Gå til innhold

Jeg får ikke engang sove på imovane!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva i alle dager skal jeg gjøre? Slitt med søvn i 8 år, og har ikke sovet av meg selv på like lenge. Prøvd det som prøves kan, og landa på quetiapin som funka sånn noenlunde, innimellom. Nå har jeg fått imovane igjen og gleda meg til instant innsovning… det tok over en time før jeg sovna, og jeg våkna som jeg ofte gjør, etter 3 timer

Er det noen som har funnet noe mirakuløst?? 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter og med søvn, så har desverre ingen gode råd, men har du blitt sjekket for søvnapné?

Anonymkode: af4b0...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalderen..
Har slitt med innsovning og søvn siden tidlig i tenårene (tar gjerne 2-3 timer), og våknet mye.
Er 49 år nå, og har alle tegn på overgangsalderen, og de siste 2 månedene har jeg sovnet på flekken når jeg har lagt meg og sovet frem til vekkeklokken har ringt

Anonymkode: 34c85...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Overgangsalderen..
Har slitt med innsovning og søvn siden tidlig i tenårene (tar gjerne 2-3 timer), og våknet mye.
Er 49 år nå, og har alle tegn på overgangsalderen, og de siste 2 månedene har jeg sovnet på flekken når jeg har lagt meg og sovet frem til vekkeklokken har ringt

Anonymkode: 34c85...f05

Den får jeg dessverre ikke fremskynda, men gleder meg til det skjer!

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sliter og med søvn, så har desverre ingen gode råd, men har du blitt sjekket for søvnapné?

Anonymkode: af4b0...3d9

Ja, uten utslag på det 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar du hel eller halv tablett? Jeg må ta hel, men selv da sover jeg bare rundt 6 timer, hvis jeg er heldig. Jeg har akkurat begynt på quetiapin og det fungerer relativt greit nå i starten i hvert fall. Ellers så er fysisk aktivitet på dagtid og minst mulig sukker viktig. Jeg går på tur i raskt tempo i 1-1,5 time omtrent hver dag, og merker godt på søvnen de dagene jeg ikke får gått, da blir det enda verre. Jeg har hatt søvnvansker fra jeg var født, men det har blitt verre de siste årene. 

Anonymkode: 303f1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tar du hel eller halv tablett? Jeg må ta hel, men selv da sover jeg bare rundt 6 timer, hvis jeg er heldig. Jeg har akkurat begynt på quetiapin og det fungerer relativt greit nå i starten i hvert fall. Ellers så er fysisk aktivitet på dagtid og minst mulig sukker viktig. Jeg går på tur i raskt tempo i 1-1,5 time omtrent hver dag, og merker godt på søvnen de dagene jeg ikke får gått, da blir det enda verre. Jeg har hatt søvnvansker fra jeg var født, men det har blitt verre de siste årene. 

Anonymkode: 303f1...412

Tok en hel… 6 timer hadde vært supert. Har snitt på 3.5 time de siste ukene 😫 fysisk aktivitet er kjempeviktig og noe jeg prioriterer høyt til vanlig. Stort sett trener jeg 4-5 dager i uka styrketrening pluss turer og jogging, men nå har jeg brekt beinet så det er ikke så lett å få til. Men har ikke noe effekt av å trene til vanlig når det kommer til søvn, dessverre. 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alvorlige søvnvansker i 15 år. Jeg har brukt veldig lite sovetabletter i frykt for avhengighet, og mistet som deg rask effekt av Imovane. 

Det som har fungert best for meg er søvnrestriksjon. Jeg har innsett at jeg nok aldri blir normalsover, og har våkenetter (som i natt)  1-2 netter per uke, men mange flere gode netter enn dårlige. 

Anonymkode: ccd01...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane er kun for innsovning, og vil ikke virke utover natta. Jeg tar Vallergan i tillegg, da holder jeg meg sovende hele natta. Det er en ufarlig allergimedisin, du må få på resept. 

Den heter ikke vallergan lengre, men husker i farten ikke det nye navnet.

Anonymkode: 1d59f...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt alvorlige søvnvansker i 15 år. Jeg har brukt veldig lite sovetabletter i frykt for avhengighet, og mistet som deg rask effekt av Imovane. 

