk estetiske fag. Men også elektro og TIF har disse problemstillingene. Elever kommer fra ungdomsskolen uten karakterer, enormt fravær og utagerende oppførsel. Disse er puttet inn på yrkesfag for oppbevaring, integrert i vanlige klasser, og får sette dagsorden i skolen. Hvor ellers skal samfunnet "gjøre av disse"? Disse er med på å trekke læringsmiljø og læringstrykk ned, i en klasse der gjerne 3/4 i utgangspunktet har behov for særlig tilrettelegging. Det eren kjensgjerning at de faglig sterke elevene på ungdomsskolen søker stud spes, mens de faglig svake, de med stort fravær, psykiske problemer, dårlig oppførsel, uten motivasjon for skole, blir henvist til yrkesfag. I en av klassene på HO i fjor, hadde 17 av 19 elever rusproblemer, angst, var suicidal, utagerende oppførsel osv. DETTE folkens er skolen i 2024! Og dette har lærere ropt varsko om i mange år. Svaret vi får? Lærere syter og klager...

Anonymkode: e8a2c...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med påbygg er kanskje at man da har hatt to år med «pause» fra mye teoretisk fag og dermed er mer motivert for et år med mer komprimert teori.

Anonymkode: 4d01e...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del gamle fordommer ute å gikk. Jeg trodde ærlig talt at myten om at kun de faglig svake valgte yrkesfag var død og begravet blant den oppegående delen av befolkningen. Jeg jobber på vgs og har tre barn som har gått/går på vgs, og min erfaring er at de fleste som velger yrkesfag har en plan. At det er stort frafall på påbygg kan også til en viss grad forklares med at det er en del voksne elever med andre forpliktelser i tillegg til skolegang, så hverdagen som elev blir for stri. 
 

For de normalt faglig sterke er ikke påbygg uoverkommelig, men man må være innstilt på å stå i teoridelen på en annen måte enn på yf. 

Anonymkode: 8df64...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvor jeg har det fra?? Statistikk som vi som lærere på yrkesfaglig studieretning til enhver tid får presentert som problemstilling! Etter reform 94 der alle 16 åringer ble presset inn i skolen, har snittet og kvaliteten på utdanningene falt drastisk! Spesielt gjelder dette for fag som Helse- og oppvekst, restaurant og matfag og praktisk estetiske fag. Men også elektro og TIF har disse problemstillingene. Elever kommer fra ungdomsskolen uten karakterer, enormt fravær og utagerende oppførsel. Disse er puttet inn på yrkesfag for oppbevaring, integrert i vanlige klasser, og får sette dagsorden i skolen. Hvor ellers skal samfunnet "gjøre av disse"? Disse er med på å trekke læringsmiljø og læringstrykk ned, i en klasse der gjerne 3/4 i utgangspunktet har behov for særlig tilrettelegging. Det eren kjensgjerning at de faglig sterke elevene på ungdomsskolen søker stud spes, mens de faglig svake, de med stort fravær, psykiske problemer, dårlig oppførsel, uten motivasjon for skole, blir henvist til yrkesfag. I en av klassene på HO i fjor, hadde 17 av 19 elever rusproblemer, angst, var suicidal, utagerende oppførsel osv. DETTE folkens er skolen i 2024! Og dette har lærere ropt varsko om i mange år. Svaret vi får? Lærere syter og klager...

Anonymkode: e8a2c...d05

Et nesten større problem nå er at yrkesfag har blitt så populært at elever som er faglig svake teoretisk, men gjerne lenge har drømt om å jobbe som tømrer, sveiser el., nå ikke kommer inn lengre og ender opp på studiespesialiserende i stedet, noe de overhodet ikke er verken motivert for eller har rette typer evner for. På skolen jeg jobber var laveste snitt på TIF 4.3, mens laveste på studiespesialiserende var 2.2! Det er jo rett og slett horribelt. 

Anonymkode: 0549a...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Et nesten større problem nå er at yrkesfag har blitt så populært at elever som er faglig svake teoretisk, men gjerne lenge har drømt om å jobbe som tømrer, sveiser el., nå ikke kommer inn lengre og ender opp på studiespesialiserende i stedet, noe de overhodet ikke er verken motivert for eller har rette typer evner for. På skolen jeg jobber var laveste snitt på TIF 4.3, mens laveste på studiespesialiserende var 2.2! Det er jo rett og slett horribelt. 

