ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #151 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du skriver jo fortsatt nordmenn (hvem ellers er «vi»?) ditt og datt. Hvorfor synes DU det er flaut når en annen nordmann gjør noe dumt? Hvorfor føler du det er mer flaut enn når en svenske, italiener eller pakistaner gjør noe dumt? Er vi ikke først og fremst individer? Anonymkode: f3288...3b9 Jeg blir flau fordi identiteten min handler også om hvor jeg kommer fra. Hadde jeg sittet på en fotballpub i Madrid når de tre bukkene suse holdt på oppe på vip- tribunen, og folk på puben visste at jeg var norsk, så hadde det vært helt utrolig pinlig. Det er faktisk ikke så uvanlig å føle det sånn. Jeg vet også at mange ikke vil fortelle andre at de er på ulike forum, det har vært diskutert flere ganger. Mange vil ikke vedkjenne seg det på grunn av forumets rykte, eller hva folk forbinder med forum. Alt vi gjør og alt de vi velger å omgås gjør pluss landsmenn påvirker oss. Fordi det sier også noe om oss, selv om jeg personlig ikke hadde oppført meg som visse andre. Vi må faktisk tenke litt på andre enn oss selv, både i mindre og større sammenheng. Alt du gjør påvirker noen. Alt jeg gjør påvirker noen. Det handler kort og godt om sosiale regler og kunnskap om mennesker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #152 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Om du ikke selv forstår hvorfor dette er en uredelig måte å diskutere på, forholder jeg meg til det, ja. Anonymkode: 05ded...293 Hæ? Jeg lurte på om noe var uklart? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Graciegirl Skrevet 22. mai 2023 #153 Del Skrevet 22. mai 2023 Jeg har lest tråden flere ganger. Klarer ikke å få tak i hva HI egentlig ønsker å formidle. Handler dette om verdier som mange enes om i Norge? Handler det om at enkeltpersoner "utagerer" og at dette kan oppleves som oppførsel representativt for innbyggerne i Norge? Gitt at HI skriver om domstolene i Strasbourg, enkeltpersoners ruskjøring og en omdiskutert tv-serie, for å nevne noe, er det vanskelig å komme til bunns i kjernen. Personlig setter jeg stor pris på å bo i Norge. Demokrati, tillit, fri presse og ytringsfrihet, gratis utdanning og et offentlig helsetilbud etc. etc. Ingen land eller enkeltpersoner er perfekte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #154 Del Skrevet 22. mai 2023 Graciegirl skrev (4 minutter siden): Jeg har lest tråden flere ganger. Klarer ikke å få tak i hva HI egentlig ønsker å formidle. Handler dette om verdier som mange enes om i Norge? Handler det om at enkeltpersoner "utagerer" og at dette kan oppleves som oppførsel representativt for innbyggerne i Norge? Gitt at HI skriver om domstolene i Strasbourg, enkeltpersoners ruskjøring og en omdiskutert tv-serie, for å nevne noe, er det vanskelig å komme til bunns i kjernen. Personlig setter jeg stor pris på å bo i Norge. Demokrati, tillit, fri presse og ytringsfrihet, gratis utdanning og et offentlig helsetilbud etc. etc. Ingen land eller enkeltpersoner er perfekte. Jeg ønsker at vi ser at kritikk vi får kan være berettiget, eller at vi i allefall tenker over den og diskuterer den. At når Sannas navn blir nevnt, så går ikke folk rett i angrep, og bruker klisjeen " hvorfor bor hun her da? ". Det er som å si at er du i Norge så må du ikke kritisere noe. Du skal ikke tro at du er noe, og du skal ihvertfall ikke tro at du vet og kan mer enn nordmenn! Uansett hvor lenge du har bodd her. Da kan du dra dit du kom fra 🙃 Vi skal ikke avfeie kritikken fordi det er den eller den som kommer med den, men høre på hva som blir sagt- uavhengig av hvem. Det er en tankefeil å dømme sak på grunn av person. Om en alkoholiker sier at det er farlig å drikke en viss mengde hver dag, så kan noen tenke " og hvem snakker!" Men hen ville uansett hatt helt rett. Uavhengig av hvem det var og hva hen gjorde selv. Jeg vil at vi skal tenke over hva og hvem vi godtar, og om vi aksepterer ting fordi visse personer gjør det Vi skal tenke på hvordan vi behandler folk som kommer hit, og vi skal tenke over om vi bør ha litt lettere for å akseptere annerledeshet istedenfor å dømme og hetse. Vi bør slutte å slå oss på brystet med at vi bor i verdens beste land, for det er ikke engang vår fortjeneste i alle henseende. Vi fant tilfeldigvis olje og ble rike og dermed ble vi er velferdssamfunn. Ha litt ydmykhet rett og slett! Alt det jeg nevner er tegn på det motsatte av ydmykhet - det er tvert om selvgodhet. Og selv om vi er helt fantastiske på mange måter, så betyr ikke det at vi kan se i speilet og tenke at vi er unntatt kritikk, og at vi ikke nå skjerpe oss på enkelte områder. Selv om "alle land har sitt" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #155 Del Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (22 minutter siden): Jeg blir flau fordi identiteten min handler også om hvor jeg kommer fra. Hadde jeg sittet på en fotballpub i Madrid når de tre bukkene suse holdt på oppe på vip- tribunen, og folk på puben visste at jeg var norsk, så hadde det vært helt utrolig pinlig. Det er faktisk ikke så uvanlig å føle det sånn. Jeg vet også at mange ikke vil fortelle andre at de er på ulike forum, det har vært diskutert flere ganger. Mange vil ikke vedkjenne seg det på grunn av forumets rykte, eller hva folk forbinder med forum. Alt vi gjør og alt de vi velger å omgås gjør pluss landsmenn påvirker oss. Fordi det sier også noe om oss, selv om jeg personlig ikke hadde oppført meg som visse andre. Vi må faktisk tenke litt på andre enn oss selv, både i mindre og større sammenheng. Alt du gjør påvirker noen. Alt jeg gjør påvirker noen. Det handler kort og godt om sosiale regler og kunnskap om mennesker. Ok. Jeg trodde vi for lengst hadde gått vekk fra det å dømme noen ut i fra hvor de kommer fra. Bare idioter vil jo holdt det imot deg om en annen nordmann gjorde noe dumt. Hvis en tyrker oppfører seg som en idiot på fotballkamp, synes du alle tyrkere burde skamme seg da? Anonymkode: f3288...3b9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #156 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ok. Jeg trodde vi for lengst hadde gått vekk fra det å dømme noen ut i fra hvor de kommer fra. Bare idioter vil jo holdt det imot deg om en annen nordmann gjorde noe dumt. Hvis en tyrker oppfører seg som en idiot på fotballkamp, synes du alle tyrkere burde skamme seg da? Anonymkode: f3288...3b9 Det er ikke snakk om dømming selv om alle gjør det også. Det er mer snakk om å bli forutinntatt fordi vi har dårlig erfaring med noe. For noen år siden var det endel skriverier om nordmenn på fylla i syden. Det rinner meg i hu at mange var skamfulle på grunn av det. Når Carl I Hagen også mente at spanjoler som hadde mye med nordmenn der nede å gjøre, så burde de lære seg norsk. Slike ting gjør oss skamfulle. Alle vil ha et godt rennome. Det er viktig for hvordan vi blir møtt og hvor mye respekt vi får. Alle vil nemlig også bli møtt med akkurat det, og hvis tendensen blir at vi oppfører oss som apekatter, så tror folk at vi er nettopp det. Hvis folk oppfatter oss som høye på pæra så blir vi møtt med misbilligelse. Som vi kan bli møtt med i Sverige fordi vi blir sett på som arrogante og uhøflige. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #157 Del Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (31 minutter siden): Hæ? Jeg lurte på om noe var uklart? Neida, det blir klarere og klarere. Anonymkode: 05ded...293 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #158 Del Skrevet 22. mai 2023 Helt absurd tråd! Egentlig bør alle land skamme seg da. For alle land har garantert noen innbyggere som oppfører seg bedritent. Dommene i Strasbourg skammer jeg meg ikke over. Jeg er glad for at barns rettigheter står så sterkt her i Norge. To tilfeldige kvinners syn på Norge (hvor av den ene tjener penger på spissformuleringer) legger jeg ikke mye vekt på. Dårlige tapere finnes vel på alle idrettsarenaer og er vel ikke en særnorsk greie? Hvilke land bør ikke skamme seg HI? Kom gjerne med eksempler? Anonymkode: 448bb...fb0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #159 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Helt absurd tråd! Egentlig bør alle land skamme seg da. For alle land har garantert noen innbyggere som oppfører seg bedritent. Dommene i Strasbourg skammer jeg meg ikke over. Jeg er glad for at barns rettigheter står så sterkt her i Norge. To tilfeldige kvinners syn på Norge (hvor av den ene tjener penger på spissformuleringer) legger jeg ikke mye vekt på. Dårlige tapere finnes vel på alle idrettsarenaer og er vel ikke en særnorsk greie? Hvilke land bør ikke skamme seg HI? Kom gjerne med eksempler? Anonymkode: 448bb...fb0 Har du egentlig lest noe av det jeg har skrevet? De to siste Kommentarene bare? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #160 Del Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (3 minutter siden): Det er ikke snakk om dømming selv om alle gjør det også. Det er mer snakk om å bli forutinntatt fordi vi har dårlig erfaring med noe. For noen år siden var det endel skriverier om nordmenn på fylla i syden. Det rinner meg i hu at mange var skamfulle på grunn av det. Når Carl I Hagen også mente at spanjoler som hadde mye med nordmenn der nede å gjøre, så burde de lære seg norsk. Slike ting gjør oss skamfulle. Alle vil ha et godt rennome. Det er viktig for hvordan vi blir møtt og hvor mye respekt vi får. Alle vil nemlig også bli møtt med akkurat det, og hvis tendensen blir at vi oppfører oss som apekatter, så tror folk at vi er nettopp det. Hvis folk oppfatter oss som høye på pæra så blir vi møtt med misbilligelse. Som vi kan bli møtt med i Sverige fordi vi blir sett på som arrogante og uhøflige. «Tendensen blir at vi oppfører oss som apekatter»… du tror det er en reell fare for det? At nordmenn skal utmerke seg som verdens apekatter? Jeg tror ikke du skal være så bekymra. Folk flest er ikke så forutinntatte at de tror at «fordi han tyrkeren var en idiot, så er alle tyrkere idioter». Folk flest dømmer ikke andre (eller er forutinntatte mot andre) på bakgrunn av nasjonalitet. De få som fortsatt gjør det bør ignoreres til de dør ut. Når du blir så flau over nordmenn som driter seg ut: blir du tilsvarende stolt når nordmenn gjør noe bra? Som i vinne i idrett, bli NATO-sjef eller sende våpen til Ukraina? Anonymkode: f3288...3b9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #161 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): «Tendensen blir at vi oppfører oss som apekatter»… du tror det er en reell fare for det? At nordmenn skal utmerke seg som verdens apekatter? Jeg tror ikke du skal være så bekymra. Folk flest er ikke så forutinntatte at de tror at «fordi han tyrkeren var en idiot, så er alle tyrkere idioter». Folk flest dømmer ikke andre (eller er forutinntatte mot andre) på bakgrunn av nasjonalitet. De få som fortsatt gjør det bør ignoreres til de dør ut. Når du blir så flau over nordmenn som driter seg ut: blir du tilsvarende stolt når nordmenn gjør noe bra? Som i vinne i idrett, bli NATO-sjef eller sende våpen til Ukraina? Anonymkode: f3288...3b9 Jo, vi er akkurat så forutinntatte veldig ofte, selv om det skal mer enn en tyrker til. Jeg har problemer med franskmenn fordi de oppfører seg helt jævli når man spiller med dem, og jeg har også truffet flere som har en skikkelig dårlig attitude. Det er ingen som er så stygge i munnen som dem. Men jeg vet selvfølgelig at det fins bra franskmenn, men jeg er skeptisk når jeg møter en. Det er på grunn av dårlige erfaringer, så jeg er forbeholden. Det er sånn vi fungerer. Noe annet ville vært unaturlig. Men jeg sier selvfølgelig ingenting om det. Fordi jeg vet at det fins bra mennesker blant dem- jeg har bare møtt få 🙃 jeg tror absolutt alle blir påvirket av erfaringer. Ellers er du vel ganske teflon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 22. mai 2023 #162 Del Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (6 minutter siden): Men jeg vet selvfølgelig at det fins bra franskmenn, men jeg er skeptisk når jeg møter en. Det er på grunn av dårlige erfaringer, så jeg er forbeholden. Det er sånn vi fungerer. Det er sånn DU fungerer. Og hvis du bytter ut "franskmenn" med "homofile", "svarte" eller "nordlendinger" ser du muuuuuuuligens at det er noe galt her. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #163 Del Skrevet 22. mai 2023 sug lut skrev (2 minutter siden): Det er sånn DU fungerer. Og hvis du bytter ut "franskmenn" med "homofile", "svarte" eller "nordlendinger" ser du muuuuuuuligens at det er noe galt her. Jeg har ikke sagt at det er riktig heller. Tvert i mot så sier jeg at jeg ikke ville sagt noe og skjønt at det fantes bra mennesker av dem. Hadde jeg sagt at jeg mislikte nordlendinger fordi jeg hadde møtt mange ufyselige av dem og dermed tatt avstand- da ville jeg oppført meg rævva. Men det gjør jeg altså ikke. Jeg er som alle andre preget av erfaringer- uten å dømme hele nasjonen eller landsdelen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #164 Del Skrevet 22. mai 2023 https://www.vg.no/sport/fotball/i/abLO37/erling-braut-haaland-om-stjernetausen-jeg-kan-ikke-leve-normalt-lenger Her har vi en å være stolt av. Er ikke det hyggeligere? Jeg mener forresten å erindre at du hevdet at folk i Manchester ikke visste hvem Haaland var? Anonymkode: 1b91c...a0f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #165 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): https://www.vg.no/sport/fotball/i/abLO37/erling-braut-haaland-om-stjernetausen-jeg-kan-ikke-leve-normalt-lenger Her har vi en å være stolt av. Er ikke det hyggeligere? Jeg mener forresten å erindre at du hevdet at folk i Manchester ikke visste hvem Haaland var? Anonymkode: 1b91c...a0f Hæ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #166 Del Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Hæ? Hva er det nå du ikke skjønner da? Det må være tungt å forsøke å henge med. Anonymkode: 1b91c...a0f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 22. mai 2023 #167 Del Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (8 timer siden): Hva er de argumentene med at jeg ikke er norsk, og ikke har vært her lenge nok?? Det er jo ren hersketeknikk. Jeg har vel akkurat like mye ytringsfrihet som alle andre her, og det er ikke at jeg ikke reflekterer eller tenker noe mindre enn andre her heller. Syns det er veldig upassende og diskrimerende å komme med sånt. Vi kan godt være uenige om verdier. Om alt fra oppdragelse til oppførsel blant sportsutøvere. Det er helt fint, bare det er det vi diskuterer og ikke hvilket opphav de som diskuterer har, og hvor begrenset de liksom skal bli pga det. Det er ikke en hersketeknikk å avdekke manglende kunnskap hos deg. Skal du delta i debatt, så må du jo finne deg i at man tar med all kjent info. Noe av den er ikke kjent for deg, og jeg antar at det handler om bakgrunn, ettersom det er barnelærdom hos oss andre som har sett Norge på nært hold i over 30 år. Alle vet de tingene jeg ramset opp, men du snakker som om dette er helt ukjent for deg, og det er rart dersom man er voksen og norsk. Med mindre du er veldig ung, da, men du har voksne barn, så det kan du ikke være. Upassende og diskriminerende er det i alle fall ikke. Du har jo stadige tråder (to bare denne uka) der vi skal diskutere atferden hos en navngitt nasjonalitet - som regel den norske. Skjønner at det er mye som det er vanskelig å akseptere eller tilpasse seg til, men hvis det er noen trøst så ville det sikkert ha vært tilfelle i et annet land også. Vanens makt er stor, det gjelder alle som flytter på seg. Jeg beundrer hva de får til i Tyskland og Japan, men jeg vet at jeg neppe ville ha vært fornøyd med alle de vanene og trekkene som er typiske der, selv om jeg sikkert kunne trivdes med å bo der. Mine vaner er jo mine, de er innøvd gjennom masser av år, klart jeg føler at de er de beste og lureste vanene... Uhildet blir man aldri når man skal vurdere sitt eget land mot et annet, de formbare årene i barndommen og ungdommen har gjort oss til dem vi er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 22. mai 2023 #168 Del Skrevet 22. mai 2023 sug lut skrev (2 timer siden): Det er sånn DU fungerer. Og hvis du bytter ut "franskmenn" med "homofile", "svarte" eller "nordlendinger" ser du muuuuuuuligens at det er noe galt her. Jeg minnes en nylig tråd der "franskmenn" ble byttet ut med "overvektige". Venter spent på når vi skal fylle inn "jøder" på den prikkete linjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #169 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (5 timer siden): Nei, jeg er ikke dum. Men vi kan jo ta en liten avveining her : jeg er forutinntatt på grunn av dårlig oppførsel fra flere. Og jeg sier