Det som har fungert best for meg er søvnrestriksjon. Jeg har innsett at jeg nok aldri blir normalsover, og har våkenetter (som i natt)  1-2 netter per uke, men mange flere gode netter enn dårlige. 

Anonymkode: ccd01...33c

Det var den første imovane jeg tok siden 2022, natt til i går. Tok en ny i går kveld, og sov ganske nøyaktig 3 timer og 18 minutter. 

Jeg har forsøkt søvnrestriksjon tidligere, i en periode på 3 mnd. Da sov jeg ca 2-3 timer hver natt i 5-6 netter, så én natt med kanskje 5 timer søvn før det var tilbake på 2-3 timer. Og det ødelegger jo resten av hverdagen. Så jeg fikk quetiapine, men jeg liker ikke ulvehungeren den gir meg. 
 

Men får vel bare innse at dette er livet og kærre meg gjennom det. Jeg tåler bra å være trøtt, jeg blir ikke sur og urimelig ved dårlig søvn (som andre jeg kjenner), men jeg har fryktelig lite energi og overskudd til noe annet enn å komme meg gjennom dagen 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Imovane er kun for innsovning, og vil ikke virke utover natta. Jeg tar Vallergan i tillegg, da holder jeg meg sovende hele natta. Det er en ufarlig allergimedisin, du må få på resept. 

Den heter ikke vallergan lengre, men husker i farten ikke det nye navnet.

Anonymkode: 1d59f...049

Ja det vet jeg, men skulle ønske jeg sov bittelitt lenger enn bare i underkant av 4 timer 🙈 Jeg kan blande den med quetiapin, men da blir jeg så ulidelig sulten og jeg prøver å gå ned i vekt. Har du noe bivirkninger av vallergan?

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane virket ikke på meg. Jeg har lært meg puste/avslapningteknikker som gjør at jeg sovner - men nå trenger jeg ikke det så ofte lenger. Nå vet jeg at jeg kommer til å sovne, og stresset ved tanken på å kanskje ikke få sove/sove godt  er borte. Så da slapper kroppen av, og jeg sovner mye lettere. Det funket for meg, heldigvis. Ønsker ikke å ta medisiner som ikke er strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 33a06...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Imovane virket ikke på meg. Jeg har lært meg puste/avslapningteknikker som gjør at jeg sovner - men nå trenger jeg ikke det så ofte lenger. Nå vet jeg at jeg kommer til å sovne, og stresset ved tanken på å kanskje ikke få sove/sove godt  er borte. Så da slapper kroppen av, og jeg sovner mye lettere. Det funket for meg, heldigvis. Ønsker ikke å ta medisiner som ikke er strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 33a06...b2d

Ja jeg har prøvd ulike teknikker som tidligere virket bra. Jeg stresser ikke med at jeg ikke får sove fordi jeg vet at hvile gjør samme nytten. Problemet er at jeg har så mye smerter i kroppen at å ligge i senga uten å sove er tortur for hofter og rygg. Jeg får bare krype til korset og bestille legetime igjen 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Imovane virket ikke på meg. Jeg har lært meg puste/avslapningteknikker som gjør at jeg sovner - men nå trenger jeg ikke det så ofte lenger. Nå vet jeg at jeg kommer til å sovne, og stresset ved tanken på å kanskje ikke få sove/sove godt  er borte. Så da slapper kroppen av, og jeg sovner mye lettere. Det funket for meg, heldigvis. Ønsker ikke å ta medisiner som ikke er strengt tatt nødvendig.

Anonymkode: 33a06...b2d

Leit høre at du sliter med søvn. Kan du dele teknikkene som hjelper deg å sove? Jeg er i overgangsalder og sliter med søvn pga det. Har hormonplaster, men våkner likevel før soloppgang

Anonymkode: 14cf3...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HvittHus skrev (7 minutter siden):

Har du testet Ashwaganda for søvn? 

