Gå til innhold

Blir jeg utnyttet av arbeidsgiver?


samerasa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har jobbet over 10 år i varehandelen, og er nå assisterende butikksjef ved siden av studier. For øyeblikket jobber jeg 4-5 dager i uken, og sitter på mesteparten av driften av butikken da butikksjef sliter med helsa. Ansvaret involverer både håndtering av varer, forvalting av lager, intervju og opplæring av nye ansatte. Jeg må også være tilgjengelig på telefon utenfor arbeidstid dersom ansatte på jobb har spørsmål. Jeg gikk nylig fra 170,- timen til 180,- etter mye pushing fra min side, men sliter med å få endene til å møtes da jeg ikke mottar støtte fra Lånekassen og må leve på det jeg får utbetalt i måneden. Jeg får ingen tillegg for ansvarsoppgavene beskrevet over, ei heller tillegg for å ha det øvrige ansvaret i ferier og når sjef er sykemeldt slik som nå. Referansene mine er gode, og jeg har et veldig godt rykte på meg innad i bedriften for å være dyktig og pålitelig, samt en god motivator og forbilde for andre ansatte. 
 

Jeg er nå kommet til et punkt hvor det føles umulig å få økonomien til å gå rundt, men blir møtt med sure miner av sjefen om jeg tar opp lønn. Beskjeden jeg får er alltid den samme «man blir ikke rik i denne bransjen». Det er som om vedkommende ikke forstår at jeg ikke har noen ambisjon om å tjene meg rik - jeg ønsker bare levelig lønn. Jeg trives på arbeidsplassen, men trivsel betaler dessverre ikke regningene. 
 

Blir jeg utnyttet? Har jeg krav på mer, og i så fall hva bør jeg legge meg på?
 

Setter pris på alle svar!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ligger langt under tariff. Med ti års erfaring og utvidet ansvar bør du ligge på de øvre lønnstrinn. Da snakker vi nok nærmere 230 kr timen. Er du organisert? 

Anonymkode: 1bdfa...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du ligger langt under tariff. Med ti års erfaring og utvidet ansvar bør du ligge på de øvre lønnstrinn. Da snakker vi nok nærmere 230 kr timen. Er du organisert? 

Anonymkode: 1bdfa...3d5

Takk for svar! Er godt å høre at jeg ikke er helt urimelig i mine krav. Bedriften jeg jobber i følger ikke tariff og jeg er heller ikke organisert, men forstår at det definitivt er en prosess jeg bør igangsette. Har ansatte med betydelig mindre ansvar og erfaring som ligger kun et par kroner lavere enn meg i timelønn. Det hele føles egentlig ganske håpløst og frustrende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bare som kassamedarbeider, med ikke noe ansvar og har 233 kr i timen, det er uten UB-tillegg. Du vil altså gå opp i lønn om du bytter til ett sted med tariff, og det selv om du ikke hadde hatt erfaring siden laveste der er 171, og siden du har 10 års erfaring regner jeg med at du er over 25, som betyr 174 kr timen.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/landsoverenskomsten-hk/

Anonymkode: 800e3...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samerasa skrev (49 minutter siden):

Takk for svar! Er godt å høre at jeg ikke er helt urimelig i mine krav. Bedriften jeg jobber i følger ikke tariff og jeg er heller ikke organisert, men forstår at det definitivt er en prosess jeg bør igangsette. Har ansatte med betydelig mindre ansvar og erfaring som ligger kun et par kroner lavere enn meg i timelønn. Det hele føles egentlig ganske håpløst og frustrende 

Du er overhodet ikke urimelig, tvert i mot. Er det utenkelig for deg å bytte til en annen arbeidsplass? Vil tro med din bakgrunn at du er en god kandidat som står sterkt i en søknadsprosess. 
 

Alternativt er å få med noen flere ansatte som sammen organiserer dere, slik at dere kommer innenfor ordningen. 

Anonymkode: 1bdfa...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...