Gå til innhold

Er det galt å dikte opp et innlegg på en blogg om en svak gruppe for å få engasjert folk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hun forteller en historie om en ufør som selv betegner det som at han har fri. Hvorfor provoserer det deg? Og på hvilket grunnlag kan du beskylde vedkommende for løgn?

Anonymkode: 71831...02a

Nemlig. En ufør sier ikke, "jeg har fri". Det er noe folk som har fordommer mot uføre sier om uføre (eller, hvis de skal dikte opp en historie om uføre, lager innlegg på kvinneguiden, siden noen nevnte det, og hevder at "jeg er en ufør som er så glad for å ha så mye fri og likevel få en masse penger").

Det provoserer meg ikke. Men jeg lurer på om folk synes det er greit å dikte opp slike løgnhistorier for å spre fordommer om uføre. Synes du det er greit?

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nemlig. En ufør sier ikke, "jeg har fri". Det er noe folk som har fordommer mot uføre sier om uføre (eller, hvis de skal dikte opp en historie om uføre, lager innlegg på kvinneguiden, siden noen nevnte det, og hevder at "jeg er en ufør som er så glad for å ha så mye fri og likevel få en masse penger").

Det provoserer meg ikke. Men jeg lurer på om folk synes det er greit å dikte opp slike løgnhistorier for å spre fordommer om uføre. Synes du det er greit?

Anonymkode: 7a85a...d42

Jeg kan ikke ta stilling til denne saken da jeg ikke vet om det er løgn eller ikke. 
 

Men jeg er prinsipielt ikke mot at noen dikter opp problemstillinger så lenge de ikke går ut over navngitte folk. 

Anonymkode: 71831...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nemlig. En ufør sier ikke, "jeg har fri". Det er noe folk som har fordommer mot uføre sier om uføre (eller, hvis de skal dikte opp en historie om uføre, lager innlegg på kvinneguiden, siden noen nevnte det, og hevder at "jeg er en ufør som er så glad for å ha så mye fri og likevel få en masse penger").

Det provoserer meg ikke. Men jeg lurer på om folk synes det er greit å dikte opp slike løgnhistorier for å spre fordommer om uføre. Synes du det er greit?

Anonymkode: 7a85a...d42

Gjør de ikke? Jeg er uføretrygdet og sier jeg har fri, for jeg har jo det. Men jeg sier ikke at  jeg er en ufør som er så glad for å ha så mye fri og likevel få en masse penger da, for det er jeg ikke.

Anonymkode: 87537...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men jeg er prinsipielt ikke mot at noen dikter opp problemstillinger så lenge de ikke går ut over navngitte folk. 

Anonymkode: 71831...02a

Ok. Takk! Nå blir jeg jo nysgjerrig. Hvorfor mener di det er greit å dikte opp historier om svake og utsatte grupper, men galt om det diktes opp om noen som er navngitt?

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Takk! Nå blir jeg jo nysgjerrig. Hvorfor mener di det er greit å dikte opp historier om svake og utsatte grupper, men galt om det diktes opp om noen som er navngitt?

Anonymkode: 7a85a...d42

Når ble det ok å kalle noen for "svake" grupper? Jeg er i en "marginalisert" gruppe men synes virkelig ikke det er ok at andre (ofte uten peiling) kaller meg svak.

Anonymkode: 6156a...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du vet at du ikke MÅ svare i tråder som ikke interesserer deg? Det er lite givende for oss å lese om alt du ikke bryr deg om eller svir i øynene av. 

Anonymkode: 71831...02a

Til at det jeg skriver er "lite givende" så er du på veldig mye av det jeg skriver 🙃 som visse andre. Bryr man seg ikke så gidder du ikke i lengden. Men du gjør som visse andre. Ta dere en bolle 🙃

 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gjør de ikke? Jeg er uføretrygdet og sier jeg har fri, for jeg har jo det. Men jeg sier ikke at  jeg er en ufør som er så glad for å ha så mye fri og likevel få en masse penger da, for det er jeg ikke.

Anonymkode: 87537...ce0

Nei, de gjør ikke det. For det å gå arbeidsløs er ikke en glede, det er en byrde. Var det en glede å være arbeidsløs ville menn ha vært hjemme mens de sendte kvinner ut i arbeidslivet.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Når ble det ok å kalle noen for "svake" grupper? Jeg er i en "marginalisert" gruppe men synes virkelig ikke det er ok at andre (ofte uten peiling) kaller meg svak.

Anonymkode: 6156a...47a

Det er jeg usikker på. Det tidligste jeg finner i farten der "svake grupper" er nevnt er fra 2006. Men det er garantert ikke første gangen det ble brukt som begrep.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A4n2r/roede-kors-utnytter-svake-grupper

Uansett, dette er avsporing.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, de gjør ikke det. For det å gå arbeidsløs er ikke en glede, det er en byrde. Var det en glede å være arbeidsløs ville menn ha vært hjemme mens de sendte kvinner ut i arbeidslivet.

Anonymkode: 7a85a...d42

Å si at jeg har fri, er ikke det samme som å si at det er en glede å ikke jobbe.

Anonymkode: 87537...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å si at jeg har fri, er ikke det samme som å si at det er en glede å ikke jobbe.

Anonymkode: 87537...ce0

Å si at, "åh, jeg har en masse fri som ufør, jeg er så glad for det, jeg skulle ønske du også hadde det", som i den oppdiktede situasjonen i bloggen er å si at det er en glede å ikke jobbe.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å si at, "åh, jeg har en masse fri som ufør, jeg er så glad for det, jeg skulle ønske du også hadde det", som i den oppdiktede situasjonen i bloggen er å si at det er en glede å ikke jobbe.

Anonymkode: 7a85a...d42

Men det er jo noe annet enn det som sto i den kommentaren jeg kommenterte på .Siden jeg ikke har lest det som står på bloggen, så gå jeg ut i fra det din kommentar som jeg svarte på.

Anonymkode: 87537...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo noe annet enn det som sto i den kommentaren jeg kommenterte på .Siden jeg ikke har lest det som står på bloggen, så gå jeg ut i fra det din kommentar som jeg svarte på.

Anonymkode: 87537...ce0

Nei, du klippet ut en bit av kommentaren, så svarte du på den biten. Du tok det ut av sin sammenheng. Jeg satte det tilbake i sammenheng. Da blir det annerledes enn når det blir tatt ut av sammenheng, selvfølgelig har du helt rett i det.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du vet hva det står i hovedinnlegget. Hold deg til tema. Tema er altså om det er greit å lage slike løgnerhistorier for å spre fordommer om svake og utsatte grupper.

Anonymkode: 7a85a...d42

Slike som hva da? Du får gjengi hva som står, dimling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sug lut skrev (3 minutter siden):

Slike som hva da? Du får gjengi hva som står, dimling. 

Det har jeg da gjort. Flere ganger. Kjært barn har mange navn.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ok. Takk! Nå blir jeg jo nysgjerrig. Hvorfor mener di det er greit å dikte opp historier om svake og utsatte grupper, men galt om det diktes opp om noen som er navngitt?

Anonymkode: 7a85a...d42

Fordi man kan lage et tenkt scenario om en gruppe mennesker og skape diskusjon om prinsippet, mens om man navngir en person så er det hets. Var dette vanskelig å skjønne på egenhånd? 

Anonymkode: 71831...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi man kan lage et tenkt scenario om en gruppe mennesker og skape diskusjon om prinsippet, mens om man navngir en person så er det hets. Var dette vanskelig å skjønne på egenhånd? 

Anonymkode: 71831...02a

Så det er ikke hets å dikte opp historier om svake grupper? Det er vanskelig å forstå hvorfor du synes det er greit å hetse grupper med mennesker men galt å hetse enkeltpersoner, ja.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så det er ikke hets å dikte opp historier om svake grupper? Det er vanskelig å forstå hvorfor du synes det er greit å hetse grupper med mennesker men galt å hetse enkeltpersoner, ja.

Anonymkode: 7a85a...d42

Jeg ser ingen hets annet enn at du insisterer på at uføre er svake. 

Anonymkode: 71831...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Nei, du klippet ut en bit av kommentaren, så svarte du på den biten. Du tok det ut av sin sammenheng. Jeg satte det tilbake i sammenheng. Da blir det annerledes enn når det blir tatt ut av sammenheng, selvfølgelig har du helt rett i det.

Anonymkode: 7a85a...d42

Men da legger du jo opp til at man må lese blogginnlegget for å kunne diskutere saken. Du har skrevet gjentatte ganger at det ikke er nødvendig å klikke seg inn på bloggen (din) for å diskutere innlegget ditt. Men det er det jo tydeligvis likevel.

Anonymkode: ce5a8...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ingen hets annet enn at du insisterer på at uføre er svake. 

Anonymkode: 71831...02a

Hvordan er det relevant? Spørsmålet var om du synes det er greit å finne opp historier om en gruppe mennesker for å spre fordommer og hat mot de. Ja, synes du, så lenge det ikke gjøres om en navngitt enkeltperson ser du ingenting galt i det. Jeg er ikke noe mindre nysgjerrig på hvorfor det er greit om flere enn ett menneske, men galt når det rammer en enkeltperson?

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hun forteller en historie om en ufør som selv betegner det som at han har fri. Hvorfor provoserer det deg? Og på hvilket grunnlag kan du beskylde vedkommende for løgn?

Anonymkode: 71831...02a

Eneste måten hun kan vite sikkert at det er løgn, er jo hvis hun selv har skrevet blogginnlegget. Ellers er det bare antakelser og spekulasjon basert på det hun tenker er fordommer.

Er det forresten lov med spekulasjon på forumet? Hi spekulerer jo at en navngitt person lyver og legger det frem som en sannhet.

Anonymkode: ce5a8...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men da legger du jo opp til at man må lese blogginnlegget for å kunne diskutere saken. Du har skrevet gjentatte ganger at det ikke er nødvendig å klikke seg inn på bloggen (din) for å diskutere innlegget ditt. Men det er det jo tydeligvis likevel.

Anonymkode: ce5a8...5e8

Nei, det trenger du ikke. Spørsmålet er om det er greit å dikte opp en historie om en svak og utsatt gruppe for å få engasjert folk. Det går fint å svare på det uten å klikke inn på bloggen, selv om innlegget på bloggen er det som fått meg til å lure. Jeg har fått svar om at det er helt greit, men ikke fått forklart hvorfor det er greit.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det trenger du ikke. Spørsmålet er om det er greit å dikte opp en historie om en svak og utsatt gruppe for å få engasjert folk. Det går fint å svare på det uten å klikke inn på bloggen, selv om innlegget på bloggen er det som fått meg til å lure. Jeg har fått svar om at det er helt greit, men ikke fått forklart hvorfor det er greit.

Anonymkode: 7a85a...d42

Nei, for diskusjonen stopper jo opp når du kommer med nye opplysninger som ikke er kjente for resten. Det er ikke fruktbart å diskutere på den måten.

Anonymkode: ce5a8...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Eneste måten hun kan vite sikkert at det er løgn, er jo hvis hun selv har skrevet blogginnlegget. Ellers er det bare antakelser og spekulasjon basert på det hun tenker er fordommer.

Er det forresten lov med spekulasjon på forumet? Hi spekulerer jo at en navngitt person lyver og legger det frem som en sannhet.

Anonymkode: ce5a8...5e8

Det er jo en spekulasjon det du driver med. Det er hundre måter jeg kan vite uten å være personen. Jeg kan kjenne personen, jeg kan være i slekt med personen, jeg kan ha hørt personen på butikken. Alt dette er spekulasjoner fra din side.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det relevant? Spørsmålet var om du synes det er greit å finne opp historier om en gruppe mennesker for å spre fordommer og hat mot de. Ja, synes du, så lenge det ikke gjøres om en navngitt enkeltperson ser du ingenting galt i det. Jeg er ikke noe mindre nysgjerrig på hvorfor det er greit om flere enn ett menneske, men galt når det rammer en enkeltperson?

Anonymkode: 7a85a...d42

Da kan jeg ikke hjelpe deg mer, faktisk. Jeg er ikke pedagog og klarer tydeligvis ikke å forklare selvfølgeligheter på en måte som du skjønner. 
 

 

Anonymkode: 71831...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, for diskusjonen stopper jo opp når du kommer med nye opplysninger som ikke er kjente for resten. Det er ikke fruktbart å diskutere på den måten.

Anonymkode: ce5a8...5e8

Nei, diskusjonen stopper opp når helt andre ting diskuteres enn det tråden handler om. Det er riktig at det ikke er fruktbart å diskutere helt andre ting enn det som er tatt opp i hovedinnlegget. Men det er jo meningen fra flere her, å ødelegge debatt.

Hvorfor enkelte har noe mot å motarbeide fordommer aner jeg ikke, det kan vi jo bare spekulere i.

Anonymkode: 7a85a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...