Nei. Men jeg er ikke verre enn at jeg googla hva det var, leste anmeldelsene på thigts og bestilte en boks. 
Dog skeptisk til at naturmedisin skal funke når ikke noe annet legemiddelforeskrevet gjør det, men jeg prøver 🙏

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Men jeg er ikke verre enn at jeg googla hva det var, leste anmeldelsene på thigts og bestilte en boks. 
Dog skeptisk til at naturmedisin skal funke når ikke noe annet legemiddelforeskrevet gjør det, men jeg prøver 🙏

Anonymkode: 78eef...063

Det er jo verdt et forsøk. Min spesialist anbefaler Ashwandanga for søvn, men jeg har klart meg med melatonin, så har ikke testet selv. Bare husk at du får ikke en pangvirkning som med medikamenter foreskrevet på resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HvittHus skrev (6 minutter siden):

Det er jo verdt et forsøk. Min spesialist anbefaler Ashwandanga for søvn, men jeg har klart meg med melatonin, så har ikke testet selv. Bare husk at du får ikke en pangvirkning som med medikamenter foreskrevet på resept. 

Melatonin funker overhodet ikke på meg, dessverre. Men er åpen for alt! Det eneste som har fungert (pluss/minus) er quetiapin, men jeg blir så ekstremt sulten og det tok lang tid før jeg kobla det til tablettene. Livet forøvrig var ganske kaos så var vanskelig å ta tak!
Trenger ikke pangvirkning, men ålreit å sovne før klokka er 4 på natta når man må opp bare ett par timer etter :) 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Melatonin funker overhodet ikke på meg, dessverre. Men er åpen for alt! Det eneste som har fungert (pluss/minus) er quetiapin, men jeg blir så ekstremt sulten og det tok lang tid før jeg kobla det til tablettene. Livet forøvrig var ganske kaos så var vanskelig å ta tak!
Trenger ikke pangvirkning, men ålreit å sovne før klokka er 4 på natta når man må opp bare ett par timer etter :) 

Anonymkode: 78eef...063

Kan jeg spørre når du merker at du er sulten? Jeg har tatt disse på kvelden de seks kveldene og ikke merket noe annet enn at jeg er forferdelig tørr i munnen når jeg våkner om morgenen. Er det en bivirkning som kommer over tid?

Anonymkode: 303f1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja det vet jeg, men skulle ønske jeg sov bittelitt lenger enn bare i underkant av 4 timer 🙈 Jeg kan blande den med quetiapin, men da blir jeg så ulidelig sulten og jeg prøver å gå ned i vekt. Har du noe bivirkninger av vallergan?

Anonymkode: 78eef...063

Jeg har ingen bivirkninger av vallergan. Men noen får hangover av dem, men man må nesten prøve for å vite om det gjelder deg. 

Anonymkode: 1d59f...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre når du merker at du er sulten? Jeg har tatt disse på kvelden de seks kveldene og ikke merket noe annet enn at jeg er forferdelig tørr i munnen når jeg våkner om morgenen. Er det en bivirkning som kommer over tid?

Anonymkode: 303f1...412

Ja det tror jeg. Gikk på de noen måneder før vekta begynte å krype opppver, men det kom fort. Skal sies at jeg i forkant hadde rast ned 10 kilo så tenkte ikke så mye over at jeg la på meg igjen med elendig kosthold. Men nå har jeg forsøkt iherdig siden november å gå ned, uten spesielt hell. 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt teit råd, men hjelper meg; Drikker du mye vann/te/kakao/farris? Jeg pleier å pøse på hvis jeg sliter med søvnen, og det hjelper. Drikk gjennom dagen, ikke bare rett før du skal sove.

Anonymkode: 8b5e0...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje litt teit råd, men hjelper meg; Drikker du mye vann/te/kakao/farris? Jeg pleier å pøse på hvis jeg sliter med søvnen, og det hjelper. Drikk gjennom dagen, ikke bare rett før du skal sove.

Anonymkode: 8b5e0...9f0

+ frukt og grønnsaker, da det holder på vannet.

Anonymkode: 8b5e0...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje litt teit råd, men hjelper meg; Drikker du mye vann/te/kakao/farris? Jeg pleier å pøse på hvis jeg sliter med søvnen, og det hjelper. Drikk gjennom dagen, ikke bare rett før du skal sove.

Anonymkode: 8b5e0...9f0

Jeg drikker mye, men ikke på kvelden fordi jeg har i overkant intens blære etter jeg har lagt meg. Er oppe og tisser 3-4 ganger før jeg får sovna (nervøs blære, ett eller annet)

Spiser også 1-3 frukt hver dag 

Anonymkode: 78eef...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...