ReneRene Skrevet 23. januar 2024 #1 Skrevet 23. januar 2024 (endret) Leste tråden om en mor som er bekymret for mobbing på grunn av at barnet må bruke briller, hvorpå en bruker som har "jobbet i skolen" i 15 år skriver følgende : - Ingen blir mobbet på grunn av briller. Det er gjerne et totalpakke som gjør de mer utsatt. _____ Jeg vil ikke spore av tråden for å spørre hva hun mente, men kan vedkommende eller andre her fortelle meg hva denne "totalpakken" består i, eller noe av det som utgjør denne "totalpakken" ? Det ville jeg vært svært interessert i å bli opplyst om. Endret 23. januar 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #2 Skrevet 23. januar 2024 Det er vel ingen hemmelighet at mobbere, the leader of the pack, velger seg ut en av de svake til å bli mobbeoffer? Det er et faktum at de som tåler det dårligst, de milde, er de som blir utsett som offeret Briller eller ingen briller sier ingenting om hva slags posisjon du får sosialt. Anonymkode: 86ce4...d89
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #3 Skrevet 23. januar 2024 Mobbing handler som regel om frykt for å være utenfor. Derfor etablerer man grupper man knytter seg til og ønsker å bli værende hos. Når noen da ikke oppleves som god nok fordi de enten kan senke statusen på gruppen eller true lederen på noe vis, starter utestenging og mobbing. Hva som gjør at noen mobbes vil derfor være nesten umulig å forutse for andre, men barn og ungdom (og noen voksne dessverre) bruker gjerne synlige trekk som en del av mobbingen sin. Altså kan briller bli trukket fram som noe mobberne kan påpeke, men det vil ikke være årsaken bak mobbingen. Anonymkode: eca87...681
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #4 Skrevet 23. januar 2024 Jeg tenker det er mange faktorer som gjør at mobbere velger et spesifikt barn som offer. Utseende, lyder, rekvisitter som briller osv er ikke utslagsgivende, det er faktorer som brukes til mobbing når offeret er valgt og ikke grunnen til at man blir valgt. For det første kan ikke offeret være for trygg på seg selv. Om mobbingen preller av må man velge noen andre. For det andre må ikke offeret ha høy sosial status eller ha en venn med styrke til å slå tilbake der offeret selv ikke makter det. Man må velge en som må stå alene i stormen slik at risikoen for at mobbingen slår tilbake er lav. Det finnes nok flere slike faktorer mobbere bevisst og ubevisst tar hensyn til. Finner man noen mes då venner, lav selvtilit, lav frustrasjonsterskel, manglende evne til å skjule følelser og som er keitete sosialt har man skutt gullfuglen. Da kan man mobbe med stor gevinst og lite risiko. Anonymkode: c437f...bf0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #5 Skrevet 23. januar 2024 Hva mener du var oppsiktsvekkende her? Dette er jo noe alle vet? Anonymkode: 5326e...24e
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #6 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Mobbing handler som regel om frykt for å være utenfor. Derfor etablerer man grupper man knytter seg til og ønsker å bli værende hos. Når noen da ikke oppleves som god nok fordi de enten kan senke statusen på gruppen eller true lederen på noe vis, starter utestenging og mobbing. Hva som gjør at noen mobbes vil derfor være nesten umulig å forutse for andre, men barn og ungdom (og noen voksne dessverre) bruker gjerne synlige trekk som en del av mobbingen sin. Altså kan briller bli trukket fram som noe mobberne kan påpeke, men det vil ikke være årsaken bak mobbingen. Anonymkode: eca87...681 Jeg kan tro at noen barn oppgir en konkret grunn til at de mobber, men de oppgir sjelden flere grunner. Det hadde vært interessant å vite hva hun som skrev det faktisk mente, men takk for ok svar.
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg tenker det er mange faktorer som gjør at mobbere velger et spesifikt barn som offer. Utseende, lyder, rekvisitter som briller osv er ikke utslagsgivende, det er faktorer som brukes til mobbing når offeret er valgt og ikke grunnen til at man blir valgt. For det første kan ikke offeret være for trygg på seg selv. Om mobbingen preller av må man velge noen andre. For det andre må ikke offeret ha høy sosial status eller ha en venn med styrke til å slå tilbake der offeret selv ikke makter det. Man må velge en som må stå alene i stormen slik at risikoen for at mobbingen slår tilbake er lav. Det finnes nok flere slike faktorer mobbere bevisst og ubevisst tar hensyn til. Finner man noen mes då venner, lav selvtilit, lav frustrasjonsterskel, manglende evne til å skjule følelser og som er keitete sosialt har man skutt gullfuglen. Da kan man mobbe med stor gevinst og lite risiko. Anonymkode: c437f...bf0 Flere som blir mobbet har venner. De står ikke alltid "alene i stormen"
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (Akkurat nå): Flere som blir mobbet har venner. De står ikke alltid "alene i stormen" De har ikke venner som kan hamle opp med mobberen, altså står de alene i stormen, det er ikke det samme som å være ensom. Anonymkode: c437f...bf0
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #9 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De har ikke venner som kan hamle opp med mobberen, altså står de alene i stormen, det er ikke det samme som å være ensom. Anonymkode: c437f...bf0 Ok. Takk for oppklaring.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Det er feil at "mobbere velger seg ut de svake". Mobbere kommer med stikk her og der og stadig vekk til folk. Når de finner noe som er et ømt punkt, noe som skaper reaksjon, så brukes det for alt det er verdt, igjen og igjen. De som er svake, utsatte, ikke blir tatt på alvor, som har opplevd mye å bli tråkket på, har en rekke slike ømme punkt. Derfor blir de gjenstand for mobberne gang på gang. Men mobbere går sjelden etter en ting alene eller etter en person alene. De kommer som regel med stikk til alle, fordi de får en indre glede av det med skadefryd, det å se andre blir såret, ha det vondt, der hvor andre får en indre glede av å bygge opp, hjelpe, være en støtte. Anonymkode: fb150...159
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #11 Skrevet 23. januar 2024 Det er jo ikke akkurat en oppsiktsvekkende kommentar. Ingen barn blir mobba fordi de bruker briller. De blir mobba fordi det ene barnet med briller har ett følsomt punkt. Mitt eldste barn hadde rødt hår og fregner. Hun var ekstremt mye, tok plass og ble helt ufattelig fort krenket av den minste lille ting. Hun begynte å gråte hvis ikke Lisa ville leke med henne nå (selv om Lisa sa hun bare skulle gjøre ferdig en ting og så kunne de leke). Hun løp til de voksne hver gang hun møtte motstand, selv om motstanden ikke var stor. Derfor ble hun mobbet. Ikke fordi hun hadde rødt hår og fregner. Det har sønnen min og, han blir aldri mobbet fordi han er en helt annen type. Anonymkode: e2d63...fbb
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #12 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke akkurat en oppsiktsvekkende kommentar. Ingen barn blir mobba fordi de bruker briller. De blir mobba fordi det ene barnet med briller har ett følsomt punkt. Mitt eldste barn hadde rødt hår og fregner. Hun var ekstremt mye, tok plass og ble helt ufattelig fort krenket av den minste lille ting. Hun begynte å gråte hvis ikke Lisa ville leke med henne nå (selv om Lisa sa hun bare skulle gjøre ferdig en ting og så kunne de leke). Hun løp til de voksne hver gang hun møtte motstand, selv om motstanden ikke var stor. Derfor ble hun mobbet. Ikke fordi hun hadde rødt hår og fregner. Det har sønnen min og, han blir aldri mobbet fordi han er en helt annen type. Anonymkode: e2d63...fbb Jo, jeg syns det var oppsiktsvekkende. Jeg har ikke tall på hvor mange tidligere mobbeoffer ( jeg snakker jo om barn her i hovedsak siden det er forskjell på barn og voksne oftere, og også mobberne ) som enda ikke voksen alder forstår hvorfor akkurat de ble mobbeoffer. Det er jo sånn at det dessverre er mange tusen barn som ble og blir mobbet, og barn er heller ikke unike, så de var jo opplagt ikke alene om å ha hverken noe ved utseendet eller av egenskaper og evner. Hjemmene var ofte ikke så annerledes enn andres heller.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #13 Skrevet 23. januar 2024 Er det ikke brillene de mobber så finner de noe annet å ta personen på. Husker en som ble mobbet som hadde hatt en ulykke så hun måtte gå på krykker en stund,da var det nye kallenavnet hennes "krykkefaen". Herregud så slem unger er! Å når hun ikke lenger brukte krykker så fant de selvfølgelig andre ting å mobbe hun for. Anonymkode: 9d1f6...ef0
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2024 (endret) Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Er det ikke brillene de mobber så finner de noe annet å ta personen på. Husker en som ble mobbet som hadde hatt en ulykke så hun måtte gå på krykker en stund,da var det nye kallenavnet hennes "krykkefaen". Herregud så slem unger er! Å når hun ikke lenger brukte krykker så fant de selvfølgelig andre ting å mobbe hun for. Anonymkode: 9d1f6...ef0 Du er inne på noe av det jeg reagerer veldig på her. At det "er noe med mobbeofferet" som er årsaken til mobbing. De holdningene må snart endres blant mange. Dessverre hos alt for mange. Det er ikke noen "totalpakke" hos ofrene, og som du skriver, at når nevnte jente ikke lenger brukte krykker, så fant de på annet. Det er nettopp det, at det er hos mobberne det ligger. En bør se mer på en "totalpakke" hos dem, for det er kun der ansvar og også forklaring bør ligge. Det blir ikke stopp på mobbing, og jeg tenker en viktig grunn er at mange framdeles legger ansvar og årsak hos offeret. Endret 23. januar 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (1 minutt siden): Du er inne på noe av det jeg reagerer veldig på her. At det "er noe med mobbeofferet" som er årsaken til mobbing. De holdningene må snart endres blant mange. Dessverre hos alt for mange. Det er ikke noen "totalpakke" hos ofrene, og som du skriver, at når nevnte jente ikke lenger brukte krukker, så fant de på annet. Det er nettopp det, at det er hod mobberne det ligger. En bør se mer på en "totalpakke" hos dem, for det er kun der ansvar og også forklaring bør ligge. Det blir ikke stopp på mobbing, og jeg tenker en viktig grunn er at mange framdeles legger ansvar og årsak hos offeret. Det er en totalpakke ja Anonymkode: 5326e...24e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (25 minutter siden): Du er inne på noe av det jeg reagerer veldig på her. At det "er noe med mobbeofferet" som er årsaken til mobbing. De holdningene må snart endres blant mange. Dessverre hos alt for mange. Det er ikke noen "totalpakke" hos ofrene, og som du skriver, at når nevnte jente ikke lenger brukte krykker, så fant de på annet. Det er nettopp det, at det er hos mobberne det ligger. En bør se mer på en "totalpakke" hos dem, for det er kun der ansvar og også forklaring bør ligge. Det blir ikke stopp på mobbing, og jeg tenker en viktig grunn er at mange framdeles legger ansvar og årsak hos offeret. Når jeg gikk på skolen så hadde vi en elev i klassen som ble mobbet. Jeg var dessverre med på det selv. Jeg har ikke EN årsak til at det ble akkurat den eleven, men det ble sånn av mange årsaker. Kort oppsummert var vedkommende «svak» og hadde ikke nettverk rundt seg. Det var lett å plukke ut vedkommende. Jeg vet at mobbingen der hadde gått i arv fra skole til skole og at eleven først fikk venner og sitt miljø på videregående. Vi var mange i flokk og det var lettere å være med på mobbingen enn å la være. Ingen ville være den som ble mobbet. Eleven fikk heller ikke hjelp fra voksne rundt oss så dessverre fikk vedkommende noen jævlige oppvekstår. Vedkommende har selvsagt ikke ansvar for at vi var slemme, men ja; det var ett lett offer av mange årsaker. Ps; Jeg har selvsagt lagt meg flat og beklaget min egen forjævlige oppførsel for lenge siden og vi er faktisk gode venner i dag.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (58 minutter siden): Du er inne på noe av det jeg reagerer veldig på her. At det "er noe med mobbeofferet" som er årsaken til mobbing. De holdningene må snart endres blant mange. Dessverre hos alt for mange. Det er ikke noen "totalpakke" hos ofrene, og som du skriver, at når nevnte jente ikke lenger brukte krykker, så fant de på annet. Det er nettopp det, at det er hos mobberne det ligger. En bør se mer på en "totalpakke" hos dem, for det er kun der ansvar og også forklaring bør ligge. Det blir ikke stopp på mobbing, og jeg tenker en viktig grunn er at mange framdeles legger ansvar og årsak hos offeret. Ansvaret lugger hos mobberen. Det vi snakket om her er hvorfor noen blir offer, og da er det selvsagt egenskaper ved offeret man snakker om. Noen blir lett et offer og andre ikke. Det handler om risikoen ved å mobbe dette barnet (sosialt hierarki) og dette barnets reaksjon på hendelser alle blir utsatte for. Har de en reaksjon som mobberen finner givende, blir det nye hendelser. Blir hendelsene mange nok er det ikke lenger hendelser, men mobbing. Det kan da ikke være kontroversielt å si at enkelte barn lettere blir mobbeoffer enn andre? Det er ikke det samme som å legge ansvaret på offeret. Min eldste ble mobbet. Det handlet først om at mobberen på en keitete måte forsøkte å komme i kontakt med henne. Disse forsøkene var fysiske, og gutten var mye større enn min jente. Hun ble redd. Han følte seg avvist og reagerte med mer fysiske framstøt. Det var knapt et friminutt uten en eller annen hendelse, og før skolen endelig tok tak i det var hun så redd at et blikk var nok til at hun reagerte. Så før den fysiske volden opphørte var den blitt overflødig. Gan holdt henne under kontroll med blikk og ord. Han sa noe stygt til henne, hun reagerte og guttene i klassen lo. Han fikk stor gevinst av små handlinger. Min datter levde i et terrorregime. Vi vet utmerket godt hvorfor hun ble mobbeoffer, hun blir fort redd, fort såret og viser følelsene sine tydelig. Men dette er slik hun er, det er ikke noe hun kan endre. Det er heller ikke hennes ansvar å endre seg for å få slutt på mobbingen. Hos oss var det nok å bytte klasse slik at hun fikk avstand fra mobberen. Det hjalp faktisk også at mobberen ble forklart hvor vondt hun hadde det på skolen på grunn av han. Han har holdt avstand i friminuttene siden klassebyttet. Han er ikke en ond person i utgangspunktet, og ønskte henne egentlig ikke noe vondt utover at han i begynnelsen ville ta hevn fordi han følte seg avvist. Det som trigget han var oppmerksomheten han fikk, både fra min datter og fra guttene i klassen. Her var det en situasjon med et barn som ikke er god på sosiale koder og finner en måte å få oppmerksomhet han oppfattet som positiv. Men det er en myte at alle mobbere har det vanskelig. Mange er sosialt veltilpassede individer med en god hjemmesituasjon, det er vanskelig å forstå hvorfor de mobber andre. Om man greier å identifisere alle grunnene til mobbing og komme opp med effektive tiltak får man nok en nobelpris. Anonymkode: c437f...bf0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (6 timer siden): Leste tråden om en mor som er bekymret for mobbing på grunn av at barnet må bruke briller, hvorpå en bruker som har "jobbet i skolen" i 15 år skriver følgende : - Ingen blir mobbet på grunn av briller. Det er gjerne et totalpakke som gjør de mer utsatt. _____ Jeg vil ikke spore av tråden for å spørre hva hun mente, men kan vedkommende eller andre her fortelle meg hva denne "totalpakken" består i, eller noe av det som utgjør denne "totalpakken" ? Det ville jeg vært svært interessert i å bli opplyst om. Det var jeg som skrev det. Mobbeofre velges på andre grunnlag en en spesifikk ting. Veldig ofte har mobbere testet ut flere personer, men velger å gjenta ovenfor en person som har ønsket respons. Mobbere er dessuten flink til å plukke de som de ser på som svakere enn seg selv, og der mobbingen vil nå bedre frem. Jeg mener ikke at det er mobbeofferets feil, men det er spesifikke reaksjonsmønstre eller handlinger som trigger mer mobbing. Derfor blir også mange barn mobbet på neste skole, dersom de flytter. Noen ganger som lærer er det mulig å se mobbeofre ganske tidlig i en gruppe, av og til har jeg plukket ut tidligere mobbeofre i gruppa første skoledag på ungdomsskolen. Vanskelig å gjøre noe med det for den aktuelle ungen/ungsommen, vi er ulike personer og det er ikke bare bare å gjøre store endringer med personlighet og reaksjonsmønstre. Likevel har ikke briller eller hårfarge eller andre enkeltfaktorer betydning for om man blir mobbet, de blir som sagt brukt som en faktor i mobbingen. Anonymkode: ca3d6...591
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (5 timer siden): Du er inne på noe av det jeg reagerer veldig på her. At det "er noe med mobbeofferet" som er årsaken til mobbing. De holdningene må snart endres blant mange. Dessverre hos alt for mange. Det er ikke noen "totalpakke" hos ofrene, og som du skriver, at når nevnte jente ikke lenger brukte krykker, så fant de på annet. Det er nettopp det, at det er hos mobberne det ligger. En bør se mer på en "totalpakke" hos dem, for det er kun der ansvar og også forklaring bør ligge. Det blir ikke stopp på mobbing, og jeg tenker en viktig grunn er at mange framdeles legger ansvar og årsak hos offeret. Det er da virkelig ingen som sier det er mobbeofferet sin skyld at det blir mobbet! Det er alltid mobberen sitt ansvar og skyld. Men likevel er det faktorer som gjør at noen blir mobbet og andre ikke, og det var det vi snakket om i denne tråden. Anonymkode: 86ce4...d89
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 Oppsiktsvekkende? Så mye du lærer hver dag av å henge her inne. Anonymkode: 4b44b...bd9
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #21 Skrevet 23. januar 2024 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden): Når jeg gikk på skolen så hadde vi en elev i klassen som ble mobbet. Jeg var dessverre med på det selv. Jeg har ikke EN årsak til at det ble akkurat den eleven, men det ble sånn av mange årsaker. Kort oppsummert var vedkommende «svak» og hadde ikke nettverk rundt seg. Det var lett å plukke ut vedkommende. Jeg vet at mobbingen der hadde gått i arv fra skole til skole og at eleven først fikk venner og sitt miljø på videregående. Vi var mange i flokk og det var lettere å være med på mobbingen enn å la være. Ingen ville være den som ble mobbet. Eleven fikk heller ikke hjelp fra voksne rundt oss så dessverre fikk vedkommende noen jævlige oppvekstår. Vedkommende har selvsagt ikke ansvar for at vi var slemme, men ja; det var ett lett offer av mange årsaker. Ps; Jeg har selvsagt lagt meg flat og beklaget min egen forjævlige oppførsel for lenge siden og vi er faktisk gode venner i dag. Nei, det var ikke et lett offer. Dere lagde et lett offer , fordi den som ledet an og gjorde dere andre redde, var safe og var den som lett ble mobberen. Fordi han eller hun hadde problemer. Ser du forskjellen?
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #22 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ansvaret lugger hos mobberen. Det vi snakket om her er hvorfor noen blir offer, og da er det selvsagt egenskaper ved offeret man snakker om. Noen blir lett et offer og andre ikke. Det handler om risikoen ved å mobbe dette barnet (sosialt hierarki) og dette barnets reaksjon på hendelser alle blir utsatte for. Har de en reaksjon som mobberen finner givende, blir det nye hendelser. Blir hendelsene mange nok er det ikke lenger hendelser, men mobbing. Det kan da ikke være kontroversielt å si at enkelte barn lettere blir mobbeoffer enn andre? Det er ikke det samme som å legge ansvaret på offeret. Min eldste ble mobbet. Det handlet først om at mobberen på en keitete måte forsøkte å komme i kontakt med henne. Disse forsøkene var fysiske, og gutten var mye større enn min jente. Hun ble redd. Han følte seg avvist og reagerte med mer fysiske framstøt. Det var knapt et friminutt uten en eller annen hendelse, og før skolen endelig tok tak i det var hun så redd at et blikk var nok til at hun reagerte. Så før den fysiske volden opphørte var den blitt overflødig. Gan holdt henne under kontroll med blikk og ord. Han sa noe stygt til henne, hun reagerte og guttene i klassen lo. Han fikk stor gevinst av små handlinger. Min datter levde i et terrorregime. Vi vet utmerket godt hvorfor hun ble mobbeoffer, hun blir fort redd, fort såret og viser følelsene sine tydelig. Men dette er slik hun er, det er ikke noe hun kan endre. Det er heller ikke hennes ansvar å endre seg for å få slutt på mobbingen. Hos oss var det nok å bytte klasse slik at hun fikk avstand fra mobberen. Det hjalp faktisk også at mobberen ble forklart hvor vondt hun hadde det på skolen på grunn av han. Han har holdt avstand i friminuttene siden klassebyttet. Han er ikke en ond person i utgangspunktet, og ønskte henne egentlig ikke noe vondt utover at han i begynnelsen ville ta hevn fordi han følte seg avvist. Det som trigget han var oppmerksomheten han fikk, både fra min datter og fra guttene i klassen. Her var det en situasjon med et barn som ikke er god på sosiale koder og finner en måte å få oppmerksomhet han oppfattet som positiv. Men det er en myte at alle mobbere har det vanskelig. Mange er sosialt veltilpassede individer med en god hjemmesituasjon, det er vanskelig å forstå hvorfor de mobber andre. Om man greier å identifisere alle grunnene til mobbing og komme opp med effektive tiltak får man nok en nobelpris. Anonymkode: c437f...bf0 Nei. Det er ikke egenskaper ved offer en snakker om. Det er den holdningen som MÅ bli borte om vi skal få bukt med mobbing. ALT handler om egenskaper med mobberne, og da spesielt den med makt.
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #23 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det er da virkelig ingen som sier det er mobbeofferet sin skyld at det blir mobbet! Det er alltid mobberen sitt ansvar og skyld. Men likevel er det faktorer som gjør at noen blir mobbet og andre ikke, og det var det vi snakket om i denne tråden. Anonymkode: 86ce4...d89 Nei! Det ER INGEN faktorer som gjør at noen blir mobbet. ALLE "faktorer" er mobberen sine.
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 Forfatter #24 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det var jeg som skrev det. Mobbeofre velges på andre grunnlag en en spesifikk ting. Veldig ofte har mobbere testet ut flere personer, men velger å gjenta ovenfor en person som har ønsket respons. Mobbere er dessuten flink til å plukke de som de ser på som svakere enn seg selv, og der mobbingen vil nå bedre frem. Jeg mener ikke at det er mobbeofferets feil, men det er spesifikke reaksjonsmønstre eller handlinger som trigger mer mobbing. Derfor blir også mange barn mobbet på neste skole, dersom de flytter. Noen ganger som lærer er det mulig å se mobbeofre ganske tidlig i en gruppe, av og til har jeg plukket ut tidligere mobbeofre i gruppa første skoledag på ungdomsskolen. Vanskelig å gjøre noe med det for den aktuelle ungen/ungsommen, vi er ulike personer og det er ikke bare bare å gjøre store endringer med personlighet og reaksjonsmønstre. Likevel har ikke briller eller hårfarge eller andre enkeltfaktorer betydning for om man blir mobbet, de blir som sagt brukt som en faktor i mobbingen. Anonymkode: ca3d6...591 Trigger mobbing ja. Hos den som egentlig sliter og er svakt. Du og andre her snur jo alt på hodet. ?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. januar 2024 #25 Skrevet 23. januar 2024 ReneRene skrev (18 minutter siden): Nei, det var ikke et lett offer. Dere lagde et lett offer , fordi den som ledet an og gjorde dere andre redde, var safe og var den som lett ble mobberen. Fordi han eller hun hadde problemer. Ser du forskjellen? Jo. Vedkommende VAR lett offer og kom inn i vår klasse som mobbeoffer. Det ble på ingen måte noe bedre der for vedkommende og uten hjelp fra voksne rundt oss (som alle måtte vite eller se det) ble det dessverre som det ble. Vi andre var en homogen gruppe og vedkommende skilte seg tydelig ut fra dag en. Vår klasse er ikke noe å trakte etter og mye kunne og burde vært gjort på en annen måte for å hjelpe elevene med å ta inn nye elever med annen bakgrunn og annen historie. Det sviktet på alle plan. Vedkommende sier selv i dag at hen var det letteste mobbeoffer i verden. Sosiale vansker, sin historie og sin familie. Hen sier at alle kunne se at hen ikke hadde fått like gode kort som alle andre og at det var lett for barn som ikke blir veiledet å hakke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå