Gå til innhold

Inspirert av oppsiktsvekkende uttalelse i en tråd her.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det du forteller oss er at du mangler argumenter. At du rett og slett er målbundet. 

Anonymkode: 4b44b...bd9

Det kan det også være 😀 absolutt. Jeg har blitt målbundet mer enn en gang her inne! 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (13 minutter siden):

Feil spørsmål? 

Nå... 🙃

Ja, det er feil spørsmål. For å få relevante svar, må man stille relevante spørsmål. Aktor i en sak spør ikke den tiltalte om han liker muffins, han spør om vedkommende var på åstedet den aktuelle datoen. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Ja, det kan du si. Jeg tenker at barn som mobber har problemer på flere og ulike nivåer. Det sier seg jo selv. Ingen, og ihvertfall ikke barn som har det bra, vil mobbe. Folk som har det bra oppfører seg enten godt eller likegyldig til andre. 

Så det er de som er sårbare og som må bli gjort noe med. 

Mener du at de fleste i en klasse hvor noen blir mobbet faktisk har problemer da? Både de som mobber u handling/ord og de som mobber ved å ikke gjøre noe for å stoppe mobbingen? Så hvis Lise blir mobbet så har 24 andre elever problemer? 

Danida skrev (2 minutter siden):

Ja, det er feil spørsmål. For å få relevante svar, må man stille relevante spørsmål. Aktor i en sak spør ikke den tiltalte om han liker muffins, han spør om vedkommende var på åstedet den aktuelle datoen. 

? Hva? 

ReneRene skrev (16 minutter siden):

For noe svada! 

Menn voldtar kvinner for å demonstrere dominans? Wow.

Og barn som mobber har ikke onde hensikter? 

Var dette en respons på mitt saklige og faglig begrunnede svar...?

Er du interessert i disse tingene, egentlig, eller nærmer vi oss det punktet der du er så tom for innhold at du sier "Du må jo lese rommet, ikke forlange belegg hele tida 😉 Ikke ta alt så alvorlig. Det er ingen alvorlige eller seriøse debatter her annet enn mer alvorlige tema om barn og oppdragelse. Ikke krev for mye med andre ord 🙂" og mener at det skal avslutte hele debatten?

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Mener du at de fleste i en klasse hvor noen blir mobbet faktisk har problemer da? Både de som mobber u handling/ord og de som mobber ved å ikke gjøre noe for å stoppe mobbingen? Så hvis Lise blir mobbet så har 24 andre elever problemer? 

Jeg vil absolutt si at det er et stort problem i klassen/ miljøet.

Den som leder an er skremmende for de andre, og de som henger seg på er mer redde. Hvilket er helt forståelig. 

De som ikke gjør noe, mobber ikke. 

Annonse

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Den som leder an er skremmende for de andre, og de som henger seg på er mer redde. Hvilket er helt forståelig. 

Der er vi fullstendig uenige. De som holder kjeft og ikke gjør noe er absolutt like skyldige. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

"Den som leder" er ikke alltid én. Der har du første feilen. Og dersom det er en, og andre henger seg på, behøver det ikke ha med frykt å gjøre. Der har du andre feilen. 
De som ikke gjør noe, er heller ikke redde. Det er det ikke noen belegg for. De kan være helt uinteresserte, eller de kan godte seg. Der har du tredje feilen.

Du beskriver mobbing som om det er én ting, i ett klasserom, av én grunn, og du har muligens sett ett eksempel, og derfra trekker du en slutning. Men emnet har mye større kompleksitet. 

Danida skrev (2 minutter siden):

"Den som leder" er ikke alltid én. Der har du første feilen. Og dersom det er en, og andre henger seg på, behøver det ikke ha med frykt å gjøre. Der har du andre feilen. 
De som ikke gjør noe, er heller ikke redde. Det er det ikke noen belegg for. De kan være helt uinteresserte, eller de kan godte seg. Der har du tredje feilen.

Du beskriver mobbing som om det er én ting, i ett klasserom, av én grunn, og du har muligens sett ett eksempel, og derfra trekker du en slutning. Men emnet har mye større kompleksitet. 

Jo som regel er det en som leder an. 

De som ikke gjør noe er som regel redde. 

Jeg skrev ikke at bakgrunnen for mobbing er en ting. Jeg skrev derimot at det er flere problemer på ulike nivåer. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Jo som regel er det en som leder an. 

De som ikke gjør noe er som regel redde. 

Jeg skrev ikke at bakgrunnen for mobbing er en ting. Jeg skrev derimot at det er flere problemer på ulike nivåer. 

Hvor har du det fra at en leder an og at de andre er redde?
Det er dette som blir problematisk, selv om du aldri ser ut til å skjønne det. Å komme med påstander som etter hvert er kjent som myter, og ikke belegge hvor du har påstandene fra, det får deg bare til å virke kunnskapsresistent. 

Danida skrev (7 minutter siden):

Hvor har du det fra at en leder an og at de andre er redde?
Det er dette som blir problematisk, selv om du aldri ser ut til å skjønne det. Å komme med påstander som etter hvert er kjent som myter, og ikke belegge hvor du har påstandene fra, det får deg bare til å virke kunnskapsresistent. 