ingenting om det til dem, for jeg skjønner at det fins bra mennesker der Du er forutinntatt mot meg uten at jeg har oppført meg dårlig mot deg i det hele tatt. Og du sier det også. Do the math. Mitt inntrykk av deg er basert på dine uendelig mange innlegg på dette forumet. Bare i dag har du altså vært her og kranglet non stop gjennom hele dagen mens andre har vært på jobb, spist middag med familien, gått tur med hunden, hatt en cowboystrekk og tittet innom forumet. Du viser oss jo enormt mye av både din personlighet og livssituasjon når du legger ut så mye. Du trenger jo selvsagt ikke å ha GJORT meg noe for at jeg danner meg et inntrykk av deg. Anonymkode: 1b91c...a0f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #170 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (9 timer siden): Jeg vet faktisk ikke hvorfor dere kaller meg utlending her, og jeg har heller ikke skrevet "dere nordmenn"- tvert om så skriver jeg "vi". Jeg blir heller ikke krenket, men uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så går det faktisk ikke an å bruke menneskers opphav i en diskusjon. Det er helt og fullstendig uakseptabelt. Jeg syns det er absurd at jeg faktisk må fortelle dere det. Dere vet ingenting om min bakgrunn, hvem som er hvorfra i min familie eventuelt eller hvor lenge jeg igjen, eventuelt, har bodd i Norge. Det hører ikke noe sted hjemme å gi folk liksom diskreditt fordi de eventuelt har utenlandsk opphav, eller om de er fra utlandet heller. Alt jeg skriver i HI er sant. Det er ingenting å diskutere. Og jeg har ikke skrevet ett ord her som ikke hvem som helst kan vite- om de så har vært her i to år! Jeg tror faktisk ikke at dere her kan noe mer om Norge på noen områder samt historisk enn det jeg kan. Ingenting har noengang tyder på det her, så det argumentet er ikke bare hersketeknikk, men det er også helt meningsløst. Jeg skjønner at så lenge ingen land er perfekte, og ingen folkeslag er det, så kan man ha og gjøre så mange feil man bare vil. Det spiller ingen rolle så lenge noen er verre. Jeg håper inderlig dere som insisterer på dette vil huske det i enhver diskusjon heretter. Om det gjelder å oppleve kulturen på en tre ukers ferie eller når det gjelder Tyrkia, Dubai og de med innvandrerbakgrunn i Norge. For egentlig vet dere ingenting. Null og nada. Jeg har ikke kalt deg utlending. Jeg spør hva du definerer deg som. Konklusjonen din er altså at du kan mer enn alle jeg inne om alt? Du bestemmer at du er den kloke og alle andre er dumme? Tenker du at det skal være troverdig? Du er litt sånn «så du mener…..» her. Du lager en feilaktig konklusjon av hva andre skriver. Ingen mener at man kan gjøre så mange feil man vil fordi «ingen er perfekte» det er noe du konkluderer med i ditt eget hode. Det du heller ille forstår er at Norge ikke er dømt for brudd på menneskerettigheter. Det er noe du finner på. Anonymkode: 80b79...016 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #171 Del Skrevet 23. mai 2023 Danida skrev (6 timer siden): Det er ikke en hersketeknikk å avdekke manglende kunnskap hos deg. Skal du delta i debatt, så må du jo finne deg i at man tar med all kjent info. Noe av den er ikke kjent for deg, og jeg antar at det handler om bakgrunn, ettersom det er barnelærdom hos oss andre som har sett Norge på nært hold i over 30 år. Alle vet de tingene jeg ramset opp, men du snakker som om dette er helt ukjent for deg, og det er rart dersom man er voksen og norsk. Med mindre du er veldig ung, da, men du har voksne barn, så det kan du ikke være. Upassende og diskriminerende er det i alle fall ikke. Du har jo stadige tråder (to bare denne uka) der vi skal diskutere atferden hos en navngitt nasjonalitet - som regel den norske. Skjønner at det er mye som det er vanskelig å akseptere eller tilpasse seg til, men hvis det er noen trøst så ville det sikkert ha vært tilfelle i et annet land også. Vanens makt er stor, det gjelder alle som flytter på seg. Jeg beundrer hva de får til i Tyskland og Japan, men jeg vet at jeg neppe ville ha vært fornøyd med alle de vanene og trekkene som er typiske der, selv om jeg sikkert kunne trivdes med å bo der. Mine vaner er jo mine, de er innøvd gjennom masser av år, klart jeg føler at de er de beste og lureste vanene... Uhildet blir man aldri når man skal vurdere sitt eget land mot et annet, de formbare årene i barndommen og ungdommen har gjort oss til dem vi er. Selvfølgelig er det hersketeknikk. Det skrives jo rett ut her. "Du vet ikke dette og det kommer nok av at vi som er født og oppvokst her kan mer om disse sakene" Vel, som sagt så har jeg ikke sett at noen vet mer om meg har hverken når det gjelder kultur i Norge eller norsk historie. Danida skrev (6 timer siden): Det er faktisk ikke sant i det hele tatt. DU belærer absolutt alle om hvordan de skal formulere seg, i nesten hver eneste tråd her på forum... Jeg prøver å si noe om hvordan folk bør diskutere. For det er veldig mye "du er" osv, og det hører ikke hjemme i en diskusjon på et forum. Det hører ikke hjemme i diskusjon utenom forum heller. Da angriper man person og ikke argumenter, og egentlig er det da en tapt sak. For det er faktisk tena som skal diskuteres- ikke hva man syns og mener om meningsmotstander, og heller ikke "hvilket inntrykk" man har av vedkommende. Det er helt uvesentlig i en diskusjon. Danida skrev (6 timer siden): Sport ER lek. De olympiske leker, for eksempel, de er ... leker. Det bør du fortelle de tre godt voksne klovnene som ble kastet ut fra vip- plassen sin. For den slags "lek" hører ikke hjemme på hverken banen eller tribunen, og ihvertfall ikke fra deres posisjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #172 Del Skrevet 23. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke kalt deg utlending. Jeg spør hva du definerer deg som. Konklusjonen din er altså at du kan mer enn alle jeg inne om alt? Du bestemmer at du er den kloke og alle andre er dumme? Tenker du at det skal være troverdig? Du er litt sånn «så du mener…..» her. Du lager en feilaktig konklusjon av hva andre skriver. Ingen mener at man kan gjøre så mange feil man vil fordi «ingen er perfekte» det er noe du konkluderer med i ditt eget hode. Det du heller ille forstår er at Norge ikke er dømt for brudd på menneskerettigheter. Det er noe du finner på. Anonymkode: 80b79...016 Javel, men der er ikke spesielt høflig og heller ikke vesentlig hva noen definerer seg som her. Dessuten bør det gå veldig tydelig frem når jeg bruker betegnelsen "vi" og "selvkritikk" Mer tydelig kan det vel ikke bli? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 23. mai 2023 #173 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Vel, som sagt så har jeg ikke sett at noen vet mer om meg har hverken når det gjelder kultur i Norge eller norsk historie. Friskt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. mai 2023 #174 Del Skrevet 23. mai 2023 ReneRene skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig er det hersketeknikk. Det skrives jo rett ut her. "Du vet ikke dette og det kommer nok av at vi som er født og oppvokst her kan mer om disse sakene" Vel, som sagt så har jeg ikke sett at noen vet mer om meg har hverken når det gjelder kultur i Norge eller norsk historie. Jeg prøver å si noe om hvordan folk bør diskutere. For det er veldig mye "du er" osv, og det hører ikke hjemme i en diskusjon på et forum. Det hører ikke hjemme i diskusjon utenom forum heller. Da angriper man person og ikke argumenter, og egentlig er det da en tapt sak. For det er faktisk tena som skal diskuteres- ikke hva man syns og mener om meningsmotstander, og heller ikke "hvilket inntrykk" man har av vedkommende. Det er helt uvesentlig i en diskusjon. Det bør du fortelle de tre godt voksne klovnene som ble kastet ut fra vip- plassen sin. For den slags "lek" hører ikke hjemme på hverken banen eller tribunen, og ihvertfall ikke fra deres posisjon. Selvsagt er ikke slik oppførsel ok, men deres oppførsel er da ikke grunn til å skamme seg over Norge eller å være norsk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #175 Del Skrevet 23. mai 2023 sug lut skrev (2 timer siden): Friskt! Min eksakte tanke da jeg leste den setningen. Anonymkode: 448bb...fb0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440411-noen-som-blir-bekymret-for-norges-rennome-her/page/7/#findComment-149960754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå