Gå til innhold

MR undersøkelse av hodet, uten henvisning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er dette mulig i dag med alle mulige private leger rundt omkring? 

Alexis, Volvat, unilabs eller lignende?

Hvis ikke, finnes det et sted jeg kan ha en privat legetime for så å ta MR (dersom legen set behovet)?

Fastlegen nekter meg henvisning, så derfor lurer jeg på hvordan jeg forholder meg til veien mot å betale for dette selv.

Anonymkode: 90ae7...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er dette mulig i dag med alle mulige private leger rundt omkring? 

Alexis, Volvat, unilabs eller lignende?

Hvis ikke, finnes det et sted jeg kan ha en privat legetime for så å ta MR (dersom legen set behovet)?

Fastlegen nekter meg henvisning, så derfor lurer jeg på hvordan jeg forholder meg til veien mot å betale for dette selv.

Anonymkode: 90ae7...40f

Du må ha henvisning.

Anonymkode: 32431...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du må ha henvisning.

Anonymkode: 32431...174

Men burde gå greit å få en privat legetime.

Anonymkode: 32431...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte en privat helsetilbyder og få henvisning der. Men du får ikke mr uten henvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium skrev (10 minutter siden):

Du kan kontakte en privat helsetilbyder og få henvisning der. Men du får ikke mr uten henvisning. 

Ok, så det betyr at hvis jeg bestiller legetime hos feks Aleris (ikke Alexis som autocorrect skrev i HI), og legen mener det bør tas MR, så kan han gi meg en henvisning? Og tar man da MR hos aleris, eller henviser han da til sykehuset? 

Anonymkode: 90ae7...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ok, så det betyr at hvis jeg bestiller legetime hos feks Aleris (ikke Alexis som autocorrect skrev i HI), og legen mener det bør tas MR, så kan han gi meg en henvisning? Og tar man da MR hos aleris, eller henviser han da til sykehuset? 

Anonymkode: 90ae7...40f

Jeg mener han kan det ja. Du kan selv bestemme hvor henvisningen skal sendes, og eventuelt betale selv for langt kortere ventetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få utført en radiologisk undersøkelse må du ha henvisning fra lege, kiropraktor eller manuellterapeut. 

Anonymkode: df596...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok heller ikke legen meg på alvor,men kiropraktoren min henviste meg til MR av hodet

Anonymkode: 69c56...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da skal jeg bestille en time hos privat lege 🙂

Anonymkode: 90ae7...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill hos unilabs , må ikke hs henvisning 

Anonymkode: 42576...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bestill hos unilabs , må ikke hs henvisning 

Anonymkode: 42576...fa9

Jo, det må man ha, jamfør strålevernsforskriften.

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 20.3.2024 den 14.06):

Er dette mulig i dag med alle mulige private leger rundt omkring? 

Alexis, Volvat, unilabs eller lignende?

Hvis ikke, finnes det et sted jeg kan ha en privat legetime for så å ta MR (dersom legen set behovet)?

Fastlegen nekter meg henvisning, så derfor lurer jeg på hvordan jeg forholder meg til veien mot å betale for dette selv.

Anonymkode: 90ae7...40f

Leger har ulike kjepphester. Jeg byttet fastlege en gang min lege nektet meg noe som andre leger hadde et liberalt forhold til. Så det kan være en løsning.

Men å henvise til MR på tynt grunnlag, (fordi pasienten er paranoid, hypokonder, har lyst til å utelukke ting, etc), det er det nok ingen offentlige leger som går med på. De er nødt til å prioritere pasientene og sender (heldigvis) heller inn Per på 14 med sterke hodesmerter enn Kari på 43 med en følelse av at noe er galt. 

Ellers kan du dra til en privat tilbyder, betale for alt selv, få time på dagen. Selv bruker jeg Volvat, har god erfaring med Volvat.  Kan riktignok ikke garantere deg at du blir henvist til MR, men sjansen øker nok i takt med villigheten til å betale selv. 

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Bestill hos unilabs , må ikke hs henvisning 

Anonymkode: 42576...fa9

Jp, det må du.

Anonymkode: 32431...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Leger har ulike kjepphester. Jeg byttet fastlege en gang min lege nektet meg noe som andre leger hadde et liberalt forhold til. Så det kan være en løsning.

Men å henvise til MR på tynt grunnlag, (fordi pasienten er paranoid, hypokonder, har lyst til å utelukke ting, etc), det er det nok ingen offentlige leger som går med på. De er nødt til å prioritere pasientene og sender (heldigvis) heller inn Per på 14 med sterke hodesmerter enn Kari på 43 med en følelse av at noe er galt. 

Ellers kan du dra til en privat tilbyder, betale for alt selv, få time på dagen. Selv bruker jeg Volvat, har god erfaring med Volvat.  Kan riktignok ikke garantere deg at du blir henvist til MR, men sjansen øker nok i takt med villigheten til å betale selv. 