For det første så har jeg utdannelse som pedagog og også har jeg vært lærer for barn. Jeg har en av de nærmeste som spesialpedagog og også er min nærmeste venninne lærer. Jeg har i tillegg engasjert meg i nettmobbing i mange år, og også snakket med utallige ofte for mobbing, pluss noen mobbere, om ikke så påfallende mange. 

Jeg har også studert psykologi selv om jeg ikke fullførte den utdannelsen. Men dog..

Jeg skriver MYE om mobbing og hersketeknikker og ekskludering. Tror dette gir meg såpass erfaring at jeg kan ytre meg om tema. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

For det første så har jeg utdannelse som pedagog og også har jeg vært lærer for barn. Jeg har en av de nærmeste som spesialpedagog og også er min nærmeste venninne lærer. Jeg har i tillegg engasjert meg i nettmobbing i mange år, og også snakket med utallige ofte for mobbing, pluss noen mobbere, om ikke så påfallende mange. 

Jeg har også studert psykologi selv om jeg ikke fullførte den utdannelsen. Men dog..

Jeg skriver MYE om mobbing og hersketeknikker og ekskludering. Tror dette gir meg såpass erfaring at jeg kan ytre meg om tema. 

"Jeg skriver MYE om mobbing og hersketeknikker og ekskludering. Tror dette gir meg såpass erfaring at jeg kan ytre meg om tema."
... DU skriver om det? og da får du erfaring? Man får ikke "erfaring" om et faglig tema av å ytre seg mye og ofte om temaet. Heller ikke av å "engasjere seg". Man får erfaring av å ta info INN, ikke av å spy den UT. 

Det forbløffer meg at du skal ha pedagogisk utdannelse, etter den kjennskapen jeg har fått til deg her på nett. Det du ytrer her virker ikke som om det kommer fra en pedagog, langt mindre av en spesialpedagog, og din lesning av psykologifaget må ha vært ferdig før 1980, slik jeg leser deg i dag. Beklager.

ReneRene skrev (30 minutter siden):

Ja, det kan du si. Jeg tenker at barn som mobber har problemer på flere og ulike nivåer. Det sier seg jo selv. Ingen, og ihvertfall ikke barn som har det bra, vil mobbe. Folk som har det bra oppfører seg enten godt eller likegyldig til andre. 

Så det er de som er sårbare og som må bli gjort noe med. 

Få er uenige i at mange som mobber har personlige utfordringer. Det du ikke skjønner at det ikke gjelder alle. Det du heller ikke skjønner er at det er noe som gjør at enkelte personer blir utsatt for mobbing, selv om de bytter miljø. Fordi de på en eller annen måte er sårbar. 

Få er uenige i at man må fokusere på å få mobberen til å slutte å mobbe. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Få er uenige i at mange som mobber har personlige utfordringer. Det du ikke skjønner at det ikke gjelder alle. Det du heller ikke skjønner er at det er noe som gjør at enkelte personer blir utsatt for mobbing, selv om de bytter miljø. Fordi de på en eller annen måte er sårbar. 

Få er uenige i at man må fokusere på å få mobberen til å slutte å mobbe. 

Vi snakker ikke unntak her, men generelt. Dessuten er jeg helt uenig i at mobbere ikke har problemer. 

Enkelte personer blir mobbet fordi mobbere fins på alle skoler med unntak av flere private. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (8 minutter siden):

På en blogg??

Anonymkode: 9e955...64d

Vi snakker ikke unntak her, men generelt. Dessuten er jeg helt uenig i at mobbere ikke har problemer. 

Enkelte personer blir mobbet fordi mobbere fins på alle skoler med unntak av flere private. 

Selvsagt finnes mobbing på alle slags skoler. Offentlige og private. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så det er din oppgave å oppdra brukere!?

Anonymkode: 9e955...64d

Oppgave eller misjon? 

Jeg regner med at de fleste her skriver for en grunn. Min *misjon* er nok å bevisstgjøre mange på hva mobbing er og hvorfor det skjer. Og ikke minst hvor feil det er ( det er nok mer "oppdragende" )!

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nei. Det er ikke alltid mobbing på private. 

Det er heller ikke alltid mobbing i offentlige skoler. Poenget er at mobbing skjer på alle  typer skoler. 

Oppgave eller misjon? 

Jeg regner med at de fleste her skriver for en grunn. Min *misjon* er nok å bevisstgjøre mange på hva mobbing er og hvorfor det skjer. Og ikke minst hvor feil det er ( det er nok mer "oppdragende" )!

Ingen , absolutt ingen i tråden er uenig i at mobbing alltid er feil.

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Oppgave eller misjon? 

Jeg regner med at de fleste her skriver for en grunn. 

For en GRUNN? 
"Du må jo lese rommet, ikke forlange belegg hele tida 😉 Ikke ta alt så alvorlig. Det er ingen alvorlige eller seriøse debatter her annet enn mer alvorlige tema om barn og oppdragelse. Ikke krev for mye med andre ord 🙂"

Nei, ifølge deg selv har du jo ingen grunn? Dette er jo bare pludder for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...