Gå til innhold

Kan det være noe med stoffskiftet mitt eller noe annet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet dere ikke er helsepersonell men tenkte å spørre om noen kjenner seg igjen. Jeg sliter med søvnen, mye oppvåkninger, uro om dagen, lite matlyst, går ned i vekt, nattesvette og noen ganger om dagen også føler jeg meg litt varm og svett. Blodprøvene er normale verdier. Søkte litt på nettet og fant dette, har nemlig nesten alt avsymptomene. Har også lagt merke til at hendene mine rister lutt når jeg holder dem foran meg, altså fingrene. Har også tatt blodprøver på stoffskifte, tsh er 75. Har også fått tåkesyn, ser liksom ikke krystallklart.

Noen som har noen råd til meg?

IMG_3729.jpeg.fe2014e257b947ee402bf4c8eed9a235.jpeg

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var B12, B9 og Dvitamin? Dette er symptomer som passer der også. Og med overgangsalder... jeg trodde jeg hadde overgangsalder, men det var b12 mangel. 

Anonymkode: 13a90...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva var B12, B9 og Dvitamin? Dette er symptomer som passer der også. Og med overgangsalder... jeg trodde jeg hadde overgangsalder, men det var b12 mangel. 

Anonymkode: 13a90...3c5

B12-534, vitaminD-91 og B9 er ikke tatt.

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet feil eller er TSH faktisk på 77? For hvis det er riktig har du hypothyreose, lavt stoffskifte, så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HvittHus skrev (44 minutter siden):

Har du skrevet feil eller er TSH faktisk på 77? For hvis det er riktig har du hypothyreose, lavt stoffskifte, så det holder.

Her er TSH:

IMG_3708.jpeg.3835e6da34ab107bf47fb0d5464320ec.jpeg

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er TSH:

IMG_3708.jpeg.3835e6da34ab107bf47fb0d5464320ec.jpeg

Anonymkode: 0c28f...fd4

Helt normal TSH, og den indikerer ikke høyt stoffskifte. Du har også brukbar d-vitamin til å være i mars, og det er jo også bra. For å utelukke stoffskiftesykdom helt må man ta noen flere prøver, FT4, FT3, Anti-TPO og TSI, men jeg ville bli veldig overrasket hvis du har hyperthyreose med denne verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HvittHus skrev (7 minutter siden):

Helt normal TSH, og den indikerer ikke høyt stoffskifte. Du har også brukbar d-vitamin til å være i mars, og det er jo også bra. For å utelukke stoffskiftesykdom helt må man ta noen flere prøver, FT4, FT3, Anti-TPO og TSI, men jeg ville bli veldig overrasket hvis du har hyperthyreose med denne verdien.

Beklager, det ble litt rot her, jeg ble litt stressa. Tok blodprøve for TSH i februar og da lå den på 0,75. Legen tok i mars nå mer omfattende prøve og dette er resultat: gått fra 0,75 til 0,64.

IMG_3730.jpeg.804e9c9c65574b6399412b61fae356fa.jpeg

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Beklager, det ble litt rot her, jeg ble litt stressa. Tok blodprøve for TSH i februar og da lå den på 0,75. Legen tok i mars nå mer omfattende prøve og dette er resultat: gått fra 0,75 til 0,64.

IMG_3730.jpeg.804e9c9c65574b6399412b61fae356fa.jpeg

Anonymkode: 0c28f...fd4

Heldigvis er det ikke noe her som tilsier hverken høyt eller lavt stoffskifte. Du har ikke antistoffer og det er positivt. TSH varierer i løpet av dagen, så denne lille forskjellen er helt normal. Så ut fra dette, ville jeg kikket på andre tilstander som gir disse symptomene du beskriver.

Forøvrig er jeg ikke helsepersonell, men har egenkompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten slutte å bruke et tilfeldig nettforum som kilde når du ønsker å finne ut av egen helseangst. Symptomene dine kan være del av en engstelse/angsttilstand også, og det hjelper ikke å google og å spørre tilfeldige personer om hva de tror. Det var vel du som ba om hjelp til å tolke blodprøver også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med søvnen, mye oppvåkninger, uro om dagen, lite matlyst, går ned i vekt, nattesvette og noen ganger om dagen også føler jeg meg litt varm og svett. Blodprøvene er normale verdier. Søkte litt på nettet og fant dette, har nemlig nesten alt avsymptomene. Har også lagt merke til at hendene mine rister lutt når jeg holder dem foran meg, altså fingrene. Har også tatt blodprøver på stoffskifte, tsh er 75. Har også fått tåkesyn, ser liksom ikke krystallklart.

Alt dette er forenlig med angst og stress.

Har du da normale blodprøver så øker det sannsynligheten.

Hva med blodsukker?

Anonymkode: a70af...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HvittHus skrev (18 minutter siden):

Heldigvis er det ikke noe her som tilsier hverken høyt eller lavt stoffskifte. Du har ikke antistoffer og det er positivt. TSH varierer i løpet av dagen, så denne lille forskjellen er helt normal. Så ut fra dette, ville jeg kikket på andre tilstander som gir disse symptomene du beskriver.

Forøvrig er jeg ikke helsepersonell, men har egenkompetanse. 

Takk for at du tar deg tid❤️ Folk rundt meg sier at jeg burde kreve ultralyd mtp stoffskifte, for da vises det bedre, selv om verdier er normale. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre. Dette er så slitsomt.

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik skrev (16 minutter siden):

Du må nesten slutte å bruke et tilfeldig nettforum som kilde når du ønsker å finne ut av egen helseangst. Symptomene dine kan være del av en engstelse/angsttilstand også, og det hjelper ikke å google og å spørre tilfeldige personer om hva de tror. Det var vel du som ba om hjelp til å tolke blodprøver også. 

Unnskyld meg, dette er første gang jeg skriver her, så du må nok forveksle meg med noen andre.

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Unnskyld meg, dette er første gang jeg skriver her, så du må nok forveksle meg med noen andre.

Anonymkode: 0c28f...fd4

Beklager, men budskapet er uansett det samme. Det er dumt å bruke google eller et nettforum for å få svar på helsespørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for at du tar deg tid❤️ Folk rundt meg sier at jeg burde kreve ultralyd mtp stoffskifte, for da vises det bedre, selv om verdier er normale. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre. Dette er så slitsomt.

Anonymkode: 0c28f...fd4

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, ante ikke at man kan sjekke stoffskiftet med ultralyd engang. Nå lærte jeg noe nytt.

Anonymkode: 51abc...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Folk rundt meg sier at jeg burde kreve ultralyd mtp stoffskifte, for da vises det bedre, selv om verdier er normale. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre.

Du må for all del ikke høre på de som sier noe sånt. Har du høyt stoffskifte så vises det på blodprøvene. Legen min kunne også se det på meg, før jeg sa noe, den gang jeg hadde høyt stoffskifte. Det er veldig synlig og man føler seg svært mye mer dårlig enn hva du beskriver her. 

Anonymkode: a70af...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Alt dette er forenlig med angst og stress.

Har du da normale blodprøver så øker det sannsynligheten.

Hva med blodsukker?

Anonymkode: a70af...995

Kan angst og stress gi slike symptomer? Søvnløshet og svette, svetter mye om natten og litt om dagen også, det bare kommer, men jeg har uro i meg hele dagen nesten, så derfor svette. Vet ikke! 

Blodsukker ble også målt, ikke festende, legen sa ikke noe om det. Tror det var 6,4. Men legen sa bare at prøvene er normale, kun at kolesterol verdiene ligger ved øvre normale grense og at hen vil ha verdiene lave. Det er nok stress som er skylda her også😞

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, ante ikke at man kan sjekke stoffskiftet med ultralyd engang. Nå lærte jeg noe nytt.

Anonymkode: 51abc...85a

Ærlig talt…

Anonymkode: a70af...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt…

Anonymkode: a70af...995

Ærlig talt hva da?

Anonymkode: 51abc...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan angst og stress gi slike symptomer? Søvnløshet og svette, svetter mye om natten og litt om dagen også, det bare kommer, men jeg har uro i meg hele dagen nesten, så derfor svette. Vet ikke! 

Blodsukker ble også målt, ikke festende, legen sa ikke noe om det. Tror det var 6,4. Men legen sa bare at prøvene er normale, kun at kolesterol verdiene ligger ved øvre normale grense og at hen vil ha verdiene lave. Det er nok stress som er skylda her også😞

Anonymkode: 0c28f...fd4

Ja, angst og stress kan gi sånne symptomer. Så lenge du har utelukket alt som blodprøvene kan vise, så skal det godt gjøres at det er noe fysiologisk. Går du mye ned i vekt og ikke sover, så bør du riktignok få noe hjelp for det. 

Anonymkode: a70af...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for at du tar deg tid❤️ Folk rundt meg sier at jeg burde kreve ultralyd mtp stoffskifte, for da vises det bedre, selv om verdier er normale. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre. Dette er så slitsomt.

Anonymkode: 0c28f...fd4

Da har nok ikke disse menneskene god nok kunnskap om stoffskiftesykdom. Ultralyd vil vise om du har en frisk eller syk kjertel, evnt et struma, og den kan også vise om du har betennelsesvev. Men prøvene du har tatt viser at du ikke har en sykdom som påvirker stoffskiftehormonene, så en ultralyd vil være helt unyttig med mindre du har tegn på struma. Man kan fint ha struma uten at det påvirker stoffskiftehormonene. men det er jo ikke dette du skriver om i HI.

Hvis vi bryter ned prøvene så er TSH som er signalhormonet fra hypofysen ned til kjertelen, normal og innenfor referanse. Det samme med stoffskiftehormonene FT3 og FT4. Antistoffprøvene anti-TPO og TSI viser om man har en autoimmun stoffskiftesykdom som påvirker kjertelens funksjon. Her er begge disse negative, og da kan man legge bort Hashimoto og Graves. 

Så heldigvis for deg er det ikke noe tegn på stoffskiftesykdom. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, angst og stress kan gi sånne symptomer. Så lenge du har utelukket alt som blodprøvene kan vise, så skal det godt gjøres at det er noe fysiologisk. Går du mye ned i vekt og ikke sover, så bør du riktignok få noe hjelp for det. 

Anonymkode: a70af...995

Ja, legen tok vel de prøvene hen mente at jeg burde ta. Går å tenker på om det kan være overgangsalder men var hos gynekolog for litt under to år siden og tok sjekk og blodprøve, fikk beskjed at jeg ikke var i nærheten engang, alt var normalt. Svettet mye om natta da også, så derfor jeg tok GU, men viste seg å være noe infeksjon. 

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, legen tok vel de prøvene hen mente at jeg burde ta. Går å tenker på om det kan være overgangsalder men var hos gynekolog for litt under to år siden og tok sjekk og blodprøve, fikk beskjed at jeg ikke var i nærheten engang, alt var normalt. Svettet mye om natta da også, så derfor jeg tok GU, men viste seg å være noe infeksjon. 

Anonymkode: 0c28f...fd4

Hvis du er i den alderen så er det mer sannsynlig, og to år kan utgjøre en stor forskjell. Det er dessverre mange myter knyttet til HRT, men HRT er sunt for (de fleste) kvinner. Du burde ta dette opp med gynekolog på nytt og da en gynekolog som jobber symptomatisk, ikke ut fra blodprøve. 

Anonymkode: a70af...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HvittHus skrev (1 time siden):

Da har nok ikke disse menneskene god nok kunnskap om stoffskiftesykdom. Ultralyd vil vise om du har en frisk eller syk kjertel, evnt et struma, og den kan også vise om du har betennelsesvev. Men prøvene du har tatt viser at du ikke har en sykdom som påvirker stoffskiftehormonene, så en ultralyd vil være helt unyttig med mindre du har tegn på struma. Man kan fint ha struma uten at det påvirker stoffskiftehormonene. men det er jo ikke dette du skriver om i HI.

Hvis vi bryter ned prøvene så er TSH som er signalhormonet fra hypofysen ned til kjertelen, normal og innenfor referanse. Det samme med stoffskiftehormonene FT3 og FT4. Antistoffprøvene anti-TPO og TSI viser om man har en autoimmun stoffskiftesykdom som påvirker kjertelens funksjon. Her er begge disse negative, og da kan man legge bort Hashimoto og Graves. 

Så heldigvis for deg er det ikke noe tegn på stoffskiftesykdom. 😊

Takk for svar.:) 

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du er i den alderen så er det mer sannsynlig, og to år kan utgjøre en stor forskjell. Det er dessverre mange myter knyttet til HRT, men HRT er sunt for (de fleste) kvinner. Du burde ta dette opp med gynekolog på nytt og da en gynekolog som jobber symptomatisk, ikke ut fra blodprøve. 

Anonymkode: a70af...995

Jeg er 42. Hva er HRT? Beklager så uvitende jeg er. Ja, jeg skal til gynekolog etter påske, han er faktisk en av de flinkeste, lang ventetid og jeg har gått til han i mange år. 
Men om du sier at stress og angst kan gi slike symptomer som jeg skrev i hovedinnlegget, så er det kanskje ikke OA. 

Anonymkode: 0c28f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er 42. Hva er HRT? Beklager så uvitende jeg er. Ja, jeg skal til gynekolog etter påske, han er faktisk en av de flinkeste, lang ventetid og jeg har gått til han i mange år. 
Men om du sier at stress og angst kan gi slike symptomer som jeg skrev i hovedinnlegget, så er det kanskje ikke OA. 

Anonymkode: 0c28f...fd4

Skal du til Dino ;) Han er ok han altså, men synes det blir litt dumt med de sekretærdamene som tilber han som Gud. Det finnes mange bra gynekologer, hvis man går til noen privat. 

HRT er hormone replacement therapy, østrogen/gestagen plaster. Etter fylte 40 er du sannsynlig premenopausal, og med de symptomene er det sannsynlig at du vil kunne få hjelp.

Eneste aberet er at man må sloss om hormonene som om de var brudekjoler på salg, fordi de produserer for få…

Anonymkode: a70af...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...