Gå til innhold

Inspirert av oppsiktsvekkende uttalelse i en tråd her.

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Jo. Vedkommende VAR lett offer og kom inn i vår klasse som mobbeoffer. Det ble på ingen måte noe bedre der for vedkommende og uten hjelp fra voksne rundt oss (som alle måtte vite eller se det) ble det dessverre som det ble. Vi andre var en homogen gruppe og vedkommende skilte seg tydelig ut fra dag en. Vår klasse er ikke noe å trakte etter og mye kunne og burde vært gjort på en annen måte for å hjelpe elevene med å ta inn nye elever med annen bakgrunn og annen historie. Det sviktet på alle plan. Vedkommende sier selv i dag at hen var det letteste mobbeoffer i verden. Sosiale vansker, sin historie og sin familie. Hen sier at alle kunne se at hen ikke hadde fått like gode kort som alle andre og at det var lett for barn som ikke blir veiledet å hakke. 

Hva var feil med klassen deres som mobbet? 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hva var feil med klassen deres som mobbet? 

Klassen vår bestod av en veldig lik gruppe elever. Det var ikke rom for noe utenfor A4 arket. På ingen måte noe tverrsnitt av befolkningen. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Klassen vår bestod av en veldig lik gruppe elever. Det var ikke rom for noe utenfor A4 arket. På ingen måte noe tverrsnitt av befolkningen. 

Vokste du opp i et a-4 hjem? 

ReneRene skrev (42 minutter siden):

Nei. Det er ikke egenskaper ved offer en snakker om. Det er den holdningen som MÅ bli borte om vi skal få bukt med mobbing. ALT handler om egenskaper med mobberne, og da spesielt den med makt. 

Å herregud!

Å påpeke hvorfor akkurat den eleven ble offer og ikke en annen er ikke å legge ansvaret på offeret. Det er en grunn til at Per egner seg bedre som offer enn Pål, ofte at Per reagerer som ønsket mens Pål ignorerer eller at han eller noen i hans krets slår tilbake på en måte mobberen helst ser ikke blir gjentatt, uten at det er Pers ansvar å gjøre noe med mobbingen. Det ansvaret har mobberen, tilskuerene og i høyeste grad skolen og foreldregruppen, som har ansvar for at mobbing alltid slåes ned på og aldri aksepteres.

Anonymkode: c437f...bf0

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Å herregud!

Å påpeke hvorfor akkurat den eleven ble offer og ikke en annen er ikke å legge ansvaret på offeret. Det er en grunn til at Per egner seg bedre som offer enn Pål, ofte at Per reagerer som ønsket mens Pål ignorerer eller at han eller noen i hans krets slår tilbake på en måte mobberen helst ser ikke blir gjentatt, uten at det er Pers ansvar å gjøre noe med mobbingen. Det ansvaret har mobberen, tilskuerene og i høyeste grad skolen og foreldregruppen, som har ansvar for at mobbing alltid slåes ned på og aldri aksepteres.

"Egner" seg bedre som offer? 

Hvem "egner" seg som mobber da? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Den klassen jeg nevnte var ikke på barneskolen. Der var alle A4. Det var poenget.

Akkurat. Så dere hadde ikke rom for de som var utenfor a- 4. Og du var redd for å bli neste offer selv, og derfor mobbet du også

Ganske typisk. 

Det er det faktisk. 

Da er det jo dere som eier problemet. Ikke den som ble mobbet uansett i hvor mange år fra skole til skole. Som du påpeker at offeret opplevde. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Nei. Det gjør jeg ikke

Jeg prøver å bevisstgjøre brukere på hva de utrykker.

Nei, du prøver å fremheve deg selv som bedre enn resten. "Bevisstgjøre hva de uttrykker?" Det som blir uttrykt er at enkelte er mer sårbare for å ende opp som mobbeoffer enn andre. Det er på ingen måte å plassere ansvaret hos offeret. Det er bare du som tenker slik, og det sier mer om deg enn om andre.

Man egner seg ikke som mobbeoffer hvis man har en reaksjon som gjør at en mobber ikke prøver seg igjen. Hva som er den reaksjonen som oppnår dette kommer an på mobberen.

Man egner seg ikke som mobber hvis man evner å sette seg i offerets sted og i tillegg har et moralsk kompass.

Annonse

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Akkurat. Så dere hadde ikke rom for de som var utenfor a- 4. Og du var redd for å bli neste offer selv, og derfor mobbet du også

Ganske typisk. 

Det er det faktisk. 

Da er det jo dere som eier problemet. Ikke den som ble mobbet uansett i hvor mange år fra skole til skole. Som du påpeker at offeret opplevde. 

Neida. Jeg var ikke redd for å bli neste offer, jeg var bare ikke sterk nok til å forsvare vedkommende. Få barn og ungdom er det. Jeg mobbet som i å ikke si i fra. Vi gjorde alle det. Noen mobbet i ord og handling og noen i å holde kjeft. Like ille begge deler. Kan man egentlig forvente at barn og unge uten veiledning og støtte står imot? Flott hvis de gjør det, men ikke alle unge som bare holder kjeft forstår der og da at de også mobber. De tenker gjerne at det er ikke de som er mobbere. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du prøver å fremheve deg selv som bedre enn resten. "Bevisstgjøre hva de uttrykker?" Det som blir uttrykt er at enkelte er mer sårbare for å ende opp som mobbeoffer enn andre. Det er på ingen måte å plassere ansvaret hos offeret. Det er bare du som tenker slik, og det sier mer om deg enn om andre.

Man egner seg ikke som mobbeoffer hvis man har en reaksjon som gjør at en mobber ikke prøver seg igjen. Hva som er den reaksjonen som oppnår dette kommer an på mobberen.

Man egner seg ikke som mobber hvis man evner å sette seg i offerets sted og i tillegg har et moralsk kompass.

Nei. Enkelte er ikke mer "sårbare" for å bli mobbet. 

Andre som mobber kan være det. Mer sårbare altså.

Har du det bra, så plager du ingen. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Det er en myte. Mange som mobber har det helt fint.

Og jo, enkelte er mer sårbare for å bli mobbet enn andre. Noe annet er reinspikka vrøvl å påstå, selv om det selvsagt hadde vært bedre om det ikke var slik.

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Jo, enkelte ER mer sårbare for å bli utsatt for mobbing. Du trenger ikke debattere istykker absolutt alt. 

Selvsagt har mobbere sine greier, men lar du være å bli affisert av å bli mobbet så stopper de. Det er ikke noe gøy å erte de som ikke reagerer. 

Anonymkode: e2d63...fbb

ReneRene skrev (9 minutter siden):

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2004/09/07/dette-kjennetegner-mobbeofferet/

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Neida. Jeg var ikke redd for å bli neste offer, jeg var bare ikke sterk nok til å forsvare vedkommende. Få barn og ungdom er det. Jeg mobbet som i å ikke si i fra. Vi gjorde alle det. Noen mobbet i ord og handling og noen i å holde kjeft. Like ille begge deler. Kan man egentlig forvente at barn og unge uten veiledning og støtte står imot? Flott hvis de gjør det, men ikke alle unge som bare holder kjeft forstår der og da at de også mobber. De tenker gjerne at det er ikke de som er mobbere. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Når jeg gikk på skolen så hadde vi en elev i klassen som ble mobbet. Jeg var dessverre med på det selv. Jeg har ikke EN årsak til at det ble akkurat den eleven, men det ble sånn av mange årsaker. Kort oppsummert var vedkommende «svak» og hadde ikke nettverk rundt seg. Det var lett å plukke ut vedkommende. Jeg vet at mobbingen der hadde gått i arv fra skole til skole og at eleven først fikk venner og sitt miljø på videregående. Vi var mange i flokk og det var lettere å være med på mobbingen enn å la være. Ingen ville være den som ble mobbet. Eleven fikk heller ikke hjelp fra voksne rundt oss så dessverre fikk vedkommende noen jævlige oppvekstår. Vedkommende har selvsagt ikke ansvar for at vi var slemme, men ja; det var ett lett offer av mange årsaker. Ps; Jeg har selvsagt lagt meg flat og beklaget min egen forjævlige oppførsel for lenge siden og vi er faktisk gode venner i dag. 

Ok. Da misforsto jeg ( med god grunn denne gangen 🙃 ) fordi du skrev at "du var med på det selv" 

Jeg opplevde også at noen ble mobbet på skolen. Det var ikke noe jeg følte jeg var med på i det hele tatt selv om jeg ikke sa fra. Jeg var og blir ofte fremdeles paralysert av slike ting. Sånn ondskap ( tilsynelatende vel og merke ) mot andre. Kunne ikke falle meg inn å mene at jeg var med på det.

Langt mindre "forklare" med at det hadde skjedd på tidligere skoler også. Jeg skjønner ikke hva det betyr engang? Var det noe "feil" med personen eller feil på alle skolene? Siden du nevnte det? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er en myte. Mange som mobber har det helt fint.

Og jo, enkelte er mer sårbare for å bli mobbet enn andre. Noe annet er reinspikka vrøvl å påstå, selv om det selvsagt hadde vært bedre om det ikke var slik.

Selvfølgelig er det ikke en myte at folk som har det bra,ikke mobber 😀 De lykkeligesre bryr seg minst av alt om andre 🙃

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det ikke en myte at folk som har det bra,ikke mobber 😀 De lykkeligesre bryr seg minst av alt om andre 🙃

Det hadde vært fikt om det var slik. Da kunne man bare fikset det som ikke fungerte i mobberens liv og fått slutt på mobbingen. 

Så enkelt er det ikke. Noen mobber rett og slett fordi de kan. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Ok. Da misforsto jeg ( med god grunn denne gangen 🙃 ) fordi du skrev at "du var med på det selv" 

Jeg opplevde også at noen ble mobbet på skolen. Det var ikke noe jeg følte jeg var med på i det hele tatt selv om jeg ikke sa fra. Jeg var og blir ofte fremdeles paralysert av slike ting. Sånn ondskap ( tilsynelatende vel og merke ) mot andre. Kunne ikke falle meg inn å mene at jeg var med på det.

Langt mindre "forklare" med at det hadde skjedd på tidligere skoler også. Jeg skjønner ikke hva det betyr engang? Var det noe "feil" med personen eller feil på alle skolene? Siden du nevnte det? 

https://www.utdanningsnytt.no/mobbing-skolemiljo/rektor--a-se-pa-mobbing-er-nesten-like-ille-som-a-mobbe/129338 Les dette

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Ja. Si fra om du ikke fryser. Jeg fryser fordi jeg blir paralysert.

Du "ble med på det selv" fordi personen "kom inn i klassen som et mobbeoffer"  Sitat slutt fra deg. 

Ingen i klassen min ble mobbet da. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (4 minutter siden):

Ja. Si fra om du ikke fryser. Jeg fryser fordi jeg blir paralysert.

Du "ble med på det selv" fordi personen "kom inn i klassen som et mobbeoffer"  Sitat slutt fra deg. 

Ingen i klassen min ble mobbet da. 

Klasse eller ikke klasse. Du opplevde at noen ble mobbet på skolen og du sa ikke i fra. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Trigger mobbing ja. Hos den som egentlig sliter og er svakt. 

Du og andre her snur jo alt på hodet. ? 

Du skjønner ikke hva vi mener. Mennesker har ulike karaktertrekk, egenskaper, fakter og reaksjonsmønstre. De gjør oss mer utsatt for eller sannsynlige for å gjøre visse ting, eller bli utsatt for noe. Det er et fakta at de som har blitt seksuelt misbrukt har høyere sannsynlighet for å bli utsatt for det ved flere anledninger. Det er bare fakta og statistikk, det gir dem ikke mer skyld og egenskap. 
Jeg sier ikke at mobbeofre skal endre seg eller at de har skyld, men det er visse trekk som gjør det mer utsatte. På akkurat samme måte er det mulig å plukke mobberen, alkoholikeren osv ut av mengden. At vi burde bruke den kunnskapen for å avverge det på en bedre måte er jeg helt enig i. 

Anonymkode: ca3d6...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...