Anonymkode: 0549a...c70

Sånn er det her også 

Høyeste snittet er på elektro og vg2 rørlegger faktisk 

Anonymkode: 5611b...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Sånn er det her også 

Høyeste snittet er på elektro og vg2 rørlegger faktisk 

Anonymkode: 5611b...f6d

Her også! Høyest snitt på vg2 rørlegger og vg2 automatisering. 

Anonymkode: f65c3...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her i fylket. Mange oppfordres til å søke yrkesfag for å få et fagbrev/svennebrev før de tar påbygg og høyere studier. Det har blitt populært med yrkesfaglig! I vårt fylke valgte 56% av 10-klassingene yrkesfag. Min nevø hadde 5,1 i snitt da han søkte yrkesfag. Hans største ønske er å bli tømrer, etterhvert byggmester 

Anonymkode: dfdbf...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sånn er det her i fylket. Mange oppfordres til å søke yrkesfag for å få et fagbrev/svennebrev før de tar påbygg og høyere studier. Det har blitt populært med yrkesfaglig! I vårt fylke valgte 56% av 10-klassingene yrkesfag. Min nevø hadde 5,1 i snitt da han søkte yrkesfag. Hans største ønske er å bli tømrer, etterhvert byggmester 

Anonymkode: dfdbf...69b

Der datteren min går var kravet 5 1 for å komme inn på vanlige vilkår. Samtidig har over 1/3 kommet inn på særskilte vilkår. Blandt dem er det nåde de som bare er veldig svake faglig, de som dropper ut av alt, elever med ulike diagnoser fysisk og psykisk og noen som bare er veldig late. Mange ganger blir undervisningen ødelagt for dem som vil noe og en del av dem har ikke mulighet til å få fagbrev på vanlig måte og påbygg er ganske utopisk at de skulle gjennomføre. 

De som kom inn på vanlige vilkår derimot vil stort sett kunne ta påbygg greit.

Anonymkode: 8ab56...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Der datteren min går var kravet 5 1 for å komme inn på vanlige vilkår. Samtidig har over 1/3 kommet inn på særskilte vilkår. Blandt dem er det nåde de som bare er veldig svake faglig, de som dropper ut av alt, elever med ulike diagnoser fysisk og psykisk og noen som bare er veldig late. Mange ganger blir undervisningen ødelagt for dem som vil noe og en del av dem har ikke mulighet til å få fagbrev på vanlig måte og påbygg er ganske utopisk at de skulle gjennomføre. 

De som kom inn på vanlige vilkår derimot vil stort sett kunne ta påbygg greit.

Anonymkode: 8ab56...93d

Man kommer ikke inn på særskite vilkår fordi man er lat altså, man må ha iop på ungdomsskolen...

Og selvfølgelig må disse ungdommene også få plass et sted. Det er sånn i Norge at alle 16 åringer har krav på en plass på vgs, og undervisningen skal tilrettelegges også for dem.

Skjønner ikke hvorfor du ser på det som et problem, de er 16 år, langtfra voksne, og har krav på undervisning. Jeg har to barn som er ferdig på vgs og et barn som går på vgs, at det er ungdommer i klassene som ikke helt klarer følge vanlig løp er da ikke noe problem. Mennesker som ikke er helt A4 må de forholde seg til hele livet, og de klarer fint å forholde seg til dem også på vgs.

Anonymkode: 5611b...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Man kommer ikke inn på særskite vilkår fordi man er lat altså, man må ha iop på ungdomsskolen...

Og selvfølgelig må disse ungdommene også få plass et sted. Det er sånn i Norge at alle 16 åringer har krav på en plass på vgs, og undervisningen skal tilrettelegges også for dem.

Skjønner ikke hvorfor du ser på det som et problem, de er 16 år, langtfra voksne, og har krav på undervisning. Jeg har to barn som er ferdig på vgs og et barn som går på vgs, at det er ungdommer i klassene som ikke helt klarer følge vanlig løp er da ikke noe problem. Mennesker som ikke er helt A4 må de forholde seg til hele livet, og de klarer fint å forholde seg til dem også på vgs.

Anonymkode: 5611b...f6d

Det er et problem når det går for mye ut over undervisningen til de andre elevene og når plassene på populære linjer ril utdanninger landet trenger folk til okkuperer av ungdomer som ikke er interesserte, slik at de som vil ha de jobbene ikke får skoleplass.

Og jo. Noen er bare ekstremt late.

Anonymkode: 8ab56...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...