Anonymkode: 37fa0...975

Det er ikke snakk om å betale selv for å få viljen min, betale fordi jeg er trassig og vet at jeg kan. 

Jeg står på venteliste hos en lege som er kjent for å ønske det beste for pasientene sine, så håper det hjelper. Men ventetiden er lang, og ser ut som jeg må gå privat i mellomtiden.

Trenger en henvisning på grunn av symptomer som absolutt ikke forekommer hos friske mennesker, både fysioterapeut og sykepleier mener dette må sjekkes ut. Men ingen av de har rettigheter til å henvise har jeg forstått. Kiropraktor kan, men ikke fysio? Lege kan, men ikke spl? 

Anonymkode: 90ae7...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Bestill hos unilabs , må ikke hs henvisning 

Anonymkode: 42576...fa9

Og hvem skal få svaret hvis det ikke er noen rekvirent, mener du?

Anonymkode: c5bc1...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg står på venteliste hos en lege som er kjent for å ønske det beste for pasientene sine, så håper det hjelper.

👍🏻

Anonym bruker skrev (1 time siden):

absolutt ikke forekommer hos friske mennesker, både fysioterapeut og sykepleier mener dette må sjekkes ut. Men ingen av de har rettigheter til å henvise har jeg forstått.

Hmm, kan ikke fysioterapeut henvise? Har fysioterapeuten en kollega med spesialisering (manuellterapeut) som kan henvise på hennes vegne?

(Mente ikke å si at du er hypokonder, forresten, men enkelte her ikke er nok det, og ikke lett for oss å vite hvem som er hvem ;) )

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hvem skal få svaret hvis det ikke er noen rekvirent, mener du?

Anonymkode: c5bc1...c6f

Man behøver ikke rekvisisjon, kun henvisning, så vidt jeg forstår.

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man behøver ikke rekvisisjon, kun henvisning, så vidt jeg forstår.

Anonymkode: 37fa0...975

Og av denne grunn kan radiologen også si at nei, vi vil ikke ta MR, vi vil ta røntgen eller CT i stedet, for eksempel. Man henviser til en radiolog, som finner best mulig måte å undersøke pasienten. 

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man behøver ikke rekvisisjon, kun henvisning, så vidt jeg forstår.

Anonymkode: 37fa0...975

Noen må jo få svaret

Anonymkode: c5bc1...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Noen må jo få svaret

Anonymkode: c5bc1...c6f

Den som henviser, ja.

Anonymkode: 3ebda...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

👍🏻

Hmm, kan ikke fysioterapeut henvise? Har fysioterapeuten en kollega med spesialisering (manuellterapeut) som kan henvise på hennes vegne?

(Mente ikke å si at du er hypokonder, forresten, men enkelte her ikke er nok det, og ikke lett for oss å vite hvem som er hvem ;) )

Anonymkode: 37fa0...975

Han sa manuellterapeut eller kiropraktor kunne. Nei dessverre, kun 2 fysioterapeuter der.

Men én time hos privatlege der jeg har med kopi av vurderingen fra fysio og spl, så kommer jeg kanskje videre 🤞

Anonymkode: 90ae7...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Han sa manuellterapeut eller kiropraktor kunne. Nei dessverre, kun 2 fysioterapeuter der.

Men én time hos privatlege der jeg har med kopi av vurderingen fra fysio og spl, så kommer jeg kanskje videre 🤞

Anonymkode: 90ae7...40f

OK, det var synd.

Min erfaring er at en del leger får piggene litt ut, dersom man sier at dette har jeg lest på google, dette sier fysioterapeuten min, dette sier en sykepleier. Da føler de at de signerer på et slags bestillingsverk som noen andre har kokt sammen.

Jeg personlig ville heller ha skrevet ned symptomer og tegn og plager, punktvis på en liste, og sagt at jeg følte min egen lege ikke tar meg på alvor. Da føler gjerne legen at hun er den som løser et problem, ønsker å gjøre det bedre enn fastlegen din, og strekker seg for deg.

Du velger naturligvis dette selv, men det siste er det jeg har best erfaring med :) 

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jo, det må man ha, jamfør strålevernsforskriften.

Anonymkode: 37fa0...975

Nei 

Anonymkode: 42576...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nei 

Anonymkode: 42576...fa9

Jo.

Anonymkode: 37fa0...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Nei 

Anonymkode: 42576...fa9

Til og med leger kan ikke bare bestille MR. De må sende henvisning så må en radiolog (røntgenlege) vurdere henvisningen. De avgjør om det er riktig å ta MR eller om man f.eks heller burde gjøre en ultralyd utifra problemstillingen.

Anonymkode: 3ebda...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...